in ,

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه ضعیفضعیف افتضاحافتضاح

زنان بزرگ شاهنامه فردوسی – لیست ۱۰ تایی

زنان نامدار شاهنامه

شاهنامه فردوسی چیزیه که اگر یک ایرانی ازش ندونه واقعا تاسف باره! ما در این مقاله قصد داریم که در خصوص با زنان بزرگ شاهنامه فردوسی صحبت کنیم، تهمینه، گردآفرید، رودابه، سین دخت و … مطمئنم به عنوان یک ایرانی از خوندن این مقاله لذت خواهی برد. در واقع زنان بزرگ شاهنامه فردوسی بودند که بسیاری از اتفاقات در این داستان رقم خورد و لااقل باید بشناسیمشون و یه اطلاعات مختصری ازشون داشته باشیم. در ضمن اسم زنان بزرگ شاهنامه فردوسی همگی اصیل و ایرانیه و برای کسایی که دنبال اسم اصیل ایرانی هستند هم میتونه مناسب باشه، پس با ما همراه باشید.

زنان بزرگ شاهنامه فردوسی

اگر زنان بزرگ شاهنامه فردوسی را بخواهیم مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، می‌ بینیم زن نه تنها در هر گونه عملیات قهرمانی و لشکرکشی‌ ها و موفقیت‌ ها و عدم موفقیت‌ های پادشاهان و پهلوانان به شکلی مستقیم و یا غیر مستقیم نقشی موثر داشته است، بلکه خود می‌ تواند دست ککم موضوع یک کتاب جداگانه شود، جالب است بدانید که در شاهنامه اسم زنان سرباز نامداری به‌ چشم می‌ خورند که خود رأساً در جنگ‌ ها شرکت کرده و عده‌یی را رهبری کرده و یا با فداکاری و درایت و هوش بی‌ نظیر خود مسیر وقایع تاریخی را غالبا تغییر داده‌ اند که می‌ تواند اثر بدیعی را بنام تجزیه و تحلیل حماسه زنان شاهنامه به وجود آورد.

۱) گردآفرید

در واقع گردآفرید در شاهنامه دختر جنگاور گژدَهَم از پهلوانان دژ سپید است که حین لشکرکشی سهراب به ایران در لباس مردانه به پیکار با سهراب رفت. در میان نبرد بخاخطر اینکه سهراب به زن بودن او آگاه شد، گردآفرید تدبیری کرد و توانست با اندیشه از دست سهراب فرار کند. گردآفرید نماینده همان زنان دلیر و جنگاور ایرانی است که نمونه آنان را در سپاهیان هخامنشی و اشکانی و حتی ساسانی مشاهده میکنیم.

گردآفرید

۲) همای چهرآزاد

همای چهرآزاد دختر بهمن پسر اسفندیار و به به نام چهرآزاد معروف شده است. در کتب باستانی از او به عنوان پادشاه هفتم سلسله کیانیان یاد شده است. آمده است که همای پس از بهمن، مدت ۳۰ سال پادشاهی کرد و داراب پسرش را ولیعهد خود معرفی کرده بود. جالبه بدونید که او را سازنده شهر جزفادقان یا گلپایگان به حساب می آورند.

همای چهرآزاد

۳) تهمینه یکی از زنان بزرگ شاهنامه فردوسی

تهمینه دختر پادشاه سمنگان و همسر رستم و مادر سهراب بود. در پس داستان شاهنامه و ازدواج رستم با تهمینه میتوان دریافت که فرهنگی آزادی زنان برای ازدواج وجود داشته اشت و در واقع رضایت زنان برای ازدواج از ارکان اصلی پیوند زناشویی بوده است. از طرفی می بینیم که هیچ مانعی برای ازدواج با مردان یا زنان خارج از قوم وملیت وجود ندارد. در جقیقت هدف ازدواج، پیوندی است از روی محبت و صمیمیت و تشکیل خانواده ای طبق دوستی و عشق که می تواند فرزندانی صالح و پرهیزگار پرورش دهد.

تهمینه

۴) ارنواز و شهرنواز

جالبه بدونید که ارنواز و شهرنواز از نزدیکان جمشید پادشاه اسطوره ای ایران زمین هستند که به همسری ضحاک درآمده بودند. بعد از قیام کاوه آهنگر و پیروزی فریدون بر ضحاک، او این دو را به ازدواج خود درآورد. فریدون از شهرنواز صاحب دو پسر به نام های سلم و تور و از ارنواز صاحب پسر دیگری به نام ایرج می شود. چون این فرزندان به سن رشد می رسند، فریدون تمامی قلمروی خود را میان آنان تقسیم می کند. این دو برادر بعدها به دست منوچهر فرزند ایرج و به تحریک فریدون کشته می شوند. بعضی ها بر این باورند که نام ایران برگرفته از نام ایرج است.

زنان بزرگ شاهنامه فردوسی

۵) رودابه

در شاهنامه رودابه نام دختر مهراب کابلی و سیندخت است که او همسر زال و مادر رستم است. زال در گذری از مرز کابل، از رودابه خوشش میاید و او را به همسری خود در می آورد. گفتنی است که رودابه و زال از عاشق و معشوق‌ های دنیای باستان به حساب می آیند.

چو بشنید رودابه آن گفتگوی بر افروخت و گلنارگون کرد روی دلش گشت پر آتش از مهر زال ازو دور شد خورد و آرام و هال

رودابه یکی از زنان بزرگ شاهنامه فردوسی

۶) سودابه جزو زنان بزرگ شاهنامه فردوسی

سودابه یا همان سودآوه دختر پادشاه هاماوران و همسر کیکاوس است. کیکاووس بعد از جنگ مازندران و بسط مرزهای کشور خویش این بار متوجه تسخیر کشور هاماوران شد و بعد از پیروزی بر شاه هاماوران، از دختر او سودابه خواستگاری کرد. جالبه بدونید که در شاهنامه سودابه نماد زنی است که اسیر کج اندیشی و وسوسه های اهریمن میشود.

سودابه در شاهنامه

۷) سیندخت

سیندُخت یکی از شخصیت‌ های داستانی در شاهنامه فردوسی و در واقع یکی از زنان بزرگ شاهنامه فردوسی به شمار میرود. او زن مهراب کابلی والی کابل و مادر رودابه و نیای مادریِ رستم است. زال عاشق رودابه دختر مهراب بود و سین دخت مهراب و مادر رودابه بود که در حقیقت زنی با کفایت و درایت محسوب میشود. زمانی که فهمید سام قصد لشکرکشی به کابلستان را دارد، شخصا برای دیدن او حرکت کرده و به نزد سام رفت و با او به صحبت پرداخت و سیندخت میخواست تا سام را از این لشکرکشی منصرف کند.

بپرسید سیندخت مهراب را ** ز خوشاب بگشاد عناب را

زنان بزرگ شاهنامه فردوسی

۸) زن گشتاسب (کتایون)

کتایون بنا بر شاهنامه فردوسی و مجمل التواریخ و القصص همسر گشتاسپ، از پادشاهان نامدار کیانی و مادر اسفندیار بوده‌ که نام دیگرش ناهید بوده است. کتایون (زن گشتاسب) دختر قیصر روم بوده‌ است.

کتایون

۹) فرانک یکی از زنان بزرگ شاهنامه فردوسی

فرانک یکی از زنان بزرگ شاهنامه فردوسی و همسر یکی از مرزداران پاکدل ایرانی به نام “آبتین” بود. آبتین به دست کارگزاران ضحاک، از دنیا رفت. از آنجا که خوابگزاران در تعبیر خواب ضحاک، اینطور گفته بودند که؛ آن که سرت را به خاک از تن جدا خواهد کرد و تاج و تخت را از تو خواهد گرفت، هنوز از مادر زاده نشده، ضحاک فرمان داد تا هر زن آبستنی را یافتند، به هلاکت برسانند. فرانک که فرزندی در شکم دارد، خود را در گوشه ای دور پنهان کرد تا فرزندش به دنیا آمد. ضحاک با خبر شد که “کشنده او” به دنیا آمده، لذا فرمان داد تا کودکان نوزاد پسر را در تمام سرزمین نابود کنند.

زنان بزرگ شاهنامه فردوسی

۱۰) مادر سیاوخش

میشه گفت که سیاوُش یا سیاووش یا سیاوَخْش از شخصیت‌ های افسانه‌ ای و بی‌ گناه شاهنامه فردوسی بود، مردی جوان و خوش‌ چهره و فرزند پهلوان و برومند کاووس است. در شاهنامه از دلاوری ها و شجاعت های مادر سیاوخش گفته شده است.

مطالب مرتبط:

مادر سیاوش در شاهنامه

کلام آخر

امیدوارم که از این مطلب با عنوان زنان بزرگ شاهنامه فردوسی راضی بوده باشید و لذت برده باشید. اگر چیزی از شاهنامه میدونی که دوست داری با ما و بقیه هم به اشتراک بزاری حتما در بخش زیر پیامتو بفرست. منتظر پیاماتون هستم.

2 دیدگاه

نظر بده
  1. درود سپاس بر شما وطن پرستان وطن دوست
    اهورا مزدا و تمامی امشاسپندان نیک شما را از روان پلید و پلشت اهریمن ناپاک دور نگه دارد
    و جایم ائین اهورایی و ایرانی پاک را به ایران برگردونم
    لازم نیست تاریخ بخانید فقط نامهای عربی را برابر نامهای پارسی اصیل بگذارید و تفاوت را در ایران و عربستان خواهید دید
    عباس. اخمو ترسو بد خو
    عمر…بچه ما..
    علی حیدر..کسی که زنده زنده ادمهارا میدرید لقب علی شاه مردان راین لقب را به دروگ به علی نصبت دادند معنی نام خشایار شاه میشه. شاه مردان
    فاطمه ..بچه شتری ناقص به دنیا آمده یا بچه شتری که از شیر گرفته شده
    یاسر تقسیم کننده گوشت.هاشم. نان فروش دوره کرد..باقر .کسی که اندازه گاو چیزی سرش میشه باقر از بقره میاد
    سکینه …کسی که در آرزوی هم خوابگیه

    کوروش…چهره ای که مثل ماه میدرخشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: احسان رباط جزی

سلام احسان رباط جزی هستم دانشجوی رشته مهندسی صنایع و علاقه مند به حوزه نویسندگی سایت، اونم به خاطر اینکه بتونم تجربیات و دانش خودم رو با بقیه هم به اشتراک بگذارم و همینطور آدم پر انرژی و فعالی محسوب میشم.