in ,

بی نظیربی نظیر

تفاوت ویروس کرونا با سایر ویروس ها

مقایسه ویروس کرونا با دیگر ویروس ها

کرونا واژه ای است که در حال حاضر تمامی ابعاد زندگی ما رو تحت تاثیر قرار داده. عضوی جدید از خانواده ویروس های کرونا که بدلیل قدرت ماندگاری در محیط و دوران نهفتگی طولانی، به سرتیتر اخبار جهان تبدیل شده و زندگی انسان ها را تهدید می کند. اما تفاوت ویروس کرونا با دیگر ویروس های نام آشنا هم چون سرما خوردگی و آنفولانزا در چیه، که مردم رو ناچار به ماندن در خانه می کنه؟ شاید لازم باشه علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و استفاده از مواد ضد عفونی کننده، اطلاعاتی هم در خصوص تفاوت ویروس کرونا و دیگر ویروس ها داشته باشیم. نت نظر در این مطلب به مقایسه ویروس کووید ۱۹ با ویروس های شایعی هم چون آنفولانزا و سرما خوردگی می پردازد.

آشنایی بیشتر با ویروس کرونا

قبل از پرداختن به نام کرونا باید اطلاعات مختصری در مورد ویروس ها داشته باشیم. بدن انسان، حیوانات و گیاهان از سلول ساخته شده. در داخل سلول نیز هسته وجود داره که حاوی مولکول های بزرگ و بلند DNA است. DNAها در اصل عامل انتقال وراثتی هستند.

اثرات مخرب ویوس کرونا

از سویی دیگر ویروس ها برخلاف بدن انسان، ساختار سلولی ندارند و فقط از یک پوشش و عامل وراثتی با نام  RNA تشکیل یافته اند. به همین دلیل قادر به تغذیه و تولید مثل نیستند و علائم حیاتی ندارند. ویروس ها پس از ورود به بدن انسان، سلول های میزبان خود را وادار به تکثیر ویروس کرده و کنترل آنها را در دست می گیرند. با تداوم این فرآیند، سلول به تدریج از بین رفته و ویروس های متعدد که ساخته شده اند، در بدن پخش میشن.

ویروس کووید ۱۹ جدیدترن عضو از خانواده ویروس های کروناست که برای اولین بار در در دسامبر ۲۰۱۹ و در شهر ووهان چین شناسایی شد. این خانواده از ویروس ها می تونن باعث بیماری های متفاوتی، از سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری های وخیم تر هم چون سندروم تنفسی خاورمیانه (کرونا مرس) و یا سندروم تنفسی سخت و حاد (کرونا سارس)، شوند.

در میان جوامع بشری سالیانه بیماری های فصلی و واگیرداری شایع می شود که در نهایت منجر به مرگ آنها می شود. آنفلونزای زمستانی هر سال باعث مرگ میلیون ها نفر میشه و افراد زیادی با آمارهای خیره کننده بعلت بیماری فوت می کنند. اما تفاوت ویروس کرونا جدید با آنفولانزا و دیگر ویروس ها چیه که به یکباره مردم را در خانه ها قرنطینه کرده و با وجود آمار کم ابتدایی، اکثر کشورها جهان رو با وضعیت قرمز روبرو ساخته؟

تفاوت در ساختار

تفاوت ویروس کرونا

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، ویروس ها موجودات زنده نیستن و از دو قسمت مولکول RNA و ترکیب پوشش خارجی تشکیل شده اند. که البته همین دو قسمت هم منشا ایجاد تفاوت در بین ویروس ها می گردند. عمده ترین تفاوت ویروس کرونا با دیگر ویروس ها در پوشش خارجی آن است. پوشش کووید ۱۹ از جنس پروتئین برخوردار است و RNA این ویروس را در برابر عوامل محیطی محافظت می کند و همین موضوع را می توان علت ماندگاری طولانی مدت اش در محیط دانست.

در واقع ویروس تا زمانی می تواند به سلول های بدن موجودات زنده آسیب برساند که ساختار خود را حفظ کرده باشد. ویروس کرونا پس از ورود به دستگاه تنفسی، وارد ریه ها میشه و با از بین بردن سلول های ریه، باعث فوت افراد می شود.

تفاوت ویروس کرونا در قدرت نفوذ

تاثیر کرونا بر دستگاه تنفسی

بیشتر ویروس های کرونا از جمله سرماخوردگی عادی، باعث ایجاد چرک خفیف در ناحیه بالایی مجاری تنفسی شده و با بروز علائمی مثل گرفتن بینی، سردرد و گلودرد خود را نشان می دهند. اما کووید ۱۹ پس از نفوذ به سیستم تنفسی، به قسمت های تحتانی رفته و خود را به ریه ها می رساند و با علائمی هم چون سختی در تنفس، تب و سرفه خود را نشان می دهد. این ویروس جدید هم چنین می تواند باعث ایجاد بیماری های دیگری مانند ذات الریه، از کار افتادن کلیه و در نهایت مرگ شود.

ویروس های کرونا در اصل مشترک بین انسان و حیوان هستند و به راحتی می تونن از حیوانات به انسان منتقل بشن. در واقع ما از قبل با این خانواده ز ویروس ها سر و کار داشتیم، ولی کووید ۱۹ تا این لحظه یه جورایی غول مرحله آخر بحساب میاد که تازه سر و کله اش پیدا شده و هنوز دارویی برای درمانش کشف نشده.

تفاوت در قابلیت سرایت و ماندگاری در محیط

اصلی ترین تفاوت ویروس کرونا جدید با ورژن های قدیمی آن، در قابلیت سرایت و ماندگاری طولانی مدت آن در محیط است. این ویروس از طریق ترشحات دستگاه تنفسی به محیط انتقال یافته و به دیگران سرایت می کند. پس از ورود ویروس به بدن و تاثیر گذاری آن بر سیستم تنفسی بدن، در مقابل عامل بیماری زا عکس العمل نشان داده و فرد را وادار به عطسه و سرفه می کند. ترشحات موجود در این کنش بدن، باعث انتشار ویروس در محیط می شود.

سرایت کرونا در محیط

ویروس کووید ۱۹ سنگین است و نمی تواند در هوا معلق بماند، لذا بر روی سطوح مختلف می نشیند. پس از آن اگر فرد سالمی به این سطوح دست بزند و یا با تماس دست با چشم و یا از طریق دهان، ویروس وارد بدن شده و شروع به تخریب می کند. به همین دلیل است که اصرار مکرر بر شست و شوی دست ها می شود.

لازم به ذکر است که این ویروس می تواند بصورت مستقیم و با عطسه فرد بیمار در صورت فردی دیگر، از طریق چشم و دهان منجر به بیماری گردد. نکته مهم در این خصوص، مدت زمان ماندگاری کووید ۱۹ در محیط است؛ بطوری که گفته میشه تا چند روز قدرت ماندگاری در محیط رو دارن. البته این موضوع تا حد زیادی به جنس محیط بستگی داره.

این در حالی است که ویروس آنفولانزا و سرما خوردگی حداکثر ۴۸ ساعت در محیط و بر روی اجسام زنده می ماند و احتمال سرایت آن از طریق تماس با سطح آلوده کمتر است. این موضوع را نیز می توان از مهمترین تفاوت های ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی با ویروس کرونا جدید دانست.

دوران نهفتگی، تفاوت مهم ویروس های کرونا

خطرناک ترین موضوع در مورد کووید ۱۹ دوران نهفتگی متفاوت آن با دیگر ویروس های خانواده کروناست. در واقع افراد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ از ۲ تا ۱۴ روز هیچ نشانه یا علامتی از بیماری در بدن خود احساس نمی کنند. به همین دلیل است که فرد مشکوک به بیماری ناچار است حداقل دو هفته در قرنطینه بسر ببرد؛ تا پس از این بازه زمانی معلوم گردد بیمار است یا نه.

طولانی بودن دوره نهفتگی، مهمترین مشکل در جلوگیری از سرایت این بیماری است. چون امکانات و زمان لازم برای قرنطینه تعداد زیادی از مشکوکین به بیماری وجود ندارد و این کار را سخت می کند. اما ویروس های آنفولانزا و سرما خوردگی معمولا در دو سه روز ابتدایی، علائم خود را نشان می دهند.

تفاوت در علائم بیماری

در آخرین بخش، علائم کرونا جدید را با دیگر ویروس های مرتبط با بیماری های آنلونزا و سرماخوردگی مقایسه می کنیم. علائم مشخصه زیر باعث ایجاد تفاوت بین ویروس کووید ۱۹ با سایر ویروس های کروناست.

تفاوت ویروس کرونا در علائم

امیدوارم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در خصوص تفاوت ویروس کرونا و ویژگی های آن کسب کرده باشین. به رسم حفظ اصول نگارش باید ذکر شود که قسمتی از اطلاعات این مقاله، خلاصه ای از محتوا موجود در سایت «درمانکده» بود.

مطلب مرتبط : راه های پیشگیری از ویروس کرونا

2 دیدگاه

نظر بده

    مطلب های مرتبط

    1. مطلب مرتبط:

    2. مطلب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نویسنده: کیوان چوگلی

    سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..