in ,

راه های انتقال ویروس کرونا

نحوه انتقال ویروس کرونا

بیماری کرونا جدیدترین نوع بیماری تنفسی است که در اثر ابتلا افراد به ویروس کووید 19 رخ می دهد. کووید 19 عضو جدیدی از خانواده ویروس های کروناست که به تازگی توسط یک ویروس شناس چینی کشف شده است. کنترل این ویروس بعلت سرعت انتقال بالایی که داره، بسیار مشکل است. از سویی دیگر علائم بالینی مربوط به این بیماری در مراحل ابتدایی خود را بروز نداده ودر مراحل پیشرفته نمایان می شوند. بنابراین آگاهی در خصوص راههای انتقال ویروس کرونا و رعایت اقدامات پیشگیرانه، یک اصل ضروری به نظر میاد. موضوعی که نت نظر در این مقاله به آن می پردازد.

راههای انتقال ویروس کرونا

کووید 19

انسان ها از قبل تجربه آشنایی با خانواده ویروس های کرونا را داشته اند. سرما خوردگی، سارس و مرس نمونه بیماری هایی هستند که منشا آنها ویروس های کرونا است. اما جدیدترین و پیشرفته ترین نسل این ویروس ها کووید 19 نام گرفته که از دسامبر 2019 در بازار عمده فروشان غذاهای دریایی چین متولد و توسط لئو پون ویروس شناس چینی کشف شد.

این ویروس عملکردی مشابه با دیگر ویروس های کرونا دارد و دستگاه تنفسی را با مشکل روبرو می کند. عفونت در بینی، برونشیت و ذات الریه بیماری هایی هستن که در اثر ابتلا افراد به ویروس کووید 19 مشاهده شده است.

کووید 19 جزو دسته ویروس هایی است که از حیوان به انسان سرایت کرده و هنوز درمان خاصی برای آن کشف نشده. عده ای منشا این ویروس را خفاش می دانند ولی با توجه به منوی قوی رستوران های چینی، هنوز این موضوع اثبات نشده و تحقیقات در این خصوص ادامه داره. اما مهمتر از منشا حیوانی این ویروس، آشنایی با راههای انتقال ویروس کروناست که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان

انتقال کرونا از حیوان به انسان

 

اگرچه در خصوص ویروس کرونا مرتبط با بیماری های SARS و MERS بصورت علمی تایید شده که منشا آنها شتر و گربه است؛ اما در خصوص کووید 19 هنوز هیچ موضوعی در خصوص انتقال این ویروس از حیوان به انسان اثبات نشده است. احتمالاتی مبنی بر اینکه خفاش منشا پیدایش این ویروس باشه وجود داشته، اما همه این موارد در حد فرضیه است.

حتی جالب است بدانید که به تازگی در هنگ کنگ چین، یک مورد انتقال ویروس کووید 19 از انسان به حیوان ثبت شده که در نوع خود جالب است. بنابراین اگرچه حیوانات خانگی بعنوان گزینه ی انتقال ویروس کرونا محتمل نیستند؛ اما در این شرایط و با توجه به قدرت سرایت این ویروس، رعایت اصول بهداشتی شرط عقل ست.

راههای انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان

بر اساس ماهیت این ویروس و نحوه سرایت آن می توان روش های انتقال ویروس کرونا را به 3 روش تقسیم کرد :

1 – انتقال تماسی

خطرناک ترین موضوع در خصوص ویروس کووید 19، قدرت سرایت بالای آن و عدم بروز علائم بالینی در مراحل ابتدایی ابتلا به این بیماری است. پس چه بسا افرادی که با آنها در ارتباط هستین بیمار باشند ولی با توجه به دوران نهفتگی طولانی که داره، خودش رو نشون نده. پس در مراودت و حضور در اجتماع سعی کنید فاصله 1 تا 2 متری را رعایت کنید. چون هرگونه سرفه، عطسه و یا حتی بازدم فرد مبتلا به ویروس کووید 19، می تواند باعث انتشار ترشحات این ویروس و بیماری شما شود. چون این ویروس از طریق چشم و دهان به سیستم تنفسی نفوذ می کند.

2 – انتقال از طریق قطره

موضوع مهم دیگر در خصوص انتقال ویروس کرونا مربوط به ماندگاری آن در محیط است. در واقع این ویروس می تونه از طریق ترشحات دستگاه تنفسی به محیط منتقل بشه و به دیگر افراد سرایت کنه.

انتقال قطره ای کرونا

 

وقتی ویروس کووید 19 وارد سیستم تنفسی میشه، بدن برای دفاع از خود و بیرون کردن عوامل بیماری زا، واکنش های سرفه و عطسه را فعال می کند. با این عمل قطراتی که دارای ویروس کرونا هستن در محیط پخش می شوند و چون سنگینه، بر روی سطوح می نشیند.

در این زمان اگر فردی سالم به این سطوح دست زده و بدون شست و شوی آن غذا بخورد یا چشمانش را بمالد، این ویروس وارد بدن میشه. به همین دلیل است که توصیه میشه از دستکش استفاده بشه و بطور مکرر دست را با آب و صابون بشوئید.

ماندگاری ویروس کرونا در محیط به سطح و شرایط بستگی داره و هرچه دما پایین تر باشه، این ویروس طول عمر بیشتری دارد. ولی با افزایش دما مدت زمان زنده ماندن کاهش و خطر انتقال هم کمتر میشه.

مکان های محتمل برای تجمع ویروس کرونا

راه های انتقال کرونا

از مهمترین راههای انتقال محیطی ویروس کرونا عبارتند از :

  • دستگاه خودپرداز: روزانه صدها نفر از خودپردازها جهت انجام امور خود استفاده می کنند؛ پس حدالامکان تراکنش های مالی خود را بصورت اینترنتی انجام بدین و یا از دستکش استفاده کنید.
  • نرده های لوله ای و پله های برقی اماکن عمومی : پله های برقی موجود در ایستگاه های مترو و حتی خود دستگیره های داخلی مترو، مکان مناسبی برای تجمع ویروس کرونا هستند. پس از تماس مستقیم با آنها خودداری کنید.
  • بیمارستان ها : افراد زیادی روزانه به بیمارستان ها رفت و آمد دارند و تنها حضور یک فرد مبتلا به ویروس کرونا، می تونه تهدیدی برای کلیه مراجعه کنندگان به این مکان عمومی باشه.
  • صندلی های مترو و یا اتوبوس
  • مطب پزشکان عمومی
  • مکان های عمومی مانند آرایشگاه و استخر و …
  • دستگیره در و …

3 – انتقال ویروس کرونا از طریق هوا

انتقال از طریق هوا

 

موضوع مهم قابل بحث دیگر در خصوص انتقال ویروس کرونا، ذرات معلق هوا یا آئروسل است. آئروسل یا هواپخش، به ذرات معلق جامد یا مایع موجود در گاز اطلاق می شود و در خصوص ویروس کووید 19 به این موضوع می پردازد که آیا انتقال ویروس کرونا از طریق ذرات معلق هوا امکان پذیر است یا نه؟

باید گفت که در این زمینه نیز تاکنون هیچ شواهدی علمی مبنی بر انتقال و سرایت ویروس کرونا از این طریق وجود ندارد؛ ولی حتما از محیط های بسته و متراکم دوری کنید و قبل از هر کاری دستان خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشوئید.

این مقاله نیز جزو مطالبی بود که تیم بلاگر نت نظر آن را با هدف آشنایی بیشتر شما عزیزان با راه های انتقال ویروس کرونا تهیه کرد. امیدوارم که مفید بوده باشه…در ادامه می تونین نظرات سازنده خود را با ما در میان بذارین..

مطلب مرتبط : تفاوت ویروس کرونا با سایر ویروس ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..