in

راه های افزایش حافظه _ لیست ده تایی

روش های افزایش حافظه چیست؟

همانطور که بدن نیاز به توجه دارد و افراد  برای تناسب اندام و دست یابی به اندام ایده آل خود از روش های مختلفی استفاده میکنند، حافظه نیز نیاز به توجه و مراقبت دارد. بهبود قدرت حافظه، سرعت یادگیری‌ را افزایش می‌یابد و در سنین پیری ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش میدهد. به همین دلیل لازم است توجه ویژه ای به آن شود. در ادامه مفید ترین راه های افزایش حافظه را میخوانید.

انواع حافظه

  • حافطه ی کوتاه مدت

حاافظه کوتاه مدت جایی است که درآن اطلاعات به مدت ۱۰الی ۱۵ ثانیه ذخیره می شوند که تقریبا آن را صفحه ی چرک نویس مغز می دانند. این نوع حافظه معمولا نقش فیلتر را دارد که چه مطالبی حفظ شود و چه مطالبی دور انداخته شود.

  • حافظه ی بلند مدت

حافظه بلند مدت مکانی است که  اطلاعات را  از بدو تولد تا‌ آخر عمر فرد ثبت می کند. اغلب افراد  فکر می کنند که حافظه بلند مدت اطلاعات و اتفاقاتی را که در فاصله ی زمانی زیادی برای ما اتفاق افتاده است را ثبت می کند؛ در صورتی که اینطور نیست. 

راه های افزایش حافظه

۱. یادگیری یک مهارت جدید، یکی از راه های  افزایش حافظه

گاهی برای رسیدن به موفقیت به رمز موفقیت نیاز ندارید، بلکه باید مهارتهای مختلفی را کسب کنید که به‌موفقیت دست‌ پیدا کنید و برای یادگیری مهارت های جدید به روش های مختلفی نیاز دارید که از آن استفاده کنید.

چندین مورد برای یادگیری مهارت جدید وجود دارد که شما را به‌موفقیت نزدیکتر کند. این امر واضحی است که هر چه قدر از مغز بیشتر کار بکشیم، عمل کرد مغز بهتر میشود. مثلا یادگیری یک ساز جدید موجب می شود که در تبدیل اطلاعات دیداری ( نُت موسیقی) به کار عملی( نواختن ساز) مهارت بیشتری پیدا کنید. یا مثلا یادگیری یک زبان‌ جدید نیز یکی از راه های تقویت و افزایش حافظه است. 

موسیقی، از راه های افزایش حافظه

۲. معاشرت کردن و ایجاد ارتباط اجتماعی، کمک به افزایش یادگیری 

یکی از راه های افزایش حافظه، معاشرت و ارتباط با دیگران است.مهارت‌ارتباطی و دانستن آداب معاشرت برای انسان که یک موجود اجتماعی است ضروریست. مهارت ارتباطی قدرت انتقال به‌ سایرین به صورت کارآمد می باشد که موجب بهتر شدن ارتباطات فردی و تجاری فرد‌ می شود.اولین قدم‌ برقراری ارتباط تولید اطلاعات است، قدم بعدی تولید اطلاعات به یک رسانه برای انتقال به ‌دیگران است.

۳. ورزش کردن، روشی کلیدی برای افزایش یادگیری

یکی از رازهای داشتن حافظه قوی ورزش کردن است که‌ تاثیر آن بر هیچکس پوشیده نیست . یکی ازبهترین راه های افزایش حافظه فعالیت فیزیکی است. مدتهاست که فواید ورزش برای قلب و عروق مشخص شده، اما امروزه مشخص شده ورزش برای کل بدن‌ مفید است.  ورزش جریان خون‌ را در کل بدن‌افزایش میدهد و به سبب آن جریان در مغز نیز یاد می شود و فرآیند از دست رفتن بافت سلولی که در حدود  ۴۰ سالگی شروع‌ می شود‌ را کند می کند.

ورزش، راهی برای تقویت حافظه

۴.تغذیه ی سالم

تغذیه ی سالم روی ذهن و رحیه ی افراد تاثیر زیادی دارد به طوری که غذای سالم و مناسب می تواند به‌ درمان وکنترل بیماری های شما کمک کند. برای مثال برای تقویت حافظه مصرف‌ آنتی اکسیدان ها که در میوه ها و سبزی ها به فراوانی یافت‌میشود و از سلول های بدن‌دفاع می کنند پیشنهاد شده است.

خوردن سبزیجات

۵. تکرار مداوم یک کار جدید، یکی از راه های افزایش حافظه

وقتی خودتان را به انجام یک کار جدید عادت می دهید مسیرهای عصبی جدیدی در مغز شما شکل می گیرد که باعث می شود در انجام کارهای جدید کارآمدتر و پرسرعت تر ظاهر شوید. قدم‌اول این است که انجام هیچ کاری را‌به تعویق نیندازید. برای شروع ، کاری را‌ انتخاب کنید که معمولا به‌ طرف آن نمی روید.

 

تکرار مداوم یک کار جدید راهی برای تقویت ذهن

۶. کار کشیدن از حافظه

یاد بگیرید نکات موردنظرتان را یادداشت نکنید بلکه آنها را‌به ذهن بسپارید و سعی کنید هر نکته را از حفظ کنید. با‌ دیگران به بحث بپردازید، فعالیت های ذهنی، به‌ویژه فعالیت هایی که عملکرد مغز را در تمام سطوح (دریافت،تفکر،یادآوری)تحریک میکند و موجب بهره وری بهتر مغز می شود، را انجام دهید.

۷. خواب‌کافی

نقش خواب در یادگیری و حافظه، موضوعی است که بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول کرده است. تحقیقات نشان‌داده است که خواب به دو روش متفاوت به یادگیری و حافظه کمک می کند. اول اینکه کسی که خوب نمی خوابد، نمی تواند به‌ درستی  تمرکز کند و به درستی یاد بگیرد، دوم‌ اینکه خوابیدن  خود به خود نقش کلیدی در‌جمع آوری اطلاعات و حافظه دارد که امری ضروری برای یادگیری اطلاعات‌ جدید است. بنابراین خواب کافی یکی از بهترین راه های افزایش حافظه به شمار می آید.

خواب کافی، از راه های افزایش حافظه

۸. ایجاد تنوع در زندگی از دیگر راه های افزایش حافظه 

ایجاد تنوع در زندگی باعث تمرکز حافظه می شود. ایجاد تنوع تاثیر خوبی بر روی زندگی ما دارد. این تنوع باعث ترشح‌ هورمون هایی برای تقویت حافظه می شود. بسیاری از افراد هستند که سن تقویمی آن ها بالا است، ولی سن مغزی این افراد پایین است و عکس این قضیه نیز اثبات‌ شده است. دلیل اصلی آن‌ نیز وجود تنوع بالا در زندگی شخصی و اجتماعی آن هاست. روش‌های مختلفی برای ایجاد تنوع در‌زندگی وجود ‌دارد مثلا با دست مخالف مسواک بزنید. یا چیدمان اتاق خود را عوض کنید و آن را به صورت خلاقانه بچینید یا سرگرمی های تازه ایی را‌ برای خود انتخاب کنید.

۹. با مطالعه کردن بیشتر، قدرت ذهن خود را افزایش دهید

یکی از اساسی ترین روش ها برای افزایش حافظه مطالعه کردن است. مطالعه باعث تغییرات بیولوژیکی در مغز انسان می شود، به این ترتیب مطالعه کتاب خوب، اتصالات مغز و تغییرات عصبی را افزایش می دهد و به دنبال آن قسمت های بیشتری از مغز شما فعالیت داشته در نتیجه عملکرد کلی مغز بهبود می یابد. طبق تحقیقاتی که در‌دانشگاه استنفورد انجام شد، مطالعه ی کتاب با محتوای ادبیات، ورزش اصلی برای مغز به شمارمیرود و بیشترین  تاثیر را بر مغز دارد.

مطالعه کردن مفید برای افزایش یادگیری

۱۰. حل کردن مسائل ریاضی به‌صورت ذهنی، روشی شگفت انگیز برای افزایش حافظه

یکی دیگر از راه های افزایش حافظه ، حل کردن مسائل به صورت‌ ذهنی است‌. همه ی ما درزندگی روزمره معمولا  از این روش استفاده می کنیم. درگیر کردن ذهن و انجام محاسبات ریاضی به صورت ذهنی، باعث افزایش تقویت حافظه خواهد شد.

حل ذهنی مسائل ریاضی برای تقویت ذهن

کلام آخر

این مقاله با هدف آشنایی شما با راه های افزایش حافظه تهیه شده است. از مطلب تقویت هوش در ۱۰ قدم نیز دیدن کنید تا با راه های تقویت هوش اشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: ژاله