in ,

بی نظیربی نظیر

قانون کارما چیست ؟

مفهوم قانون کارما در ادیان مختلف

قانون کارما چیست ؟ کارما و قوانین مربوط به آن مدتی است که سر زبان ها افتاده و در محافل رسمی و غیر رسمی بحث می شود. قانون کارما در اصل به نتایج اعمال و رفتار انسان ها می پردازد و در ادیان شرقی تعبیر و تفاسیر متفاوتی از آن وجود دارد. در ادامه این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که قانون کارما چیست و در ادیان مختلف چه معنی دارد.

قانون کارما و نقش آن در اعمال و رفتار انسان

اعمال انسان و فلسفه کارما

کارما (Karma) یک واژه سانسکریت و به معنای اعمال و کنشی است که به عملکرد افراد در زندگی اشاره دارد. همه ی ما با مفاهیمی از این دسته هم چون قانون علت و معلول، قانون سوم نیوتون و ضرب المثل «هر چه بکاری همان را درو خواهی کرد» آشنا هستیم. در واقع قانون کارما به این موضوع اشاره دارد که هر عملی یک عکس العملی داره.

زمانی که فکر می کنیم، حرف می زنیم و یا هر نوع عملی انجام می دیم، آغازگر نیرویی هستیم که در نهایت عکس العملی به ما نشان خواهد داد. این نیرو امکان دارد در طول زمان تغییر کنه، تبدیل یا تعلیق شود؛ اما از بین نمی رود و در اکثر مواقع مردم قادر به از بین بردن آن عکس العمل نیستند.

به زبان ساده یک فرد امکان دارد از نتیجه اعمال و رفتار خود آگاهی نداشته باشد؛ اما در نهایت کاری را انجام می دهد که نتیجه کارهایش به خودش برمی گردد. در واقع این مفاهیم و تناسخی که در مورد آن صحبت کردیم، پیش نیازی برای درک و فهم شما از این سوال است که قانون کارما چیست.

قانون کارما چیست

پس قانون کارما به معنای اعمال و رفتار انسان و نتیجه اقدامات هر شخص است. معنی لغوی کارما عملکرد افراد در زندگی است؛ که بر اساس این اعتقاد، اگر فرد عملکرد خوبی در زندگی داشته باشه، باعث اتفاق های خوب و سبب موفقیت و پیشرفت خود در زندگی خود میشه. در حالت برعکس اگر شخص عملکرد نامناسبی در زندگی داشته باشه، گرفتاری و پالس های منفی گریبان گیر او می شود. حتی بر اساس قانون کارما، نتایج اعمال هر فرد اگر در این زندگی محقق نگردد، در زندگی و دنیای بعد خود را نشان خواهد داد.

ارتباط بین قانون کارما و قانون جذب

بیشتر ما آدمها با قانون جذب آشنا هستیم و مفاهیم مربوط به آن را می دانیم. بر اساس قانون جذب هر چیزی که در این جهان آن را انجام دهیم و یا به آن فکر کنیم، آثار و نتایجش به خود ما باز خواهد گشت. اگر به عشق و محبت فکر کنیم و آن را بری خود و دیگران آرزو کنیم، زندگی سرشاز از عشق خواهد شد. واگر دانه هایی از جنس نفرت و کینه بکاریم، باید منتظر میوه ای از همان جنس باشیم. به همین دلیل و با استناد به این قرابت معنایی، قانون جذب را اولین قانون کارما می دانند.

معنی قانون کارما در ادیان مختلف چیست ؟

قانون کارما در ادیان مختلف چیست

قانون کارما یکی از قدیمی ترین قوانین معنوی در جهان است که سالهای قبل از مسیحیت و یهودیت، در کشورهای شرقی به آن اعتقاد داشتن. در شرق اعتقاد بر این بود که هرچه به کائنات بدهید، همان را دریافت خواهی کرد؛ پس باید اعمال و رفتار خود را کنترل کنیم.

در میان ادیانی که به زندگی های دیگری بعد از مرگ اعتقاد درند، این اعتقاد وجود داره که با بازتاب اعمال یک فرد محدود به این دنیا نیست و بر زندگی های دیگرش هم تاثیر می گذارد. اما ادیانی که معتقد به تناسخ هستند، تعبیری متفاوت از قانون کارما دارن که در بخش بعد به تفصیل آن را توضیح خواهیم داد.

قانون کارما در میان آئین هندی

کرمن (Karman) نام یکی از باورهای دینی هند است که اولین بار در متون «ودانتا»، بعنوان  کهن ترین متون آئین هند، بیان شده. کرمه به معنی عمل و در اصطلاح عبارت است از نتیجه اعمال انسان؛ که اگر خوب باشد سبب سعادت، و اگه بد باشد موجب گرفتاری او می شود.

در ادیان هندی اعتقاد به تناسخ و زندگی ادواری (Samsara) وجود دارد و پیروان این ادیان معتقدند که نتایج کارما به زندگی بعدی آنها کشیده می شود. بنابراین افراد معتقد به این باور، از طریق اعمالی که انجام می دهند باعث رنج و شادی خود در زندگی بعدی می شوند.

قانون کارما و سامسارا

در این ادیان به پیامد عملکرد فرد «کارمیوه» می گویند. به باور این ادیان اگر فردی بدون داشتن کوچکترین دلبستگی و وابستگی به اعمال خود کاری را انجام دهد، می تواند خود را از چرخه تولد ادواری نجات دهد و به «رهایی» برسد. در واقع هدف پیروان این ادیان رسیدن به رهایی و پایان دادن به رنج و عذابی است که در طول زندگی خود تحمل می کنند. کارما یک مفهوم فلسفی، دینی و اخلاقی مشترک میان آئین ادیان هندی بوده و با تفاوت هایی نیز همراه است.

قانون کارما در هندوئیسم

هندوئیسم را خاستگاه اصلی کارما می دانند و در این آئین اعتقاد بر این است که روح انسان در دایره ای از زندگی های مکرر گرفتار است که به آن «سامسارا» می گویند. فردی که اسیر خواسته ها و هوای نفسانی خود باشد، در این دایره گرفتار می ماند؛ تا زمانی که به «موکشا» برسد.

موکشا مترادف است با رستگاری و رهایی از چرخه حیات و نوعی هدف غایی برای هندوها بحساب میاد. هندوها با انجام کارمای خوب به دنبال زندگی بهتر در چرخه تناسخ و حیات مجدد هستن. هندوها معتقدند قانون کارما کنترل سامسارا را در دست دارد و به خودی خود انجام می شود و نیازی به مداخله الهی ندارد.

کارما در بودیسم

قانون کارما در ادیان مختلف

بودیسم از شاخه های هندوئیسم است؛ ولی نظریات متفاوتی درباره تناسخ، قانون کارما و روح دارد. در این آئین کارمای انباشته و ذخیره شده روح است که به زندگی بعدی منتقل می شود و نه خود روح. در واقع بودایی ها به ویژگی های روح اعتقاد دارن، اما معانی غربی روح را قبول ندارن. بودایی ها نیز با ترک تعلقات و انفعال مطلق تلاش می کنند از چرخه سامسارا رها شوند؛ اما هدف غائی آنها «نیروانا» نام دارد.

قانون کارما در جینیسم

کارما تعریف شده در آئین جین، یک قانون نیست؛ بلکه در حکم یک ماده اتمی و ذرات واقعی است که خود را به روح متصل می کند. پیروان این آئین بر این باورند که تا زمانی که بار کارما روی دوش روح باشد، در چرخه حیات های مکرر گرفتار خواهد بود. بنابراین سعی می کنند احساسات خود را کنترل کنند و به موجودات آسیب نزنند و ویژگی های منفی روح را کاهش دهند.

کارما در ساکیسم

سیک نام یکی از جدیدترین ادیان اصلی در جهانه که مهمترین آموزه آن یکتاپرستی است. پیروان آن زندگی روحی و مادی را به هم مرتبط می دانند و هدف نهایی آنها برابری انسان های جهان می باشد. سیک ها هم چون اکثر آئین ها به کارما و تاثیرات آن بر کیفیت این زندگی و زندگی های بعدی باور دارند و از دیدگاه آنها راه رهایی از چرخه حیات خداشناسی و یگانه شدن با اوست.

حال که فهمیدین قانون کارما چیست و چه ارتباطی با رفتار انسان داره، نظر شما در این خصوص چیه؟ آیا به کنش رفتار خود اعتقاد دارین؟ در بخش نظرات دیدگاه خود را با ما در میان بذارین.

مطلب مرتبط : فضا زمان چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..