in

کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ – لیست ۵۰تایی

لیست کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ در یک نگاه

سانسور و ممنوعیت کتاب ها موضوعی نیست که به یک کشور یا یک منطقه جغرافیایی متعلق باشد، بلکه در همه کشورها کتاب هایی را در فهرست کتاب های ممنوعه قرار می دهند. چرا چاپ یک کتاب ممنوع می شود؟ کسانی که به محتوای یک کتاب اعتراض می کنند و مانع چاپ آن کتاب می شوند و حتی باعث حذف آن کتاب از کتاب خانه ها می شود، چه قصدی دارند و جریان چیست؟ کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ کدام ها هستند؟
کتاب های ممنوعه داستان هایی برای خود دارند. داستان ممنوع شدنشان، داستان چاپ شدن های پنهانی و دست به دست شدن آن ها در بین خوانندگان و هزاران داستان دیگر.

هیجان ناشی از این داستان های به وجود آمده برای کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ که اغلب برای اکثر این کتاب ها مشابه است، کافی بود تا در این مطلب به بررسی کتاب هایی بپردازیم که چاپ ان ها ممنوع شده اند. کتاب هایی که همچنان ممنوع هستند و آن هایی که نمی دانیم حتی در گذشته ممنون بوده اند.

لیستی از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱

پادشاه هرگز لبخند نمی زند، اثر پاول ام. هندلی

این کتاب در مورد پادشاه تایلند است که به عنوان طولانی ترین زمان خدمت پادشاهی در جهان معروف بود و تا زمان مرگش خود را علاقه مند مردم و سیاست معرفی کرده بود. ولی پس از مرگ بیوگرافی و چهره اصلی این پادشاه فاش شد. دولت تایلند تلاش زیادی کرد تا این کتاب چاپ نشود و آن را به لیست کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ منتقل کرد.

شما: یک مقدمه، اثر مایکل جنسن

این کتاب یکی از کتاب های معروف جنسی بود که در قرن ۲۱ به چاپ رسید و به دنبال پاسخ به سوالات رایج مسایل جنسی بود که درباره آن ها در کتاب مقدس صحبت شده بود.

پرسپولیس، اثر مرجانه ساتراپی

پرسپولیس خاطرات مرجان ساتراپی است که جزئیات زندگی او مثل بزرگ شدن او در اواسط انقلاب ایران را نشان می دهد. کتاب پرسپولیس شامل بخش هایی ناراحت کننده است که روش های شکنجه مخالفان ایران را نشان می دهد.

کتاب پرسپولیس

سرپوش عمومی، اثر (نامشخص)

از دیگر کتاب های ممنوعه قرن ۲۱، سرپوش عمومی است. این کتاب شامل اسرار و راز های قتل و عام جنگ بوسنی است که در این جنگ بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر نظامی کشته شدند.

موش ها و آدم ها، اثر جان اشتاین بک

این کتاب برنده جایزه نوبل ادبیات شده است و خواندن این کتاب های جالب می تواند برای خواننده جذاب باشد. نویسنده این کتاب به بررسی زندگی انسان ها و آرزوهای آن ها می پردازد. او به خوبی توانسته از پس پرداختن به ماهیت رویا و آرزوی انسان ها که در هنگام تنهایی بیشتر به آن پناه می برند، بر بیاید.

 

رمان داخل رودخانه از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱، اثر تد دوان

این کتاب، داستان پسر نوجوانی است که با تغییر زندگی اش از روستا به شهر مواجه می شود. این کتاب همه تجارب پسر از جمله مصرف مواد مخدر و روابط جنسی را بیان می کند. از دلایل ممنوع شدن این کتاب نیز همین بود.

رمان رمز داوینچی، اثر دن براون

دن براون در سال ۲۰۰۳ این کتاب را منتشر کرد که طرفداران زیادی پیدا کرد. با وجود این که ۸۰ میلیون نسخه از این کتاب چاپ شد، اما این کتاب از سوی سازمان های مذهبی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در واقع سازمان اطلاعات کاتولیک در لبنان پس از ۵ ماه چاپ این کتاب را ممنوع اعلام کرد. رمز داوینچی با نماد پردازی سعی در فاش کردن اسرار باستانی داشت. لبنان دلیل ممنوع شدن این کتاب را اهانت به مسیحیت اعلام کرد.

رمز داوینچی از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱

رمان عشق بعدا می آید، اثر موهانالاکشمیر راجاکومار

این کتاب نیز جزو کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ است. این کتاب توسط این استاد انگلیسی نوشته شده است که در دانشگاه قطر تدریس می کرد و در سال ۲۰۱۵ در خارج از کشور قطر منتشر شد ولی کشور قطر چاپ آن را در ان کشور ممنوع کرد.

این کتاب داستان زندگی مردی قطری است که پس از مرگ همسر اولش با دختر عمویش ازدواج می کند. آن ها خیلی به یک دیگر علاقه داشتند اما می خواستند به سنت ها پایبند بمانند. در این داستان مرد، زنی را که نامزدش نبوده می بوسد. افراد زیادی دلیل ممنوع شدن چاپ این کتاب را همین می دانند.

دو قرن سکوت، اثر عبدالحسین زرین کوب

این کتاب بزرگ و ارزشمند درباره سرگذشت ایران در دو قرن پس از حمله اعراب به ایران و ورود اسلام به کشور است. در این برهه حساس تاریخی در حالی که بیشتر نویسندگان سکوت کردند، استاد زرین کوب به خوبی توانست رویدادهای تاریخی آن زمان را بررسی کند و به آن ها بپردازد. این کتاب پس از انتشار ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشت. تا مدت ها کتاب دو قرن سکوت جزو کتاب های ممنوعه بود. اما این روز ها مجددا منتشر شده است.

دو قرن سکوت از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱

 

رمان پنجاه طیف سه گانه، اثر ای ال جیمز

رمان پنجاه طیف سه گانه از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ است که بر روی ارتباط یک دانشجو و یک کار آفرین ثروتمند تمرکز دارد. این رمان حاوی تصویر سازی صحنه های بی پرده روابط جنسی است که وجود این موضوعات باعث شد که دانشگاه ها و کتابخانه ها از اضافه کردن آن به لیست کتاب های خود خودداری کنند.

کتابچه راهنمای خودکشی آسان، اثر فلیپ نیچک

این کتاب با سیاست و دولت کاری ندارد. بلکه در مورد خودکشی و انتخاب بهترین روش برای آن سخن گفته است و راه حل های مختلفی مانند استفاده بیش از حد از انسولین و مواد مخدر را پیشنهاد کرده است.

قلعه حیوانات از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱، اثر جورج اورول

از دیگر کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ می توان به قلعه حیوانات اشاره کرد. کتاب قلعه حیوانات بیشتر با این جمله معروف است: (همه حیوانات با هم برابرند اما بعضی برابرترند). نویسنده این کتاب با زمانی نمادین به توصیف جامعه می پردازد. نمادهای این کتاب به قدری ملموس هستند که به راحتی در جامعه قابل تشخیص هستند و خوانندگان و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

قلعه حیوانات

ناطور دشت، اثر جروم دیوید سالینجر

جی. دی. سالینجر در این کتاب به مفهوم تضاد می پردازد. داستان این کتاب درباره جوانی است که نه تنها در دنیا بیرون بلکه در درون خودش نیز دچار تضاد شده است. شخصیت این جوان به گونه ای است که در هر جای این دنیا می تواند زندگی کند و این همزادپنداری خوانندگان با شخصیت این کتاب باعث شده است که این کتاب طرفداران زیادی پیدا کند.

ناطوردشت از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱

کشتن مرغ مقلد، اثر هارپر لی

کتاب کشتن مرغ مقلد از آن دسته کتاب هایی است که عده ای آن را به ضرر جامعه می دانند و دسته دیگر نیز به آموزنده بودن آن اقرار کرده اند. نظر دسته نخست باعث شد این کتاب با این که جایزه پولیتزر داستان را در سال ۱۹۶۱ کسب کرده بود، در لیست کتاب های ممنوعه قرار بگیرد. نویسنده این کتاب تلاش کرده با جست و جو در رفتارهای انسانی به مفاهیمی چون عشق، نفرت، قضاوت و معصومیت و پیامدهای آن بپردازد.

فاز نهایت ۴۵۱، اثر ری بردبری از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱

کتاب دیگری که در لیست کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ قرار می گیرد کتاب فاز نهایت ۴۵۱ است. این کتاب درباره حذف و سانسور کتاب از زندگی انسان سخن می گوید. روایتی جنجالی که خواندن کتاب در جامعه جرم تلقی می شود.

فاز نهایت ۴۵۱

آلیس در سرزمین عجایب، اثر لوئیس کارول

نویسنده این کتاب ما را با داستانی خیالی مواجه می کند. خیال پردازی های بیش از اندازه این داستان باعث شد طرفداران زیادی پیدا کند و انتقاد های زیادی نیز به این کتاب وارد شود

تبصره ۲۲، اثر جوزف هلر

محتوای این کتاب درمورد جنگ و علیه آن است. واکنش به اینکتاب زیاد بود و تعدادی آن را تحسین کردند و عده ای آن را رد کردند. این رد و تحسین ها مانع بودن این کتاب در رده های بالا نشد.

تبصره ۲۲ از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱

کاندید، اثر ولتر

ولتر در این کتاب با بیانی نه چندان پیچیده، به بازگویی شرح حال جوانی می پردازد که از معشوق خود دور مانده است و از این طریق دیدگاه های فلسفی خود را بیان می کند.

دایی جان ناپلئون، اثر ایرج پزشکزاد

نویسنده این کتاب توانسته با مهارت تمام شخصیت های این کتاب را که نماینده مردم از طبقات مختلف جامعه هستند، به گونه ای خلق کند که ماهیت داستان برای مردم جذاب و باورپذیر باشد.

دکتر ژیواگو، اثر بوریس پاسترناک

نویسنده روس در این کتاب زندگی یک پزشک را روایت می کند که در خلال روایت کردن زندگی و احوال او، رویداد های بزرگ این کشور را نیز به تصویر می کشد.

ترس و لرز، اثر غلام حسین ساعدی

دکتر غلام حسین ساعدی نامی آشنا در حوزه رمان و نمایش نامه نویسی است. او در این روایت توانسته به القای مفهوم ترسی که در عدم آگاهی رخنه کرده و آدمی را هر لحظه تحت فشار قرار می دهد، بپردازد.

عزازیل از کتاب های تاریخی ممنوعه، اثر یوسف زیدان

عزازیل نامی است که به شیطان نسبت می دهند. این کتاب به تاریخچه اولیه مسیحیت در کشور مصر پرداخته و زمانی را که مسیحیت مذهب رسمی امپراتوری روم شد، بررسی کرده است.

عزازیل

کتاب ممنوعه حجاب، پرچم اسلامیسم، فاشیسم قرن ۲۱، اثر نادره افشاری

این نویسنده در این کتاب بیان می کند که آزادی تن و آزادی زن نخستین گام برای انسان مدرن شدن است. اگر کسی دم از آزادی و دموکراسی می زند اما زن و دخترش را به بهانه ناموس و غیرت در زنجیر حجاب اجباری اسیر می کند حتما دروغ می گوید. نخستین شرط آزادگی، فهم آزادی تن انسان است.

کتاب سکس و شرع و زن در تارخ اسلام، اثر مریوان حلبچه ای

با ظهور اسلام و ترویج اندیشه های واپسگرایانه و تبدیل آن به دینی سرشار از سکس و تجاوز جنسی و هوسرانی برای طیف مردان مسلمان، سیستمی توتالیتر بر جامعه حاکم شد. مریوان حلبچه ای پس نوشتن این کتاب، از طرف مفتی های اسلامی حکم کشتن وی صادر شد. به همین دلیل به ناچار راه غربت را برگزید و در یکی از کشورهای اروپایی ساکن شد.

کتاب های ممنوعه قرن ۲۱

 

ماشاالله خان در بارگاه هارون الرشید، اثر ایرج پزشکزاد

این کتاب سال ها بود در ایران چاپ نمی شد و اولین بار در سال ۱۳۳۷ چاپ شد و جدید ترین چاپ آن نیز در مرداد سال ۱۳۹۹ انجام شد. این کتاب درباره ماشاالله خان دربان بانک است که اهل خواندن کتاب های تاریخی است.

خوشه های خشم، اثر جان اشتاین بک

این رمان در سال ۱۳۳۹ منتشر شد و جایزه انتشارات در مجلات و روزنامه را دریافت کرد. این کتاب شامل داستان هایی در مورد رکود اقتصادی بر جامعه فقیر روستایی بود.

خوشه های خشم

سلاخ خانه شماره پنج نمونه ای دیگر از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱، اثر کورت ونگات

شخصیت اصلی این کتاب یک سرباز به نام بیلی پیلگریم است که آموزش خوبی ندیده است. او در جنگ میان آمریکا و آلمان دستگیر می شود و به همراه چند سرباز دیگر از شر بمباران های جنگ در یک کشتارگاه که به کشتارگاه شماره ۵ معروف بود، مخفی می شوند. در طول اسارت زمان پیچ و تاب می خورد و او زمان گذشته و آینده و حتی مرگ خود را می بیند.

سلاخ خانه شماره ۵

 

کتاب دیوانه آمریکایی، اثر برت استیون الیس

این کتاب درباره زندگی یک قاتل زنجیره ای به نام پاتریک بیتمن است. هر کسی فیلم این کتاب را دیده باشد دلیل ممنوعیت آن را می داند. زمانی که این کتاب منتشر شد، فرانسه آن را برای افراد زیر سن قانونی مضر تلقی کرد و فروش آن را ممنوع کرد.

گریمویزر بدون عنوان از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱، اثر پرسیفون آدرساستیا ایرین

این کتاب توسط یکی از کاهن های زن فرقه ویکا به نام پریسیفون نوشته شده است. این کتاب به دلیل استفاده از ورد ها و طلسم های خاص ممنوع شده است.

کتاب جادوی مقدس، اثر آبراملین ساحر

این کتاب شامل سه جلد است که در سال ۱۹۰۰ به انگلیسی ترجمه شد و به سرعت به نفرین ترین کتاب های جهان تبدیل شد. نویسنده این کتاب اعتقاد داشت که هر انسانی، یک شیطان در درون خود دارد. خواندن این کتاب به هیچ کس توصیه نمی شود.

دست نوشته های ووینیچ، اثر ( نامشخص)

این کتاب به عنوان رمزآلودترین کتاب های دنیا معرفی شد و با زبانی کاملا ناشناخته و غیرقابل مفهوم نوشته شده است. بعضی بر این باورند که این کتاب توسط موجودات فضایی به زمین آورده شده است.

گریمویزر اعظم، اثر ( نامشخص)

این کتاب ترسناک ترین کتاب جهان است و به شدت توصیه می شود از خواندن آن صرف نظر کنید. چون هر کسی این کتاب را بخواند باید روح خود را در اختیار شیطان قرار داده است.

نوری در اتاق زیر شیروانی، اثر شل سیلورشتاین

این نویسنده خالق آثار و داستان های کودکانه زیادی است. این کتاب به این دلیل ممنوع اعلام شد، چون گفته می شود باعث ایجاد ترس و هراس در کودکان می شود.

بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم، اثر یووال نوح هراری

این کتاب به بررسی سختگیرانه چالش های موجود در جامعه می پردازد. این کتاب به راهنمایی انسان برای بهتر کردن شکل زندگی خود در این قرن در حال تغییر می پردازد.

بیست و یک درس برای قرن ۲۱

 

انسان خدا گونه، اثر یووال نوح هراری

نویسنده کتاب معتقد است با گذشت زمان انسان ها تلاش می کنند به خدایان مبدل گردند و بر مرگ و پیری غلبه کنند. این گفته های او باعث ممنوعیت کتابش شد.

کتاب سویگا، اثر جان دی

این کتاب مقاله ای بلند درباره اهریمن شناسی است و تنها دو نسخه از این کتاب وجود دارد. ان کتاب به دلیل استفاده از ورد و جادو ممنوع شده است.

کتاب سویگا

کتاب قانون نامه گیگاس، اثر ( نامشخص)

این کتاب بسیار عجیم و قطور است و ۷۴ کیلوگرم وزن دارد. نویسنده های این کتاب به احتمال زیاد شیطان و کشیشی بود که سوگند مقدسش را زیر پا گذاشت.

کتاب گیگاس از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱

کتاب کلید کوچکتر سلیمان، اثر ( نامشخص)

این کتاب شامل مجموعه ای از ورد ها و طلسم های شیطانی است که نویسنده اصلی این کتاب تاکنون مشخص نیست. بخشی از این کتاب به احضار ارواح اختصاص داده شده است.

شعر جهنم تومینو، اثر یوموتا اینوهیکو

نویسنده این شعر نفرین شده شاعری ژاپنی است. این شعر به پسری اشاره می کند که رنج و عذابی زیادی را به خاطر مرگ پدر و خواهرانش تحمل می کند.

اورفن استوری از کتاب های ممنوعه قرن۲۱، اثر مارتین دی لئون کاردناس

این کتاب نکات جالبی دارد و مهم ترین آن ممنوعیت چاپ آن بود. این کتاب در طول قرن های متمادی چاپ نشد اما سر انجام در سال ۲۰۱۸ به چاپ رسید. اما ناشرانی که اقدام به چاپ آن کردند دچار بیماری های عجیبی شدند.

نکرونومیکون، اثر اچ. پی لاوکرفت

این کتاب بیش از اندازه ترسناک است و گفته می شود نیروهای پلیدی دارد که مردگان را زنده می کند. اگر به کتاب های ترسناک علاقه دارید، به احتمال زیاد لاوکرفت و آثار او را به خوبی می شناسید.

نکرونومیکون

 

دل تاریکی از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱، اثر جوزف کنراد

این کتاب بازگویی فصل تاریکی از تاریخ استعماری بلژیک است. این کتاب محصول تجربه کنراد است. علت ممنوعیت این کتاب استفاده از کلمه ( کاکا سیاه) و تصویرگری خشونت بود.

کیمیاگر، اثر پائلو کوئلیو

از کتاب های ممنوعه قرن ۲۱ می توان به کیمیاگر اشاره کرد. کتاب کیمیاگر در همه جهان و حتی ایران محبوبیت خاصی داشت. اما بعد از مدتی در کل جهان ممنوع شد. کل کتاب های کوئلیو در ایران ممنوع است.

لولیتا، اثر ولادیمیر ناباکوف

لولیتا ماجرای عاشقانه یک پروفسور میان سال با یک دختر ۱۲ ساله است. اولین بار این کتاب در فرانسه منتشر شد و فرانسه اولین کشوری بود که آن را ممنوع کرد.

فرانکنشتاین، اثر مری شلی

این رمان مری شلی با نظری که درباره خدا داشت، باعث مشاجره در بین روحانیون شد. علت ممنوعیت این کتاب ایده ناپسند خلق انسان توسط انسان بود.

افسانه های برادران گریم، اثر یاکوب و ویلهلم گریم

تیغ سانسور بیشتر از هر چیزی گریبان کتاب های کودکان را می گیرد. در سال ۱۳۸۹ مدرسه ای در کالیفرنیا این کتاب را از لیست کتاب های خود حذف کرد. دلیل این ممنوعیت نیز بطری شرابی بود که شنل قرمزی به مادر بزرگش داد تا سرحال بیاید

کتاب های هری پاتر، اثر جی.کی.رولینگ

کتاب های هری پاتر از جمله کتاب های ماجراجویانه و کودکانه به شمار می رود و تقریبا برای همه شناخته شده است. اما در چند سال اخیر انتقادهایی از این کتاب ها شده است و دلیل آن این است که ممکن است وجود نیروهای غیبی و جادوگری در این کتاب کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

کتاب های هری پاتر

جایی که وحشی ها هستند، اثر موریس سنداک

این کتاب داستان زندگی پسر خردسالی است که یکباره در خیالش اتاقش به یک جنگل سحرآمیز تبدیل می شود. این کتاب به خاطر به کار بردن مضامینی اهریمنی مورد انتقاد قرار گرفت.

جادوگر شهر ا’ز، اثر فرانک باوم

چاپ این کتاب بار ها ممنوع شده است. بعضی دلیل ممنوع شدن آن را این می دانند که این کتاب برای زنان حق رهبری قایل شده است. دلیل دیگر ممنوعیت این کتاب آن است که به گونه ای این کتاب سحر و جادو را تبلیغ می کند.

و خدایان دوشنبه ها می خندند، اثر رضا خوش‌بین خوش نظر

این کتاب اثر مشهور رضا خوش‌بین است که توسط انتشارات مرغ آمین چاپ شد اما بلافاصله چاپ آن توقیف شد. انتشارات مرغ آمین به دلیل چاپ این کتاب توسط افراطیون مذهبی به آتش کشیده شد.

کلام آخر:

این مطلب جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با کتاب های ممنوعه نوشته شد. از مطلب بهترین کتاب های علمی جهان دیدن کنید تا با کتاب های علمی نیز آشنا شوید.

مطالب مرتبط:

بهترین کتاب های فلسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.