in

بی نظیربی نظیر

جاهای دیدنی چابهار – راهنمای کامل

جاذبه های معروف چابهار

در این مطلب به معرفی بندر زیبای چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان می پردازیم. سیستان و بلوچستان استانی وسیع با پیشینه‌ای کهن در جنوب شرقی ایران است که از جاذبه های گردشگری و جذابیت های فرهنگی خاصی برخوردار است. هرساله تعداد زیادی از گردشگران به این بندر زیبا سفر میکنند و از جاهای دیدنی چابهار بازدید کرده و لذت می برند. در این مطلب به این موضوع می پردازم که چه چیزهایی باعث مجبوبیت بالای این نقطه گردشگری شده است.
اگر می‌خواهید به بندر چابهار سفر کنید با ما همراه شوید.

جاذبه های گردشگری چابهار

اولین بخشی که قصد معرفی آن را داریم جاذبه های گردشگری طبیعی و فرهنگی چابهار است تا هم به این بندر زیبا و اعجاب انگیز علاقه مند شوید هم بتوانید برنامه زمانی سفر خود را مدیریت کنید تا همه جاهای دیدنی چابهار را ببینید.

کوه های مینیاتوی

اگر به چابهار سفر می‌کنید حتماً به دیدن این مکان برود زیبایی بی حد این مکان بکر بودن و سکوت غریبی که دارد آرامش خاصی را در دل هر انسانی به وجود می‌آورد

کوه های مینیاتوری چابهار
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری پس از شهرستان چابهار به سمت بندرگواتر، کوه هایی در سمت چپ جاده نمایان می شود که به «کوه های مریخی» یا «مینیاتوری» معروف هستند. این کوه ها با توجه به منظره کاملاً متفاوتی که در سمت راست جاده و رو به سوی دریا ایجاد کرده یکی از زیباترین جاده ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان و بلکه ایران را خلق کرده است.کوه های مریخی، مناظری از کوه های کره ماه را برای انسان تداعی می کند و جنس رسوبی آنها و هم چنین فرسایش خاص کوه ها موجب ایجاد شیارها و تراش های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است. این کوه ها چاک چاک هستند و اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند. به خاطر همین غیرعادی بودنشان، در سال های اخیر و در میان گردشگران، به «کوه های مریخی» شهرت یافته اند و جزو نمونه های بدبوم (بدلند) و پدیده بوم شناختی ویژه ای است.

گلفشان

شاید تا به حال در مستندات تلویزیونی یا از نزدیک و فوران آب از حفره های روی زمین را دیده باشید اما چیزی که در چابهار نظر شما را جلب خواهد کرد و بر آن گل از سطح زمین است پدیده های زیبا نادر و جذاب که فقط در چند نقطه از جهان وجود دارد. این یکی از جاهای دیدنی و معروف چابهار است.

گل افشان یکی از شگفت انگیزترین پدیده های ژئوتوریسمی است که خیلی مورد توجه زمین شناسان و علاقه مندان به طبیعت است

تالاب لیپار

دیدنی های چابهار
تالاب لیپار که به تالاب صورتی نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی کرانه دریای عمان است، که فقط چهار نمونه مشابه از آن در جهان وجود دارد.تالاب لیپار یکی از جاذبه‌های خاص طبیعت ایران است که به دلیل رنگ خاصی که دارد از سایر دریاچه‌ها و تالاب‌ها متمایز شده است. این تالاب صورتی در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان (۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر) قرار دارد. کنار این تالاب دشتار قرار دارد که اهالی منطقه به آن عروس نیز می‌گویند. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوانی گفته می‌شود که هنوز ازدواج نکرده‌اند. وجه تسمیه این نامگذاری، زیبایی منطقه و درختان سرسبز آن است.

جذر و مد قرمز در چابهار، از جمله جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است که بازدیدکنندگان را به تعجب وا می‌دارد. اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است، جایی که به آن تالاب صورتی می‌گویند. در مورد رنگ قرمز این پدیده که محصول فعالیت پلانکتون‌ها است.

جنگل حرّا

جنگل حرا چابهار در ناحیه ساحلی خلیج گواتر، در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد، قرار دارد. حرا درختچه‌ای است که در مرداب‌های نواحی گرم در کرانه‌های عربستان، مصر و جنوب ایران می‌روید. در جنگل‌های حرا گل‌ها شبیه گل‌های شاه‌پسند و میوه‌ به شکل کپسول تخم مرغی است که درون آن یک دانه وجود دارد و با دو شکاف بازمی‌شود. حرا گونه‏‌ای آفتاب‌پسند است که بسته به شرایط زیستی به بلندی پنج تا ۱۰ متر می‏‌رسد. ریشه در این گونه، سطحی و مشتمل بر یک ریشه عمودی کوتاه و تعداد زیادی ریشه جانبی مورب است. همچنین حرا دارای ریشه‎‏های هوایی به نام ریشه‏‎های تنفسی است و در سطح این ریشه‏‎ها عدسک‎های فراوانی وجود دارد که کار تنفس و تبادلات گازی گیاه را میسر می‌کنند..

کلبه غواصی

کلبه غواصی چابهار - از جاذبه های توریستی چابهار
به جرات می‌توان گفت خلیج چابهار یکی ار بهترین مکان‌های ایران برای غواصی است و در آب زلال این خلیج می‌توانید به خوبی طبیعت منحصر‌به‌فرد دنیای زیر آب را تماشا کنید. علاوه‌بر این غواصی به بهتر شدن عملکرد سیستم گردش خون در بدن است و بهترین تفریح برای افراد ماجراجو محسوب می‌شود. کلوب غواصی چابهار از امکانات بسیار بالایی برخوردار بوده و نظیر آن در کشور وجود ندارد. گردشگران در این کلوب می‌توانند با امنیت کامل و تحت‌نظر مربیان مجرب از غواصی لذت ببرند.

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها چابهار
این قلعه در روستای بندری تیس که قدمت آن به دوران هخامنشیان می‌رسد، واقع شده است. مستعمران پرتغالی زمانی‌که برای تصرف کشورمان به جنوب ایران لشرکشی بودند، چند قلعه نظامی در چابهار، جزیره قشم و جزیره هرمز برای خود بنا کردند. قلعه تیس در یکی از بهترین نقاط استراتژیک این روستا بنا شده و وقتی که وارد آن می‌شوید، به معنای واقعی کلمه استراتژیک پی می‌برید؛ زیرا در آن منظره بسیار وسیعی از دریا، روستا و خلیج تیس را مقابل چشمان خود می‌بینید و می‌توانید تصاویر بسیار زیبایی هم از آن‌ها ثبت کنید

اسکله گواتر

اسکله گواتر

در این اسکله‌ قایق‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از جنگل‌های حرا اطراف خلیج بازدید کنید؛ درضمن اگر دریا آرام باشد و آدم خوش شانسی هم باشید، ممکن است چند دلفین بازیگوش نیز با جست و خیز کردن از شما استقبال کنند. در صورت تمایل می‌توانید مدتی را نیز در ساحل زیبای خلیج گواتر استراحت کنید. ساحل این منطقه بیشتر از سنگ‌های متخلخل تشکیل شده است و خرجنگ‌های زیادی در آن حوالی پرسه می‌زنند

جاده چابهار-گواتر

زیبایی های چابهار
یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار جاده‌ چابهار-گواتر است که از کنار این کوه‌ها می‌گذرد؛ زیرا در آن در یک سو منظره کوه‌های مریخی شما را شگفت‌زده می‌کند و در سویی منظره ساحل و دریا شما را به وجد می‌آورد. اگر شانس با شما یار باشد و کمی از آب دریا روی سطح زمین جریان پیدا کند، درکنار کوه‌های خاکستری تالابی خاکستری و در سمت دریا تالابی صورتی رنگ به وجود می آید که زیبایی جاده را دوچندان می‌کنداسکله گواتر که تقریبا ۴۰ کیلومتر با روستای بریس فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید ۳۷ دقیقه رانندگی کنید، آخرین نقطه جنوب شرقی ایران است و فاصله اندکی تا مرز پاکستان دارد. مردم بومی این منطقه بسیار خونگرم هستند و با وجود اینکه فقر بر زندگی آن‌ها سایه افکنده است، با مناعت طبع تمام از شما استقبال کنند و با آغوش باز پذیرای شما هستند.

(منطقه حفاظت شده باهوکلات(گاندو

منطقه گاندو ها

منطقه حفاظت شده باهوکلات (گاندو) بکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای استان سیستان و بلوچستان واقع شده که در امتداد مرز بین ایران و پاکستان واقع شده است. روستای باهوکلات که در حاشیه این منطقه حفاظت‌شده واقع شده، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های این منطقه است و دلیل آن وجود نوعی تمساح نادر در جهان به نام تمساح گاندو در این روستا(کنارک) است. تمساح گاندو که نام خود را از همین منطقه گرفته است، دارای پوزه‌ای کوتاه‌ نسبت به همنوعان خود است.

روستای کنارک

ساحل زیبای چابهار - جاهای دیدنی چابهار

از جذابیت‌های این روستا می‌توان به وجود پرندگان شبه قاره هند و دهستان موز در آن اشاره کرد.بندر کنارک شهری با آب و هوایی مرطوب و پر از درختان کنار با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال هستند که میوه‌ای کوچک و شیرین در میان آن‌ها خودنمایی می‌کند.
کنارک قطب لنج‌سازی منطقه بوده و بزرگ‌ترین اسکله صیادی منطقه نیز در این شهر جای گرفته است که توصیه می‌کنیم حتما از آن بازدید کوتاهی داشته باشید؛ زیرا دیدن لنج‌های ماهیگیری از نزدیک جذابیت خاص خود را دارد. از سوغات کنارک می‌توان به میوه‌های‌های گرمسیری چیکو، پاپایا (خربزه درختی)، زیتون محلی و انبه اشاره کرد.
در ساحل درک در یک سوی خود دریا را می‌بینیم و در سوی دیگر شاهد عظمت کویر هستیم! روستای درک مجموعه‌ای بی‌همتا از شگفتی‌ها است که تصور آن‌ها حتی برای خالقان افسانه‌ها نیز غیر ممکن است.

درک می‌توانید در میان ماسه‌های گرم و ساحل بنشینید و درحالی‌که جسم خود را بی پروا در اختیار پرتوهای درخشان قرار داده‌اید، هم از آبی بیکران دریا لذت ببرید و هم محو زیبایی نخل‌های قدبرافراشته درکنار سواحل باشید که با خنکای سایه خود به گرمی از گردشگران استقبال می‌کنند.

ساحل تفرجگاه دریابزرگ

ساحل تفرجگاه دریا بزرگ یکی از پر طرفدارترین سواحل چابهار در میان بومیان و گردشگران است. برخورد آب با این ساحل صخره‌ای که گاهی موجب پرتاب آب به بالا تا ارتفاع ۵ متر می‌شود، منظره حیرت‌انگیزی خلق می‌کند که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. وجود لاک‌پشت و خرچنگ‌ها در این تفرجگاه نیز بر زیبایی آن افزوده‌ است. در برخی از نقاط ساحل صخره‌ها با خزه‌ها فرش شده‌اند که جلوه بی‌بدیلی از طبیعت منحصر‌به‌فرد چابهار است. درضمن در این تفرجگاه امکاناتی نظیر آلاچیق ایجاد شده و از غذای رستوران آن هم می‌توانید لذت ببرید. توصیه می‌کنیم غروب زیبای خورشید را نیز از این ساحل تماشا کنید تا صحنه‌ای فراموش نشدنی تا ابد در ذهن شما نقش ببندمی‌توانید

مسجد جامع تیس

مسجد تیس - جاهای دیدنی چابهار

معماری مسجد جامع تیس که قدمت آن به ۱۲۵۰ سال می‌ر‌سد، شبیه مساجد هند و پاکستان است و وقتی وارد آن می‌شوید گویی وارد یک گالری هنری با تابلوهای زیبا و پر نقش و نگار شده‌اید. کاشی‌کاری‌های سبز و قرمز مناره‌ها و گنبدها و شیشه‌های رنگین منظم و نامنظم درهای این مسجد، آن را به یک اثر تاریخی زیبا تبدیل کرده است. در مواقعی که نماز در این مسجد برپا می‌شود. مردان بلوچی با لباس‌های محلی سفید با چهره‌ای گشاده از شما استقبال می‌کنند. مسجد تیس یا مسجد طوبی متعلق به اهل سنت است و به همین دلیل یک مناره دارد؛ از همین رو آن را مسجد تک مناره هم می‌نامند. این مسجد بی شک یکی از جاهای دیدنی چابهار است.

قدمگاه خضر نبی

مقبره خضرنبی

پس از تماشای غروب خورشید، سری هم به قدمگاه خضر نبی بزنید که نزد مردم چابهار از احترام ویژه‌ای برخوردار است در این زیارتگاه مقبره‌ای وجود ندارد؛ زیرا بومیان معتقدند که این پیامبر هنوز هم زنده است و از لنج‌ها و کشتی‌ها در دریا مراقبت می‌کند. زنان منطقه هر جمعه با پای پیاده به این زیارتگاه رفته و برای برآورده شدن حاجات خود شمع روشن می‌کنند و خرما خیرات می‌کنند و حتی گاهی اوقات گوسفند قربانی می‌کنند؛ دریانوردان نیز پس از پایان سفر خود و رسیدن به ساحل، به این زیارتگاه رفته و شمع روشن می‌کنند و این کار به منزله تشکر از حضرت خضر است.

موزه محلی چابهار

موزه چابهار - جاهای دیدنی چابهار

در طبقه اول اشیای موزه به سه دسته پیش از تاریخ (که شامل سفال‌های منقوش، خمره، لیوان آجری، کاسه مرمرین و … می‌شود) تاریخی (که شامل سکه‌های دوران هخامنشی و ساسانی، پوشش‌های سفالی بام مربوط‌به سال ۱۸۶۵ میلادی و …) و بخش معاصر (که شامل تاج سر در ساختمان، یک سری اشیای زینتی، مجسمه حیوان، لیوان دسته‌دار و …) است. علاوه‌بر این در طبقه اول تابلوهایی از گیاهان دریایی و جانوران دریای عمان و خلیج فارس مانند لاک‌پشت‌ها، کوسه ماهی‌ها و نهنگ‌ها نیز در معرض نمایش هستند.

مطلب مرتبط: بهترین موزه های تهران

اقامت در چابهار

یکی از مسائلی که باید برای رفتن به چابهار و بازدید از همه جاهای دیدنی چابهار مد نظر داشته باشیم محل اقامت ماست قبل از رفتن به سفر باید محل اقامت خود را رزرو کنیم اگر می خواهید با بهترین هتل ها و مکان های بوم گردی در چابهار آشنا شوید حتما این قسمت را مطالعه کنید اولین هتلی که در اینجا به معرفی آن می پردازیم هتل لیپار است

هتل لیپار

معروف ترین هتل چابهار
هتل چهار ستاره لیپار در ساحل دریای نیلگون عمان در بندر آزاد چابهار واقع شده است. هتل لیپار در ۳ طبقه از واحدهای اقامتی متنوع و مجهز به تمامی امکانات رفاهی درخور هتل‌های چهار ستاره تشکیل می‌شود. پنجره بیشتر اتاق‌های هتل دارای نمای فوق‌العاده از دریای عمان هستند و بعضی از آن‌ها را به باغ دیدنی هتل باز می‌شوند.

میهمانان این هتل می‌توانند در اتاق‌های خود به تماشای طلوع و غروب خورشید بنشینند و هر زمان که هوای دریا را کردند به آسانی به ساحل دریا رفته و ساعت‌ها در آن قدم بزنند و از تماشای چشم‌انداز اطراف هتل و امواج نقره‌ای رنگ دریای عمان لذت ببرند.

فاصله کم هتل لیپار به مراکز خرید از جمله فردوس، صالحیار، صدف، ابریشم و بازار طلا از امتیازات این هتل به شمار می‌رود. همچنین رستوران هتل لیپار یکی از معروف‌ترین رستوران های چابهار است که در فضایی فوق‌العاده با منظره‌ای بی‌بدیل از دریا با سرآشپزی حرفه‌ای و مجرب خوش‌طعم‌ترین غذاهای بین‌المللی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

امکانات هتل: کافی‌شاپ در لابی، رستوران بین‌المللی با سرو غذاهای خوش‌طعم دریایی، ایرانی و فرنگی، مجموعه ورزشی شامل باشگاه بدنسازی، سالن بیلیارد، استخر، سونا، خشکشویی، تاکسی‌ سرویس، اینترنت پرسرعت، پارکینگ، فضای سبز، چشم‌انداز بی‌نظیر
آدرس: چابهار، منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار

هتل لاله

هتلی مجلل در چابهار

هتل چهار ستاره بین‌المللی لاله چابهار عضوی از مجموعه زنجیره‌ای هتل‌های بین‌المللی لاله است که در جوار دریای بی‌کران عمان در منطقه‌ای آرام و دنج در بندر همیشه بهاری چابهار قرار گرفته است. هتل لاله در ۲ طبقه دارای فضاهای اقامتی مجهز به کلیه امکانات رفاهی در فضایی آرامش‌بخش است.
فضای سرسبز هتل مکانی بسیار مناسب برای پیاده‌روی و هواخوری است. دسترسی آسان به تالاب لیپار، گل فشان سنگ، کوه‌های مینیاتوری، سواحل صخره‌ای، روستای گردشگری تیس، مقبره غلام رسول و منطقه حفاظت‌‌شده گاندو این هتل را به هتلی محبوب میان هتل‌های چابهار تبدیل کرده است.

علاوه بر این اگر مایل باشید می‌توانید با تور گشت در منطقه آزاد چابهار، برنامه بازدید از مراکز خرید، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و اسکله ماهیگیری هتل لاله نیز همراه شوید و بعضی از جاهای دیدنی چابهار را بازدید کنید.

امکانات هتل: استخر، سونا، جکوزی، پارکینگ، غرفه‌های تجاری، رستوران با سرو انواع غذاهای لذیذ دریایی، کافی‌شاپ، محوطه سرسبز، اینترنت پرسرعت، خدمات پزشکی، صبحانه رایگان، لابی بزرگ، سالن همایش
آدرس: چابهار، انتهای بلوار امام، روبروی پارک الغدیر

هتل فردوس

فردوس هتلی چهار ستاره و نوساز است که در فاصله کمی از دریای عمان قرار گرفته است. هتل فردوس در ۲ طبقه از ۷۳ فضای اقامتی شیک با امکانات رفاهی مطلوب و مناسب برخوردار است. هتل در فاصله کمی از دریا، مراکز خرید و دیدنی قرار گرفته، پس اگر دل‌تان بخواهد به‌راحتی تمام چابهار را بگردید، این هتل بهترین گزینه است.

چای باغ هتل که در فضای روباز و سرسبز هتل قرار گرفته است، می‌تواند با فضای دنج و نوشیدنی‌های آرامش‌بخش‌اش خستگی مسافران را از تن آن‌ها بیرون کرده و آرامش را به آن‌ها هدیه دهد.

امکانات هتل: غرفه‌های تجاری، اتاق ماساژ، اتاق بازی کودک، مدرسه غواصی، پارکینگ، لابی، چای باغ، رستوران

آدرس: چابهار، خیابان تجارت

هتل گدروشیا

هتل آپارتمان چهار ستاره گدروشیا هتلی ایده‌آل و مناسب برای علاقه‌مندان به مراکز خرید است، به این دلیل که درست مقابل بازار سنتی در مرکز بندر چابهار قرار گرفته است.

هتل گدروشیا از واحدهای اقامتی مبله و شیک که دارای امکانات کامل و مطلوبی هستند، برخوردار است. نزدیک‌ترین ساحل به هتل حدودا یک کیلومتر با آن فاصله دارد که به راحتی با یک پیاده‌روی سبک می‌توانید به تماشای ساحل و دریای زیبای عمان بروید.
بازدید از کوه‌های مریخی، غار تاریخی معبد بان مسیتی، کوه‌های تاریخی شهبازبند، قلعه پرتغالی‌ها و روستای تیس از هتل آپارتمان گدروشیا به راحتی میسر است.

امکانات هتل: سالن ورزشی، تاکسی سرویس ۲۴‌ ساعته، لابی، آسانسور، صندوق امانات، پارکینگ، اجاره خودرو، اینترنت در لابی

آدرس: چابهار، بلوار امام خمینی، خیابان خیام، کوچه فلسطین، مجتمع کمالزهی

هتل ساحلی ونوس

هتل ساحلی ونوس در چابهار - جاهای دیدنی چابهار

هتل نوساز سه ستاره ساحلی ونوس همجوار ساحل زیبای دریای عمان در محوطه وسیع و آرام دانشگاه علوم دریایی چابهار قرار گرفته است که همین امر دسترسی آسان به این دانشگاه را از برای میهمانان این هتل فراهم آورده است.

هتل ونوس در یک طبقه دارای ۲۷ باب واحد اقامتی با نمای زیبا از ساحل دریا در برخی اتاق‌های آن است. رستوران و کافی‌شاپ هتل که در فضای روباز مقابل دریای جذاب عمان قرار گرفته‌اند، از امتیازات ویژه این هتل به شمار می‌رود.

امکانات هتل: رستوران و کافی‌شاپ با چشم انداز دریا، آلاچیق تفریحی، قایق تفریحی، خدمات آژانس مسافرتی، لابی، اینترنت، تاکسی سرویس، ساحل اختصاصی

آدرس: چابهار، خیابان ریگی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی، هتل ساحلی ونوس

فاصله چابهار از شهرهای مهم

چابهاربهاری ترین بندر ایران است و همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سایر نقاط ایران است اما مسافت زیادی بین چابهار تا شهرها و استان‌های دیگر است .سفر به چابهار برنامه ریزی خاص خود را می‌طلبد اگر می خواهید به چابهار سفر کنید باید از قبل مسیر خود را بررسی کنید و ببینید نزدیکترین راه به چابهار از کدام طریق است
در اینجا ما فاصله برخی مراکز استان‌ها تا چابهار را به شما نشان دادیم تا در بررسی مسیر خود راحت تر اقدام کنید
به شما سفارش میکنیم که در صورت امکان با هواپیما سفر کنید زیرا سفر با وسایل نقلیه جاده‌ای خستگی زیادی دارد و زمان بیشتری را می طلبد

تهران – چابهار : ۱۸۱۳ کیلومتر
شیراز – چابهار: ۱۲۴۲ کیلومتر
مشهد – چابهار : ۱۵۷۴ کیلومتر
اصفهان – چابهار : ۱۵۱۰ کیلومتر

بندرعباس – چابهار : ۶۶۸ کیلومتر

اهوا – چابهار : ۱۷۴۵ کیلومتر
کرمان – چابهار : ۱۰۰۰ کیلومتر

بهترین زمان برای سفر به چابهار

بهترین زمان از نظر آب و هوا

می‌توان گفت چابهار یکی از معدود شهرهای ایران است که تقریبا در هر چهار فصل سال آب و هوای متعدلی دارد. این شهر خنک‌ترین بندر ایران محسوب می‌شود و در تابستان از بسیاری از شهرهای گرم و خشک کشور خنک‌تر است و در زمستان هم مانند سایر شهرهای جنوبی آب و هوای کاملا بهاری دارد؛ البته در ماه‌های اردیبهشت و خرداد رطوبت هوا به بیشترین میزان خود می‌‌رسد و هوا به شدت شرجی و مرطوب می‌شود.

چابهار تقریبا در هر چهار فصل سال آب و هوای معتدلی دارد
دمای این شهر در هیچ یک از ماه‌های سال از ۳۱ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. متوسط دمای این شهر در گرم‌ترین زمان یعنی از اوایل تیر تا اوایل مرداد تقریبا ۳۱ درجه سانتی‌گراد و در سردترین موقع سال یعنی دی تا اوایل بهمن تقریبا ۱۹ درجه سانتی‌گراد است؛ در کل بهترین زمان سفر به چابهار از نظر آب و هوا از اوایل آبان تا اواسط فروردین است. میزان دما در این ماه‌ها از ۲۴ درجه سانتی‌گراد بیشتر و از ۱۶ درجه سانتی‌گراد کمتر نمی‌شود؛ میزان متوسط دما نیز در این ماه‌ها ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر

چابهار یکی از شهرهای ایران است که در ایام نوروز مسافران زیادی آن را برای سفر انتخاب می‌کنند. در سه زمستان و اواخر پاییز نیز تعداد قابل توجهی از مسافران به این شهر سفر می کنند؛ اما با افزایش میزان رطوبت از اوایل اردیبهشت کم‌کم از میزان مسافرین این شهر کاسته می‌شود و در سه ماه تابستان به کمترین حد می‌‌رسد؛ زیرا هوای گرم و شرجی گاهی اوقات تنفس را نیز برای مسافرین دشوار می‌کند و البته در ایام نوروز شلوغی بیش از حد و مشکلاتی همچون عدم وجود فضای کافی برای پارک خودرو و افزایش قیمت مراکز اقامتی نیز تا حدود زیادی آزاردهنده است.

بهترین زمان از نظر رویدادها

یکی از رویدادهای مهم چابهار برای جذب گردشگر، جشنواره تابستانی مونسون بوده که از ۳۱ تیر تا ۲۲ شهریور به مدت ۸ هفته هر شب برگزار می‌شود. از برنامه‌های این جشنواره که با آغاز وزش بادهای موسمی و اقیانوسی مونسون آغاز می‌شود، می‌توان به برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی مانند مثل جنگ‌های شادی کودکان و بزرگسالان، رالی خانواده، مسابقه شترسواری، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های غذاهای محلی و صنایع‌دستی، جشنواره آبزیان حلال، اجرای موسیقی سنتی بلوچی و کارناوال ساز و دهل و رقص چوب سیستانی اشاره کرد.

امیدوارم راهنمای ما برای معرفی جاهای دیدنی چابهار و سفر به این منطقه جذاب مفید واقع شود.

1 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: فاطمه گرجی

فاطمه گرجی هستم دبیر جامعه شناسی و اقتصاد. از کودکی به نوشتن و سرودن علاقه داشتم و همچنان در کنار کار و مشغله های دیگر، می نویسم. اواخر سال 1399 به واسطه یکی از دوستانم با نت نظر آشنا شدم و عضو نویسنده های این سایت شدم. بیشتر به نوشتن درباره گردشگری و مطالب آموزشی علاقه دارم و بیشتر متن هایی که می نویسم دراین رابطه است.