in ,

خواص دارویی زنجبیل برای سلامتی

خاصیت های دارویی زنجبیل

زنجبیل یا زنجفیل  یک گیاه دارویی فوق‌العاده و پرخاصیت است که ریشه و دمنوش آن برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. این گیاه مقوی از شاخه کورکومین بوده و طبعی خشک و گرم دارد. زنجبیل عطر و طعمی تند داشته و جزو ادویه جات تیز در آشپزی به حساب میاد. چینی ها و هندی ها نزدیک به 5000 سال است که از خواص دارویی زنجبیل در طب سنتی استفاده می‌کنند. زنجبیل حاوی مواد و ترکیبات شیمیایی بسیاری است؛ ولی مهمترین ماده آن جینجرول ها (یا گینجرول) می باشد که نقش اساسی در خاصیت های درمانی این گیاه دارد. در ادامه با نقش زنجبیل در درمان انواع بیماری ها آشنا خواهیم شد.

خواص دارویی زنجبیل برای سلامتی

خواص دارویی زنجبیل

خاصیت ضد سرطانی زنجبیل

بسیاری از مردم با انواع سرطان های پروستات، پوست، ریه، لوزالمعده و تخمدان سر و کار داشته و با آن مبارزه می‌کنند. زنجبیل خاصیت ضد سرطانی دارد و این خاصیت آن ناشی از ترکیب ۶ جینجرول در مقادیر زیادی از زنجبیل خام است؛ که فعالیت‌های ضد باکتری و ضد توموری دارد. بنابراین استفاده از زنجبیل در رژیم غذایی می تواند سلول فعال سرطانی را از بین برده و مانع از تشکیل سلول‌های جدید شود.

خاصیت دارویی زنجبیل در مسائل جنسی

زنجبیل برای حل مشکل جنسی

کمبود منگنز در بدن، باعث ناباروری و اختلال در نعوظ مردان می شود. زنجبیل سرشار از منگنز است که برای تولید و ترشح هورمون جنسی تستوسترون مورد نیاز برای تشکیل جنین و تولید اسپرم در مردان ضروری است. هم چنین منگنز موجود در زنجبیل، به سلامت عصب ها کمک می‌کند.

از دیگر خواص دارویی زنجبیل برای سلامتی جنسی، کاربرد آن به عنوان مقوی جنسی است. مصرف زنجبیل باعث افزایش کارکرد سیستم گردش خون در بدن مرد و زن می شود. به همین دلیل است که مردم از خوردن چای زنجبیل در یک روز سرد لذت می‌برند؛ چون گردش خون بالا بدن را گرم می کند.

کاربرد دیگر زنجبیل مربوط به روغن آن است. یکی از اندام های حساس و حیاتی مردان بیضه بوده و التهاب آن با درد غیر قابل تحملی همراه است. استفاده از روغن زنجبیل برای تسکین درد شدید و کاهش التهاب بسیار موثر است.

کاهش وزن و کم کردن اشتها

ساده ترین روش برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری‌های مزمن چون حمله قلبی، فشار خون بالا، دیابت، سکته و … کاهش وزن است. مصرف زنجبیل به کاهش وزن بدن کمک کرده و با ایجاد حس سیری در افراد، میزان جذب کالری در بدن و التهابات مرتبط با چاقی را کاهش می دهد. بنابراین در اکثر مکمل‌های رژیمی از زنجبیل استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده که با مصرف ۲ گرم پودر زنجبیل، تا ۶ ساعت احساس سیری خواهید کرد.

خاصیت زنجبیل برای کاهش وزن

نقش دارویی زنجبیل برای درمان معده

یکی از روش های مصرف زنجبیل، استفاده از دمنوش یا چای این گیاه جادویی است. مصرف دمنوش زنجبیل ۲ تا ۳ بار در روز باعث حل مشکلات معده، از بین بردن حالت تهوع و آرامش بدن می شود. پودر زنجبیل بو و مزه ای تند دارد؛ بنابراین می توان دمنوش را با عسل خام و لیمو خوشمزه تر کرد. از دمنوش زنجبیل برای پاکسازی سیستم گوارش و تسکین گاز معده هم استفاده می کنند.

تاثیر خاصیت زنجبیل در کنترل دیابت

جینجرول های موجود در زنجبیل باعث کاهش سطح قند خون شده و از مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ و آسیب کلیه ناشی از قند خون بالا (نفروپاتی دیابتی)، جلوگیری می کند. این مواد هم چنین باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین می شود.

تسکین دردهای بارداری و قاعدگی بانوان با استفاده از خواص زنجبیل

خواص دارویی دمنوش زنجبیل

زنان در طول دوران بارداری به بیماری‌هایی مثل تهوع، بیماری صبحگاهی و ناراحتی های شایع معده مثل سوزش سر دل و نفخ مبتلا می شوند. زنجبیل با داشتن ویتامین B6 باعث کم شدن درد ناشی از این بیماری ها می شود. از سوی دیگر با مصرف زنجبیل، قند و کلسترول خون زن باردار کاهش می‌یابد و جنین از ابتلا به اختلالات مادرزادی در امان خواهد بود.

هم چنین در طب سنتی چین، از چای زنجبیل با شکر قهوه ای برای کاهش دردهای دوره قاعدگی، علایم و درد پریود زنان استفاده شده و اثرات آن مشابه داروهای ایبوپروفین و مفنامیک اسید است.

از دیگر خواص دارویی زنجبیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص دارویی زنجبیل برای میگرن

  • محافظت در برابر بیماری آلزایمر
  • تاثیر زنجبیل برای تسکین ماهیچه های خسته
  • جلوگیری از لخته شدن خون و بیماری های قلبی
  • تقویت سیستم تنفسی و دفاعی بدن
  • درمان گیاهی سرماخوردگی و آنفولانزا
  • کاهش التهاب و آسیب عضلاتی در بدنسازان
  • کارایی زنجبیل‌ به عنوان ضد درد و مسکن قوی
  • تسکین میگرن و سردرد
  • دفع سنگ کلیه
  • داشتن خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی
  • جذب بالای مواد مغذی
  • شل کردن خلط و پاکسازی ریه ها
  • بهبود پوست و حالت خواب
  • و …

توجه داشته باشین که مصرف بیش از اندازه زنجبیل عملکردی برعکس داشته و بسیار خطرناک است. مصرف روزانه ۳ الی ۴ گرم در چند وعده مشکلی ایجاد نمی کند. ولی برای بانوان باردار و کسانی که قرص های رقیق کننده خون مثل وارفارین مصرف می‌کنند، بهتر است با پزشک مشورت داشته باشن.

هم چنین بدن بعضی افراد در حالت کلی به زنجبیل حساسیت نشان می دهد. مصرف این گیاه دارویی برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست و استفاده بیش از حد از زنجبیل نیز،  باعث اختلال در سیستم عصبی می شود.

گیاهان متعددی در طبیعت وجود دارند که بخاطر نقش موثرشان در طب سنتی، از آنها استفاده میشه. علاوه بر خواص دارویی زنجبیل که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، می توان از خانواده تمشک ها هم چون گوجی بری برای سلامت بدن استفاده کرد. شاد و سلامت باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..