in

اطلاعات مهم تابلوخوانی سهام شرکت های بورس

نحوه تابلوخوانی سهام شرکت های بورسی

بورس بازاری جذاب و پر ریسکه که برای سرمایه گذاری در اون باید دانش لازم رو داشت. پس برای موفقیت در بازار بورس و کسب سود از خرید و فروش سهام شرکت های بورسی، لازمه که اطلاعاتی درباره قیمت، حجم معاملات، حجم مبنا و رفتار خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی سهم داشته باشیم. این اطلاعات مربوط به سهام شرکت ها رو میشه با تابلوخوانی در بورس فهمید. تابلوخوانی و یا بازار خوانی، مهارتی ارزشمند و کاربردی در بورس هستش که برای تحلیل نمادهای بورسی باید بلد باشیم. نت نظر بعنوان مرجعی معتبر برای آموزش های بازار سرمایه، نحوه تابلوخوانی در بورس رو بهتون یاد میده.

آموزش تابلوخوانی در بورس و اطلاعات مهم آن

تابلوخوانی چیست؟

در بازار سرمایه نیز هم چون دیگر بازارهای معتبر جهانی، قیمت هر سهم بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشه. از طرفی معامله گران و سرمایه گذاران بازار سرمایه برای تجزیه و تحلیل سهام مورد نظر خود به داده های آماری نیاز دارن. با بررسی این داده ها و بررسی وضعیت بنیادی شرکت، می توان در مورد قیمت مناسب برای ورود به سهم و افق زمانی مورد نیاز آن تصمیم گیری کرد.

اما این داده های آماری رو ازکجا میشه بدست آورد و هر بخش از آن چه اطلاعاتی رو در اختیار ما می گذارن؟ با یادگیری نحوه تابلوخوانی در بورس و مراجعه به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، براحتی می توان اطلاعات لازم در خصوص سهام شرکت های بورسی و فرابورسی رو کسب کرد. در ادامه این مطلب مهمترین بخش های تابلوخوانی رو بهتون یاد میدیم.

نحوه تابلوخوانی در بورس و مهمترین اطلاعات آماری آن

برای شروع تابلوخوانی، ابتدا به صفحه اصلی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی www.tsetmc.ir مراجعه کنید. در این صفحه اطلاعات کاملی در خصوص وضعیت آخرین روز معاملاتی و نمادهای پربیننده و تاثیر گذار در شاخص بورس رو می تونید ببینید.

اما اگر قصد بررسی وضعیت سهام یک شرکت خاص رو دارین، بر روی آیکون ذره بین در گوشه سمت چپ و بالای صفحه کلیک کرده و در قسمت تعیین شده نماد شرکت رو تایپ کنید. در این مطلب آموزشی قصد تابلوخوانی سهام شرکت پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا» رو داریم.

تابلوخوانی در بورس

پس از تایپ نماد شرکت مورد نظر، جستجوگر سایت نتایج رو نمایش میده و شما باید بر روی نماد مورد نظر خودتون کلیک کنید. پس از این کار اطلاعات جامع و کاملی رو درباره سهام شرکت مشاهده می کنید که در سربرگ «در یک نگاه» قرار گرفته. اکنون از سمت راست شروع کرده و بخش های مختلف اون رو توضیح میدیم.

قیمت آخرین معامله

در بالای کادر نام کامل شرکت رو به همراه نماد آن، و اینکه سهام اون شرکت در چه بازاری معامله میشه رو می توان دید. اولین بخش کادر بالایی مربوط به قیمت آخرین معامله است. این آیتم آخرین قیمتی رو نشون میده که معامله در اون انجام شده. میزان رشد و یا افت اون رو هم با قیمت پایانی روز گذشته مقایسه می کنند. این رو هم بگم که اعداد سبز رنگ نشان دهنده رشد سهم، و اعداد قرمز رنگ میزان افت قیمت سهم رو در مقایسه با قیمت دیروز نشون می دن.

آخرین معامله در تابلوخوانی بورس

قیمت پایانی

این بخش قیمت پایانی روز معاملاتی رو نشون میده که در اصل میانگین موزون و تعدیل شده (بر اساس حجم مبنا سهم) تمام قیمت هایی هستش که سهام شرکت در طول روز معاملاتی معامله شده. پس بطور خلاصه میشه گفت قیمت پایانی برابر است با میانگین موزون حجم و قیمت. این قیمت رو با قیمت دیروز مقایسه می کنند و میزان رشد و یا افتش رو به دو صورت مقداری و درصدی جلوش نشون میدن. عدد ۴۹۱ سبز رنگ نشان دهنده رشد ۴٫۷۷ درصدی قیمت نسبت به قیمت دیروزه.

قیمت پایانی

اولین قیمت

این آیتم اولین قیمتی رو نشون میده که توی اون روز معاملاتی خرید و فروش شده. با در نظر گرفتن این قیمت میشه تغییرات رفتار معامله گران اون سهم رو در طول ساعات بازار سنجید. اولین قیمتی که سهام شگویا رو باهاش معامله کردند ۱۰۵۷۰ ریال است (مطابق شکل زیر).

قیمت دیروز

این عدد در واقع قیمت پایانی روز معاملاتی قبل رو نشون میده و مینایی برای تعینن بازه ای هستش که قیمت سهم امروز می تونه در اون نوسان داشته باشه. به این قیمت در اصطلاح صفر تابلو هم گفته میشه.

اطلاعت قیمتی تابلوخوانی

بازه روز

این بخش کمترین و بیشترین قیمتی رو نشون میده که امروز سهم در اون معامله شده. در مورد سهم شگویا این بازه از ۱۰۱۱۵ تا ۱۰۸۰۶ هستش.

قیمت مجاز

در بازار بورس قیمت هر سهمی می تونه روزانه حداکثر ۵ درصد رشد و یا افت داشته باشه. پس قیمت پایانی دیروز رو مبنا در نظر می گیرن و بازه ای رو که قیمت سهم در اون می تونه نوسان داشته باشه رو تعیین می کنند. پس قیمت مجاز همون ۵ درصد بیشتر و کمتر از قیمت پایانی دیروزه. محاسبه بازه نوسان برای قیمت سهام در بورس، به تعیین عادلانه قیمت ها کمک می کنه.

بازه مجاز قیمتی روز

 بازه هفته و سال

این اعداد همانند بازه روز هستند، با این تفاوت که کمترین و بیشترین قیمتی رو نشون میدن که سهم در طول هفته و سال به خود دیده. با در نظر گرفتن این اعداد می توان در مورد افق زمانی مناسب برای سرمایه گذاری خودتون تصمیم بگیرین. جالبه بدونین که به اعتقاد تحلیل گران تکنیکال، بازه سالیانه تعیین کننده حمایت ها و مقاومت های روانی سهم هستش.

بازه هفته و سال

تعداد معاملات

تعداد معاملات نشون دهنده تعداد دفعاتی هستش که سهم در طول روز معامله شده. این آیتم تنها می تونه میزان استقبال روی سهم رو توسط معامله گران نشون بده. پس در این تاریخ ۹۳۷۸ بار سهام شرکت پتروشیمی تندگویان معامله شده. در تابلوخوانی واژه حجم به معنای تعداد هستش.

حجم معاملات

به میزان حجمی از سهام که در روز معاملاتی معامله میشه، حجم معاملات میگن. توجه داشته باشین که در تابلوخوانی بورس حرف M نماد میلیون و حرف B به معنای میلیارده. پس با توجه به شکل میشه فهمید که در این روز معاملاتی تقریبا ۵۸ میلیون سهم شرکت خرید و فروش شده.

اطلاعات معاملاتی سهام بورسی

ارزش معاملات

درعلم تابلوخوانی بورس، از واژه «ارزش» برای بیان مقدار پول استفاده می کنند. پس ارزش معاملات همون میزان پولی رو نشون میده که برای معامله تعداد سهام شرکت لازم بوده. برای محاسبه این عدد، حجم معاملات رو در قیمت پایانی سهم ضرب می کنند. در خصوص شگویا ارزش معاملات ۶۳۴ میلیارد ریال بوده.

ارزش بازار

برای درک ارزش بازار لازمه که تعداد کل سهام شرکت رو بدونیم که اونم داخل تابلو هستش. از حاصلضرب تعداد سهام کل شرکت در قیمت پایانی سهم، ارزش معاملات بدست میاد. معمولا این عدد برای مقایسه با ارزش معاملات روز در تابلو نشون داده میشه.

اطلاعات مهم تابلوخوانی

تعداد سهام

همونجوری که در بخش قبل بهش اشاره کردیم، تعداد سهام در اصل نشان دهنده تعدادکل سهام شرکت است. شرکت شگویا تا این تاریخ ۲۳۹۵۸ میلیارد سهم داره.

حجم مبنا

قانون حجم مبنا در بورس از سال ۱۳۸۲ به بعد در معاملات سهام اجرا شد. این قانون مانع از دستکاری قیمت ها شده و به تعیین عادلانه اونها کمک می کنه. حجم مبنا در اصل حداقل تعداد سهامی از شرکت هستش که باید معامله بشه تا قیمت پایانی بتونه بطور کامل افت یا رشد کنه. این حجم رو با حجم معاملات می سنجند. در مورد شگویا، حجم معاملات چندین برابر حجم مبناست.

حجم مبنا در بورس

سهام شناور

به بخشی از سهام شرکت که در دست سهامداران خرد باشه در اصطلاح سهام شناور می گن. شرکت ها درصد سهام شناور خود رو در تابلو نمایش میدن تا مردم در مورد میزان ریسک سرمایه گذاری خودشون اطلاع داشته باشن. چون هر چه میزان سهام شناور شرکتی بیشتر باشه، یعنی نوسانات سهم بیشتره و در نتیجه خرید و فروشش ریسک زیادی رو متوجه معامله گر می کنه.

میانگین حجم ماه

تعریف ساده ای از میانگین حجم ماه اینه که نشون میده طی یک ماه گذشته بطور میانگین روزانه چه تعداد از سهام شرکت معامله شده.

سدرصد سهام شناور شرکت های بورسی

آخرین اطلاعات قیمت

نشون دهنده زمان آخرین معامله سهم در روز کاری هستش. در مورد سهم شگویا آخرین اطلاعات قیمت مربوط به ساعت ۱۲ و ۲۹ دقیقه و ۵۷ ثانیه است؛ یعنی ۳ ثانیه قبل از تعطیلی بازار!

وضعیت

برای درک این آیتم میشه گفت که مثل چراغ راهنمایی و رانندگی هستش. شرکت های بورسی بسته به شرایطی که دارند بعضی روزها سهامشون معامله نمیشه. به همین دلیل برای نشون دادن این وضعیت، از واژه های مجاز، ممنوع-متوقف و یا مجاز- محفوظ استفاده می کنند. پس این بخش فقط به ما میگه که سهام شرکت تو اون روز کاری معامله میشه یا نه!

وضعیت

EPS

Eps مخفف عبارت Earn Per Stocks و به معنای سود بدست آمده برای هر سهم است. برای سرمایه گذاران توانایی سودسازی شرکت به ازای هر سهم بسیار مهمه. چون بخشی از آن بعنوان سود تقسیمی (DPS) بین سهامدار تقسیم میشه و بخش دیگر آن بعنوان سود انباشته برای توسعه شرکت پس انداز خواهد شد. توجه داشته باشید که eps نوشته شده در تابلو سهام، از نوع پیش بینی شده آن است نه محقق شده!

P/E سهم

از تقسیم قیمت هر سهم (Price) بر سود پیش بینی شده آن (Eps)، نسبت P/E بدست میاد. این نسبت نیز به نوبه خود توانایی شرکت در کسب سود رو نشون میده و طبیعیه که هر چقدر کمتر باشه، ریسک سرمایه گذاری ما کمتر خواهد شد. در حالت عادی مقدار مطلوب این نسبت را ۴ و کمتر از آن می دانند.

نسبت های قیمت به سود

P/E گروه

تمام مفاهیم توضیح داده شده در قسمت قبل رو میشه به این بخش هم تعمیم داد. با این تفاوت که در این قسمت از تابلو، میانگین نسبت P/E رو برای تمام شرکت های هم گروه با نماد مورد نظر محاسبه می کنه. این عدد امکان مقایسه نسبت مورد نظر رو بین شرکت و هم گروه های آن فراهم می کنه.

حجم خرید و فروش شخصیت های حقیقی و حقوقی

یکی از فاکتورهای ارزشمند برای تعیین زمان مناسب ورود به سهم، بررسی رفتار خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی سهم است. این بخش از تابلو سهام بورسی نشون میده که از کل سهام معامله شده در روز، چه تعداد توسط شخصیت های حقیقی، و چه تعداد توسط شخصیت های حقوقی معامله شده و این مقدار چند درصد از کل سهام خرید و فروش شده است.

تعداد خریدار و فروشنده به تفکیک حقیقی و حقوقی

نکته مهم دیگر در تابلوخوانی در بورس، فهمیدن تعداد خریدار و فروشنده حقیقی و حقوقی سهم است. با استفاده از این تعداد و حجم سهم معامله شده توسط هر کدام، سرانه خرید و فروش رو میشه حساب کرد. این سرانه در تعیین قدرت فروشنده و خریدار حقیقی و حقوقی سهم بسیار موثره.

شخصیت های حقیقی و حقوقی

کادرها و ابزارهای نمایش اطلاعات در تابلوخوانی بورس

نمایش هر کدام از این کادر ها رو میشه تنظیم کرد؛ فقط کافیه یکی از حالت های نمایش یا مخفی رو بزنید.

کادر سفارشات

خرید و فروش سهام در بازار سرمایه بصورت لحظه ای و بر اساس سفارشات معامله گران انجام میشه. در تابلو معاملاتی سهام هر شرکت کادر سفارشات وجود داره که نشون میده خریداران و فروشندگان سهم در چه قیمتی تمایل برای انجام معامله رو دارند. این کادر از دو بخش سفارشات خرید و فروش تشکیل شده.

بخش خرید آن در سمت راست، نشان دهنده تعداد خریدار و حجم سهام مورد درخواستی آنها در قیمتی مشخص است که بر اساس بهترین خریدار اولویت بندی شده و در صف قرار گرفته اند. بهترین خریدار هم کسیه که برای خرید سهم حاضر بشه پول بیشتری بده.

کادر سفارشات در تابلوخوانی بورس

بخش فروش کادر سفارشات نیز در سمت چپ، اطلاعاتی مشابه رو در خصوص سفارشات فروشندگان نشون میده. این بخش هم بر اساس قانون بهترین فروشنده اولویت بندی شده. در فروش سهم، کسی سفارشش در اول صف قرار می گیره که حاضر بشه سهامش رو با قیمت کمتری بفروشه و یا به قول معروف آتیش بزنه به مالش!

کادر قیمت و حجم در طول روز

با تابلوخوانی در بورس می توان نمودار تغییرات قیمت و حجم سفارشات رو در ساعات مختلف روز مشاهده کرد. برای درک ماهیت معاملات و بررسی رفتار معامله گران در این نمودار، به اطلاعاتی در خصوص کندل ها نیاز داریم که شرح آن در این مختصر نمی گنجد.

کادر حجم معاملات

کادر مربوط به شرکت های هم گروه

اصولا قیمت سهام هر شرکت در بورس رو با شرکت های همگروه می سنجند و در مورد آینده سهم تصمیم می گیرند. چون معمولا بین قیمت سهام یک شرکت با سهام شرکت های هم گروه اش همبستگی و ارتباط وجود داره؛ که این ارتباط رو میشه با معیارهای آماری هم چون کواریانس و ضریب همبستگی سنجید.

کادر شرکت های هم گروه بورسی

کادر مربوط به سابقه معاملات

برای پیش بینی قیمت آتی سهم، ما به داده های تاریخی یا همون سابقه معاملات سهم نیاز داریم. در این کادر شما می تونید اطلاعاتی در خصوص حجم، تعداد، قیمت پایانی، ارزش و کمترین و بیشترین قیمت مربوط به روزهای معاملاتی قبل سهام رو مشاهده کنید.

کادر سابقه معاملات

کادر مربوط به اطلاعیه های کدال

شرکت های بورسی موظفند که بر اساس قوانین مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، اطلاعات مهم مربوط به شرکت رو برای اطلاع رسانی به عموم افشا کنند. این اطلاعات می تونه مربوط به تشکیل مجامع سالیانه یا فوق العاده شرکت و یا افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص فعالیت و قراردادهای اون باشه. برای آگاهی از تمامی اطلاعات ارزشمند در خصوص شرکت، می تونید به سایت مرجع کدال مراجعه کنید.

کادر اطلاعیه کدال

سربرگ سهامداران

تا اینجای مطلب مهمترین اطلاعات تابلوخوانی بورس رو براتون توضیح دادیم. سربرگ های دیگر نیز اطلاعات تکمیلی بیشتری در خصوص وضعیت سهم نشون میدن که توضیح در مورد تمامی آنها خارج از حیطه مورد بحث ماست. بطور مثال با در نظر گرفتن سربرگ «سهامداران» براحتی می توان فهمید که سهامداران عمده شرکت کدوم ارگان و یا سازمان هستند و اینکه همیشه سهمی رو بخرین که پدر و مادرش معلوم باشه و شرکت های معتبر صاحبش باشن.

سربرگ سهامداران در تابلوخوانی بورس

کلام آخر

برای فعالیت در بورس و انجام معامله تنها تابلوخوانی کافی نیست و باید با دیگر مفاهیم پرکاربرد در بورس آشنا بود. با درنظر گرفتن وضعیت بنیادی، تحلیل تکنیکال سهام یک شرکت و در نظر گرفتن اطلاعات نهفته در تابلوخوانی آن، می توان با خیالی آسوده تر دست به سرمایه گذاری زد.

درسته که سرمایه گذاری در بورس ریسک زیادی داره، اما به نظر من یه بازی دو سر برد هستش. چون اگه معاملتون بگیره سود کلانی می کنید و اگر هم خدایی نکرده برعکس باشه، تجربه شما رو زیاد می کنه. پس سعی کنید فرهنگ سرمایه گذاری در بورس رو ترویج بدین. موفق و پرسود باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..