in

بزرگترین کشورهای اروپایی از لحاظ وسعت – لیست ۲۰تایی

وسیع ترین کشورهای اروپایی

اروپا قاره ای کوچک و متراکم از جمعیت است که در نیمکره شمالی زمین قرار گرفته. این قاره در قسمت شمالی قاره آفریقا و شمال غربی اورآسیا قرار دارد و بخاطر داشتن منطقه معتدل شمالی به آن قاره سبز می گویند. اروپا با مساحتی تقریبا ۱۰ میلیون کیلومتر مربع، بیش از ۷۳۰ میلیون نفر جمعیت رو در خود جای داده و شهرهای مسکو، استکهلم، لندن، رم و استانبول جزو مهمترین شهرهای تاریخی آن هستند. در تمامی بخش های جغرافیایی از این قاره، آثاری تاریخی و جذاب وجود داره که نظر هر گردشگری رو به خودش جلب می کنه. در این مطلب به بررسی بزرگترین کشورهای اروپایی از لحاظ وسعت خواهیم پرداخت تا بیشتر با فرهنگ و تاریخ این منطقه آشنا بشیم.

بزرگترین کشورهای اروپایی به لحاظ وسعت

۱ – روسیه، پهناورترین کشور اروپایی

روسیه وسیع ترین کشور اروپایی و بلکه جهان است که با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز مشترک داره. از کل مساحت ۱۷ میلیون کیلومتر مربع این کشور، تقریبا یک چهارم آن جزو اروپا بحساب میاد. بیشتر بخش های این کشور جزو مناطق سردسیر قطب شمال بوده و غیرقابل سکونت است. مسکو بعنوان پایتخت روسیه، پرجمعیت ترین شهر قاره اروپاست.

روسیه پهناورترین کشور اروپایی

۲ – اوکراین

اوکراین دومین کشور وسیع قاره سبز است که در بخش شرقی آن قرار گرفته و پایتخت اون شهر کی اف است. وسعت ۶۰۳ هزار کیلومتر مربعی این کشور شامل ۲۴ استان و منطقه خودمختار «کریمه» است. بیشتر مردم این کشور به زبان اوکراینی حرف می زنند و مذهب آنها مسیحی است.

اکراین

۳ – فرانسه، از زیباترین کشورهای اروپایی

سومین کشور وسیع اروپا، فرانسه است که در بخش غربی این قاره قرار گرفته و با کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و اسپانیا مرز مشترک داره. پاریس بعنوان پایتخت این کشور از جمله شهرهای پیشرو جهانی در زمینه سیاست، فرهنگ، هنر و … است. این کشور اروپایی در جذب گردشگر بسیار موفق عمل کرده و توانسته از ظرفیت های گردشگری خود به خوبی استفاده کند. مردم این کشور از استانداردهای بالای سلامت، زندگی و تحصیلات برخوردارند و سفر به این سرزمین آرزوی هر زوج عاشقی است.

کشور فرانسه در اروپا

۴ – اسپانیا

عنوان چهارمین کشور وسیع اروپایی متعلق به سرزمین ماتادورهاست. گاوبازی از فرهنگ رایج مردم اسپانیاست که هر ساله آن را برگزار می کنند. این کشور در شبه جزیره ایبری در بخش جنوب غربی اروپا قرار دارد و مرزی ۱۲۱۴ کیلومتری با کشور پرتغال داره. در شهرهای بزرگی هم چون مادرید و بارسلونا، می توان نمونه هایی خاص از معماری رو مشاهده کرد. وسعت اسپانیا با احتساب جزایر قناری، سئوتا و ملیله تقریبا ۵۰۶ هزار کیلومتر مربع است.

اسپانیا یی از کشورهای اروپایی

۵ – سوئد، کشوری در شمال اروپا

سوئد کشوری با مساحت ۴۵۰۲۹۵ کیلومتر مربع در بخش شمالی قاره اروپا و شبه جزیره اسکاندیناوی است. حکومت این کشور بصورت پادشاهی مشروطه است؛ ولی کشور را نخست وزیر اداره می کند. به سوئد در اروپا کشور باسوادها می گن؛ چون تنها کشوری است که هیچ فرد بی سوادی نداره. این کشور با جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر، جزو کشورهای مهاجرپذیر در اروپاست.

سوئد

۶ – نروژ

تاریخچه زیست بشریت در سرزمین نروژ به ۱۱ هزار سال قبل و دوران نوسنگی برمی گرده. در آن زمان تعدای آلمانی با عبور از برف و یخبندان به این کشور رسیدند و به مرور زمان با گرم شدن زمین بر وسعت این کشور افزوده شد. در حال حاضر نروژ مساحتی ۳۸۵ هزار کیلومتر مربعی داره و به واسطه نزدیکی اش با قطب شمال جزو سردترین کشورهای اروپایی بحساب میاد.

کشور اروپایی نروژ

۷ – آلمان، از مهمترین کشورهای اروپایی

آلمان کشوری قدرتمند و مطرح در سطح بین الملل است که در هر دو جنگ جهانی اول و دوم حضوری فعال داشته و یکی از کشورهای عضو پنج به علاوه یک است. این کشور پس از جنگ جهانی دوم به دو قسمت تقسیم شده بود؛ ولی در سال ۱۹۹۰ آلمان غربی و شرقی با یکدیگر متحد شدند و جمهوری فدرال آلمان امروزی رو با وسعت ۳۵۷ هزار کیلومتر مربع رو تشکیل دادند. برلین بعنوان پایتخت این کشور، پرجمعیت ترین شهر آلمان است.

آلمان

۸ – فنلاند

هشتمین کشور بزرگ اروپایی به لحاظ وسعت فنلاند است که در بخش شمالی اروپا قرار دارد. فنلاند جزو کشورهای سرد و کم تراکم اروپا به حساب میاد که مردمانش بالاترین سطح کیفیت زندگی در جهان رو دارند. در اطراف این سرزمین دریاچه های متعددی وجود داره؛ به همین دلیل به فنلاند لقب کشور هزار دریاچه رو داده اند. مساحت ۳۳۸ هزار کیلومتر مربعی فنلاند به ۱۹ استان تقسیم شده و بزرگترین شهر این کشور هلسینکی (پایتخت) است.

کشور اروپایی فنلاند

۹ – لهستان

لهستان از کشورهای مرکزی قاره اروپاست که برای رسیدن به استقلال، مشکلات و درگیری های زیادی رو تحمل کرد. یهودی های اهل لهستان در طول جنگ جهانی دوم بارها توسط نازی ها مورد حمله قرار گرفتند و اردوگاه کار اجباری آشویتس در حوالی شهر کراکوف، باقیمانده ای از همان دوران است. لهستان با وسعت ۳۱۲ هزار کیلومتر مربعی خود جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون دارد و از بزرگترین کشورهای اروپایی بحساب میاد.

لهستان اروپایی

۱۰ – ایتالیا، کشور چکمه ای اروپا

دهمین کشور بزرگ اروپایی بر روی نقشه ظاهری شبیه به چکمه داره و به همین دلیل به ایتالیا کشور چکمه ای می گن. این کشور جزو قدرت های اصلی اقتصادی جهان و از اعضای گروه هشت است. این کشور اروپای جنوبی وسعتی بالغ بر ۳۰۱ هزار کیلومتر مربع داره و پنجمین کشور پرجمعیت قاره سبز است.

ایتالیا

۱۱ – انگلستان

کشور انگلستان وسیع ترین و ثروتمندترین بخش پادشاهی متحد بریتانیای کبیر است که در بخش جنوبی آن قرار دارد. کشورهای اسکاتلند و ولز به ترتیب همسایگان شمالی و غربی این سرزمین شکوه و امید (لقب انگلستان) هستند. لندن بعنوان پایتخت این کشور، در کنار رود تیمز قرار گرفته و پرجمعیت ترین شهر انگلیس بحساب میاد. انگلیس یازدهمین کشور بزرگ این قاره دوست داشتنی است.

انگلستان از کشورهای اروپایی

۱۲ – رومانی

رومانی نام یکی دیگر دیگر از کشورهای بزرگ اروپایی جنوبی است که عضو سازمان ناتو و اتحادیه اروپاست. مذهب اکثر مردم رومانی مسیحی شاخه ارتدکس است و واحد پول رسمی آنها لئوی رومانی نام دارد. این کشور سالها تحت اشغال ارتش سرخ شوروی بود و در سال ۱۹۸۹ توانست استقلال خود را اعلام کند. رومانی وسعتی ۲۳۸ هزار کیلومترمربعی دارد.

کشور رویایی رومانی

۱۳ – بلاروس ملقب به روسیه سفید

بلاروس کشوری به دور از دریا در بخش شرقی اروپاست که با وسعت ۲۰۷ هزار کیلومتر مربعی اش، آن را بعنوان سیزدهمین کشور بزرگ اروپایی می شناسند. این کشور با اکراین، روسیه، لهستان و لیتوانی مرز مشترک داره و چون مردمان ساکن در این سرزمین خودشان را از اهالی تزار روسیه می دونن، به این کشور لقب روسیه سفید را داده اند. شهر مینسک با جمعیتی ۱٫۸ میلیونی، پایتخت کشور بلاروس است.

بلاروس اروپایی

۱۴ – قزاقستان، کشور زیبای اروپا

قزاقستان نام سرزمییی زیبا و دوست داشتنی در آسیای میانه است که با کشورهای روسیه، ازبکستان و قرقیزستان مرز مشترک داره. قدیمی ترین پایگاه فضایی جهان در این کشور قرار داره و مردم آن اکثرا به زبان های قزاقی و روسی حرف می زنند. شهرهای آلماتی و نور سلطان جزو مهمترین و پرجمعیت ترین شهرهای این کشور هستند. بخش اروپایی این کشور وسعتش ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع است.

قزاقستان کشوری اروپایی

۱۵ – یونان، کشور فلافسه اروپا

یونان باستان را می توان از مهمترین کشورهای تاریخی اروپا دانست که از آن بعنوان مهد تمدن مغرب زمین یاد می کنند. این کشور وسعتی ۱۳۱۹۹۰ مترمربعی داره و جزو کشورهای اورآسیایی بحساب میاد. آتن بعنوان پایتخت یونان، بیش از ۴۰ درصد جمعیت این کشور را درخود جای داده است. مذهب ساکنین این کشور مسیحی است و بر این باورند که رنگ آبی فیروزه ای شیطان را دور می کند!

سرزمین فلاسفه

۱۶ – بلغارستان

یکی از کشورهای ارزان قیمت برای سفر به اروپا بلغارستان است. این کشور در همسایگی ترکیه، رومانی و یونان قراردارد و از مهمترین محصولات آن پنیر، ماست، اسانس گل رز و شراب است. پایتخت این کشور شهر صوفیه است که بخاطر آثار تاریخی متعدد و قدمت طولانی مدتش، از قدیمی ترین پایتخت های اروپا بحساب میاد. بلغارستان با وسعت ۱۱۱ هزار کیلومتر مربع، شانزدهمین کشور بزرگ اروپایی به لحاظ وسعت است.

کشور اروپایی بلغارستان

۱۷ – ایسلند، شمالی ترین کشور اروپایی

در شمالی ترین بخش اروپا کشوری جزیره ای با نام ایسلند وجود داره که تنها ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد! این کشور بر خلاف نامش هوایی معتدل داره و این منطقه تمیز ترین آب ها در جهان رو داراست. ایسلند با وسعت ۱۰۲ هزار کیلومتر مربع، کم جمعیت ترین کشور عضو ناتو بحساب میاد که فاقد هر گونه ارتش نظامی است و از این حیث بعنوان کشوری صلح جو شناخته میشه.

کشور یخی ایسلند

۱۸ – مجارستان

هانگری یا مجارستان یکی دیگر از کشورهای اروپای مرکزی است که مردمانش به مهمان نوازی و داشتن فرهنگ و سنت اصیل معروفند. پایتخت این کشور شهربوداپست با یک میلیون و ۷۴۰ هزار نفر جمعیت است که آن را از قطب های گردشگری در جهان می دونند. در سفر به این کشور اروپایی می توان به بازدید از بزرگترین چشمه آب گرم جهان و بزرگترین دریاچه اروپای مرکزی رفت. وسعت مجارستان ۹۳ هزار کیلومتر مربع است.

کشور اروپایی مجارستان

۱۹ – پرتغال کشوری ساحلی در جنوب غربی اروپا

پرتغال یکی دیگر از کشورهای ساحلی قاره اروپاست که در قسمت شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته و با اسپانیا مرز مشترک داره. شغل اصلی مردمان این کشور ماهیگیری و تولید چوب پنبه است و اهالی آن احترام خاصی برای بانوان قائلند. مساحت این کشور اروپایی ۹۲ هزار کیلومتر مربع است و لیبسون بعنوان پایتخت آن، از شهرهای مدرن اروپا بحساب میاد.

پرتقال

۲۰ – اتریش، از زیباترین کشورهای اروپایی

اتریش کشوری با ۹ میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی قاره اروپاست که نزدیک به ۶۰ درصد از آن را رشته کوه های آلپ شرقی تشکیل می دهند. وین بعنوان پایتخت این کشور، پرجمعیت شهر آن است که بر اساس مجله مرسر، بعنوان بهترین شهر جهان شناخته می شود. این کشور اروپایی با مساحتی نزدیک به ۸۴ هزار کیلومتر مربع، در انتهای لیست ما قرار گرفت.

اتریش اروپایی

2 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..