in

بی نظیربی نظیر

مخترع لامپ کیست؟

چه کسی لامپ را اختراع کرد؟

مخترع لامپ کیست ؟ اگر از شما این سوال را بپرسند، با توجه به ذهنیتی که از توماس ادیسون و اختراع برق دارین، او را به عنوان مخترع لامپ معرفی خواهید کرد. اما بین اختراع لامپ و توسعه و تکمیل آن تفاوت بسیار است! موضوع اختراع لامپ تاریخچه ای طولانی داره و دانشمندان بزرگی در تکمیل و به سرانجام رسیدن این کالای ارزشمند نقش داشتند. در این مطلب ضمن جوابگویی به این سوال که مخترع لامپ کیست ، تاریخچه پیدایش و تکمیل آن را با هم مرور می کنیم.

مخترع اصلی لامپ کیست ؟

توماس ادیسون در مسیر اختراع لامپ

توماس ادیسون مخترع و مهندس آمریکایی بود که ۲۵۰۰ امتیاز اختراع را در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی به نام خود ثبت کرد. بیشتر اختراعات این دانشمند بزرگ، تکمیل شده کارهای مخترعین و دانشمندان قبلی بودند. اما در این بین ادیسون شم اقتصادی قوی داشت و در اندیشه تولید انبوه اختراعات بود. به همین دلیل عده ای متخصص و کارمند را استخدام کرد تا در پیشبرد اهدافش و بهینه کردن اختراعات قبلی، به او کمک کنند.

ادیسون وسایلی چون تلفن، گرامافون، ماشین چاپ و … را اختراع و یا بهینه کرد. اما در این بین لامپ رشته ای مهمترین و معروف‌ترین آنها بود؛ که ادیسون نوع خاصی از آن را ساخت و به تولید انبوه رساند. اما مخترع لامپ رشته‌ای ادیسون نبود و تقریبا ۸۰ سال قبل از او لامپ رشته‌ای اختراع شده بود. پس مخترع لامپ کیست ؟

تاریخچه اختراع لامپ

هامفری دیوی اولین مخترع لامپ

موضوع اختراع لامپ از سال ۱۸۰۰ میلادی و با تولید اولین مدار الکتریکی توسط «الساندرو ولتا» مطرح شد. ولتا در اصل یک مخترع ایتالیایی بود که در یک شرکت سازنده سیم های برق با نام Voltaic کار می کرد. در همان سال «هامفری دیوی» اولین لامپ برق را تولید کرد. اما این لامپ تولیدی یک مشکل اساسی داشت و آن هم اینکه برای مدت زمان کوتاهی کار کرده و روشن می ماند.

هامفری دیوی در واقع یک مخترع انگلیسی بود که در سال ۱۸۰۱ لامپ گداخته را ساخت و هشت سال بعد نیز، از نوع جدید لامپ قوسی رونمایی کرد. پس از او یک مخترع اسکاتلندی با نام «جیمز بومن لیندسی» یک لامپ الکتریکی ثابت را اختراع کرد. «وارن دولارو» یکی دیگر از دانشمندان انگلیسی بود که در سال ۱۸۴۰ نوعی لامپ را عرضه نمود.

قضیه ساخت سیستم روشنایی الکتریکی، سابقه ای طولانی دارد و در ۱۸۵۴ «هاینریش گوبل» نوعی لامپ برق را اختراع کرد که حدود ۴۰۰ ساعت نور می‌داد؛ اما در ثبت آن موفق نبود. پس از او جیمز وودوارد، ویلیام ساید و متیو ایوانز مدل های دیگر چراغ الکتریکی را ساختند.

امتیاز اختراع اولین لامپ متعلق به کیست ؟

جوزف سوآن

در واقع از زمان اختراع لامپ به بعد، بیش از ۲۰ مخترع و دانشمند در راستای تولید لامپ هایی با زمان کارکرد بالا کار کردند. یکی از اشخاص مهم در این میان «ژوزف ویلسون سوآن» مخترع انگلیسی بود که از سال ۱۸۵۰ طرح‌های مختلف خود را برای تولید لامپ آزمایش کرد. او در ۱۸ دسامبر سال ۱۸۷۸ میلادی طی یک سخنرانی، لامپی را ارائه داد که توجه جهانیان، علی‌الخصوص ادیسون را به خود جلب کرد. سوآن امتیاز اختراع این لامپ را در سال ۱۸۸۰ بدست آورد و در آن سال منزل او اولین خانه ی جهان بود که با نور لامپ روشن می‌شد.

نقش ادیسون در اختراع لامپ

مخترع لامپ حبابی کیست

کمی پیش از ورود ادیسون به چرخه تولید و تکامل ساخت لامپ روشنایی، «والیس» نوعی چراغ برق را وارد بازار کرد. والیس یک صنعتگر آمریکایی بود و دستگاه او از چارچوبی با یک حباب و دو میله فلزی متحرک که به هرکدام تکه ذغالی وصل بود، تشکیل می شد. عبور جریان برق از میله ها باعث سوختن دو قطعه ذغال و ایجاد قوس الکتریکی درخشانی به رنگ آبی شد. اما این چراغ الکتریکی والیس با مشکلاتی همراه بود؛ برق زیادی مصرف می کرد و بازده کمی داشت و مصرف ذغالش زیاد بود.

فعالیت ادیسون و همکارانش برای بهبود لامپ

ادیسون با در نظر گرفتن اهمیت کار والیس، تصمیم بر اصلاح کار وی گرفت. او سعی داشت به جای ذغال از ماده مناسبتری استفاده کند که با برق کمتر، مدت زمان بیشتری روشنایی داده و با گذشت زمان نسوزد. پس از یکسال تلاش و آزمایش مواد گوناگون، بالاخره ادیسون و همکارانش توانستند با استفاده از نخ معمولی زغال اندود و خالی کردن هوای داخل حباب، عمر لامپ را به ۴۰ ساعت نوردهی برسانند. این موفقیت انگیزه آنها را بیشتر کرد و در نهایت ادیسون و همکارانش موفق شدند عمر لامپ را به ۵۰۰ ساعت برسانند. ادیسون با دعوت از سرمایه گذاران و روزنامه‌نگاران، از اختراع خود رونمایی کرد و توانست نظر سرمایه‌گذاران را برای تاسیس یک کارخانه و تولید انبوه جلب نماید.

لامپ بهبود یافته توماس ادیسون

لامپ اختراعی ادیسون قبلاً توسط «جوزف سوآن» تولید و در بریتانیا ثبت شده بود و کار او اختراع جدیدی نبود. ادیسون قصد استفاده مالی از لامپ را داشت و به همین دلیل سوآن به خاطر تقلید از او شکایت کرد و برنده شد. ادیسون هم مجبور شد برای پرداخت غرامت، سوآن را با خود شریک سازد و وارد پروژه کند؛ که شرکت آنها بعداً با نام «جنرال الکتریک» به شهرت رسید.

بهرحال شاید مهمتر از اینکه مخترع لامپ کیست ، تلاش و سعی تمامی دانشمندان و مخترعان بزرگی هم چون ادیسون، در راستای ساخت آن بود. اما بنا بر باور عموم، هامفری دیوی مخترع اصلی لامپ بحساب میاد؛ چون ایده و شروع کار از جانب او بود. ولی در این بین نمی‌توان تلاش و پشتکار مخترع بزرگی چون ادیسون را نادیده گرفت.

مطلب مرتبط : زندگینامه توماس ادیسون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..