in

زیپ لاین چیست؟ معرفی تفریح جذاب و هیجان انگیز

تفریح هیجان انگیز و جذاب زیپ لاین چیست؟

زیپ لاین چیست؟ در مورد تفریح جذاب و هیجان انگیز زیپ لاین چی میدونی؟ زیپ لاین در واقع یه تفریح مهیج و معلق شدن در هوا توسط یک بند است! تصورش هم میتونه برات هیجان انگیز و جالب باشه. اما اگه میخوای در مورد تجهیزات مورد استفاده در این فعالیت بیشتر بدونی، بهتره که با این مطلب همراه باشی. با آشنایی کامل در مورد زیپ لاین های ایران میتونی بهترین مکان رو برای انجام این تفریح انتخاب کنی. راستی به نظرت تاریخچه زیپ لاین چیست؟ با ادامه مطلب همراه باش.

زیپ لاین چیست؟ آشنایی با تفریح هیجان انگیز و جذاب زیپ لاین

تفریح هیجانی زیپ لاین چیست؟

تفریح هیجانی زیپ لاین چیست؟

زیپ لاین اسم فعالیتی است که در گروه تفریحات هیجانی یا اکستریم (فرا ورزش) قرار دارد. برای انجام این تفریح به سیم بُکسل یا طناب یا تسمه های مخصوص نیاز داری. فردی که این فعالیت رو انجام میده بایستی هارنس (جلیقه مخصوص) رو بپوشه و به وسیله یک قرقره که با تسمه های مخصوص و کارابین به هارنس متصل شده از یک سر طناب به سر دیگر برود. در واقع بایستی به یک بند آویزان بشوی  و سُر بخوری در حالی که در هوا معلق هستی!! به نظر میرسه که اوج هیجان رو میتونی با زیپ لاین تجربه کنی.

تاریخچه زیپ لاین چیست؟

تاریخچه زیپ لاین چیست؟

تاریخچه زیپ لاین چیست؟ جالبه بدونی که در گذشته زیپ لاین به عنوان یه تفریح مهیج شناخته نمیشده! بلکه در حمل‌ و‌ نقل کوهستانی برای گذشتن از مناطق صعب العبور از زیپ وایرها استفاده می‌ شده است. همچنین در نقاط  دور افتاده، برای عبور از رودخانه‌ ها هم ابزار مناسبی بوده است. حتی امروزه هم ساکنان روستای «یون نان» در چین برای رفتن به مراکز خرید و دسترسی به امکانات، به‌وسیله زیپ لاین از عرض رودخانه «سالوین» می‌ گذرند!

تفریح مهیج و جذاب زیپ لاین

از دیگر موارد استفاده زیپ‌ وایرها در گذشته میشه به جنگ‌ ها و مصارف نظامی، برای عبور تجهیزات و رساندن غذا و مهمات به سربازان اشاره کرد.  البته با گذشت زمان و به علت استفاده نا امن و ضعف تجهیزات، که خطرات جانی زیادی هم در بر داشته، استفاده از زیپ وایرها در بیشتر نقاط جهان ممنوع شده؛ اما بعد از سال ۱۹۷۰ زیپ لاین‌ ها برای استفاده تفریحی گسترش پیدا کردند. به طوری که امروزه برای توسعه ظرفیت‌ های گردشگری نقاط بومی و جذب مسافران و گردشگران استفاده میشه.

معرفی زیپ لاین ها در ایران

زیپ لاین چیست؟ معرفی زیپ لاین ها در ایران

اگه هوس کردی که آدرنالین خون ات رو بالا ببری، میتونی به تجربه زیپ لاین و معلق شدن در هوا فکر کنی! این فعالیت جذاب در شهرهای مختلف ایران انجام میشه. تعدادی از زیپ لاین های مهیچ ایران عبارتند از:

  • استان اردبیل: دریاچه شورابیل
  • استان یزد: کمپ کویرنوردی هفت سنگ
  • استان اصفهان: مجموعه باغ جوان، کوه صفه
  • استان خراسان رضوی: مجموعه چالیدره مشهد
  • استان تهران: مجموعه توچال، برج میلاد، پارک طالقانی
  • استان مازندران: زیپ لاین نمک آبرود، زیپ لاین تله کابین رامسر

برای انجام این فعالیت لازمه که هزینه ای هم پرداخت کنی و این هزینه میتونه با توجه به طول مسیر زیپ لاین و محل قرارگیری آن متفاوت باشد.

طولانی ترین زیپ لاین جهان

طولانی ترین زیپ لاین جهان

طولانی ترین زیپ لاین چیست؟ یکی از زیپ لاین های طولانی در جهان، در راس الخیمه بر فراز مرتفع ترین کوه امارات قرار دارد. این زیپ لاین توسط شرکت تورو ورد طراحی و احداث شده که به اسم پروازِ جبل جیس به شهرت رسیده. اگه سفری به امارات داشتی، بهتره این تفریح مهیج و جذاب رو تجربه کنی.

تجهیزات زیپ لاین چیست؟

تجهیزات زیپ لاین چیست؟

حتما میخوای بدونی که تجهیزات زیپ لاین چیست؟ برای راه اندازی و انجام زیپ لاین به سیم بکسل، سیم کش، یک دستگاه ترولی و نگه دارنده انتهای خط نیاز داری. البته لازمه که مجهز به لباس مخصوص (هارنس)، کارابین، دستکش و کلاه ایمنی باشی تا در امنیت کامل بتونی از این تفریح لذت ببری.

چند نکته ایمنی مهم:

  • اگر بیماری قلبی یا فشار خون داری، بهتره به سراغ زیپ لاین نروی.
  • در صورت مشکل در ستون فقرات و هر مشکل خاص دیگر حتما اپراتور رو در جریان بگذاری.
  • باید در نظر داشته باشی که هر زیپ لاین برای محدوده قدی و وزنی مشخصی طراحی شده است.

منبع خارجی:

مجله آنلاین گردشگری

تا حالا تجربه انجام زیپ لاین یا تفریح هیجان انگیز دیگه رو داشتی؟ در اون لحظه چه حسی رو تجربه کردی؟ برامون از تجربیات ارزشمندت بنویس و اگه فعالیت مهیج شبیه به زیپ لاین میشناسی رو برامون معرفی کن.

مطالب مرتبط:

۱۰ بازی فکری برای دوران قرنطینه کرونا

هیجان انگیز ترین شهربازی های دنیا رو بشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: لطیفه ایری

لطیفه هستم. یه دختر فعال و پر جنب و جوش. علاقه زیادی به نویسندگی دارم و یکی از بلاگر های نت نظر هستم. عاشق هیجان و یادگیری مطالب به روز هستم. خوشحال میشم اگه مطالبی که نوشتم رو بخونی و نظرت رو بهم بگی و باعث افتخاره اگه پیشنهادی داری باهام در میون بذاری.