in

مراقبت های ویژه زنان باردار در برابر کرونا

مراقبت های ویژه زنان باردار در برابر کرونا و هشدارهای مهم

در زمان اپیدمی کرونا چه خطراتی در انتظار زنان باردار است؟ چگونه باید از این خطرات پیشگیری کرد؟ اگر زن بارداری به این ویروس مبتلا شود، شدت بیماری چقدر خواهد بود؟ در این مطلب با استناد بر توصیه‌های پزشکی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا به پاسخ سؤالات مهم در رابطه با مراقبت های ویژه زنان باردار در برابر کرونا و هشدارهایی که حتماً باید این عزیزان رعایت کنند می‌پردازیم. با آشنایی از مراقبت های ویژه زنان باردار در برابر کرونا  از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید.

هشدارهای مهم به زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

مراقبت های ویژه زنان باردار در برابر کرونا

ما در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا شانس ابتلا به کووید ۱۹ در زنان باردار نسبت به بقیه بیشتر است یا خیر. زنان باردار تغییراتی را در بدن خود تجربه می‌کنند که ممکن است ریسک ابتلا به عفونت‌ها را در آن‌ها بالا ببرد. بر اساس تجارب بدست آمده از ویروس‌های هم‌خانواده کووید-۱۹ و سایر عفونت‌های تنفسی دیگر مانند آنفلوانزا، در زنان خطر ابتلا به بیماری شدیدتر بیشتر بود. این نکته همیشه برای زنان باردار مهم است که خود را از هر بیماری محافظت کنند.

زنان باردار چگونه خود را از خطر ابتلا به کووید-۱۹ حفظ کنند؟

مراقبت های ویژه زنان باردار در برابر کرونا

زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید همان کارهایی را که به عامه مردم توصیه‌شده است را رعایت کنند. شما می‌توانید با انجام این توصیه‌ها جلوی شیوع ویروس کووید-۱۹ را بگیرید:

  1.  سرفه و عطسه خود را با چیزی بپوشانید (استفاده از آرنج دست تکنیک بسیار خوبی است).
  2. از افرادی که مریض هستند دوری‌کنید.
  3. دستان خود را بارها و بارها با آب و صابون و یا ضدعفونی‌کننده‌های الکی مخصوص دست تمیز کنید.

آیا کووید-۱۹ می‌تواند برای بارداری مشکلاتی ایجاد کند؟

کرونا و مشکلات هنگام بارداری

در حال حاضر اطلاعات قطعی مبنی بر اینکه این ویروس باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام بارداری شود و یا اثراتی بر روی سلامت نوزاد به ‌دنیا آمده داشته باشد، به‌دست نیامده ‌است.

مطلب مرتبط: گروه های پرخطر برای ویروس کرونا

آیا ویروس کووید-۱۹  از زنان باردار به جنین یا نوزاد منتقل می‌شود؟

انتقال کرونا به جنین یا نوزاد

ما هنوز در رابطه با اینکه زن باردار مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند این ویروس را در دوران بارداری و یا زایمان به جنین یا نوزاد خود منتقل کند نمی دانیم. هیچ نوزادی که از مادر مبتلا به کووید-۱۹ متولد شده باشد تست ابتلا به این ویروس را نداده است. در این مبتلایان، ویروس در نمونه‌های مایع آمنیوتیک (مایع کیسه جنین) و یا شیرمادر مشاهده نشد.

اگر زن باردار در دوران بارداری به کرونا مبتلا شود به نوزاد هم آسیب خواهد رسید؟

انتقال بیماری کرونابه مادر مبتلا به کرونا

در حال حاضر اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه خطراتی برای نوزادان یک خانم باردار مبتلابه کرونا وجود دارد در دست نداریم. تعداد کمی از مشکلات هنگام بارداری یا زایمان ( مثل زایمان زودرس) در نوزادانی که مادرشان در زمان بارداری به کرونا مبتلا شده‌اند، گزارش‌شده است.

انتقال کووید-۱۹ از طریق شیر مادر

شیردهی و مادران باردار مبتلا به کرونا

نحوه شیوع کرونا بسیار ناشناخته است. تصور می‌شود که عمدتاً از طریق شخص به شخص و توسط قطرات کوچک تنفسی که فرد مبتلا از طریق سرفه یا عطسه پخش می‌کند، گسترش می‌یابد. همانند نحوه شیوع ویروس آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های تنفسی. در مطالعات محدودی که بر روی زنان مبتلابه کووید ۱۹ و هم‌خانواده‌ی دیگر ویروس کرونا یعنی سارس مشاهده‌شده است، ویروسی در شیر مادر پیدا نشده است. اما هنوز نمی‌دانیم که مادر مبتلابه ویروس کووید-۱۹ می‌تواند این ویروس را از طریق شیردهی منتقل کند یا خیر.

مطلب مرتبط:

راهنمایی نحوه شیردهی مادران مبتلابه کووید-۱۹ یا مشکوک به آن

انتقال کرونا از طریق شیردهی مادر

شیر مادر بهترین منبع مواد غذایی برای اکثر نوزادان است. اینکه مادر چگونه شیردهی را آغاز کند و یا ادامه دهد باید توسط خانواده او و پزشک متخصص او تعیین شود. یک مادر با تست کرونای مثبت و یا علائم مشکوک به آن باید تمامی احتیاط‌های لازم و مهم را رعایت کند تا از انتقال ویروس به نوزاد خود جلوگیری کند. مانند شستن دست‌ها قبل از لمس نوزاد و گذاشتن ماسک صورت هنگام شیردهی. اگر می‌خواهید شیر را به‌صورت دستی و یا پمپ پستان الکترونیکی خارج نمایید، باید قبل از لمس هر قسمت پمپ و یا بطری دستان خود را بشویید و دستورالعمل‌های نحوه صحیح شست و شوی پمپ بعد از هر بار استفاده را دنبال کنید. در صورت امکان، شخصی را که به خوبی تغذیه شیر به نوزاد را انجام می‌دهد را پیدا کنید.

امیدوارم با انجام این مراقبت‌ها و رعایت نکاتی که گفته شد از ابتلای خود یا نوزاد خود به ویروس کرونا جلوگیری کنید. این مطلب را برای دوستان خود و مادران بارداری که می‌شناسید ارسال کنید.

منبع:

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا یا CDC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: حمید پورمحمد