in

دیدنی های کرمان – لیست ۱۰تایی

بخش از دیدنی های شهر کرمان

استان کرمان به عنوان یکی از پهناور ترین استان های کشور، در قسمت جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان به دلیل داشتن اماکن تاریخی بسیار، جزو پنج استان مطرح کشور است که اکثراً در نیمه دوم سال برای سفر و گردشگری انتخاب می شود. اماکن تاریخی کرمان در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده اند و دیدنی های کرمان شامل اماکن متعدد فرهنگی، تاریخی و طبیعی است که هر کدام جذابیت خاص خودش رو داره. در این مقاله به سراغ دیدنی های کرمان می‌رویم و همراه با شما نت نظری­ های عزیز، به دیار کریمان سفر خواهیم کرد.

لیستی از پربازدیدترین دیدنی های کرمان

۱ – مجموعه گنجعلی خان

گنجعلی خان کرمان

یکی از زیباترین مجموعه های تاریخی ایران در بخش قدیمی شهر کرمان قرار دارد. مجموعه گنجعلی خان یادگاری از عهد صفویان است که از چندین بخش و قسمت مختلف تشکیل شده و هر بخش آن امروزه تبدیل به موزه ای جداگانه گشته است. این مجموعه در دوران گنجعلی خان، حاکم دوران شاه عباس صفوی، ساخته شد و امروزه حمام آن تبدیل به موزه مردم شناسی، و ضرب خانه­ اش موزه سکه شده و شامل مجموعه‌ای از سکه‌های قدیمی است. در مسجد و حمام این مجموعه می توان جلوه های بی نظیر از هنر معماری را دید. مجموعه گنجعلی خان در سال ۱۳۴۷ ثبت ملی شد.

۲ – گنبد جبلیه، از دیدنی های جالب کرمان

گنبد جبلیه

یکی از قدیمی ترین دیدنی های کرمان گنبد جبلیه در انتهای شرقی این شهر است. گنبد جبلیه تنها بنای سنگی تاریخی در کرمان به حساب میاد که در حوالی جنگل قائم و کوه­های مسجد صاحب الزمان این شهر قرار دارد. این گنبد شامل دو پوسته حلالی بوده و قدمت آن در حدود دو قرن قبل از میلاد مسیح تخمین زده شده. هنوز اطلاعات دقیقی از علت احداث این گنبد وجود ندارد و عده ای دلیل آن را رصد خانه، مقبره و یا آرامگاه می‌دانند. حتی گفته میشه که معماران این بنای تاریخی، از شیر شتر به جای آب در ساخت آن استفاده کرده اند!

۳ – یخدان مویدی

یخدان موبدی از دیدنی های کرمان

یخدان مویدی یکی از جاذبه های گردشگری کرمان است که در گذشته دور مردم با هدف خنک نگه داشتن و ذخیره آب، از آن استفاده می کردند. این بنا از جنس خشت و گل است و تاریخچه ساخت آن به دوران صفویه بر می گردد. معماری یخدان مویدی بسیار زیباست و امروزه این مکان تاریخی به کتابخانه و مرکز فرهنگی کودک تبدیل شده. این اثر دیدنی در خیابان ابوحامد شهر کرمان قرار دارد.

۴ – باغ فتح آباد، دیدنی ترین مکان کرمان در شب

شب های دیدنی کرمان

یکی از معروفترین دیدنی های کرمان، باغ فتح آباد نام دارد؛ که در فاصله ۲۵ کیلومتری این شهر و روستای اختیار آباد قرار گرفته. این باغ شامل یک عمارت دو طبقه بسیار زیباست که با گچ بری ها تزئین شده است. در وسط این باغ حوض بزرگی قرار دارد که با آب چشمه سیراب شده. این عمارت تاریخی دوران قاجار، همچون اکثر بناهای تاریخی ایران شامل ساختمان های چهار فصل بوده و در شب منظره ای بسیار زیبا دارد. این اثر در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

۵ – حمام وکیل

حمام وکیل از دیدنی های قدیمی کرمان

اکثر شهرهای قدیمی ایران حمام‌های تاریخی دارند که در ساخت آنها از هنر معماری و ظریف کاری های بسیار زیبا استفاده شده است. این حمام تاریخی شامل دو بخش رختکن و گرمخانه بوده و هنر معماری آن متعلق به دوران زندیه است. حمام وکیل کرمان در خیابان امام خمینی این شهر قرار دارد و امروزه تبدیل به یک چای خانه سنتی شده است.

۶ – قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا

قلعه دختر کرمان

بر روی تپه های شرقی شهر کرمان، یک اثر تاریخی ماندگار متعلق به دوران پرستش آناهیتا (ایزد بانوی آب) وجود دارد؛ که به آن قلعه دختر می گویند. اگر چه این بنای تاریخی تقریباً از بین رفته، ولی آثاری از خرابه‌هایی به شکل کندوی عسل را هنوز می‌توان در این مکان تاریخی دید.

۷ – باغ هرندی، از دیدنی های دوران قاجار کرمان

باغ هرندی

یکی دیگر از بناهای تاریخی شهر کرمان که در زمان قاجاریه ساخته شد، باغ هرندی نام دارد. این باغ زیبا دارای حوض­های پله‌ای و دو ساختمان است که توسط دیوارهای بلند محصور شده. این مکان تاریخی شهر کرمان در خیابان شهید بهشتی، میزبان گردشگرانی است که دوست دارن علاوه بر بازدید از یک مکان تاریخی شاهد یک موزه سازها و آلات موسیقی باشند.

۸ – موزه ی هنرهای معاصر صنعتی

موزه صنعتی کرمان

علاقه مندان به هنر معاصر، در سفر به کرمان می­تونن سری به موزه هنرهای صنعتی این شهر واقع در حد فاصل میدان باغ ملی و چهارراه طهماسب آباد بزنند. در این موضوع آثار بسیاری از هنرمندان معاصر از سراسر جهان وجود دارد که اکثر آنها مربوط به پرتره­ها و نقاشی آبرنگ استاد علی اکبر صنعتی است. هم­چنین در این مکان دیدنی کرمان شاهد آثاری از کاندینسکی، آگوت رودن، کمال الملک و سهراب سپهری خواهید بود.

۹ – کتابخانه ملی، جرو دیدنی های دوره پهلوی کرمان

از دیدنی های فرهنگی کرمان

قدمت کتابخانه ملی کرمان به دوران پهلوی اول و رضاخان بر می گردد. این ساختمان در ابتدا برای فعالیت یک کارخانه ریسندگی تاسیس شد و پس از انحلال آن کارخانه بعد از انقلاب، تبدیل به کتابخانه ملی گردید. برای بازدید از این بنای تاریخی ساخته شده در سال ۱۳۰۸، به خیابان شهید رجائی کرمان باید رفت.

۱۰ – بازار سنتی کرمان

بازار سنتی کرمان

اکثر بازارهای تاریخی ایران مانند بازار بزرگ تبریز، در مسیر جاده ابریشم احداث شدند و این موضوع نشان از قدمت تجارت و کسب و کار در شهرهای بزرگ کشورمان دارد. بازار سنتی کرمان یکی از بازارهای قدیمی است که امروز تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده و جزو دیدنی های کرمان به حساب میاد. این بازار آجری با قدمتی بیش از یک قرن، از میدان ارگ این شهر شروع شده و تا خیابان میرزا رضای کرمانی ادامه دارد.

در سفر به دیار کریمان می توانید از دیگر دیدنی های کرمان مانند دشت لوت دیدن فرمائید و سفری به یادماندنی را تجربه کنید.

مطلب مرتبط : جاهای دیدنی سنندج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..