in

بی نظیربی نظیر ضعیفضعیف

زندگینامه مادر ترزا

بیوگرافی مادر ترزا و انتقادات وارد بر زندگی او

مادر ترزا لقب یکی از سرشناس ترین چهره انسانی در امورخیریه جهان است. داستان زندگینامه مادر ترزا در اصل روایت زندگی یک راهبه کاتولیک است که تمام طول عمر خویش را صرف حمایت از محرومان و فعالیت در امور خیریه کرد. در مورد شخصیت مادر ترزا و داستان زندگی‌اش، کتابها و فیلم هایی وجود دارد؛ ولی در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنایی بیشتر با جزئیات زندگینامه مادر ترزا در خصوص انتقاداتی که بر هویت و رفتار این شخصیت معروف وجود داره، بیشتر بدانیم.

زندگینامه شخصی مادر ترزا

کودکی مادر ترزا

مادر ترزا در ۲۶ اوت ۱۹۱۰ میلادی در شهر اسکوپی امپراتوری عثمانی و در خانواده‌ای آلبانیایی ثروتمند به دنیا آمد. نام اصلی او «اگنس گونجا بویاجیو» بود و سومین و آخرین فرزند این خانواده کاتولیکی بحساب می آمد. پدر اگنس (نیکولا) مردی تاجر بود که سابقه فعالیت سیاسی هم داشت؛ اما مادرش (درانافیل) خانه داری بود که از فرزندان خود مراقبت می کرد.

اگنس در ۹ سالگی پدرش را از دست داد و پس از این اتفاق تلخ، او تصمیم خود در مورد انجام ماموریتی طولانی در یک منطقه بسیار دور به مردم فقیر را، با اعضای خانواده در میان گذاشت.

مادر اگنس پس از پی بردن به عقاید دخترش، او را بر اساس تعالیم کلیسای کاتولیک آموزش داد و اگنس را با تفکرات خیرخواهانه و سبک زندگی مبلغین آشنا ساخت. اگنس ۱۲ ساله بود که تصمیم گرفت عمر خود را به عنوان راهبه صرف یک زندگی معنوی کند. در نهایت این پافشاری منجر به جدایی او از خانواده در ۱۸ سالگی شد و به عضویت گروه «خواهران لورتو» درآمد.  اگنس پس از آن هرگز مادر و خواهر خود را ندید.

عضویت مادر ترزا در گروه خواهران لورتو

مادر ترزا در زملن عضویت خواهران لورتو

 

خواهران لورتو نام یک گروه مذهبی ایرلندی بود که در هندوستان فعالیت داشت و از زبان انگلیسی برای آموزش به کودکان در هند استفاده می کرد. بنابراین اگنس در ابتدا برای یادگیری زبان به «لورتو ابی» در راتفارنهام ایرلند رفت. این دوره یک سال طول کشید و پس از آن اگنس در سال ۱۹۲۹ وارد هند شد و این بار برای گذراندن مراحل کارآموزی خود به شهر «دارجلینگ» آن کشور رفت.

اگنس پس از سپری کردن این دوران در ۲۴ می ۱۹۳۱ بعنوان یک راهبه قسم یاد کرد و به خاطر ارادتی که به «ترزا اهل آویلا» (راهبه اسپانیایی و بنیانگذار یکی از جریان های خدمت خیرخواهانه ) داشت، نام «ترزا» را برای خود انتخاب کرد. مادر ترزا مراسم رسمی قسم خود را بعنوان یک راهبه، در ۱۴ می ۱۹۳۷ و زمانی که معلم یکی از مدرسه های صومعه لورتو در شرق کلکته بود، بجا آورد. ترزا عاشق آموزش دادن بود و از انجام آن لذت می برد؛ و کلیسا را مکانی می دانست که این فرصت را برای او فراهم می کند. اما در این بین فقر گسترده مردم کلکته بود که او را زجر می داد.

نقطه آغاز امورخیریه در زندگینامه مادر ترزا

آغاز فعالیت خیرخواهی و بشردوستانه

دیدن فقر مردم توانست تاثیر مهمی در زندگینامه مادر ترزا داشته باشد و آثار خود را در سفر دهم سپتامبر ترزا به دیر لورنتو دارجلینگ نشان داد. ترزا پس از این سفر تصمیم گرفت دیر یا صومعه را ترک کند و به کمک مردم فقیر برود. بنابراین چند هفته ای را در شهر «پانتا» هند صرف آموزش های پزشکی کرد و پس از گرفتن شهروندی هند در دسامبر ۱۹۴۸، به میان مردم فقیر کلکته رفت و فعالیت مبلغی خود را با پوشیدن ردایی سفید با خط های آبی آغاز کرد.

مادر ترزا فعالیت خود را در میان مردم با تدریس در مدرسه «موتجهیل» آغاز کرد و به پرستاری از مردمان قحطی زده و بینوا روی آورد. این اقدامات او توانست در زمان کوتاهی مورد توجه مقامات رسمی قرار گیرد؛ که در راس آن نخست وزیر هند بود. ترزا در خاطرات خود 5 ساله ابتدایی کار خود بعنوان مبلغ دینی را، مملو از سختی و دشواری می داند.

تثبیت امور بشر دوستانه ترزا در سطح جهانیمادر ترزا اسطوره خیرخواهی و حمایت از فقرا

ترک صومعه و رفتن به میان مردم نوعی مخالفت با کلیسا بود. اما مادر ترزا با تلاش بی‌وقفه خود توانست به تدریج نظر رهبران کلیسا را به خود جلب کند. در سال ۱۹۶۵ «پاپ پاول» ششم برای دیدن ترزا به هند رفت؛ ولی مادر ترزا اعلام کرد که به خاطر مشغله کاری زیاد و زندگی در میان فقرا نمی تواند با او دیدار کند. این عمل ترزا توانست پاپ را تحت تاثیر قرار داده و حمایت کلیسا از کارهایش را بگیرد.

مادر ترزا در سطح جهانی اقدامات خیرخواهانه فراوانی انجام داد. او در اوج محاصره بیروت توانست جان ۳۷ کودک گرفتار شده در خط مقدم ارتش اسرائیل و چریک‌های فلسطین را نجات دهد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی تلاش هایی در راستای گسترش مذهب در کشورهای اروپایی شرقی انجام داد و به مخالفت علنی با سقط جنین و طلاق پرداخت.

مادر ترزا برای همکاری و ترویج فرهنگ کمک رسانی خود در میان مردم، به نقاط مختلف جهان سفر می‌کرد. او در حادثه چرنوبیل به کمک آسیب دیدگان پرتوهای هسته ای رفت و به قربانیان زمین لرزه ۱۹۹۸ ارمنستان کمک کرد. هم چنین مادر ترزا برای مبارزه با گرسنگی سفری به اتیوپی داشت و در اولین بازگشت به وطنش، خیریه برادران مبلغ را در «تیرانای» آلبانی تاسیس کرد.

دریافت جایزه نوبل، نقطه عطف زندگینامه مادر ترزا

تا سال ۱۹۹۶ مادر ترزا ۵۱۷ مأموریت را در صد کشور جهان انجام داده بود و بیش از چهار هزار راهبه و مبلغ در ۱۲۳ کشور جهان تربیت کرده بود. او بخاطر این اقدامات انسان دوستانه اش جایزه های متعددی هم چون بالزان و مدال آزادی ریاست جمهوری را گرفت. اما مهمترین آنها دریافت جایزه نوبل صلح سال ۱۹۷۹ بخاطر خدمت انسان دوستانه بود. ترزا از شرکت در مراسم سنتی نوبل خودداری کرد و اصرار داشت تا هزینه این جشن برای کمک به فقرا اهدا شود.

درگذشت

تدفین مادر ترزا

با گذشت زمان و در اثر فعالیت زیاد، بتدریج بیماری و پیری در ظاهر اگنس پدیدار شد و فصل زمستان در زندگینامه مادر ترزا آغاز گردید. اولین بیماری او مربوط به سال ۱۹۸۳ و زمانی بود که قصد دیدار با پاپ را داشت، که دچار سکته قلبی شد. در سال ۱۹۹۱ پس از جدال با بیماری سینه‌پهلو در مکزیک، مشکلات قلبی اش افزایش یافت و تصمیم گرفت تا از مدیریت امور خیریه کناره‌گیری کند. ولی در نهایت این تصمیم او با مخالفت راهبه گروه های مذهبی به نتیجه نرسید.

سال ۱۹۹۶ استخوان ترقوه مادر ترزا در اثر سانحه ای شکست و پس از مبتلا شدن به بیماری مالاریا، بطن چپ قلب اش را از دست داد. وضعیت جسمانی او روز به روز وخیم تر می شد و حتی اسقف اعظم کلکته که تصور می‌کرد مادر ترزا مورد حمله شیطان قرار گرفته، از کشیشان خواست تا مراسم جن گیری بر روی مادر ترزا انجام دهند.

مادر ترزا پس از نزدیک به هفتاد سال فعالیت بعنوان راهبه و مبلغ امور خیریه در جهان، در ۱۳ مارس ۱۹۹۷ از سمت خود استعفا داد و در ۵ سپتامبر همان سال دار فانی را وداع گفت. او تا قبل از مرگش هزاران راهبه و مبلغ را در کشورهای جهان برای دعوت به امور خیریه تربیت کرده بود و دولت هند برای قدردانی از سالها زحمت مادر ترزا، مراسم رسمی ویژه‌ای برگزار کرد.

نقدهای موجود بر زندگینامه مادر ترزا

برایان کلودیژ چوک، کتاب مادر ترزا را بر اساس یادداشت های شخصی نامه‌های نوشت و با این کار ابعاد دیگری از زندگینامه مادر ترزا را بعنوان برنده جایزه صلح نوبل نشان داد. این کتاب درباره ماجرای سفر معنوی مادر ترزا و رازهایی است که با نزدیکانش در میان می گذاشت.

منتقدان مادر ترزا

منتقدان مادر ترزا

شخصیت های معروف و اجتماعی حتی اگر در زمینه امور خیریه هم فعال باشند، باز زندگیشان زیر ذره بین است و افرادی پیدا میشن که آنها را نقد کنند. یکی از منتقدان مادر ترزا نویسنده ای انگلیسی با نام «کریستوفر هیچنز» است که این راهبه معروف را عامل سیاسی و شریک جرم قدرت‌های سکولار می‌داند. هیچنز در سال ۱۹۹۵ با نوشتن کتاب «مقام تبلیغ گری مادر ترزا در فرضیه و عمل» و هم چنین شرکت در برنامه تلویزیونی در سال ۱۹۹۴ بطور علنی از عملکرد مادر ترزا انتقاد کرد.

هیچنز در مستند تلویزیونی خود، به موضوع ضدعفونی نکردن سر سوزن و سرنگ ها و اکتفا کردن به شستن آنها در آب اشاره می‌کند. او هم چنین به نکوهش دریافت پول مادر ترزا از افراد مستبد و فاسد می پردازد. مادر ترزا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار صدقه از «چارلز کیتینگ» دریافت می‌کند و ضمن حمایت از این فرد مستبد، حتی پس از نامه دادیار منطقه لس‌آنجلس حاضر نشد این مبلغ را بازپس دهد تا حقوق مردم بسیار فقیر ضایع نشود.

نقد اعتقادات اگنس

نقد زندگینامه مادر ترزا

 

از دیگر منتقدان مادر ترزا «آروپ چترجی»، پزشک ساکن لندن و متولد کلکته بود. او با نوشتن کتابی و پس از مصاحبه با مراجعه کنندگان به امور خیریه مادر ترزا، به کیفیت و نوع مراکز مراقبتی تحت نظر وی ایراد گرفت. در واقع مادر ترزا همه مسائل را به الهامات الهی ربط می‌داد و میانه چندانی با پیشروی به سوی ماده گری و ماتریالیسم نداشت و با آن مخالفت می‌کرد.

مادر ترزا زندگی در شرایط سخت تر راهبه ها را مقدس تر می دانست و به همین دلیل در خصوص امکانات رفاهی و گرمایشی آنها سخت‌گیری می‌کرد. هیمن موضوع باعث شد تا «سوزان شیلدز» که سابقه کار کردن با مادر ترزا را داشت، او را برخلاف ادعای بشردوست و ایثارگرانه اش بداند.

این مقاله گزیده‌ای از مهمترین مسائل موجود در زندگینامه مادر ترزا بود. اگر شما علاقمند به خواندن زندگینامه دیگر شخصیت های مطرح جهان هستین، در قسمت نظرات نام آنها را با ما در میان بذارین.

در نت نظر بخوان : زندگینامه آنتونی هاپکینز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..