in , ,

غذاهای محلی همدان – لیست 10 تایی

معروف ترین و لذیذترین غذاهای استان همدان

اگر به استان همدان سفر کرده باشی، قطعا میدونی که چقدر غذاهای محلی همدان لذیذه و پر طرفردار. در حقیقت این غذاهای محلی همدان ، حویت این استانه و میشه گفت که یکی از جاذبه های گردشگری این شهر زیبا، غذاهای لذیذ و خوش طمع همدانه و نکته مثبت اینه که تنوع غذاهای محلی همدان خیلی زیاده و هر کسی با هر مزاج و سلیقه ای از این غذاهای محلی لذت خواهد برد. در این مقاله قصد داریم لیستی 10 تایی از بهترین غذاهای محلی همدان رو برای آشنایی بیشتر شما عزیزان بیان کنیم، پس همراه ما باشید.

غذاهای محلی همدان

غذاهای محلی همدان

جالبه بدونید که خوردن غدا در سفر به همدان یکی از لذتبخش‌ ترین قسمت های سفر به حساب می آید، به ویژه اگر آن غذاها، محلی و خوشمزه باشند. نکته جالب اینه که بیشتر غذاهای سنتی همدان آبکی هستند؛ پس وقتی به شهری جدید سفر میکنیم یکی از چیزهایی که اصلا نباید آن را نادیده بگیرید امتحان غذاهای آن شهر است، غذاهایی که به خوبی بخشی از فرهنگ شهر را برایتان بازگو می کنند. این استان علاوه بر فرهنگ کهن و جاذبه های بسیار، غذاهای متنوع و خوش طعمی نیز دارد که باید در سفر به این استان آن ها را امتحان کنید. غذاهایی مثل آبگوشت، آش و … در این مطلب قصد داریم به معرفی لیستی 10 تایی از غذاهای معروف همدان بپردازیم.

1) آش برنج همدان

برنج، عدس و آب قلم این غذای سنتی همدان را بسیار خوشمزه می‌ کند. چنانچه در فصل سرما راهی همدان شدید حتما این غذای سنتی همدان را امتحان کنید و مطمئن باشید غذایی سالم و مقوی را نوش جان کرده اید.

آش برنج همدان

2) آبگوشت قورمه همدان

این غذا همان‌ طور که از اسمش پیداست، از ترکیب آبگوشت و فورمه سبزی تهیه میشود. مواد اصلی آن سبزی قورمه، سیب زمینی، لیموعمانی، پیازداغ، لوبیا قرمز و تخم مرغ است. چشیدن این غذای سنتی همدان را از دست ندهید.

آبگوشت قورمه همدان

3) آش کاچی همدان

کاچی نیز از آن دست غذاهای سنتی است که در شهرهای گوناگون به شیوه های مختلف پخته میشود. آش کاچی همدان از گندم، کشک، آب، سیر، نمک و روغن حیوانی تهیه میشود و غذای لذیذی است.

آش کاچی همدان

4) کباب سرداشی یکی از غذاهای محلی همدان

کباب سرداشی یکی از پر خاصیت ترین ها در لیست غذاهای محلی همدان هستش. این نوع از کباب شباهت زیادی به کباب تابه ای داره و تفاوت اصلی این دو باهم در استفاده از سیب زمینه و نحوه پخت آن در ماهیتابه است. در زمان های قدیم، مردم همدان بعد از آماده سازی مواد این غذای همدان، آن را به سنگکی میبردند تا آن را روی تنور سنگی قرار داده تا طبخ شود. مواد لازم برای طبخ این غذا، گوشت گوسفند، پیاز، سیب زمینی، فلفل سبز، گوجه فرنگی ، نمک، فلفل و ادویه بوده و با ترکیب این مواد با یکدیگر غذای لذیذی را طبخ می کنند.

کباب سرداشی

5) آش آماج همدان

یکی دیگر از بهترین غذاهای محلی همدان آش آماج است که در برخی دیگر از استان‌ های کشور نیز طبخ می شود. البته امکان دارد در دستور پخت و مواد اولیه‌ ترکیبی تفاوت‌ هایی بین آش آماج مردم استان همدان و دیگر مناطق کشور وجود داشته باشد که خود از تنوع غذایی و سبک تهیه‌ غذا های بومی و اصیل کشورمان حکایت دارد.

آش آماج همدان

6) آش خشکبار جزو غذاهای محلی همدان

آشپزان همدانی از خشکباری که در میان‌وعده می‌ خوریم آش بسیار خوشمزه‌ ای درست می‌ کنند. آلو و آلبالو خشک، برگه زردآلو، برگه هلو و … با هم ترکیب شده و این غذای خوشمزه همدان را تشکیل میدهند. دیگر مواد اصلی آش خشکبار همدان سبزی آش، گوشت استخوان‌ دار، رشته، شیره انگور، حبوبات، پیا ز و نعناع است. در سفر به همدان چشیدن این آش خوشمزه و مقوی را از فراموش نکنید.

آش خشکبار

 

7) خورشت غوره بادمجان

بیشتر غذاهایی که با بادمجان تهیه میشوند، طعم بی نظیری دارند. کشک بادمجان، میرزاقاسمی، خورشت بادمجان و … خورشت غوره بادمجان همدان نیز طعم خاص و جالبی دارد. این خورشت به علت داشتن غوره طعم ترش و ولی خوشمزه‌ ای دارد. خورشت غوره بادمجان همدان از مرغ، بادمجان، گوجه فرنگی و غوره تهیه میشود.

غذاهای محلی همدان

 

8) آبگوشت فلفل یکی از غذاهای محلی همدان

مواد لازم برای تهیه آبگوشت فلفل همدان گوشت گوسفندی، سیب‌زمینی، گوجه ‌فرنگی، نخود، پیاز، سیر، فلفل سبز مخصوص همدان، زیره سبز، زنجبیل تازه و آبلیمو است. آبگوشت در همدان هم مانند بسیاری دیگر از شهرها غذای بسیار پر طرفداری به حساب می آید و حتما باید آن را امتحان کنید.

آبگوشت فلفل

9) کوفته مخصوص همدانی

فقط تبریز نیست که به کوفته‌ های خوشمزه معروف است، بلکه همدان نیز در نوع خود کوفته‌ های بی نظیری دارد. مواد لازم به منظور تهیه کوفته مخصوص همدان، گوشت، لپه، آلو، پیاز، نخود، گردو، برنج و … است. در سفر به همدان خوردن کوفته همدان را به هیچ عنوان از یاد نبرید.

کوفته مخصوص یکی از غذاهای محلی همدان

10) آش شل پتله یکی از غذاهای محلی همدان

آش شل پتله یا آش شله پتله با استفاده از سبزی آش، گوشت با استخوان، بلغور، پیاز، عدس، سیب زمینی، نمک، فلفل و دیگر ادویه ها پخته می شود؛ همچنین پتله هم از مواد اولیه اصلی این غذا محسوب میشود. جالبه بدونید که پتله نوع خاصی گندم فرآوری شده است که با صرف وقت و انرژی زیاد تهیه می شود. مردم محلی معمولا روی این آش ترشی می ریزند و آن را صرف می کنند، واسه همین این غذا را به نام آش شله پتله ترشی هم می شناسند.

آش شل پتله جزو بهترین غذاهای محلی همدان

کلام پایانی

در این مقاله از سایت نت نظر نگاهی به 10 مورد از غذاهای سنتی استان همدان داشتیم و از برترین غذاهای محلی همدان گفتیم. در انتها پیشنهاد می کنیم اگر گذارتان به همدان افتاد، حتما طعم این غذاها را بچشید و تجربه ای خاطره انگیز برای خودتون و عزیزانتون بسازید. امیدوارم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید و زمان مسافرت به استان همدان، دید مناسبی نسبت به غذاهای محلی همدان بهتون داده باشه.

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: احسان رباط جزی

سلام احسان رباط جزی هستم دانشجوی رشته مهندسی صنایع و علاقه مند به حوزه نویسندگی سایت، اونم به خاطر اینکه بتونم تجربیات و دانش خودم رو با بقیه هم به اشتراک بگذارم و همینطور آدم پر انرژی و فعالی محسوب میشم.