in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه افتضاحافتضاح

تقویت هوش هیجانی – ۵ راهکار عملی

بهترین راهکارهای تقویت و بهبود هوش هیجانی در افراد

تقویت هوش هیجانی در افراد موجب می شود تا زندگی بهتری در انتظار آن ها باشه، همین طور داشتن هوش هیجانی یا EQ بالا عاملی هست که موجب میشه در کارهای گروهی موفق عمل کنیم. با داشتن هوش هیجانی بالا همچنین می توانیم در روابط‌مون با دیگران موفق باشیم و در کسب و کار خودمون هم موفقیت های خوبی کسب کنیم، پس کل زندگی ما با تقویت هوش هیجانی ، میتونه بهتر باشه و این مطلب آموزشی میتونه ۵ تا از بهترین راهکار های عملی تقویت هوش هیجانی در افراد رو بهت آموزش بده و مسیر موفقت های پیش روت رو برای آینده و در زمین های مختلف، هموار کنه.

تقویت هوش هیجانی

تقویت هوش هیجانی

در ابتدا این نکته رو بدونید که هوش هیجانی در حقیقت همان آگاهی از هیجانات و احساسات شخصی و توانایی مدیریت و ابراز مؤثر آنها و همچنین درک احساسات و هیجانات دیگران و برقراری تعاملات مناسب با آنان بر این اساس است. خوشبختانه و با توجه به تحقیقات انجام شده، ثابت شده است که هوش هیجانی قابلیت تقویت و پرورش را داراست، و به همین دلیل ما قادریم به وسیله یادگیری و تمرین، به تقویت هوش هیجانی در خودمون بپردازیم.

هوش هیجانی چیست؟

اگر بخواهیم خلاصه وار بگوییم، هوش هیجانی یعنی توانایی تشخیص و مدیریت احساسات خود و واکنش نشان دادن به احساسات دیگران. هوش هیجانی یعنی درک کنید که احساسات چگونه به افکار و اعمال شما را تشکیل می دهد، تا بتوانید رفتار خود را بهتر مدیریت نمایید. چنانچه آگاهی احساسی بیش ‌تری داشته باشید، قادر خواهید بود به درک بهتری از این ‌که چه کسی هستید، برسید.

این موضوع شما را یاری خواهد داد تا در ارتباط با دیگران بهتر عمل کنید و روابط قوی ‌تر و گسترده تری داشته باشید. می توان گفت که با درک بهتر ابعاد هوش هیجانی، قادرید ارتباط بهتری با جامعه و همچنین اطرافیان برقرار کنید. زمینه ‌هایی مثل؛ خودآگاهی، مدیریت خود، انگیزه دادن، درک متقابل، مهارت‌های اجتماعی و همدردی، هر یک به صورتی به تقویت ابعاد هوش هیجانی کمک می کنند.

۵ راهکار عملی برای تقویت هوش هیجانی در افراد

تقویت هوش هیجانی

۱) احساسات خود را کنترل کرده و آنها را یادداشت کنید

کنترل و مدیریت احساسات به شکل مثبت و موثر به شکلی که فرد را قادر به تغییر شرایط اطرافش کند از دیگر قابلیت های تقویت هوش هیجانی محسوب می شود. فرد دارای هوش هیجانی بالا به قول معروف مهره مار دارد و می داند از چه مسیری به قلب افراد راه پیدا کند و تغییرات دلخواه خود را به وجود آورد. همچنین در نظر داشته باشید که بهتر است ‌افکار و احساسات خودتون رو یادداشت کنید. اشخاصی که هوش هیجانی بالایی دارند، احساسات خودشون رو به خوبی می‌شناسند. شما هم با نوشتن احساسات خودتون، قادرید این توانایی رو در خودتون پرورش دهید.

پیشنهاد مطالعه : تقویت هوش در ۱۰ قدم

نوشتن افکار و احساسات به ما کمک می کند تا در اون‌ ها دقیق ‌تر شویم. همین افزایش دقت به احساسات و افکار موجب خواهد شد تا با گذشت زمان بتوانیم احساسات گوناگونمون رو افزایش بدیم و به نوعی خودآگاهی در مورد احساسات خودمون برسیم. داشتن خودآگاهی درباره احساسات درونی، یکی از قابلیت ‌های مهم افرادی هست که EQ یا همان هوش هیجانی بالایی دارند.

۲) نه گفتن را یاد بگیرید

در حقیقت افزایش خود کنترلی باعث افزایش هوش هیجانی خواهد شد. نه گفتن یکی از دشوار ترین مهارت ها در این مسیر است و از دو قسمت تشکیل شده است. اول باید یاد بگیرید که با مهار انگیزه ها و به تعویق انداختن رسیدن به خواسته هایتان، به خودتان نه بگویید. در ادامه باید یاد بگیرید که چطور به دیگران که از شما تقاضایی دارند که نمی توانید یا نمی خواهید به آن پاسخ دهید، نه بگویید. می توان در عین رعایت ادب و احترام نه گفت و کسی که این گونه نه می گوید، در دراز مدت خود نیز از احترام بیش تری نسبت به کسانی برخوردار است که خود را برای رضایت دیگران به آب و آتش می زنند!

۳) از تغییرات جدید و مثبت در هر زمینه ای استقبال کنید

ترس از تغییر مانعی برای هوش هیجانی به حساب می آید. با منعطف بودن و پذیرش چیز های جدید، EQ یا همان هوش هیجانی خود را افزایش دهید. وقتی تغییراتی در شرایط زندگی تان اتفاق می افتد، از آن فرار نکنید و ایستادگی کنید، آن را بپذیرید و خود را با آن تطبیق دهید. منعطف بودن و نه بازیچه اطرافیان شدن، یکی از نکات کلیدی برای افزایش هوش هیجانی به شمار می رود.

۴) سعی کنید خودآگاهی از خودتون رو افزایش دهید

تقویت هوش هیجانی پروسه ای است که در درون شما رخ می دهد و در ابتدا با آگاهی‌ ای که نسبت به خودتان پیدا کرده اید، شروع می شود. شما قبل از آنکه بتوانید ارتباط موثر، پربار و قدرتمندی با دیگران شکل دهید، باید بتوانید خودتان را درک کنید. پرورش خودآگاهی را با کار کردن روی درک احساسات خود استارت بزنید.

 

تقویت هوش هیجانی

نقاط ضعف خودتان را بیابید. آیا قادرید نقص ‌ها‌ی خود را قبول کنید و در همان حال روی تقویت آنها کار کنید؟ چنانچه قدرت این موضوع را داشته باشید که صادقانه به خودتان بنگرید، قادرید زندگی ‌خود را تغییر دهید. روند خودآگاهی به ویژه در مراحل اولیه می ‌تواند سخت و پر استرس باشد، ولی به شما قدرت خواهد داد تا در موقعیت ‌ها‌ی سخت کسب ‌و‌ کار یا خارج از آن، آرامش خود را حفظ کنید و بتوانید اوضاع را تحت کنترل خود بگیرید.

۵) سعی کنید معاشرت و خوش مشرب بودن را تمرین کنید

همانطور که به نظر می آید، افراد با هوش هیجانی بالا اهل معاشرت با دیگران هستند. آنان لبخند می‌ زنند و حضور مثبتی را از خود نشان خواهند داد. آنان مهارت ‌های اجتماعی خوبی را طبق رابطه خود با هر کس در اطراف خود استفاده می کنند. این افراد مهارت ‌های بین فردی بسیار خوبی دارند و می ‌دانند چگونه ارتباط‌ های کلامی و غیرکلامی را برقرار نمایند.

بسیاری از این مهارت‌ ها در افرادی که از اصول اولیه روانشناسی انسان آگاه اند، به وجود می ‌آید. هرچند افرادی که به‌ صورت طبیعی از احساس همدلی بالایی برخوردار هستند، راحت ‌تر از دیگران به مهارت‌ های افزایش هوش هیجانی دست می ‌یابند، ولی کلا تمامی افراد توانایی بهبود و توسعه این مهارت‌ها را در خود دارند. رعایت و تمرین های پی در پی شما در این زمینه، شما در رسیدن به سطح بالایی از هوش هیجانی به ‌خوبی پیش می روید.

کلام آخر

در انتهای این مقاله باید گفت که مسیر تقویت هوش هیجانی تا آخر عمر یک انسان ادامه پیدا خواهد کرد و شما زمانی که با تمرینات مشاهده و دقت، گوش دادن، گسترش خودآگاهی و پاسخگو بودن با هوش هیجانی ‌خود ارتباط برقرار کنید، می بینید که این توانایی تا چه اندازه قدرتمند و حیاتی خواهد بود.

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید، هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با من و دیگر مخاطبان سایت در ارتباط باشید.

پیشنهاد مطالعه :

 تست هوش و اطلاعات عمومی

راه های تقویت فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: احسان رباط جزی

سلام احسان رباط جزی هستم دانشجوی رشته مهندسی صنایع و علاقه مند به حوزه نویسندگی سایت، اونم به خاطر اینکه بتونم تجربیات و دانش خودم رو با بقیه هم به اشتراک بگذارم و همینطور آدم پر انرژی و فعالی محسوب میشم.