in

ضعیفضعیف

طرز تهیه باسلوق خوشمزه در خانه

نحوه درست کردن باسلوق

دسرها خوراکی هایی هستند که معمولا پس از غذا صرف شده و به هضم غذا و کاهش وزن کمک می کنند. باسلوق نام یه دسر شیرین و خوشمزه است که سوغات شهرهای اراک، مراغه و ملایر هم بحساب میاد. این شیرینی رو میشه در رنگ های مختلفی درست کرده و به همراه چای و یا پس از غذا بعنوان دسر مصرف کرد. تهیه و درست کردن این شیرینی سنتی خیلی راحته و مواد اولیه کمی لازم داره. در این مطلب طرز تهیه باسلوق رو بصورت کامل و مرحله به مرحله براتون توضیح میدیم.

آموزش نحوه درست کردن شیرینی باسلوق

مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن باسلوق (برای ۴ نفر)

  • نشاسته : نصف لیوان
  • شکر : نصف لیوان
  • مغز گردو یا پسته : ۱۰۰ گرم
  • پودر نارگیل : ۱۰۰ گرم
  • آب سرد : یک و نیم لیوان
  • گلاب : ۳ قاشق غذاخوری
  • وانیل :  یک چهارم قاشق چای خوری
  • کره یا روغن مایع : نصف قاشق غذا خوری
  • پودر ژلاتین : دو قاشق چای خوری

نشاسته

مرحله اول : حل کردن نشاسته در داخل آب سرد

نشاسته رو به همراه مقداری آب سرد در یک کاسه ی متوسط حل کنید. اگر نشاسته شما بصورت پودری باشه کارتون یکم راحتتره؛ در غیر اینصورت محتویان داخل کاسه رو به خوبی هم بزنید تا گلوله گلوله نشه و کامل حل بشه.

مرحله دوم : حل کردن شکر

باقی مونده آب رو داخل یه قابلمه نچسب بریزین و بعد اضافه کردن شکر، اون رو داخلش حل کنید. برای اینکه شکرتون راحت تر حل بشه می تونین قابلمه رو روی شعله ملایم گاز بذارین و هم بزنین. توجه داشته باشین که در طرز تهیه باسلوق باید از شیره انگور بجای شکر استفاده کرد؛ ولی چون شیره انگور یا دوشاب همیشه در دسترس نیست، بجای اون از شکر استفاده کردیم.

مرحله سوم : اضافه کردن نشاسته

بعد از حل شدن کامل شکر، محتویان نشاسته ای رو که در مرحله اول تو آب حلش کردین رو بهش اضافه کنید. حالا باید بطور مداوم نشاسته رو هم بزنید تا ترکیبی یه دست و خالص درست بشه و ته نگیره.

درست کردن باسلوق

مرحله چهارم : اضافه کردن ژلاتین (اختیاری)

برای کسانی که دوست دارند باسلوقشون کمی حالت کشدار داشته باشه، می تونن از پودر ژلاتین برای درست کردن باسلوق استفاده کنند. پس اول پودر ژلاتین رو داخل یه کاسه نشکن ریخته و یک چهارم پیمانه آب داغ بهش اضافه کنید. کاسه رو روی بخار کتری نگه داشته و اونقد هم بزنید که کامل حل بشه. اگه لازم بود مقدار آب رو یکم بیشتر کنید و در نهایت اون رو به محتویات قابلمه بیافزایید.

توجه داشته باشین که اینکار رو باید از قبل انجام داده باشین؛ چون الان شش دونگ حواستون باید به نشاسته روی گاز باشه که ته نگیره!

مرحله پنجم : اضافه کردن گلاب و وانیل

 بعد از مدتی هم زدن، کم کم نشاسته شما به یه غلظت مطلوب میرسه و تقریبا شکلی مشابه زیر پیدا خواهد کرد. بعد نیم ساعت گلاب و وانیل رو هم بهش اضافه کنید تا راحت الحلقوم یا همون باسلوق شما به رنگ و غلظتی مورد نظر برسه.

مراحل آخر تهیه باسلوق

مرحله ششم : اضافه کردن کره

در آخرین مرحله و بعد تقریبا یه ساعت حرارت دادن مایه باسلوق با شعله ملایم، کره یا روغن مایع رو بهش اضافه کنید و اونقد هم بزنید که مایه شما از کف قابلمه جدا بشه. بعد قابلمه رو از روی گاز بردارین.

مرحله هفتم : شکل دهی باسلوق

پودر نارگیل رو داخل یه بشقاب بزرگ پخش کنید و مایه باسلوق رو داخلش بغلتونید. باسلوق رو بصورت استوانه ای با قطر ۳ سانتی متر در آورده و به شکل دلخواه خودتون برش بزنید. از مغز گردو یا پسته هم برای تزئین تکه های باسلوق استفاده کنید.

غلتاندن باسلوق در پودر نارگیل

مرحله هشتم : گذاشتن تو یخچال

راحت الحلقوم شما الان بطور کامل آماده شده. بعد از کمی سرد شدن اون رو به مدت ۳ ساعت داخل یخچال بذارین تا قشنگ سفت بشه.

باسلوق شما آماده است و می تونید اون رو به همراه چای نوش جان کنید.

نکات مهم برای طرز تهیه باسلوق

  • باسلوق رو میشه در رنگ های مختلف تهیه کرد. برای اینکار از پودر ژله با رنگ های مختلف استفاده کنید.
  •  درست کردن مایه باسلوق روی شعله ای با حرارت زیاد، باعث بد مزه شدن این دسر قدیمی میشه. چون برای از بین بردن طعم خامی نشاسته باید صبور بود و اون رو بخوبی روی شعله ملایم هم زد.

طرز تهیه باسلوق

  • اگه دوس دارین باسلوق های خوشمزتون شکل خاصی داشته باشه، می تونین از قالب های مخصوص آغشته به پودر نارگیل استفاده کنید.
  • مایه باسلوق تا زمانی که گرم باشه راحت میشه شکلش داد. پس تو فرم دادن بهش یکم سریع باشین.

آشپزی همیشه جذاب و لذت بخشه؛ به شرطی که دقت و حوصله لازم رو بخرج بدیم. اگه جزو آدم های شکمو هستین، بعد یاد گرفتن طرز تهیه باسلوق، نحوه درست کردن کشک بادمجون رو هم از سایت ما یاد بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..