in

تاریخچه کامل باشگاه آث میلان و افتخارات آن

باشگاه آث میلان از تاسیس تا قهرمانی اروپا

برای فوتبالی بودن لازم نسیت که حتما فوتبال بازی کرد. فوتبال ترکیبی از عشق و هیجانه که برای عاشقان خود می تونه آرامش بخش تر از یه موسیقی کلاسیک تو هوای بارانی باشه. داستان عشق هواداران دو آتیشه آث میلان مربوط به یکی دو سال اخیر نیست. این موضوع به روزهایی برمی گرده که آث میلان یکه تاز میدان های اروپایی و سقف رویای بازیکان مطرح فوتبال بود. تاریخچه باشگاه آث میلان خیلی پربارتر از وضعیت این روزهای این تیم فوتبال است. مقصد بعدی نت نظر جهنم سن سیروست؛ جایی که شیاطین فوتبال در آن، خیلی تیم های بزرگ رو به آتیش کشیدن. در این مطلب تاریخچه باشگاه آث میلان و افتخارات آن را بخون.

تازیخچه باشگاه آث میلان از تاسیس تا قهرمانی اروپا

باشگاه آث میلان

تیم باشگاه آث میلان از تیم های مطرح و مدعی فوتبال در سری آ ایتالیاست. این تیم در 16 دسامبر 1899 با نام «باشگاه کریکت و فوتبال میلان» فعالیت خود را بصورت رسمی آغاز کرد. «هربرت کیلپین» و «آلفرد ادواردز» دو شخصیت انگلیسی بودند که این باشگاه را تاسیس کرده و با توجه به اصالت انگلیسی خود، بجای کلمه ایتالیایی میلانو از «میلان» استفاده کردند.

هربرت کیلیپن علاوه بر اینکه در تاسیس تیم نقش داشت؛ در تاریخچه باشگاه آث میلان هم بعنوان اولین کاپیتان شناخته می شه. جمله معروف او در سال 1899 برای همیشه در ذهن طرفداران ماند که به رنگ لباس اول این تیم ایتالیایی اشاره می کند :

ما تیم شیاطین هستیم. رنگ های ما قرمز به مانند آتش و سیاه برای فراخوانی ترس در حرف هایمان است.

به بازیکنان این تیم لقب «روسونری» به معنای قرمز و مشکی داده اند. تیم فوتبال آث میلان به سرعت رشد کرد و اولین قهرمانی خود را در سال 1901 در جام قهرمانی ایتالیا جشن گرفت و در سالهای 1906 و 1907 نیز دو سال پیاپی به این موفقیت دست یافت.

اولین دوران افول آث میلان

نرئو روکو

کسب دو قهرمانی پیاپی نشان از روند رو به رشد این تیم فوتبال داشت. اما در سال 1908 اختلافات داخلی گریبان گیر این تیم شد و سنگ بزرگی بر سر راه پیشرفت آث میلان قرار داد. از دیگر اثرات این اختلافات داخلی، پیدایش تیم دیگری با عنوان اینتر میلان در این شهر بود. اما عواقب این اختلاف تنها به اینجا ختم نشد و دست آث میلان را تا سال 1951 از کسب قهرمانی در سری آ کوتاه کرد. در این فاصله زمانی تیم های مطرح شهرتورین هم چون یوونتوس و تورینمو، توانستند تعداد قهرمانی خود را در لیگ ایتالیا افزایش دهند.

پس از این اتفاقات، در اوایل دهه 60، «نرئو روکو» بعنوان سرمربی تیم آث میلان انتخاب شد. روکو توانست با کسب 10 قهرمانی برای این تیم در سه مقطع زمانی متفاوت، بعنوان موفق ترین سرمربی باشگاه شناخته شود و برای همیشه نام خود را در تاریخچه باشگاه آث میلان ثبت کند. این جام ها شامل 3 کوپا ایتالیا، 4 جام اروپایی، یک جام بین قاره ای و 2 اسکودتو می شود.

اسکودتو به معنای سپر کوچک بوده و نشانی است که بر روی لباس تیم قهرمان فصل سری آ به مدت یکسال قرار می گیرد. به همین دلیل در ایتالیا کسب قهرمانی در لیگ سری آ را معادل با اسکودتو می دانند.

مثلث سوئدی «گره-نو-لی» در میلان

پس از روکو و در اواخر دهه 70 میلادی، «نیلس ایدهولم» برای دومین بار سرمربی تیم باشگاه آث میلان شد و توانست با کسب دهمین اسکودتو، ستاره ای طلایی بر روی پیراهن این تیم اضافه کند. لیدهولم به همراه «گونار گرن» و «گونار نوردال» سه عنصر مثلث سوئدی معروف تیم آث میلان با نام گره-نو-لی بودند، که تونستن در دهه 50 میلادی و بعد از آن دوران افول اولیه، به این تیم روح تازه ای ببخشند. در تاریخچه باشگاه آث میلان، نوردال با 221 گل زده، بعنوان بهترین گلزن این تیم شناخته می شود.

تاریخچه حضور باشگاه آث میلان در سری B ایتالیا

پائولو مالدینی

با مطرح شدن جریان شرط بندی و پرداخت رشوه برای تغییر در نتیجه بازی در سال 1980، آث میلان بزرگ را نقره داغ کردن و این تیم به سری B رفت. میلان در همان سال دوباره به سری آ بازگشت؛ ولی نتوانست در آن لیگ ماندگار شود و برای دومین بار و اینبار بخاطر کسب مقام چهاردهمی در لیگ، به سری B بازگشت. اما در نهایت «جوزپه فارینا» با حضور خود در این باشگاه، تیم را دوباره به سری آ بازگرداند و بعنوان آخرین اقدام قبل از حضور برلوسکونی، در سال 1985 با «پائولو مالدینی» قرارداد بست.

پائولو پسر چزاره مالدینی، مربی اسبق میلان است که در طول فعالیت خود هرگز لباس تیمی غیر از آث میلان را بر تن نکرد و با 25 سال حضور در اث میلان، رکورددار حضور یک بازیکن با لباس یک تیم در میلان و فوتبال جهان است. مالدینی در حال حاضر مدیر فنی و مسئول نقل و انتقالات باشگاه آث میلان است و شماره «3» این تیم به احترام او برای همیشه در تاریخچه باشگاه آث میلان بایگانی شده. مالدینی را بهترین مدافع تاریخ فوتبال می دانند.

دوران طلایی برلوسکونی در آث میلان

 Fabio Capello

 در سال 1985 برلوسکونی امتیاز باشگاه آث میلان را خرید و برای بازگشت میلان به دوران اوج خود، دست به خریدهای بزرگ زد. «آریگو ساکی» را بعنوان سرمربی تیم انتخاب و بازیکنان یزرگی چون فرانک ریکارد، مارکو فان باستین را خرید. حاصل کار ساکی در اولین دوره حضورش در آث میلان 8 قهرمانی در جام های مختلف ایتالیا، اروپا و حتی قاره ای بود.

پس از او «فابیو کاپلو» سرمربی تیم بزرگ میلان شد و توانست در سال 1991 آث میلان را بدون شکست به قهرمانی ایتالیا برساند. آث میلان در دوران طلایی کاپلو به 4 قهرمانی سری آ و یک قهرمانی اروپا دست یافت و برد معروف تیمش با نتیجه 4 بر صفر مقابل بارسلونا، هنوز از یاد هواداران دو آتیشه این تیم نرفته. از این تیم رویایی دوران کاپولا با عنوان «شکست ناپذیران» در تاریخچه باشگاه آث میلان یاد می کنند.

پس از دوران کاپلو و 3 سال حضور در فینال لیگ قهرمانان، فوتبال آث میلان رو به افولی مجدد گذاشت و بدترین خاطره این دوران شکست 6 بر صفر این تیم مقابل یوونتوس در سن سیرو بود که هواداران آنرا بدترین نتیجه دوران ریاست برلوسکونی می دانند.

شروع طوفانی آث میلان در قرن 21

آث میلان قهرمان اروپا

دهه اول قرن بیست و یکم برای آث میلان بزرگ، تازه ابتدای راه کسب موفقیت و ثبت خود بعنوان مدعی قهرمانی در اروپا بود. در این دوران آث میلان بعنوان یکی از قدرتمندترین باشگاه های فوتبال در اروپا و جهان شناخته می شد و این تازه آغاز راه بزرگی بود که کارلو آنجلوتی در طی 8 سال مربیگری این تیم، در تاریخچه باشگاه آث میلان رقم زد.

طی سالهای 2003 تا 2007، میلان 3 بار در فینال قهرمانان اروپا حضور یافت و طی این مدت دو بار به قهرمانی دست یافت. این دو قهرمانی اروپا به برد آث میلان مقابل یوونتوس در سال 2003 و لیورپول در سال 2007 مربوط می شود.

از به یادماندنی ترین دیدارهای این دوران می توان به فینال سال 2005 استانبول میان آث میلان و لیورپول اشاره کرد. دیداری که نیمه نخست آن 3 بر صفر به نفع میلان تمام شد؛ ولی با شروع نیمه دوم و در دقایق پایانی کار به تساوی کشیده شد و در نهایت در ضربات پنالتی آث میلان شکست خورد و این بازی به دراماتیک ترین فینال اروپا در تاریخچه باشگاه آث میلان تبدیل شد.

فصل رویایی در تاریخچه باشگاه آث میلان

کاکا و اینزاگی در آث میلان

سال 2007 را می توان بهترین فصل میلان در قرن بیست و یک دانست. میلان در این فصل به همراه سه تیم انگلیسی در مرحله نیمه نهایی حضور داشت و پس از بردی نفس گیر مقابل منچستر یونایتد و با درخشش «کاکا»  در این بازی، توانست به فینال راه یابد و در فینال سنتی خود با لیورپول مواجه شود.

فینالی که فرصتی مناسب برای تلافی خاطره تلخ 2005 بود. میلان در این بازی با دو گل «فیلیپو اینزاگی» در ورزشگاه المپیک آتن توانست لیورپول را با نتیجه 2 بر 1 شکست دهد و به هفتمین و آخرین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا برسد. اما فصل درخشان آث میلان به اینجا ختم نشد و با قهرمانی در سوپر جام اروپا و باشگاه های جهان، فصل رویایی خود را تکمیل کرد.

پس از این فصل و با ناکامی در سری آ، بازیکنان بزرگی چون رونالدینیو، شوچنکو، زامبروتا و دیوید بکهام (قرضی) به این تیم اضافه شدند. مهمترین اتفاق سال 2008 را می توان خداحافظی استوره باشگاه پائولو مالدینی دانست که پس از 25 سال حضور در این باشگاه بزرگ، کفش هایش را آویزان کرد. رفتن کاکا به رئال مادرید و کارلو آنجلوتی به چلسی را می توان از دیگر نقل و انتقالات مهم در تاریخچه باشگاه آث میلان دانست.

آخرین قهرمانی باشگاه آث میلان در سری آ به فصل 11-2010 و با مربیگری «آلگری» و حضور بازیکنانی چون ابراهیموویچ، روبینیو، کاسانو و … کسب شد. با رفتن آندره آ پیرلو از میلان به یوونتوس، آن هم پس از ده سال حضور در این تیم، کم کم تغییری کامل در نسل طلایی آث میلان بوجود آمد. تغییری که تا به امروز گریبان گیر این تیم شده و آن را از دوران اوج خود و مدعی بودنش در ایتالیا و اروپا دور کرده است.

نقش برلوسکونی و بازیکنان بزرگ در تاریخچه باشگاه آث میلان

نقش برلوسکونی در تاریخچه باشگاه آث میلان

سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا و ثروتمندترین شخصیت سیاسی جهان است. کسی که در طی 31 سال ریاست و مالکیت در آث میلان 28 جام داخلی و خارجی را برای این تیم به ارمغان آورد. برلوسکونی برای هوادارن آث میلان نقش رهبر اپرا فوتبال در ورزشگاه سن سیرو را دارد. کسی که تمام عاشقان آث میلان را به یاد روزهای درخشان این تیم و بازیگری شاعر فوتبال (رونالدینیو) در این تیم می اندازد.

دربی شهر میلان را می توان از پرتماشاگرترین مسابقات فوتبال جهان دانست. شهرآورد دلامادونینا نامی است که هواداران پرتعداد این دو تیم برای این بازی بزرگ انتخاب کرده اند. این بازی در ورزشگاه سن سیرو که متعلق به هردوتیم است، برگزار می شود.

افتخارات باشگاه آث میلان

افتخارات باشگاه آث میلان

آث میلان 18 قهرمانی در سری ا و 7 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دارد. این تیم در کل با کسب 18 جام بین المللی، پس از رئال مادرید، دومین تیم پرجام در فوتبال باشگاهی اروپا است.

در جدول توپ طلا هم میلان با مجموع 6 بازیکن و 8 توپ طلا، در رده سوم اروپا قرار گرفته و در ایتالیا هم بهمراه یوونتوس رتبه نخست دارد. مارکو فان باستین از بازیکنان سرشناس این تیم است که سه بار با لباس آث میلان جایزه توپ طلا را کسب کرد.

پس از ناکامی گتوزو در فصل 2019، در حال حاضر استفانو پیولی بعنوان سرمربی آث میلان انتخاب شده و حالا پس از بازگشت دوباره ابراهیموویچ، باید منتظر روزهای درخشان این تیم بزرگ باشیم.

تاریخچه باشگاه آث میلان تنها در یک مقاله خلاصه نمیشه. به همین دلیل گلچینی از مطالب مهم را ذکر کردیم که انشالا مورد توجه شما قرار بگیرد.

مطلب مرتبط : تاریخچه باشگاه لیورپول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..