in

سفر زمینی به ارمنستان به همراه راهنمای جامع سفر

راهنمای سفر زمینی به کشور زیبای ارمنستان

سفر زمینی به ارمنستان ، یک انتخاب درجه یک برای روزایی هستش که قصد دارید یک سفر کم هزینه و در عین حال لذت بخش را تجربه کنید. در شرایط کنونی، ایروان از مقاصد محبوب و پرطرفدار گردشگری ارمنستان به حساب میاد و ایرانی ها هم اقبال خوبی به آن نشان داده اند. سفر زمینی به ارمنستان به دلیل ارزان بودن هزینه های سفر، نزدیک بودن دو کشور بهم، زمینه های مشترک فرهنگی و تاریخی و جذابیت های بصری، خیلی برای ایرانی ها جذابه و به همین دلیل قصد دارم سفر زمینی به ارمنستان رو تحت عنوان یک راهنمای سفری برات تشریح کنم. مطمئنم که کلی نکته و آموزش های باحال در محتوا هستش که در کشور ارمنستان و یا هر جای دیگری به کارت میاد.

سفر زمینی به ارمنستان

سفر زمینی به ارمنستان

نزدیکی ایران و ارمنستان به اندازه ایست که حتی قادرید زمینی به “ایروان” سفر کنید. برای برنامه‌ریزی چنین سفری به قدری دست‌ تان باز است که میتوانید بین گزینه‌ های سفر با اتوبوس و ماشین شخصی دست به انتخاب بزنید.  ارمنستان مکان‌ های دیدنی زیادی داره که بیشتر آنها را کلیساها تشکیل میدهند. من مکانهایی که خیلی خوبن و مسافرا اغلب نمیرسن که ببینن رو اینجا براتون میگم :

  1. کلا مکانهای خارج از شهر رو بهتر هست با تور برید چون مردم محلی به ندرت انگلیسی بلد هستند. میتوانید از آژانسهای مسافرتی که یکی دوتا از آنها رو اطراف میدان جمهوری دیدم تور بخرید یا از پذیرش هتل راهنمایی بگیرید.
  2. کلیسای جامع اچمیازین، کلیسای اعظم ارامنه جهان هست و سالانه خیلی از ارامنه برای زیارت به آنجا میروند. تور این کلیسا 3-5 ساعت طول میکشه.
  3. پارک آبی از مرکز شهر خیلی دور هست و دسترسی بهش آسون نیست اما با تاکسی می توانید بروید.
  4. برای خرید مایحتاج روزانه میتوانید از سوپرمارکتهای بزرگ مثل SAS خرید کنید که همه چیز دارند. برای تبدیل پول به درام که همان واحد پول ارمنستان هستش هم میتوانید از صرافی‌ های همین سوپر مارکتها استفاده کنید.
  5. کارخانه های محلی هم تور بازدید داره که روند تولید رو به شما نشان میدهند.
  6. موزه‌های ملی و ماتنداران و بنای یادبود قتل عام ارامنه توسط ترکها، هم از دیگر اماکن دیدنی شهر به حساب می آیند.
  7. کلیسای گرگوری مقدس، به میدان جمهوری نزدیک هست و میشه پیاده رفت.
  8. لباس های ارمنی خیلی خوب نیستند اما کیف و کفش چرمی خوبی دارند و اگه وقت داشتید بگردید تا جنس خوبی پیدا کنید.
  9. یه سینمای سه بعدی هم در خیابان آبوویان هست، درست روبروی هتل Golden Tulip که ارزش دیدن رو داره.
  10. بهترین زمان سفر بهار، تابستان و اوایل پائیز هست. در زمان عید نوروز مرز خیلی شلوغ هست و هوا هم سرد هست. زمستان هم که دیگه هیچی آدم قندیل میبنده.

راهنمای سفر زمینی به ارمنستان

راهنمای سفر زمینی به ارمنستان

اول باید بگیم که در سفر زمینی همیشه باید انتظار تغییر برنامه رو داشته باشید، ولی این خودش یکی از جذابیت‌ های سفر زمینی محسوب میشه. سفر به ارمنستان، چنانچه زمینی باشد جذابیت‌ ها و چالش‌ های خودش را به همراه دارد. دیدن آدم‌های جدید و لذت بردن از مناظر بکر و معاشرت با مردم خونگرم ارمنستان، براتون خاطره‌ های بسیار زیبایی از سفر زمینی به ارمنستان خواهد ساخت. سفر زمینی به ایروان، برای آن‌ ها که چالش بیشتری می‌ خواهند مناسب تر و لذت بخش تر است. اگر بخواهید زمینی سفر کنید، 2 راه پیش روی شما خواهد بود؛ 1) سفر با اتوبوس 2) سفر با ماشین شخصی.

 

سفر زمینی به ارمنستان

1) سفر زمینی به ایروان با اتوبوس

سفر زمینی با اتوبوس به ایروان سفر رایجی است. هر روز از تهران و تبریز به مقصد ایروان اتوبوس وجود دارد. با توجه به محل زندگیتان، میتوانید از ترمینال آزادی و یا ترمینال بیهقی به مقصد ایروان سوار اتوبوس شوید. در صورت سفر با اتوبوس، 22 ساعت تا 24 ساعت به طول می انجامد که در ارمنستان باشید. حرکت اتوبوس ها به صورتی برنامه‌ریزی شده‌ است تا اواسط روز بعد در ایروان پیاده شوید.

مسافرت به ایروان

اما گزینه‌ دیگر برای سفر زمینی به ارمنستان با اتوبوس، استفاده از خدمات تورهای زمینی به ارمنستان است. خدمات این تورها میتواند شامل بلیط رفت و برگشت اتوبوس، پذیرایی بین راه، رزرو اقامتگاه، ارائه سیم‌ کارت ارمنستان، صبحانه، راهنمای فارسی زبان و گشت شهری باشد. این هم گزینه‌‌ امن و مطمئنی است. اگر این نوع از سفر زمینی به ارمنستان را انتخاب کنید، هماهنگی بسیاری از امور از روی شانه‌ های شما برداشته میشود. این انتخاب برای آن‌هایی که دنبال سفر خانوادگی به ارمنستان هستند بسیار مناسب خواهد بود.

مسافرت به ایروان با ماشین شخصی

2) سفر زمینی به ایروان با ماشین شخصی

چنانچه گواهینامه بین المللی و پلاک بین المللی دارید و سلامت ماشین خود اطمینان دارید، بار و بندیل سفرتان را ببندید و با ماشین خودتان راهی شوید. مستقیم به مرز نوردوز بروید. آنجا ویزای مرزی بگیرید و بعد از انجام مراحل قانونی به سمت ایروان حرکت کنید.

ولی چنانچه گواهینامه و پلاک بین المللی ندارید، با ماشین شخصی تا جلفا بروید. به مرز جلفا که رسیدید، ماشین را در پارکینگ آنجا قرار دهید و از آنجا میتوانید سوار اتوبوس یا تاکسی شوید تا به مرز نوردوز برسید. در مرز نوردوز بعد از انجام مراحل قانونی پای پیاده از مرز و رود ارس بگذرید تا به کشور ارمنستان وارد شوید. درست پشت مرز تاکسی‌ های بسیاری ایستاده‌ اند تا شما را به ایروان برسانند.

 

مسافرت به ایروان با قطار

نکته‌ی مهم : یادتان باشد که به محض ورود به خاک ارمنستان تا قادرید چانه بزنید و به راحتی زیر بار هر قیمتی نروید. اصل را بر این بگذارید که واقعیت قیمتها نصف آن چیزی است که به شما به عنوان یک توریست پیشنهاد میشود. چانه زدن را از تاکسیهای مرزی شروع کنید.

مسیر دقیق ارمنستان زمینی از تبریز

  • تهران تا تبریز : 600 کیلومتر
  • تبریز تا جلفا : 130 کیلومتر
  • جلفا تا سیه رود : 60 کیلومتر
  • سیه رود تا مرز نوردوز : 20 کیلومتر

به صورت کلی مسیری که باید از تهران تا خود مرز نوردوز طی کنید حدود 810 کیلومتر خواهد بود.

  • مرز نوردوز تا شهر مِغری : 10 کیلومتر
  • شهر مِغری تا لِهواز : 5 کیلومتر
  • لهواز تا لرنادزور : 45 کیلومتر
  • لرنادزور تا کاپان : 22 کیلومتر
  • کاپان تا اغوانی : 36 کیلومتر
  • اغوانی تا آرپی : 150 کیلومتر
  • آرپی تا ایروان : 114 کیلومتر

روی هم رفته، چنانچه بخواهید از این مسیر از مرز نوردوز به ایروان بروید، چیزی حدود 382 کیلومتر باید رانندگی کنید.

مسافرت به ایروان با قطار

نکات مهم در خصوص سفر به ارمنستان زمینی

 

  • درام ارمنی همراه داشته باشید. بخاطر این که امکان دارد نرخ تبدیل دلار برایتان بسیار گران تمام شود.
  • متاسفانه در جاده‌ های ارمنستان کمتر علائم رانندگی هشدار دهنده‌ وجود دارد، .لی همه‌ جا دوربین هست و کوچکترین تخلفات ثبت میشوند. این نکته را در خاطر داشته باشید که سرعت مجاز در جاده‌ های ارمنستان بین 60 تا 80 کیلومتر است.
  • باک ماشین را در ایران پر کنید و بنزین اضافه هم همراه داشته باشید، بخاطر این که نه تنها بنزین در ارمنستان گران است، بلکه اگر بدانند شما مسافر هستید، بسیار گران تر هم حساب خواهند کرد.
  • اگرچه مسیر از مرز تا ایروان بسیار زیباست ولی پر دست‌ انداز، پر پیج‌ و‌ خم و خطرناک هم هست. در یک کلام، وضعیت جاده‌ های ارمنستان تعریفی ندارد. چنانچه دست فرمان خیلی خوبی ندارید از رانندگی در آن مسیر پرهیز کنید. اگر قصد دارید تاکسی بگیرید حتما ماشین راحتی انتخاب کنید بخاطر این که 6 تا 10 ساعت راه تا ایروان پیش رو دارید.
  • در سفر زمینی به ارمنستان ، اطلاعات دقیقی از هزینه‌ ها و تعرفه‌ های صدور بیمه ماشین، گمرک و صدور ویزا داشته باشید. در مرز امکان دارد مبالغی بیشتر درخواست نمایند و شما باید آگاهی کامل داشته باشید.

مسافرت به ایروان با قطار

امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید. براتون آرزوی سفرهای خوب دارم.

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: احسان رباط جزی

سلام احسان رباط جزی هستم دانشجوی رشته مهندسی صنایع و علاقه مند به حوزه نویسندگی سایت، اونم به خاطر اینکه بتونم تجربیات و دانش خودم رو با بقیه هم به اشتراک بگذارم و همینطور آدم پر انرژی و فعالی محسوب میشم.