in ,

بی نظیربی نظیر

طلاق توافقی چیست؟ شرایط طلاق بصورت توافقی در تهران

آشنایی کامل با طلاق بصورت توافقی و شرایط آن

طلاق منفورترین واژه حلال است، که در قرآن کریم به آن اشاره شده. ولی زمانی که زندگی مشترک به بن بست می خوره و تنش و ناسازگاری جایگزین خوشحالی و محبت میشه، شاید طلاق بعنوان آخرین انتخاب، راهکاری مناسب بنظر بیاد. یکی از سریعترین روش های جدایی، طلاق توافقی است که بر اساس توافق بین زوجین صورت می گیرد و سعی در حفظ حرمت ها دارد. در این مطلب شما را بطور کلی با تمام خصوصیات، شرایط و مراحل طلاق توافقی در تهران آشنا کرده و چارچوب کلی آن را توضیح خواهیم داد. و در نهایت ویژگی های بهترین وکیل خانواده را برای طلاق توافقی در تهران ، بررسی می کنیم.

طلاق توافقی چیست ؟

طلاق توافقی در تهران

واژه طلاق در لغت به معنای بیزاری و جدایی بوده و در عربی، ریشه آن با مفاهیمی هم چون «رها کردن» و «گشودن گره» همراه است. اگرچه طلاق نوعی آسیب اجتماعی برای خانواده بوده و در قرآن کریم مغضوب و ناپسند شمرده شده، ولی حلالیست که زن و شوهر زمانی که زندگی مشترک خود را در بن بست می بینند، برای فرار از تلخی ازش استفاده می کنن.

هر یک از زوجین به تنهایی می توانند تقاضای طلاق  خود را به مراجع و دادگاه خانواده اعلام کنند؛ ولی سریعترین نوع آن طلاق توافقی است. در این روش از طلاق، زن و شوهر باید در خصوص کلیه حقوق مالی و غیرمالی هم چون مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت المثل و … که نسبت به یکدیگر دارند، توافق کنند. این توافق باید از ابتدا تا انتها پروسه طلاق پابرجا باشد، وگرنه در حیطه طلاق توافقی قرار نمی گیرد. مثلا اگر در طول روند طلاق توافقی، یکی از زوجین از توافق بین خودشان سر باز زند، کلیه اقدامات بیهوده گشته و طلاق اعتباری نخواهد داشت. پس اصل اول در به نتیجه رسیدن طلاق توافقی، پایبندی طرفین به توافق عهد شده است.

موضوع مهم دیگر اینکه، طلاق توافقی الزام آور نیست و هریک از زوجین تا زمانی که طلاق در دفاتر رسمی ثبت نگردد، می توانند از توافق ایجاد شده بین خود پشیمان گردند؛ حتی اگر توافق بصورت کتبی بوده و یا رای دادگاه نیز صادر شده باشد.

قوانین جدید طلاق گرفت بصورت توافقی

حمایت از خانواده

پروسه طلاق توافقی در تهران علاوه بر زمان بر بودن، نیاز به تخصص و اطلاعات کافی در خصوص شرایط و مراحل انجام آن دارد. پس برای اینکه شما در سریعترین زمان ممکن به تلخی زندگی مشترک خود پایان دهید، به وکیل طلاق توافقی نیاز دارین.

تا قبل از یکم آذرماه سال ۱۳۹۷، زوجین با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، درخواست طلاق توافقی خود را ثبت می کردند و پس از تعیین شعبه و مراجعه به دادگاه خانواده، گواهی «عدم امکان سازش» می گرفتند. اما پس از این تاریخ و با استناد به ماده ۲۵ قانون حمایت از خانواده (مصوب اسفند ۱۳۹۱)، زوجین ملزم به گذراندن دوره غربال گری یا همان مشاوره خانواده شدند و باید گواهی «عدم انصراف از طلاق» بگیرند.

هزینه و مدت زمان طلاق توافقی در تهران ، شما را مجاب می کند که به دنبال بهترین وکیل برای طلاق توافقی باشین؛ تا ضمن راهنمایی و انجام امور مربوطه، تقاضای طلاق توافقی شما را نیز در سامانه ثبت کند.

شرایط طلاق بصورت توافقی در تهران

مراحل طلاق های توافقی

مشاور قبل از طلاق توافقی

مرحله اول : با توجه به اجباری شدن دوره مشاوره قبل از طلاق توافقی، یکی از مدارک لازم برای ثبت دادخواست طلاق، گواهی «عدم انصراف از طلاق» است. پس زوجین باید در اولین اقدام به سامانه نوبت دهی طلاق توافقی با نام «تصمیم» مراجعه کرده و با انتخاب استان و شهر محل سکونت خود، کد پیگیری جهت مراجعه به مشاوره در ساعات و زمان مشخص دریافت نمایند. این مرحله با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره و اداره بهزیستی نیز، امکان پذیر است.

تعداد جلسات مشاوره می تواند بسته به شرایط زوجین متفاوت باشد؛ ولی حدود ۵ جلسه است. اگر زوجین از تصمیم به طلاق پشیمان نشن، گواهی عدم انصراف از طلاق توسط مرکز مشاوره صادر می گردد. حضور زوجین در این جلسات الزامی است مگر اینکه یکی از زوجین خارج از کشور باشد و یا با سند و مدرک ثابت کند که توانایی حضور در جلسه را ندارد؛ و در این حالت موکل وی باید در جلسه مشاوره حاضر شود.

مرحله دوم : پس از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق، زوجین باید در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست طلاق خود را ثبت کنند. برای انجام این مرحله زوجین یا وکلای مخصوص طلاق توافقی در تهران، باید با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی، عقدنامه و گواهی اخذ شده در مرحله قبل، به دفاتر الکترونیک مراجعه کرده و ثبت دادخواست فرمایند.

حضور در دادگاه خانواده

گام سوم : پس از ثبت دادخواست طلاق، دادگاه خانواده تاریخ و ساعت تعیین شده را به زوجین ابلاغ می نماید تا در جلسه دادرسی دادگاه حضور یابند. حضور زوجین یا وکلای آنها در این جلسه الزامی است.

دادگاه خلنواده برای طلاق توافقی در تهران

مرحله چهارم : پس از پرداخت هزینه مشاوره دادگاه، زوجین یا وکلای آنها به واحد مشاوره خانواده دادگاه مراجعه می کنند. مشاور ابتدا سعی می کند تا طرفین را از تصمیم طلاق برگرداند و مشکل را با مذاکره حل کند. ولی اگر این تلاش بی فایده بود و زوجین و یا وکلای آنها تصمیم قطعی به طلاق داشتند، مشاور نسبت به شرایط و مصلحت زوجین، اظهار نظر می نماید.

در این مرحله مشاور علاوه بر اظهار نظر، توافقنامه طلاق توافقی را که در آن اطلاعات مربوط به نفقه زن، مهریه، اجرت المثل، حضانت فرزند و نحوه پرداخت حقوق مالی و غیرمالی آمده را، تکمیل کرده و به امضای زوجین می رساند. پس از امضا، این توافقنامه را تحویل هر یک از زوجین یا وکلای آنها می دهد تا برای صدور گواهی «عدم امکان سازش» تحویل دادگاه دهند.

مرحله پنجم : قبل از مراجعه به دادگاه، زوجه (زن) باید گواهی عدم بارداری از پزشکی قانونی دریافت کند و اگر شخص مورد نظر دوشیزه باشد، باید بجای این گواهی، تاییدیه سلامت بکارت بگیرد. در حالت یائسگی زن، نیازی به این موارد نمی باشد.

آخرین مرحله : پس از انجام تمامی مراحل بالا، زوجین با در دست داشتن گواهی ها و مدارک خود، دوباره به دادگاه خانواده مراجعه می کنند. دادگاه برای آنها گواهی «عدم امکان سازش» صدور کرده و حق تجدید نظرخواهی  را نسبت به قطعیت رای، از آنها ساقط می کند. زوجین سه ماه فرصت دارند تا پس از دریافت این گواهی، به دفاتر طلاق مراجعه کرده و صیغه طلاق را اجرا کنند؛ در غیر اینصورت گواهی اعتبار خود را از دست می دهد.

تقاضای طلاق با توافق طرفین

تقاضای طلاق توافقی

دادخواست طلاق براساس طرفین متقاضی بر ۳ نوع است :

  1. طلاق به درخواست مرد
  2. درخواست طلاق توسط زن
  3. طلاق توافقی

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق در قانون ایران با مرد است و مرد می تواند پس از پرداخت کلیه حقوق زن هم چون نفقه، مهریه، اجرت المثل و … دادخواست طلاق نماید. از سویی دیگر زن نیز با استناد بر شروط ۱۲ گانه، اثبات عسر و حرج خود و یا داشتن حق طلاق، می تواند دادخواست طلاق نماید. این دو موضوع خارج از بحث ما بوده و هر کدام شرایط و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

حالت سومی طلاق توافقی است که سریعترین نوع طلاق بحساب میاد. در این نوع از طلاق اگرچه حرمت ها حفظ می شود و عمر زن و مرد در طی کردن پرونده های فرسایشی دادگاه تلف نمیشه، ولی می تونه در نتیجه تصمیم احساسی و آنی رخ دهد. این نوع از طلاق بر اساس توافق زوجین در خصوص تمامی حقوق موارد دیگر است و با پشیمانی هر کدام، به کلی فسخ خواهد شد. مراحل این نوع از طلاق را در قسمت قبلی بطور کامل توضیح دادیم.

مهریه طلاق در صورت توافق طرفین

مهریه طلاق توافقی

بر اساس قانون، پس از عقد نکاح اگر بین زن و شوهر نزدیکی رخ داده باشه، زن تمام مهریه را می گیرد. ولی اگر زوجه باکره باشد، تنها مشمول نصف مهریه می شود و در ضمن اخذ مهریه فارغ از مقوله طلاق، حق زن است. اما در طلاق توافقی مبنای تعیین مهریه توافق طرفین است و ربطی به باکره بودن زوجه ندارد.

چون اساس طلاق توافقی در تهران و شهرستان ها بر پایه سازش است، پس مرسومه که زن بخشی (اندک یا زیاد) از مهریه خود را بذل کند. در خصوص مقدار توافقی نیز ضمانت اجرایی وجود دارد و باید بر اساس مقدار ذکر شده در گواهی عدم امکان سازش رفتار شود. ضمنا در صورت باکره بودن زوجه، زوجین می توانند با حکم دادگاه، به اداره ثبت و احوال مراجعه کرده و شناسنامه سفید تحویل گیرند.

امکان رجوع پس از طلاق

مهریه زوج باکره

پس از اجرای صیغه طلاق توافقی، اگر زوجه باکره یا یائسه باشد، امکان بازگشت برای زن و مرد وجود ندارد. در غیر اینصورت مرد در دوران سه ماهه عده، می تواند به زن رجوع کند و زوجیت را بازگرداند. زن نیز در ایام عده می تواند پشیمان شود و مقداری از مهریه را که طبق طلاق توافقی بخشیده بود را طلب کند؛ البته در صورت ثبت این بازگشت، مرد نیز به زوجیت بازگشته و می تواند تقاضای تمکین کند.

در خصوص سایر موضوعات مرتبط هم چون نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزند نیز در طلاق توافقی، بر اساس شرایط ذکر شده در توافقنامه طلاق توافقی عمل می شود و هرگونه تخطی از این توافقات پس از ثبت طلاق، مشمول پیگردی در دادگاه است.

مدت زمان طلاق گرفتن بصورت توافقی

از مزیت های طلاق توافقی در تهران و شهرستانها، سریع العمل بودن آن است. این روش از طلاق چون بر پایه سازش بین زوجین و حفظ حرمت ها بنا شده، زودتر از انواع دیگر طلاق عملی می شود و به تلخی زندگی مشترک پایان می دهد.

دوره غربالگری یا همان مشاوره که پس از آذرماه ۱۳۹۷ جزو مراحل طلاق توافقی گردیده، در بازه زمانی حداقل ۴۵ روزه و طی حداکثر ۵ جلسه سپری می شود. تعداد این جلسات و زمان آن بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از آن مراحل دیگر مراجعه به دادگاه نیز مطرح است که بستگی به شرایط دادگاه خانواده در شهرها دارد.

برای انجام سریع طلاق توافقی در تهران ، می تونین به یکی از وکلای متخصص در زمینه دعاوی خانواده مراجعه کنید و کلیه مراحل دادگاه و مشاوره را به آن بسپارین. بطور میانگین این دفاتر وکالت، پروسه طلاق توافقی را در ۱۵ الی ۲۰ روز انجام می دهند. ضمنا توصیه می شود که در ۵ روز آخر هر ماه دادخواست طلاق خود را ثبت نکنید تا طلاق توافقی به درازا نکشد.

هزینه طلاق در صورت توافقی بودن

هزینه طلاق توافقی

مخارج طلاق توافقی در بسیاری از مراحل بستگی به شهر و شعبه های قضاوت دارد؛ ولی بطور تقریبی و بر اساس مراحل طلاق توافقی در تهران ، این هزینه شامل موارد زیر است :

  • هزینه شرکت زوجین در دوره غربالگری اداره بهزیستی (هر جلسه ۵۰ هزارتومان و در کل برای ۵ جلسه ۲۵۰ هزار تومان)
  • کارمزد و هزینه ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی (در حدود ۱۷۰ هزار تومان)
  • هزینه مشاوره دادگاه (۸۰ هزار تومان برای دو نفر)
  • هزینه ثبت طلاق در دفترخانه ( بر اساس انصاف بین ۳۰۰ الی ۵۵۰ هزار تومان برای هر دو نفر)
  • حق الوکاله اختیاری که بر اساس توافق بین وکیل و موکل، و طبق تعرفه حق الوکاله وکلای دادگستری تعیین می شود (نفری ۲ میلیون تومان)

مجموع این مخارج، هزینه طلاق توافقی در تهران را بدست می دهد. توجه داشته باشین که موضوع پرداخت هزینه ها و جلسات مشترک بر اساس توافق بین زن و شوهر است که چه کسی آنها را پرداخت کند.

نمونه دادخواست طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پس از گذراندن دوره مشاوره اولیه، توسط زوجین تکمیل می گردد. این فرم اگر توسط وکیل تکمیل بشه، با توجه به تخصصی که داره، تنها موارد ضروری را ذکر کرده و جزئیات توافق نامه را ضمیمه پرونده می سازد. ولی اگر خود زوجین این دادخواست را تکمیل کنند، نیازی به ذکر جزئیات توافق نیست و صرفا ذکر اطلاعات لازم و همراه داشتن مدارک کفایت می کند. در شکل زیر نمونه ای از دادخواست را آورده ایم که در آن جزئیات توافق ذکر نشده.

دادخواست طلاق توافقی

وکیل برای طلاق گرفتن توافقی در تهران

بر اساس قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱، قوه قضائیه وظیفه دارد تا تعدادی شعب دادگاه خانواده تشکیل دهد. این دادگاه درراستای رسیدگی به اختلافات مرتبط با امور خانوادگی تاسیس شده و مواردی هم چون نامزدی و خسارت ناشی از برهم زدن آن، نکاح دائم و موقت، طلاق، جهیزیه، مهریه، نفقه زوجه و … در حوزه صلاحیت دعاوی آن است.

در اموری هم چون طلاق، مشورت با یک متخصص لازم است. چون با توجه به ظرافت ها و نکاتی که پرونده های حقوقی دارند، مراجعه به یک مشاور حقوقی خانواده امری ضروری بنظر میاد. در همین راستا در ادامه قصد داریم تا در خصوص انتخاب بهترین وکلای خانواده و طلاق توافقی در تهران، به شما کمک کنیم.

قبل از ذکر خصوصیات بهترین وکیل طلاق توافقی، باید این نکته را متذکر شد که برای انجام پروسه طلاق توافقی، یک وکیل نمی تواند همزمان وکالت زوج و زوجه را بر عهده گیرد. به همین دلیل زوجین می تونن به یک گروه وکلا مراجعه کرده و هر کدام یک وکیل را برای انجام طلاق توافقی انتخاب کنند.

بهترین وکیل طلاق زوجین بصورت توافقی در تهران

وکیل پایه یک تهران

در جوامع امروزی کلیه رفتار افراد بر اساس قانون تنظیم و مقرر می گردد. در واقع قانون است که برای افراد امکان زندگی در کنار یکدیگر را فراهم می سازد. ولی آشنایی و تخصص یافتن در تمامی جوانب قانون، از نظر زمانی منطقی نیست. پس در اموری هم چون طلاق که قائم به شخص نیست، می توان به دنبال بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران گشت.

طبق ماده ۱۱۳۸ قانون آیین دادرسی مدنی، شما می توانید در خصوص طلاق توافقی به وکیل خانواده مراجعه کرده و به آن وکالت طلاق توافقی دهید. انتخاب وکیل طلاق توافقی تا حدودی وابسته به تعریف بهترین از دیدگاه شما داره؛ ولی اصلی ترین موضوع تخصص و تجربه وکیل است.

اکثر وکلا همه جور پرونده قضایی را قبول می کنند، ولی با بررسی رزومه آنها میشه فهمید که تخصص آنها در چه زمینه ای است. پس مهمترین موضوع در انتخاب وکیل طلاق توافقی در تهران و شهرستان ها، تجربه و تخصص آنها و تعداد پرونده های موفق آن است.

موضوع دیگر بحث هزینه و تسریع در انجام امور است. شاید دوست نداشته باشین کسی شما را در محیط دادگاه ملاقات کند و یا فضای دادگاه خانواده و استرس آن باعث شود که نتونین به خوبی از حق خود دفاع کنید و یا حتی وقتش رو نداشته باشین. پس انتخاب وکیل برای انجام تمام این امورات تا مرحله اخذ رای قطعی در یک بازه زمانی ۱۵ الی ۲۰ روزه، می تونه انتخابی درست باشه.

از سویی دیگر مشکلات اقتصادی سبب شده تا مردم روی هزینه ها هم حساس باشند و چون هزینه وکالت طلاق توافقی تا حدود زیادی بستگی به توافق بین طرفین دارد، پس می تونین به چندین دفتر وکالت مراجعه کرده و در آخر کسی را که تمام این ویژگی ها را دارد را، بعنوان وکیل طلاق توافقی خود انتخاب فرمائید.

مطلب مرتبط: بهترین وکیل خانواده تهران

نقش وکیل خانواده در طلاق توافقی

متاسفانه بخش اعظمی از پرونده های قضایی مربوط به دادگاه خانواده است. اگرچه خانواده مهمترین نهاد در جمعه است؛ ولی مسائلی هم چون مشکلات اقتصادی و افزایش سطح توقع سبب شده، تا آستانه صبر و تحمل افراد کاهش یابد و جرقه اختلافات زده شود.

طلاق توافقی یکی از مواردی است که در حوزه دعاوی خانواده قرار دارد. مسائل دیگری هم چون مهریه و نفقه زوجه و … نیز در زمره موارد مهمی هستن که در دادگاه خانواده بررسی می شن. دعاوی خانوادگی از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردارند و هر تصمیم اشتباهی می تواند سرنوشت زوجین یا فرزندان آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در انتخاب بهترین وکیل خانواده در تهران و دیگر شهرستان ها، باید دقت و حساسیت خاصی بخرج دهید. چون شکستن حرمت ها در زندگی مشترک سبب از بین رفتن ستون های زندگی می شود.

در همین راستا در مشورت گرفتن و انتخاب وکیل خانواده، تجربه و حرفه ای بودن وکیل را در نظر بگیرید و نگاهی هم به آمار تعداد پرونده های موفق آن بندازین. با مراجعه به موسسات حقوقی و اعتماد کردن به مدیر موسسه، می تونین شخصی را بعنون وکیل خانواده انتخاب کرد که تخصص لازم رو داشته باشه.

یک وکیل خانواده خوب، با آگاهی کامل از تمامی جوانب حقوقی مهریه، نفقه، طلاق و … می تواند از حقوق موکل خود به خوبی دفاع کند و در تنظیم وکالتنامه طلاق توافقی، مشاور خوب شما باشد. این را هم باید در نظر گرفت که موفقیت یک وکیل تا حد قابل توجهی بستگی به اطلاعات صادقانه و کاملی دارد که شما در اختیارش می گذارید و مطمئن باشین که اسرار شما نزد او محفوظ می ماند.

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق توافقی خارج از کشور

در ایران تبعیت بر اساس خون است و هر کسی که از پدر ایرانی در ایران و خارج از کشور متولد گردد، ایرانی بحساب میاد؛ حتی اگر مادرش غیر ایرانی باشه. طبق قانون ایران، احوال شخصیه و مقررات مربوط به طلاق و ازدواج و …شامل کلیه اتباع ایرانی در سراسر جهان می شود.

لذا اگر یکی از زوجین در خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد صالح قضاوت خواهد بود. در این حالت شخصی که در خارج از کشور است، با دادن وکالت به همسر خود که در ایران است، می تواند طلاق را پیگیری کرده و ثبت کند. (البته این وکالت باید در سفارت ایران در کشورهای خارجی ثبت گردد تا جنبه قانونی داشته باشه)

طلاق زوجین خارج از کشور

وکالت در طلاق

در حالتی دیگر، اگر زن و شوهر ایرانی هردو خارج از کشور باشند، حکم دادگاه شهرستان تهران در خصوص مشکلات مربوط به ازدواج و طلاق آنها معتبر خواهد بود و هر تصمیمی که در خصوص این امور بر اساس قوانین کشور خارجی اتخاذ شود، در داخل کشور نافذ نخواهد بود؛ مگر اینکه حکم آنها در دادگاه های داخل کشور تنفیذ گردد.

در این حالت دادگاه های ایرانی، طلاق توافقی را راحت می پذیرند. اگر خواهان طلاق مرد باشد، روند طلاق توافقی در تهران زودتر پیگیری میشود؛ ولی اگر خواهان زن باشد، چون بر اساس قانون ایران حق طلاق ندارد، با مشکلات بیشتری مواجه میشه.

بنابراین راحت ترین راه طلاق توافقی برای زوجین خارج از کشور این است که هر دو به سفارت یا کنسولگری ایران در خارج از کشور مراجعه کرده و از طریق شخصی از نزدیکان خود در ایران، وکالت در طلاق را برای وکیل خانواده بفرستند تا او کارها را به نیابت از آنها انجام دهد.

این مقاله در اصل در راستای آشنایی شما با پروسه طلاق توافقی در تهران تهیه شد. امیدوارم زندگی خوبی داشته باشین و هیچ وقت کارتون به طلاق و دادگاه خانواده کشیده نشه….نظرات سازنده خود را از ما دریغ نکنید.

2 دیدگاه

نظر بده

    مطلب های مرتبط

    1. مطلب مرتبط:

    2. مطلب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نویسنده: کیوان چوگلی

    سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..