in

۵ مشکل گوارشی شایع و درمان آن ها

مشکلات گوارشی شایع

در گذشته مردم اعتقاد داشتند که عواملی چون استرس و خوردن غذاهای تند باعث ایجاد زخم معده و مشکلات گوارشی می شود. ولی امروزه دلیل این بیماری ها را فقط این عوامل نمی دانند. طبق گزارشات، تقریبا همه ما معده درد را تجربه کرده ایم و دچار مشکلات گوارشی شده ایم اما بعضی از افراد با این که مشکل گوارشی هم دارند ولی شاید ناراحتی های جزیی داشته باشند یا اصلا علایمی نداشته باشند. در مقابل بعضی از افراد دچار ناراحتی های شدید می شوند و حتی ممکن است کارشان به بستری شدن در بیمارستان و عمل جراحی برسد.
اگر دچار مشکلات گوارشی شدید، آشنایی با علایم این مشکلات می تواند کمک زیادی به شما بکند. در ادامه به بررسی ۵ مشکل گوارشی شایع می پردازیم.

مواردی از مشکلات گوارشی

 

مشکلات گوارشی

• زخم های پپتیک، از مشکلات گوارشی شایع

از بیماری های گوارشی می توان به زخم های پپتیک اشاره کرد. این زخم ها در پایان معده و در ابتدای روده باریک که به اسم دوازدهه شناخته می شود، ایجاد می شوند و می توانند بسیار دردناک باشند. این بیماری توسط یک باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری یا مصرف داروی های ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود و به مرور زمان دیواره داخلی محافظ معده آسیب می بیند.
از عوامل خارجی که باعث ایجاد یا تحریک این بیماری می شود می توان به مواردی همچون: مصرف نوشیدنی های الکلی، سابقه خانوادگی، مصرف دخانیات، بیماری های کبد و کلیه و سیگار کشیدن اشاره کرد.
علایم این بیماری مواردی همچون احساس درد سوزناک در جایی بین جناغ سینه و ناف، باد گلو، درد شدید و ناگهانی در شکم، استفراغ و بی اشتهایی اشاره کرد.

• بازگشت اسید

یکی از مشکلات شایع معده، بازگشت اسید است که به اسم سوزش سر دل معروف است. اما وقتی این اتفاق به طور مکرر رخ می دهد مشکل جدی تر می شود و خطرناک است. بازگشت اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده وارد مری شده و به سمت دهان به بالا بیاید. این اسید می تواند دیواره مری را تحت تاثیر قرار داده و موجب ایجاد درد در این نقاط شود. با تکرار این اتفاق ممکن است دیواره مری آسیب جدی ببیند.
از علایم این بیماری می توان به مواردی همچون دشواری در بلع، احساس وجود یک توده در گلو، احساس سوزش شدید در سینه و … اشاره کرد. روش های درمان این بیماری به طور معمول با تغییر سبک زندگی آغاز می شود. برای مثال از خوردن غذا بیش از ۲ ساعت قبل از خواب خودداری کنید و از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسید دوری کنید.

بازگشت اسید از مشکلات گوارشی

• یبوست یکی از مشکلات گوارشی

زمانی که دفع مدفوع به سختی انجام می شود گاهی اوقات همراه با سایر مشکلات گوارشی و گاهی خود به خود رخ می دهد. وقتی یبوست گاه و بی گاه رخ می دهد، شرایط عادی است اما یبوست مزمن نگران کننده است و حتما باید با پزشک مشورت کنید.
از علایم این بیماری می توان مواردی همچون دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته، مدفوع سفت، احساس ناتوانی در دفع کامل مدفوع را نام برد. برای درمان یبوست های مزمن حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید ولی یبوست های عادی و گاه و بی گاه با مصرف مسهل کننده های بدون نسخه و مصرف زیاد آب و غذاهای دارای فیبر قابل حل هستند.

• سندروم روده تحریک پذیر

ای دیگر مشکلات شایع گوارشی می توان به سندروم روده تحریک پذیر اشاره کرد. شدت این بیماری در افراد مختلف است و ممکن است در بعضی افراد مشکلات خاصی را ایجاد نکند ولی در بعضی افراد مشکلات ناشی از آن، آنقدر شدید باشد که در فعالیت روزانه آن ها اختلال ایجاد کند. تشخیص این بیماری زمانی صورت می گیرد که ابتلا به همه بیماری های گوارشی رد شده و علایم این بیماری ادامه داشته باشد.
علایم این بیماری آن چنان مشخص نیست و آزمایش مخصوصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. از علایم شایع این بیماری می توان به نفخ، شکم درد، اسهال یا یبوست اشاره کرد. برای درمان این بیماری مواردی همچون انجام ورزش، خواب کافی، کاهش استرس بهترین گزینه هستند.

روده تحریک پذیر، از مشکلات گوارشی
• علایم دیورتیکولوز و دیورتیکولیت

دیورتیکولوز زمانی رخ می دهد که کیسه های کوچکی به نام دیورتیکول از روده بزرگ به سمت بیرون برآمده می شوند. دیورتیکولوز با افزایش سن بیشتر شایع است.
اگر دیورتیکول ها در روده بزرگ ملتهب شوند، این شرایط دیورتیکولیت نامیده می شود.
افرادی که به دیورتیکولوز دچار می شوند در بیشتر اوقات هیچ علایمی ندارند. اما از علایم دیورتیکولیت می توان به مواردی همچون تب، حالت تهوع، یبوست و شکم درد اشاره کرد. مصرف غذاهای پرچرب و کم فیبر با افزایش سن، شرایط را برای ابتلا به این بیماری افزایش می دهند.
درمان بیماری دیورتیکولیت به فردی که این علایم را تجربه می کند، بستگی دارد. اگر علایم فرد خفیف باشد، با مصرف آنتی بیوتیک ها و یک رژیم غذایی مایع بیماری رفع می شود. ولی اگر شدت بیماری زیاد باشد ممکن است به بستری شدن در بیمارستان و عمل جراحی نیاز باشد.

 

کلام آخر:

در این مطلب به بررسی ۵ مشکل گوارشی شایع پرداختیم. در مطلب بهترین متخصص داخلی تهران می توانید لیستی از بهترین متخصصان داخلی را مشاهده کنید تا در صورت بروز مشکل به آن ها مراجعه کنید.

منبع خارجی: سایت ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.