in

بی نظیربی نظیر

سامانه ثنا چیست و چگونه وارد سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا شویم؟

سامانه ثنا چیست و چگونه می توان در آن ثبت نام و از آن استفاده کرد؟ در پاسخ باید گفت که سامانه ثنا در حقیقت به وسیله مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه راه اندازی شده است و در آن می توان نسبت به پیگیری الکترونیکی وضعیت پرونده قضایی اقدام کرد. این که سامانه ثنا چیست و ابلاقیه های الکترونیکی در این سامانه به چه صورت کاربرد دارد و نحوه پیگیری آن به چه صورت است را در ادامه این مقاله تحت عنوان سامانه ثنا چیست به عنوان مطلی راهنما عنوان خواهیم کرد.

سامانه ثنا چیست

سامانه ثنا چیست

سامانه ثنا که سر واژه از کلمات ثبت نام الکترونیک است در سال ۱۳۹۵ و به وسیله مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه راه اندازی شده است. برنامه جامع عدالت الکترونیکی در بستر شبکه ملی عدالت است که بدین وسیله، ابلاغیه ها و نتایج آرای دعاوی به شکل اینترنتی و فایل های قابل دانلود در اختیار مراجعه کنندگان به قوه قضاییه گذاشته می شود.

جالب است بدانید که در سامانه ثنا میتوان برای پیگیری الکترونیکی وضعیت پرونده قضایی خود اقدام کنید. افزایش رضایت مشتری و جلوگیری از اطاله دادرسی و ارتقا اثربخش ابلاغ های حقیقی از جمله فواید سامانه ثنا به حساب می آید. شایان ذکر است که به منظور استفاده از خدمات سامانه ثنا باید در آن ثبت نام کنید، بنابراین به سایت سامانه ثنا در نشانی؛  sana.adliran.ir مراجعه کنید و برای ثبت نام اقدام کنید. در نظر داشته باشید که در ادامه این مقاله هم مراحل ثبت نام در سامانه ثنا به صورت کامل و با زبانی ساده آورده شده است که می توانید استفاده کنید.

همان طور که پیش تر هم خدمت شما عزیزان گفتیم، ورود مراجعه کنندگان به دادسرا ها مستلزم ثبت نام در سامانه ثنا است. گفتنی است که در سال ۹۸ بیش از ۲ میلیون هموطن اصفهانی در سامانه ثنا ثبت نام کرده اند. سامانه ثنا سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه است. قوه قضاییه طبق ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری که سال ۱۳۹۲ مصوب شده است، مکلف بود که اوراق قضایی را با سامانه های دیجیتالی در اختیار مردم قرار دهد.

بنابراین به وسیله سامانه ثنا، تمامی ابلاغ های صادر به اشخاص و پیوست های آن به وسیله سامانه ثنا به حساب کاربری افراد که با کد کاربری و ر مز عبور می توان به آن دسترسی داشت، فرستاده می گردد. در خاطر داشته باشید که منظور از حساب کاربری در سامانه ثنا، نشانی الکترونیک است که هر یک از مراجعه کنندگان به قوه قضاییه مثل دادسراها، برای دسترسی به سامانه ابلاغ به وجود می آورند.

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا به چه صورت است؟

به منظور مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیکی می بایست مراحل زیر را برای ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک (ثنا) انجام دهید :

  1. ورود به سامانه ثنا به وسیله آدرس الکترونیکی سازمان ثنا که در متن آمده است
  2. ورود اطلاعات و تمامی مشخصات مطابق کارت ملی
  3. دریافت کد رهگیری پس از تکمیل فرآیند ثبت نام،یک کد تحت عنوان کد رهگیری به شماره تماس یا ایمیل که پیش از این در سامانه وارد کرده اید برای شما فرستاده می شود.
  4. فعال‌ سازی ثبت نام

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا

نکته : مد نظر داشته باشید که با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی و به همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی و کد رهگیری فعال سازی ثبت نام خود را درخواست کنید. در این قسمت به شما یک رمز شخصی و قضایی می دهند که برای حفظ اطلاعات فردی خود از ارائه آن به دیگران خودداری فرمایید.

نحوه مشاهده ابلاغیه الکترونیک در سامانه ثنا به چه شکل است؟

در واقع پس از ایجاد یک حساب در سامانه چنانچه علیه شخصی اقامه دعوا کنید یا کسی با شما وارد دعوایی بشود و یا به نسبت جو موجود طرف دعاوی کیفری یا حقوقی قرار بگیرد، همه ابلاغیه های صادره از شعبه های دادگاه یا دادسراها در درگاه مربوط به شما ثبت و با پیامک به اطلاع شخص می رساند.

هدف از راه اندازی سامانه ثنا چیست ؟

  • افزایش سطح رضایت ‌مندی شهروندان و طرفین دعوی
  • پیگیری و ارائه اظهارنامه ‌ها
  • محاسبه هزینه دادرسی
  • ثبت شکایت
  • جلوگیری از اتلاف زمان و اطاله دادرسی
  • پیگیری و ارائه دادخواست ‌ها
  • ارتقاء کیفی سلامت قضائی و اداری
  • صرفه ‌جویی در منابع انسانی و هزینه ‌های مبادله مرسولات پستی
  • احترام به حریم خصوصی افراد و کاهش سطح بروکراسی اداری
  • افزایش اثربخشی ابلاغ ‌های حقیقی و کاهش مشکلات ناشی از ابلاغ ‌های قانونی و …

آثار ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا کدام است؟

نکته حائز اهمیتی که درباره سامانه ثنا باید در نظر داشته باشید این است که ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیک در این سامانه کافی و معتبر است و هیچ کس قادر نیست به این دلیل که ابلاغ بصورت الکترونیک به وی انجام شده است، از آثار قانونی ابلاغ معاف بشود، به عنوان مثال شخص نمی تواند ادعا کند که به خاطر این که ابلاغ به صورت الکترونیک انجام شده، از آن اطلاع کسب نکرده است.

این قضیه جایی مهم تر خواهد شد که بسیاری از مهلت های قانونی برای اعتراض به احکام دادگاه ها، از تاریخ ابلاغ آغاز می گردد، لذا وصول الکترونیک اوراق قضایی به حساب کاربری شخص در سامانه ابلاغ ، ابلاغ به شمار می رود. مشاهده اوراق قضایی در سامانه ابلاغ قضایی ثنا ، با ثبت زمان و دیگر جزئیات آن ذخیره خواهد شد، لذا تمامی آثار ابلاغ واقعی را به بار می آورد. فقط تحت شرایطی می تواند اظهار بی اطلاعی نماید که ثابت کند به لحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه ایاز مفاد آن آگاهی پیدا نکرده باشد.

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با سامانه ثنا داشتید، از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها در انتهای همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: احسان رباط جزی

سلام احسان رباط جزی هستم دانشجوی رشته مهندسی صنایع و علاقه مند به حوزه نویسندگی سایت، اونم به خاطر اینکه بتونم تجربیات و دانش خودم رو با بقیه هم به اشتراک بگذارم و همینطور آدم پر انرژی و فعالی محسوب میشم.