in

سردرد میگرنی چیست و چه علایمی دارد؟

علایم سردرد میگرنی چیست؟

افراد زیادی از سردرد های مزمن و آزاردهنده رنج می برند، که یکی از مهمترین دلایل سردرد، سردرد میگرنی است. میگرن، سومین بیمارى شایع و ششمین بیماری ناتوان کننده جهان می باشد. علایم سردرد میگرنی در افراد مختلف، با علامت های خاصی ظاهر می شود که در زیر به ۱۰ نشانه وجود این بیماری در افراد اشاره می‌کنیم و در انتها، راهکارهایی ساده و فوق‌العاده را به شما معرفی می‌کنیم تا کمی از درد این سردرد رهایی یابید.

سردرد میگرنی چیست؟

میگرن، سومین بیمارى شایع و ششمین بیمارى ناتوان کننده جهان می باشد که افراد زیادی در سنین مختلفی به آن دچار می شوند و طبق گفته متخصصان مغز و اعصاب، در زنان دو تا چهار برابر مردان شایع تر است و در زنان جوان و میانسال به دلیل فعالیت زیاد هورمونی بیشتر دیده می شود. سردرد میگرنی اغلب با درد شدید ضربانی در یک طرف سر، اطراف چشم، یا پشت سر همراه است و با فعالیت های جسمانی شدیدتر می شود. طول دوره این بیماری از چهار ساعت تا سه روز به طول می انجامد و اغلب خیلی آزار دهنده است. میگرن علایم مختلفی دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

علایم سردرد میگرنی

علایم سردردهای میگرنی:

  • مورمور شدن بدن

بعضی افرادی که میگرن دارند، به طور موقت حواس خود را از دست می دهند یا حس سوزن سوزن شدن در یک طرف بدن به آن ها دست می دهد و از نوک انگشتان شروع شده و تا صورت و بازو می رسد.

  • احساس درد ضربان دار در یک طرف سر یا هردو

درد ضربان دار، از دیگر علایم سردرد میگرنی است که به حالت ضربانی،  کوبنده و به طور مکرر در یک طرف سر رخ می دهد و بسیار شناخته شده است و در این حالت فرد دوست دارد جلو و روی سر خود را با فشار بگیرد.

  • چشم درد

درد حاصل از میگرن معمولا در پشت چشم ها نیز احساس می شود و تعدادی از افراد آن را چشم درد تصور کرده و پیش چشم پزشک می روند، در حالی که این درد مربوط به چشم نیست.

  • تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ، از علایمی است که در بین افرادی که سردرد میگرنی دارند خیلی رایج است. تهوع باعث می شود فرد از خوردن هر چیزی اجتناب کند.

حالت تهوع یکی از علایم سردرد میگرنی

  • سرگیجه یا دوبینی

نوعی میگرن وجود دارد که با سرگیجه یا دوبینی همراه است و هرچه سردرد بیشتر باشد، سرگیجه، تاری دید و دوبینی نیز بیشتر خواهد بود. 

  • احساس درد گردن

درد حاصل از میگرن، ممکن است در ناحیه گردن نیز احساس شود و بسیاری از افراد که سردرد میگرنی دارند، این درد را تجربه کرده اند.

درد گردن ناشی از سردرد میگرنی

  • ادرار مداوم

اگر در عین داشتن سردرد مجبور شوید که پشت سر هم دستشویی بروید، احتمال دارد سردرد شما از نوع سردرد میگرنی باشد، که این یکی از نشانه های مختلف میگرن است.

  • کمبود خواب راحت

بسیاری از افرادی که سردرد میگرنی دارند، خواب راحتی نخواهند داشت و در بسیاری از مواقع، وقتی از خواب بیدار می شوند احساس خستگی می کنند. مطالعات نشان می دهد بین سردرد و شدت آن با بی خوابی، رابطه ای وجود دارد. بیشتر بیماران به دلیل داشتن میگرن، دچار بی خوابی می شوند.

نداشتن خواب راحت

  • احساس درد شدید در یک طرف بدن

بعضی از افراد قبل از حمله میگرنی، در یک طرف بدن خود احساس ضعف عضلانی می کنند. موقعی که یکی از دستان شما لمس می شود، این شاید نشانه شروع سردرد میگرنی باشد.

درد بدن از علایم سردرد میگرنی

  • اورا

اغلب افرادی که میگرن دارند اورا را تجربه می کنند. اورا ممکن است از ۵ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد و بعد از ۶۰ دقیقه، سردرد میگرنی شروع شود.

روش های ساده برای کاهش درد میگرن

برای کاهش درد حاصل از سردرد میگرنی راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها می پردازیم.

۱- استفاده از مسکن: یکی از راه های معمولی کاهش درد میگرنی، استفاده از مسکن ها مانند استامینوفن، بروفن است که قبل از شدت گرفتن سردرد باید مصرف شود تا از درد اصلی جلوگیری شود. یک نکته در مورد این مسکن ها وجود دارد که آن هم این است که درمان آن ها موقتی است و در صورتی که شما دو یا سه بار در هفته آن ها را مصرف کنید، بدن شما به آن ها مقاوم شود و تاثیری در درمان میگرنی نداشته باشد

قرص مسکن برای درمان میگرن

۲- انجام ورزش: انجام ورزش مرتب می تواند در کاهش درد حاصل از میگرن موثر باشد.

۳-  کنترل استرس و اضطراب: سعی کنید از عوامل و شرایطی که باعث ایجاد استرس در شما می شود و پس از آن دچار سردرد میگرنی می شوید، دوری کنید و را های کنترل استرس خود را پیدا کنید.

۴- حجامت: با این که هنوز تاثیر دقیق حجامت روی درمان میگرن مشخص نشده، اما تجربه کسانی که میگرن داشته و در فواصل منظم حجامت را انجام داده اند، نشان می دهد که حجامت تاثیر زیادی در کاهش درد میگرن خواهد داشت.

انجام حجامت برای کاهش درد

۵- رژیم غذایی: برای کاهش درد حاصل از میگرن، باید بعضی از مواد غذایی را از برنامه غذایی خوت حذف کنیم. از جمله مواد غذایی که می توانند درد میگرنی تشدید کنند می توان به سس گوجه، پنیر، شکلات و مرکبات اشاره کرد.

کلام آخر:

این مطلب با هدف آشنایی با سردرد میگرنی و معرفی علایم و نشانه های آن تهیه شد. از دیگر مطالب علمی و آموزشی نت نظر  مطلب مرگبارترین بیماری های جهان است که می تونین برای افزایش سطح اطلاعات خود آن را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.