in

بی نظیربی نظیر

فضانوردان معروف جهان – لیست ۱۰تایی

آشنایی با معروف ترین فضانوردان جهان

سفر به ماه دروغ نیست، بشر واقعا روی کره ماه پا گذاشته. در سال ۱۹۶۹ بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از مردم جهان، سفر فضانوردان و قدم گذاشتن روی کره ماه را با چشم خود دیدند. در ادامه می خواهیم، یه لیست ۱۰ تایی از فضانوردان معروف جهان را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با فضانوردان معروف جهان

۱ – نیل آرمسترانگ

نیل آلدن آرمسترانگ (Neil Alden Armstrong) از فضانوردان معروف است، که در پنجم اوت سال ۱۹۳۰ در اوهایوی آمریکا متولد شد. آرمسترانگ مهندس هوافضا، استاد دانشگاه، فضانورد ناسا، خلبان آزمایش کننده و خلبان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود. آرمسترانگ فضانورد آمریکایی و اولین انسانی که در ماموریت آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ روی کره ماه قدم گذاشت. عبارت ماندگار «این قدمی کوچک برای یک انسان و پرشی بزرگ برای بشریت است» آرمسترانگ و آلدرین به محض رسیدن به ماه در ذهن بسیاری از مردم جهان مانده است.

از فضانوردان معروف آرمسترانگ

۲ – باز آلدرین

یکی دیگر از فضانوردان معروف باز آلدرین (Buzz Aldrin) در ۲۰ ژانویه ۱۹۳۰ در نیوجرسی آمریکا متولد شد. آلدرین در ماموریت آپولو ۱۱ در ۲۱ ژانویه ۱۹۶۹ با نیل آرمسترانگ و مایکل کولینز همراه بود. آلدرین فضانورد آمریکایی و دومین انسانی که روی کره ماه قدم گذاشت. او در سال ۱۹۵۱ از دانشگاه نظامی شرقی که دانشگاه افسری است، فارغ التحصیل شد و به عنوان خلبان استخدام شد. باز آلدرین الان ۰ سال سن دارد.

یکی دیگر از فضانوردان باز آلدرین

۳ – مایکل کولینز

مایکل کولینز (Michael Collins) از دیگر فضانوردان معروف است که در سال ۱۹۳۰ در شهر رم در ایتالیا به دنیا آمد.. او در سنین جوانی جذب نیروی هوایی ارتش ایالات متحده شد و در سن ۳۸ سالگی برای ماموریت آپولو ۱۱ انتخاب شد و پس از یک سال تمرینات سخت و فشرده به همراه باز آلدرین و نیل آرمسترانگ در ژوئیه ۱۹۶۹ عازم ماموریت تاریخی آپولو ۱۱ شد. پرواز آپولو ۱۱ سی ساعت به مدار ماه رسید سفینه ماه نشین از سفینه مادر جدا شد و آرمسترانگ و آلدرین روی ماه نشستند، ولی کولینز در سفینه مادر ماند.

مایکل کولینز از فضانوردان معروف

۴ – والنتینا ولادیمیروونا ترشکووا

از دیگر فضانوردان معروف جهان والنتینا ولادیمیروونا ترشکووا است. والنتینا در ۶ مارس سال ۱۹۳۷ در روستای ماسلنیکوو در استان یاروسلاول در روسیه شوروی در روسیه به دنیا آمد. والنتینا ترشکووا از میان بیش از ۴۰۰ نامزد زن برای انجام نخستین پرواز فضایی انتخاب شد، و در روز ۱۶ ژوئن ۱۹۶۳(برابر ۲۶ خرداد ۱۳۴۲) با فضاپیمای وستوک-۶ به فضا رفت. او کیهان نورد روس واولین زن فضانورد جهان است.

والنتینا اولین زن فضانورد

۵ – الکسی آرخیپوویچ لئونوف

الکسی آرخیپوویچ لئونوف یکی دیگر از معروفترین فضانوردان، که در ۳۰ مه سال ۱۹۳۴ به دنیا آمد. او در ماموریت هایش به مدار زمین همراه خود مداد رنگی و شمعی میبرد تا صحنه هایی که از فضاپیما میبیند را نقاشی کند.الکسی کیهان نورد روسی و اولین انسانی که توانست در فضا راهپیمایی کند.

لئونوف از فضانوردان معروف دیگر

۶ – یوری الکسی یویچ گاگارین، جزو اولین فضانوردان معروف

گاگارین فضانورد روسی اولین انسانی بود که به فضا رفت. یوری الکسی یویچ گاگارین یکی دیگر از فضانوردان معروف است، که در ۹ مارس ۱۹۳۴ در یکی از روستاهای روسیه به دنیا آمد. یوری گاگارین در تاریخ ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱ میلادی توسط فضاپیمای وستوک-۱ به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور بطور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت.

اولین فضانورد معروف گاگارین

۷ – آلن بارتلت شپارد

یکی دیگر از فضانوردهای معروف جهان آلن بارتلت شپارد(Alan Bartlett Shepard) است. شپارد در تاریخ ۱۸ نوامبر سال ۱۹۲۳ به دنیا آمد. او اولین فضانورد آمریکایی در ماموریت عطارد ۳ و به عنوان پنجمین انسان روی ماه در ماموریت آپولو ۱۴ است. اولین پرواز او در فضا در تاریخ ۵ مه سال ۱۹۶۱ انجام شد.

 فضانورد آلن شپارد

۸ – جان هرشل گلن

جان هرشل گلن جونیور (John Herschel Glenn Jr) از فضانوردان معروف جهان که در تاریخ ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۲۱ به دنیا آمد. او اولین فضانورد آمریکایی در مدار زمین و سومین آمریکایی در فضا وسالمندترین فضانورد بود.گلن در سال ۱۹۶۲ سوار بر یک کپسول فضایی به نام “فرندشیپ ۷” به مدار رفت.

یکی دیگر از فضانوردان معروف جان گلن

۹ – آلن بین

آلن لاورن بین (Alan Lavern Bean) یکی دیگر از فضانوردان معروف جهان است و در ۱۵ مارس ۱۹۳۲ به دنیا آمد. او فضانورد آمریکایی و چهارمین نفری بود که بر روی ماه قدم گذاشت. آلن بین با سفینه آپولو ۱۲ به فضا رفت و در سال ۱۹۷۳ با عنوان فرمانده فضاپیما به اولین ایستگاه فضایی آمریکا بنام “اسکای لب ” وارد شده و به فضا رفت.

 چهارمین فضانورد معروف آلن بین

۱۰ – والری ولادیمیرویچ پلیاکوف

از دیگر فضانوردان معروف جهان والری ولادیمیرویچ پلیاکوف که در ۲۷ آوریل ۱۹۴۲ در تولا روسیه شوروی به دنیا آمد. او اولین سفر فضایی را در سال ۱۹۸۸ با فضاپیمای سایوز تی ام -۶ آغاز کرد و پس از زندگی ۲۴۰ روزه در ایستگاه مداری میر، با فضاپیمای سایوز تی ام-۷ به زمین بازگشت. والری پلیاکوف پزشک و کیهان نورد روسی و رکورد دار درازمدت ترین زندگی پیوسته در فضا است به مدت ۴۳۷ روز و ۱۸ ساعت(بیش از ۱۴ ماه پیوسته) است. او روی هم رفته بیشتر از ۲۲ ماه را در فضا بوده.

از فضانوردان معروف دیگر والری پلیاکوف

اگر جزو افرادی هستید که به فضا علاقه مندید، در بخش های دیگر نت نظر مطب  فضا زمان چیست؟ را  به شما توصیه میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوین چوگلی

اوین هستم، بهمن ماهی و عاشق کار با لب تاب و کارهای اینترنتی هستم. به نویسندگی علاقه ی چندانی نداشتم ولی از وقتی با نت نظر آشنا شدم به کار نویسندگی علاقه پیدا کردم. عاشق گردش و تجربه های جدید هستم.