in

گروه های پرخطر برای ویروس کرونا

گروه های پرخطر برای ویروس کرونا و مراقبت های لازم

چه کسانی در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند؟ این افراد چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ افراد مسن و کسانی که در هر سنی دارای شرایط درمانی خاص و بیماری‌های حاد می‌باشند از گروه های پرخطر برای ویروس کرونا هستند. و همچنین در معرض عوارض جدی‌تر ویروس کووید-19 قرار دارند. این افراد با رعایت چند نکته ساده به‌ راحتی می‌توانند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. با خواندن این مطلب گروه های پرخطر ویروس کرونا رو بیشتر بشناس. و نکات ذکرشده رو به افرادی که می‌شناسی گوشزد کن.

افرادی که بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند

گروه های پر خطر در برابر ویروس کرونا

افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند شامل:

  1. افراد مسن دارای 65 سال سن یا بیشتر
  2. کسانی که در خانه پرستاران یا به‌طور درازمدت در مراکز درمانی زندگی می‌کنند.
  3. اشخاصی که دارای بیماری‌ مزمن ریوی یا دارای آسم متوسط تا شدید هستند.
  4. افرادی که دارای شرایط بسیار حساس قلبی هستند.
  5. کسانی که در معرض خطر سیستم ایمنی هستند شامل: افرادی که تحت درمان سرطان قرار دارند، افراد سیگاری، افرادی که پیوند اعضا یا مغز استخوان انجام دادند، افراد دارای نقص سیستم ایمنی یا دارای عفونت زیاد HIV یا ایدز و کسانی‌ که به‌طور طولانی‌مدت از کورتیکواستروئیدها و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند.
  6. کسانی که در هر سنی دارای چاقی مفرط هستند (شاخص توده بدنی یا BMI ≥40). یا دارای شرایط درمانی خاص می‌باشند. مانند: افراد دیابتی، افراد دارای نارسایی کلیوی یا بیماری کبدی.
  7. آن دسته از کسانی که باردار هستند باید زیر نظر باشند. چراکه، ثابت‌شده این اشخاص در معرض خطر بیماری‌های شدید ویروسی قرار دارند. گرچه تا به امروز داده‌های کووید-19 خطر زیادی را نشان نداده‌اند.

در این مطلب به سه گروه مهم افراد مسن، دارای بیماری آسم و بیماری ایدز و نکات مهمی که این سه گروه باید رعایت کنند می‌پردازیم.

افراد مسن چکار باید بکنند؟

افراد مسن گروه های پر خطر برای کرونا

افراد مسن بعنوان یکی از گروه های پرخطر برای کرونا هستند. بنابراین، نکات زیر را حتما باید رعایت کنند:

  • تا حد امکان در خانه بمانید.
  • به‌طور مکرر دستان خود را بشویید.
  • از تماس نزدیک باکسانی که بیمار هستند خودداری کنید (حفظ فاصله 2 متر را حتماً رعایت کنید).
  • سطوح لمس شده را بارها و بارها تمیز و ضدعفونی کنید.
  • از هرگونه سفرهای دریایی و سفرهای هوایی غیرضروری جداً پرهیز کنید.
  • اگر نگرانی در رابطه با کووید-19 دارید یا بیمار شده اید با مراکز درمانی و یا پزشک متخصص خود تماس بگیرید.

استرس و راه‌های مقابله با آن در افراد مسن

استرس در برابر کرونا و راه‌های مقابله با آن در افراد مسن

این موضوع که افراد مسن در معرض خطر بیشتری در برابر کووید19 قرار دارند؛ ممکن است باعث افزایش استرس در این اشخاص شود. ترس و اضطراب از این بیماری می‌تواند باعث ایجاد فشارهای روانی و احساسات ناخوشایند شود. اما شما با انجام کارهای زیر به‌راحتی خودتان و احساساتتان را مستحکم نگه‌دارید:

  • از تماشا کردن، گوش کردن و یا خواندن اخبار و رسانه‌های اجتماعی خودداری کنید. چراکه، شنیدن مکرر راجع به شیوع و همه‌گیری این بیماری می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.
  • مراقب بدن خود باشید. نفس عمیق بکشید، حرکات کششی انجام دهید یا مدیتیشن کنید. سعی کنید وعده‌های غذایی سالم و متعادل بخورید، مرتباً ورزش کنید، به‌طور کافی بخوابید و از الکل و مواد دوری‌کنید.
  • سرگرم باشید. تلاش کنید فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید را انجام دهید.
  • با دیگران در تماس باشید. با اشخاصی که به آن‌ها اعتماد دارید در رابطه با نگرانی‌ها و احساساتتان صحبت کنید.
  • اگر هرروز به‌طور پیاپی استرس دارید با مراکز درمانی و یا یکی از شماره‌های‌ تلفنی 4030 و یا 1480 تماس بگیرید.
  • اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار احساس آشوب و آشفتگی همراه با احساساتی مانند ناراحتی، افسردگی، اضطراب یا احساس اینکه بخواهید به خودتان صدمه بزنید و… شدید با شماره‌های 112 یا 115 تماس بگیرید.

مطلب مرتبط: چه کسانی بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا هستند؟

افراد دارای بیماری آسم چگونه برای Covid-19 آماده شوند؟

 بیماران مبتلا به آسم گروه های پر خطر برای ویروس کرونا

افراد داری بیماری آسم نیز یکی دیگر از گروه های پرخطر برای کرونا می‌باشند. ویروس کووید 19 دستگاه تنفسی (بینی، گلو یا نای، ریه‌ها) شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهد، سبب حمله آسمی می‌شود و احتمال دارد منجر به بیماری ذات‌الریه و بیماری‌های حاد تنفسی گردد.

  • وسایل موردنیاز مربوط به بیماری خود را ذخیره کرده و به همراه داشته باشید (اسپری استنشاقی پیشگیرانه و اسپری استنشاقی نجات).
  • اقدامات احتیاطی موردنیاز برای حفظ فاصله خود با دیگران را روزانه انجام دهید.
  • اگر به بیرون از خانه می‌روید از کسانی که علائم بیماری دارند فاصله بگیرید.
  • دستان خود را مرتباً با آب و صابون بشویید و یا با استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های الکی مخصوص دست آن‌ها را تمیز کنید.
  • از قرار گرفتن در ازدحام و شلوغی یا در کنار افرادی که بیمار هستند پرهیز کنید.
  • از سفرهای دریایی و یا سفرهای هوایی غیرضروری خودداری کنید.
  • اگر ویروس کووید 19 در شهرتان شیوع پیدا کرد، در خانه بمانید تا احتمال ابتلای شما به این بیماری به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد.
  • اگر شخصی در خانواده شما مریض است، از او بخواهید از باقی افراد خانواده فاصله بگیرد تا احتمال انتشار این ویروس در خانه کاهش یابد.
  • از اشتراک وسایل شخصی‌تان مانند لیوان‌ها و حوله‌ها و… با دیگر اعضای خانواده پرهیز کنید.

دستورات برنامه آسم خود را دنبال کنید

دستورات مربوط به برنامه آسم در زمان کرونا

  • داروهای آسم خود را دقیقاً همان‌طور که تجویزشده مصرف کنید. با پزشک متخصص خود یا بیمه‌گر و یا داروخانه موردنظر خود صحبت کنید تا دسترسی اورژانسی به داروهایی که برایتان تجویزشده مانند اسپری استنشاقی را برایتان ایجاد کنند. در صورت نیاز به ماندن طولانی در منزل، مطمئن شوید که تا 30 روز داروها و وسایل موردنیاز بدون نسخه را در اختیاردارید.
  • نحوه استفاده از اسپری استنشاقی خود را یاد بگیرید.
  • از عوامل تحریک‌کننده آسم خود دوری‌کنید.
  • برای محافظت از خود در برابر ویروس Covid19 روزانه سطوحی که مرتباً لمس می‌شوند مانند میزها، دستگیره‌ها، کلید چراغ‌ها و برق‌ها، میزهای کار، کنترل تلویزیون، تلفن‌ها، کیبوردها، توالت‌ها، شیرهای آب و سینک‌ها را ضدعفونی کنید. از استفاده مواد ضدعفونی‌کننده‌ای که باعث تحریک آسم می‌شوند خودداری کنید.
  • ازآنجایی‌که هرروز مبتلایان به کووید 19 بیشتر می‌شوند و جوامع ما برای جلوگیری از شیوع این بیماری در حال انجام اقداماتی هستند، این مسئله بسیار طبیعی است که برخی از ماها احساس نگرانی و اضطراب کنیم. شدت این احساسات منجر به تحریک آسم خواهد شد پس برای کمک شایسته به خودتان راه‌های مؤثری برای کنترل استرس و اضطرابتان پیدا کنید.

مطلب مرتبط: مراقبت های موردنیاز مبتلایان به کرونا

افراد مبتلا به بیماری ایدز چه نکاتی را باید بدانند؟

اگرچه خطر ابتلا به بیماری حاد کووید 19 در مبتلایان‌ به ایدز به اثبات نرسیده است ولی افراد مبتلابه HIV ممکن است یک سری نگرانی‌ها و سؤالاتی در رابطه با خطر ابتلای خود داشته باشند که ما به برخی از این سؤال‌ها پاسخ می‌دهیم:

1) آیا خطر ابتلا به کووید 19 در مبتلایان به ایدز نسبت به بقیه افراد بیشتر است؟

مبتلایان ایدز گروه های پر خطر در برابر ویروس کرونا

در حال حاضر، اطلاعات خاصی در رابطه با خطر ابتلا به کووید 19 در افراد مبتلابه ایدز وجود ندارد. خطر از طریق نقص سیستم ایمنی به اثبات نرسیده است. اما با مشاهده سایر عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی، مبتلایان ایدز با نشانه‌های زیر بیشتر در معرض ابتلای حاد به این ویروس می‌باشند.

  • افرادی که تعداد سلول‌های CD4 کمی دارند.
  • افرادی که تحت درمان HIV نیستند (درمان از طریق داروهای ضدویروس یا ART)

مبتلایان به ایدز بر اساس سن و شرایط پزشکی دیگر می‌توانند در معرض ابتلا به بیماری بسیار حاد کووید 19 قرار گیرند.

2) افراد مبتلابه ایدز چه‌کارهایی را باید برای حفاظت خود از ویروس کووید 19 انجام دهند؟

اقدامات موردنیاز مبتلایان به ایدز برای حفاظت در برابر کرونا

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از کووید 19 وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس است. افراد مبتلابه ایدز باید روزانه اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهند. تا مانع از گسترش ویروس کووید 19 شوند. همچنین این افراد باید به حفظ یک سبک زندگی سالم پایبند باشند. که شامل:

  • غذای سالم خوردن
  • خوابیدن به مدت حداقل 8 ساعت در روز
  • کاهش استرس تا حد امکان

اگر HIV دارید و داروی خود را مصرف می‌کنید، این موضوع بسیار مهم است که درمان خود را ادامه دهید و توصیه‌های متخصص خود را به‌درستی انجام دهید. این بهترین روش برای سالم نگه‌داشتن سیستم ایمنی بدنتان است.

3) اگر من فکر میکنم که به کووید 19 مبتلا شده‌ام چه‌ کاری باید انجام بدهم؟

اقدامات مبتلایان به ایدز در صورت ابتلا به کرونا

در صورت بروز علائمی مشابه با ویروس کووید 19 با پزشک متخصص خود تماس بگیرید. و در رابطه بااینکه چگونه مورد ارزیابی قرار بگیرید و چگونه از درخطر انداختن دیگران جلوگیری کنید صحبت کنید.

مطلب مرتبط: علائم کرونا ویروس – دانستنی های ضروری

4) داروهای HIV (ART) در درمان کووید 19 مؤثر هستند؟

تاثیر داروهای ایدز بر روی کرونا

برخی از داروهای بیماری ایدز (به‌خصوص لپیناویر/ریتوناویر) در آزمایش‌های بالینی برای درمان کووید 19 مورد ارزیابی قرار گرفتند. درحالی‌که، شواهدی وجود دارد که این نوع از داروهای HIV ممکن است به درمان عفونت‌های مرتبط با سارس و مرس کمک کند. اما هنوز از آزمایش‌های بالینی نتیجه‌ای مبنی بر اینکه این دارو به بیماران کووید 19 کمک می‌کند در دسترس نیست. افراد مبتلابه HIV نباید داروهای خود را به بهانه جلوگیری یا درمان کووید 19 تغییر دهند.

امیدوارم با خواندن این مطلب و رعایت این نکات ساده از شیوع این ویروس جلوگیری کنید و جان‌عزیزان خود و افرادی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند را حفظ کنید.

منبع:

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا یا CDC

2 دیدگاه

نظر بده

    مطلب های مرتبط

    1. مطلب مرتبط:

    2. مطلب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نویسنده: حمید پورمحمد