in ,

بزرگترین شهرهای ایران بر حسب جمعیت کدامند؟

آشنایی با شهرهای پرجمعیت ایران

ایران کشوری پهناور در قسمت غربی قاره آسیاست که بدلیل مجاورتش با تنگه هرمز، از موقعیت استراتژیک و حساس در منطقه برخورداره. در حال حاضر این سرزمین کهن بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت داره که بخاطر گسترش فرهنگ شهرنشینی و تبدیل شدن روستاهای بزرگ به شهر، نزدیک به ۷۵ درصد آن در شهرها ساکن هستن. شهرهای این کشور بزرگ و پهناور را می توان بر اساس معیارهای مختلفی هم چون وسعت و جمعیت و … تقسیم بندی کرد. در این مطلب بزرگترین شهرهای ایران را بر اساس جمعیت معرفی می کنیم. این شهرها به لحاظ اقتصادی و فرهنگی نقش مهمی در وضعیت کشور دارند و آشنایی با اونها خالی از لطف نیست.

بزرگترین شهرهای ایران بر حسب جمعیت

۱ – تهران، پایتخت و بزرگترین شهر ایران

شهر تهران در بخش شمالی کشور قرار گرفته و مرکز استان تهران است. این شهر سومین کلانشهر پرجمعیت در خاورمیانه و بزرگترین شهر فارسی زبان در جهان بحساب میاد که قدمت زندگی در آن به دوران نوسنگی برمی گرده. تهران برای اولین بار در دوران قاجار بعنوان پایتخت ایران انتخاب شد و در حال حاضر قلب اقتصادی کشور بحساب میاد. این شهر بزرگ با نزدیک به ۹ میلیون نفر جمعیت، جزو بزرگترین شهرهای ایران است.

تهران بزرگترین شهر ایران

۲ – مشهد، بزرگترین شهر زیارتی ایران

اکثر شهرهای بزرگ ایران در طول تاریخ این کشور، بعنوان پایتخت انتخاب شده اند و همین موضوع از اصلی ترین دلایل پیشرفت و رونق اقتصادی این شهرها بوده است. مشهد بعنوان مرکز استان خراسان رضوی، در زمان افشاریان پایتخت ایران بود و در حال حاضر نزدیک به ۳۵۱ کسلومتر مربع مساحت داره. حضور مرقد مطهر امام رضا (ع) ارزش معنوی این شهر را دوچندان کرده و سبب جذب گردشگران و زائران متعددی از سراسر ایران و جهان شده است. مشهد با ۳ میلیون نفر جمعیت، پس از تهران، بعنوان دومین شهر بزرگ ایران شناخته می شود.

شهر زیارتی ایران

۳ – اصفهان، شهری بزرگ در مرکز ایران

شهر اصفهان در دوران صفویان پایتخت ایران بود و عمده رونق و توسعه این شهر مرکزی مربوط به همان دوران است. اصفهان را می توان به لحاظ داشتن بناهای تاریخی، از زیباترین شهرهای ایران دانست که اکثر آنها در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده اند. همین موضوع سبب این شده که از اصفهان بعنوان «نصف جهان» یاد شود. این شهر ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و در جای جای آن می توان نمونه هایی از معماری اصیل ایرانی را مشاهده کرد.

اصفهان نصف جهان

۴ – کرج

کلانشهر کرج چهارمین شهر بزرگ ایران و مرکز کوچکترین استان کشور با نام البرز است که در اثر مجاورت با تهران جمعیت آن زیاد شد. این شهر کوهپایه ای با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهر ایران با قطار شهری یا همان مترو بحساب میاد. کرج پس از تهران، دومین شهر مهاجرپذیر ایران است و به همین دلیل آن را ایران کوچک می خوانند.

کرج

۵ – شیراز، بزرگترین شهر جنوبی ایران

برای آشنایی با پنجمین شهر بزرگ ایران باید به جنوب کشور سفر کرد و میهمان شیرازی های مهمان نواز شد. شیراز مرکز استان فارس است که در سه دوره صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بود و با جاذبه های فرهنگی، تاریخی و مذهبی به مقصدی برای گردشگران تبدیل  شده است. بر اساس آخرین سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵، این شهر یک میلیون و ۵۶۵ هزار نفر جمعیت دارد.

شیراز دیار عاشقان ایران

۶ – تبریز، شهری بزرگ و تاریخی در شمال غرب ایران

شهر تبریز پیوندی تاریخی با منطقه آذربایجان دارد و بعنوان قطب صنعتی شمال غرب کشور شناخته می شود. این شهر بزرگ مرکز استان آذربایجان شرقی است و تقریبا ۲۴۵ کیلومتر مربع وسعت داره. تبریز در طول تاریخ فراز و نشیب های فراوانی رو از سر گذرانده و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و بقای انقلاب مشروطه داشت. این شهر تاریخی با جمعیتی یک میلیون و ۵۵۸ هزار نفری، از بزرگترین شهرهای ایران بحساب میاد.

تبریز یکی از بزرگترین شهرهای ایران

۷ – قم، دومین شهر بزرگ مذهبی ایران

شهر قم بخاطر مهاجران زیادی که از سراسر ایران در خود جای جای داده تبدیل به یکی از بزرگترین شهرهای ایران شده. قم پس از مشهد، دومین شهر مذهبی ایران بحساب میاد که پذیرای زائرانی است که از سراسر جهان برای زیارت حرم حضرت معصومه (س) به این شهر سفر می کنند. عمده جمعیت یک میلیون و دویست هزار نفری این شهر بزرگ، طلاب و روحانیون مهاجر اهل تشیع هستند.

قم شهر مهاجرپذیر ایران

۸ – اهواز

هشتمین کلانشهر ایران اهواز است که یک میلیون و ۱۸۴ هزار نفر جمعیت داره. شهر اهواز مرکز استان خوزستان در غرب کشور است که اکثر شرکت های بزرگ نفتی ایران را در خود جای داده. حضور عمده کارگران و کارکنان شرکت های حفاری و دیگر مشتقات نفتی در این شهر را، می توان دلیل افزایش جمعیت شهر بزرگ اهواز دانست. رام شهر، هوجستان واجار و اوکسین از نام های قدیمی اهواز هستن.

بزرگترین شهر ایران در جنوب

۹ – کرمانشاه، بزرگترین شهر کردنشین ایران

کرمانشاه  نام یکی دیگر از کلانشهرهای ایرانه که در بخش مرکزی غرب کشور قرار گرفته و بزرگترین شهر کردنشین کشور نیز بحساب میاد. این شهر بزرگ و تاریخی موقعیت بسیار مناسبی داره و اکثر زائرین کربلا و بغداد برای ورود به عراق باید از آن گذر کنند. این موضوع و موقعیت حساس آن سبب شده تا کرمانشاه با جمعیت ۹۴۷ هزار نفری، در ردیف بزرگترین شهرهای ایران قرار گیرد.

کرمانشاه بزرگترین شهر کردنشین ایران

۱۰ – ارومیه، شهر پاریس ایران

موضوع دریاچه ارومیه و بحران خشک شدن آن یکی از مهمترین مباحث کشور در چند سال اخیر بوده. شاید همین موضوع باعث شناخته شدن بیشتر شهر ارومیه بعنوان مرکز استان آذربایجان غربی شده. ارومیه را می توان از زیباترین شهرهای ایران دونست که به آن لقب «پاریس ایران» داده اند. در این شهر بزرگ ۷۳۶ هزار نفر از ایرانیان زندگی می کنند که اکثر آنها از مردمان کرد و آذری کشور هستند.

ارومیه پاریس ایران

۱۱ – رشت

کلانشهر بعدی لیست ما از شهرهای خوش آب و هوای شمال ایران است. شهر رشت مرکز استان گیلان است و آن را بعنوان پرجمعیت ترین شهر ساحلی دریای خزر می شناسند. رشت را فشرده ترین شهر ایران به لحاظ نسبت جمعیت به وسعت می دانند که اکثر ساکنین آن از مردمان گیلک هستند. این شهر بزرگ و بارانی ایران، ۶۷۶ هزار نفر جمعیت داره.

رشت

۱۲ – زاهدان، شهری بزرگ در جنوب شرقی ایران

زاهدان بعنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان، یکی دیگر از بزرگترین شهرهای کشور بحساب میاد. این شهر در منطقه خشک و بی آب قرار گرفته و آب آشامیدنی آن از شهرستان زابل تامین می شود. زاهدان ۵۸۷ هزار نفر جمعیت داره و بخاطر موقعیت حساس و همسایگی اش با کشور پاکستان، به یکی از شهرهای مهم در منطقه تبدیل شده است.

زاهدان

۱۳ – همدان، بزرگترین شهر قدیمی ایران

همدان یا هگمتانه قدیم، نام قدیمی ترین شهر ایران است که در دامنه کوه الوند قرار گرفته. این شهر با توجه به قدمت دیرینه خود و انتخابش بعنوان پایتخت در زمان هخامنشیان، جزو مهمترین شهرهای استان همدان است که از آن بعنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران یاد می شود. با این اوصاف همدان ۵۷۷ هزار نفری را می توان از جمله شهرهای توریستی و بزرگ ایران دانست.

همدان قدیمی ترین شهر ایران

۱۴ – کرمان

برای معرفی شهر بعدی لیست خود به دیار کریمان سفر کرده و سری به شهر کرمان می زنیم. شهری زیبا در دل کویر که از پهناورترین استان های ایران است. وسعت شهری بسیار زیاد و جمعیت ۵۳۷ هزار نفری ساکن در این شهر سبب شده تا این شهر ایران را بعنوان یکی از بزرگترین شهرهای ایران معرفی کنیم.

کرمان

۱۵ – یزد

شهر یزد یکی دیگر از شهرهای بزرگ کشورمان بحساب میاد که در بخش فلات مرکزی ایران قرار گرفته و بافتی تاریخی و زیبا دارد. اوج آبادانی و پیشرفت این شهر به دوران اتابکان یزد مربوط میشه. یزد جزو شهرهای ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است که طبق آخرین سرشماری ایران جمعیتی بالغ بر ۵۲۹ هزار نفر دارد.

یزد بزرگترین شهر خشتی ایران

۱۶ – اردبیل، از شهرهای بزرگ ایران

جاده ابریشم نقش مهمی در رونق اقتصادی و تاریخچه مبادلات ایران دارد و اردبیل نیز بعنوان یکی از شهرهای تجاری و بزرگ ایران، از این موضوع مستثنی نیست. این شهر مرکز استان اردبیل است و یکی از سردترین شهرهای کشور بحساب میاد. اردبیل با جمعیتی ۵۲۹ هزاری در شمال غرب کشور، جاذبه های طبیعی فراوانی برای مسافران خود دارد.

اردبیل

۱۷ – بندرعباس

شهر بندرعباس بعنوان مرکز استان هرمزگان و بزرگترین بندر کشور، یکی از شهرهای بزرگ در جنوب کشور است. در این شهر کارخانه های متعدد و بزرگی وجود داره و همین موضوع بر ارزش بازرگانی و صنعتی آن افزوده است. وجود بنادر بزرگ برای حمل و نقل کالا و اشتغال زایی در منطقه، شاید یکی از اصلی ترین دلایل جمعیت ۵۲۶ هزار نفری ساکن در این شهر باشد.

بندرعباس

۱۸ – اراک، شهر صنعتی ایران

اراک از دیگر شهرهای بزرگ و صنعتی در ایران است که در صنایع مختلف و مادر، حرف های زیادی برای گفتن داره. متاسفانه این شهر صنعتی با مشکل آلودگی هوا درگیره و همین موضوع زندگی ساکنین آن را سخت کرده. اما علی رغم تمامی این مشکلات، اراک بخاطر کارخانجات مختلف و اشتغال زایی اش، ۵۲۰ هزار نفر جمعیت داره و از شهرهای بزرگ ایران بحساب میاد.

اراک

۱۹ – اسلامشهر، دومین شهر پرجمعیت تهران

اکثر شهرهای بزرگ ایران جزو مراکز استان ها هستند که با توجه به سیاست های دولت و مباحث مدیریت امری طبیعیست. اما اسلامشهر دومین شهر در استان تهرانه که جمعیتی ۴۴۸ هزار نفری را در خود جای داده. پر واضح است که حاشیه نشینی ساکنین تهران و هزینه بالای مسکن در کلانشهر تهران، در افزایش جمعیت دیگر شهرهای این استان بی تاثیر نیست!

اسلامشهر بزرگترین شهر ایران

۲۰ – زنجان، شهر شور و شعور حسینی ایران

آخرین شهر لیست ما مربوط به زنجان در بخش شمالی کشور است. زنگان یا زنجان مرکز استانی با همین نام است که اکثر مردم آن به چاقو سازی و صنایع دستی مشغولند و بازار سرپوشیده و قدیمی این شهر نشان از قدمت تاریخی آن دارد. زنجان با قرارگرفتن در مسیر ارتباطی تهران به تبریز و با جمعیتی ۴۳۰ هزار نفری، از بزرگترین شهرهای ایران بحساب میاد.

زنجان شهر بزرگ ایران

در این لیست سعی کردیم تا بزرگترین شهرهای ایران را بر حسب جمعیت و به ترتیب بیشترین به کمترین، معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر با شهرهای ایران پیشنهاد میشه نگاهی هم به مطلب بازارهای تاریخی ایران بندازین.

1 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..