in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح

مهمترین باشگاه های فوتبال ایران

باشگاه های مهم فوتبال ایران

مهمترین باشگاه های فوتبال ایران بخشی از تاریخ فوتبالی و ورزشی کشورند که در ثبت لحظات تلخ و شیرین میلیون ها هوادار، نقش اول رو دارن. فوتبال در فرهنگ ما ایرانیا یک واژه نیست، بلکه بهانه ای است برای لمس هیجان و لذت در اوج ناملایمات و خوب و بد روزگار. از هر قشر و صنفی که باشی، وقتی بحث فوتبال باشه، برای طرفداری از تیم محبوبت لحظه شماری می کنی. اگر چه این روزها فقر مدیریتی در فوتبال ایران، تنها دلخوشی مردم رو با چالش های گوناگونی همراه کرده ولی فوتبال همیشه زیبایی و هیجان خاص خودش رو داره.

از زمین های خاکی گرفته تا استادیوم آزادی، این ذاته فوتباله که همیشه برای هواداراش جالبه. فوتبال داستان شکست و پیروزیه، ترکیب غم و شادی و کری خوانی ها عاشقانش برای همدیگه. در این مقاله قصد داریم بدون هرگونه تعصب و جانب داری از یک تیم خاص، مهمترین باشگاه های فوتبال ایران رو از لحاظ قدمت، اصالت، افتخارآفرینی و هوادارش به شما معرفی کنیم. ترتیب معرفی بر اساس حروف الفبا فارسی بوده و به معنای رتبه بندی نیست!

استقلال، پرافتخارترین تیم باشگاهی در سطح قاره کهن

باشگاه استقلال

مطالب مرتبط : تاریخچه باشگاه استقلال

باشگاه استقلال قدیمی ترین باشگاه فوتبال در ایران است که ۷۴ سال در عرصه فوتبال ایران حضور مستمر دارد. استقلال فعالیت حرفه ای خود را در ۴ مهر ۱۳۲۴ با نام دوچرخه سواران آغاز کرد. بزرگانی هم چون ایرج دانایی فرد در تاسیس این باشگاه بزرگ نقش موثر و برجسته ای داشتند. در سال ۱۳۲۸ نام باشگاه از دوچرخه سواران به تاج تغییر یافت.

باشگاه تاج دیگر محدود به داخل کشور نبود و حتی شعبه هایی در خارج از کشور داشت و اولین قهرمانی این تیم در رقابت های باشگاه آسیا در سال ۱۳۴۹ مصدق این موضوع است.

در سال ۱۳۵۸ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام استقلال برای این تیم پرافتخار انتخاب شد. دو قهرمانی و دو نائب قهرمانی در باشگاه های آسیا، رکورددار ۷ قهرمانی در جام حذفی، ۱۳ قهرمانی در جام باشگاه های تهران و …. استقلال را بعنوان مهم ترین تیم باشگاه فوتبال در سطح قاره آسیا معرفی می کند.

برق شیراز

باشگاه فوتبال ایران

از ترکیب واژه های قدیمی ترین و فوتبال تیم های شهرستانی، به نام باشگاه برق شیراز می رسیم. برق شیراز در ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۲۵ تاسیس شد. این باشگاه فوتبال که توسط عده ای از کارکنان کارخانه چراغ برق شیراز تشکیل شد، بارها در سطح اول فوتبال کشور هم چون جام خلیج فارس، آزادگان و تخت جمشید حضور داشته و بازیکنان بزرگی را تحویل فوتبال کشور داده است.

تیم برق شیراز یک عنوان قهرمانی و یک عنوان نائب قهرمانی در رقابت های جام حذفی کشور کسب کرده. برق شیراز نه تنها بخاطر قدمتش بلکه بخاطر بازیکنان بزرگی هم چون ستار زارع ( در سطح ملی )، ساسان انصاری، سید حسین حسینی، محمد ایرانپوریان، شهرام گودرزی و خالد شفیعی و… که پرورش داده، جزو مهمترین باشگاه های فوتبال ایران بحساب میاد.

پاس تهران

باشگاه فوتبال پاس

باشگاه فوتبال پاس دومین تیم باشگاهی در ایرانه که موفق به کسب قهرمانی در جام باشگاه های آسیا شد. در واقع تیم پاس جزو پرافتخارترین و قدیمی ترین تیم های فوتبال در ایران به حساب میاد. این تیم علاوه بر قهرمانی در آسیا، ۵ بار قهرمانی را در بالاترین لیگ فوتبال کشور کسب کرد.

پاس در ابتدا متعلق به شهربانی بود و به همین دلیل از زمان تاسیس در سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۲ با نام شهربانی فعالیت می کرد. از سال ۱۳۴۲ به بعد پاس تهران لقب گرفت. سبز قبایان از القاب بازیکنان این تیم بود.

این تیم بزرگ بعدها تحت مالکیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در آمد و با انتقال امتیاز به پاس همدان در سال ۱۳۸۶ انحلال آن رخ داد و برای همیشه از رقابت های سطح اول کشور محو شد. علاوه بر قهرمانی در آسیا سال ۱۳۷۱ ، حضور بزرگانی هم چون حسین فرکی، مجید جلالی، حمید استیلی، ستار همدانی، جواد نکونام و آرش برهانی در این تیم، دال بر اهمیت باشگاه فوتبال پاس در تاریخ ورزشی کشور است.

پرسپولیس، رکوردار قهرمانی در لیگ برتر

باشگاه پرسپولیس

مطالب مرتبط : تاریخچه باشگاه پرسپولیس

پرسپولیس نام رسمی یکی دیگر از باشگاه های مهم در فوتبال کشور است. در خصوص تاریخ تاسیس این باشگاه دو روایت متفاوت مربوط به سالهای ۱۳۴۲ و ۱۳۴۶ وجود دارد. علی عبده از موسسین این باشگاه بود که پس از انحلال شاهین تهران و کوچ ۱۰ نفر از بازیکنان این تیم به پرسپولیس، به فوتبال حرفه ای باشگاه خود هویتی تازه بخشید.

طی سه سال اخیر پرسپولیس ۳ بار قهرمان لیگ برتر شده و جزو بهترین تیم باشگاهی فوتبال در کشور به حساب میاد. این تیم با ۱۲ عنوان قهرمانی در لیگ فوتبال کشور، رکورددار است.

پرسپولیس در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار به فینال باشگاه های آسیا راه یافت ولی متاسفانه در نهایت به نائب قهرمانی در این رقابت ها بسنده کرد. باشگاه پرسپولیس در حال حاضر با یک عنوان قهرمانی در جام برندگان آسیا، ۶ قهرمانی جام حذفی، رکوردار کسب ۳ سوپرجام در ایران، یکی از دو تیم محبوب پایتخت است.

تراکتورسازی تبریز، پرطرفدارترین باشگاه غرب کشور

 تراکتورسازی پرطرفدارترین باشگاه فوتبال ایران

باشگاه فوتبال تیراختور تبریز، بخشی از زندگی هواداران پرشور آذری است. این تیم پرطرفدار و محبوب در سال ۱۳۴۹ تاسیس شد. اگرچه باشگاه ماشین سازی تبریز قدمت بیشتری دارد، اما این شمار هواداران کثیر تراکتورسازی تبریز است که نام این تیم را در سطح فوتبال جهان مطرح کرده و این تیم را در زمره مهمترین باشگاه های فوتبال ایران قرارداده.

تیم فوتبال تراکتورسازی در فصل ۹۳-۱۳۹۲ قهرمان جام حذفی شد و اولین جام معتبر خود در سطح کشوری را کسب کرد. این باشگاه تا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در مالکیت سپاه عاشورا بود که در طی یک مزایده به مالکیت محمدرضا زنوزی مطلق درآمد.

باشگاه دارایی

باشگاه دارایی تهران

اگرچه خواستگاه فوتبال ایران را شهر مسجد سلیمان و همزمان با حفر نخستین چاه نفت در این شهر می دانند، ولی باشگاه فوتبال دارایی تهران، اولین و قدیمی ترین باشگاه سازمان یافته در ایران است. تاریخ تاسیس این باشگاه به سال ۱۳۱۵ برمی گردد.

دارایی یکی از قطب های فوتبال در آن زمان بود و بازیهای جذابی بین این تیم و شاهین و تاج برگزار می شد. به طوری که دیدار میان دارایی و توفان در سال ۱۳۲۴ بعنوان اولین مسابقه مهم و تاریخ ساز باشگاهی در ایران یاد می کنن که ۱۵ هزار تماشاگر داشت.

بازیکنان بزرگی هم چون منصور خان پورحیدری، عبدالصمد مرفاوی و مهدی فنون زاده سابقه بازی برای دارایی رو دارن. این تیم با ۴ قهرمانی در فوتبال تهران و یک قهرمانی در جام حذفی آن و بدلیل اولین بودنش، جزو تیم های باشگاهی معرفی شده ما قرار گرفت. دارایی در سال ۱۳۶۸ و پس از ۵۳ سال فوتبال حرفه ای منحل گردید.

ذوب آهن اصفهان

مهمترین باشکاه فوتبال ایران

ذوب آهن دیگر تیم مطرح اصفهانیه که در سال ۱۳۴۷ بنیان گذاری شد و متعلق به شرکت ذوب آهن اصفهان است. در جدیدترین رده بندی اعلام شده توسط فوتبال دیتا بیس و کلاب وورلد رنکینگ، باشگاه ذوب آهن رتبه دوم را در میان باشگاه های ایرانی کسب کرده.

این تیم جزو محدود تیم های باشگاهی کشوره که به فینال باشگاه های آسیا راه یافته و ۴ عنوان قهرمانی جام حذفی و یک قهرمانی سوپرجام در ویترین افتخارات خود دارد. از بزرگان این تیم می توان به رسول کربکندی، مهدی رجب زاده، قاسم حدادی فر اشاره کرد. این تیم در حال حاضر با سرمربیگری علیرضا منصوریان در لیگ برتر کشور حضور دارد.

سپاهان اصفهان، پرافتخارترین باشگاه فوتبال شهرستانی

مهمترین تیم شهرستانی

اگر بخوایم از تیم های پرافتخار باشگاهی در شهرستان یاد کنیم، بی اختیار نام سپاهان اصفهان در ذهن تداعی خواهد شد. این باشگاه متعلق به شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده و در ابتدا با نام شاهین اصفهان و بعدها با سپاهان به علاقمندان فوتبال معرفی شد.

سپاهان اولین تیم باشگاهیه که توانست در کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر هتریک کند و به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یابد. هم چنین کسب ۴ قهرمانی در جام حذفی این تیم را به پرافتخارترین تیم باشگاهی در شهرستان تبدیل کرد و پایانی بر سلطه تیم های بزرگ پایتخت هم چون استقلال و پرسپولیس بود.

این باشگاه بزرگ در سال ۱۳۳۲ توسط محمود حریری تاسیس شد. سپاهان سابقه حضور در جام باشگاه های جهان سال ۲۰۰۷ را در کارنامه خود دارد. این تیم در حال حاضر با سرمربیگری امیر قلعه نویی بعنوان مدعی اصلی قهرمانی در لیگ به فعالیت خود ادامه می دهد.

شاهین تهران

شاهین تهران

یکی از تیم های باشگاهی پرافتخار که متاسفانه در حال حاظر نامش به فراموشی سپرده شده، شاهین است. شاید آن زمان که تیم های دارایی و شاهین در فوتبال ایران آقایی می کردن، از باشگاه های بزرگ امروزی هم چون استقلال و پرسپولیس و.. خبری نبود.

شاهین حاصل تلاش عباس اکرامی بود. آموزگاری که در سال ۱۳۲۱ این تیم فوتبال را با عده ای دانشجو و با شعار اول اخلاق، دوم درس، سوم ورزش تاسیس کرد.

باشگاه شاهین ۳ قهرمانی در جام باشگاه های تهران و ۵ قهرمانی در جام حذفی تهران دارد. شاید اگر مسایل سیاسی قبل از انقلاب گریبان گیر این تیم نمی شد الان شاهین یکی از مدعیان قهرمانی در فوتبال ما بود. در این تیم بازیکنان بزرگی هم چون پرویز دهداری، همایون بهزادی، جعفر کاشانی و حسین کلانی سابقه بازی داشتند و از همین تیم به فوتبال ملی معرفی شدند.

 

از دیگر تیم های قدیمی فوتبال باشگاهی ایران می توان به راه آهن، آرارت ( تیم محبوب ارامنه )، عقاب تهران، بانک ملی، استقلال اهواز، ملوان انزلی، نساجی مازندران، ایرانجوان بوشهر و … نام برد که به دلیل اجتناب از طولانی بودن پست صرفا به ذکر نامشان بسنده می کنیم.

مطلب مرتبط:

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲

2 دیدگاه

نظر بده
  1. سلام اولا شما مبنای توضیحاتتون روی چه اصلی بوده حروف الفبا؟ اونم وقتی حرف از تاریخ میزنیم؟ پس اگه بخواهیم بگیم ایران چه حکومتهایی داشته اول از همه باید بگیم اسلام و بعد بگیم اشکانیان و پادها و مادها…. نخیر درجایی که سخن ازتاریخ است قدیمی تر بودن ملاکه. دوما. تیم نادری بوشهر یه گواه تصویر موحود(بگردید زیادپیدامیکنید) درسال ۱۳۰۴ تشکیل شده شماچطور دارایی رو اولین تیم اعلام میکنید؟ سوما بازهم به گواه تصاویو موجود تیم کلوپ ایران باذکراسامی تیم درسال۱۲۹۹ درتهزان تشکیل شده و با انگلیسی های تهران مسابقه داده که درسال۱۳۱۵ منحل وهمگی تیم جدیدی به نام کلوپ تهران تشکیل دادند که درسال۱۳۱۶ قهرمان تهران شد. شماچطور دارایی رو اولین تیم اعلام میکنید. سوما به گواه عکس موحود باذکراسامی تیم اسپرت ارامنه درسال ۱۳۰۱ تشکیل شد مه بعدازجنگ حهانی دوم منحل و اگثرافرادش به ارمنستان مهاجرت کردند. شماچرا دارایی رو اولین تیم اعلام کردید؟؟؟؟؟؟؟؟ درباره اعلامتون توضیح بدید ممنون میشم. درباره ادعای بنده عکسها و اسامی آن تیمها را موجود دارم هرچند خودتون بخواهید دردسترس خواهید داشت. ممنون خدانگهدار

    • سلام دوست عزیز
      قبل از هر چیز از اینکه وقت گذاشتی و نظرت رو با ما در میان گذاشتی متشکرم…
      در خصوص حروف الفبا اشاره شده باید عرض کنم که منظور از حروف الفبا برای ترتیب معرفی چند تیمی است که در این مطلب قصد معرفی کردنش رو داشتیم. یعنی اول تعداد محدودی از مهمترین تیم های باشگاهی فوتبال ایران رو بر اساس مطالب موجود در سایت های معتبر شناسایی کردیم وبعدش بر اساس نام هر باشگاه و حروف الفبا در خصوصشون توضیح دادیم. جدا از همه این مباحث هدف ما صرفا معرفی تعدادی از مهمترین باشگاه های فوتبال در ایران بود نه قدیمی ترین آنها بر اساس تاریخ و مطمعنا تیم های بزرگی وجود دارند که از لحاظ قدمت و فعالیت جزو مهمترین باشگاه ها هستند. بعنوان نمونه تیم هایی که شما لطف کردین و معرفی نمودین…
      ولی بهرحال از اینکه اطلاعات رو با ما در میان گذاشتی خیلی ممنونم و از نکات ارزشمند شما در نگارش دیگر مقالات استفاده خواهیم کرد.

      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..