in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

آشنایی با شغل تبلیغ نویسی، یک مهارت پولساز در ایران

مهارت تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ چیست؟

شاید با خواندن عنوان این مقاله کمی تعجب کرده باشید و یک علامت سوال یا تعجب در ذهنتان نقش بسته باشد که مگر ما شغل تبلیغ نویسی هم داریم؟! جواب سوال شما بله است، چون اگر غیر از این بود، من این مقاله را نمی‌نوشتم! راستش خود من هم وقتی برای اولین بار با تبلیغ نویسی آشنا شدم، خیلی واسم جالب بود، چون اصلا نمی‌دونستم همچین شغلی وجود دارد. یکی از جذابیت‌های دنیا این است که خیلی چیزها وجود دارند که ما از آن بی اطلاع هستیم. خب بیشتر از این منتظرتون نمی‌گذارم. این شما و این شغل تبلیغ نویسی.

شغل تبلیغ نویسی چیست و تبلیغ نویس کیست؟

شغل تبلیغ نویسی چیست و تبلیغ نویس کیست؟

در این مقاله قصد دارم برای شما از دست‌های پشت پرده صحبت کنم! اما نباید ذهنتون به سراغ فیلم‌های جنایی برود. قبل از هر چیز اجازه بدهید به صورت عملی و با ذکر یک مثال این بحث شیرین را شروع کنیم. در ادامه چند تا جمله برای شما آورده‌ام و از شما می‌خواهم که چندین بار آن‌ها را با دقت بخونید.

  • اپل: متفاوت فکر کن
  • آدیداس: غیر ممکن وجود ندارد.
  • همراه اول: هیچ کس تنها نیست!
  • پوشاک هاکوپیان: همگام با پیشگامان صنعت پوشاک جهان

 و البته این یکی که خیلی معروفه:

  • امرسان: زیبا، جادار، مطمئن

خب خوندید؟ نظرتون چیه؟ تا به حال با خودتون فکر کرده‌اید که این کلمات زیبا را چه کسی می‌نویسد؟ خب در اینجا می‌خواهم آن دست‌های پشت پرده را برای شما رو کنم و آن هم کسی نیست جز آقا یا خانم تبلیغ نویس! خب حالا وقت آن رسیده است که تعاریف دقیق تری از شغل تبلیغ نویسی و فرد تبلیغ نویس، داشته باشیم.

آسنایی با شغل تبلیغ نویسی و فرد تبلیغ نویس

شغل تبلیغ نویسی (Copy Writing) یعنی نوشتن متن‌های جذاب و متقاعد کننده برای مخاطبین، به نحوی که افراد را مجاب و علاقه مند به انجام کاری کند. آن کار می‌تواند آشنایی با یک محصول یا یک برند، شرکت در یک دوره آموزشی و یا ایجاد شوق برای خرید یک محصول باشد.

به عبارت دیگر تبلیغ نویسی یک پل ارتباطی میان یک کسب و کار و مخاطبین آن کسب و کار است. شما با هنر تبلیغ نویسی کاری می‌کنید که مردم با خواندن آن متن تبلیغاتی، انگیزه پیدا کنند که شما را از میان تمام رقبایتان انتخاب کنند. درست است که بحث تبلیغ نویسی، بیشتر مربوط به حوزه کسب و کار برای افزایش فروش است، اما همانطور که گفتیم، تبلیغ نویسی هنر متقاعد سازی است و این مورد می‌تواند برای کارهای مختلفی به کار برود.

اجازه دهید یک مثال دیگه برای شما بزنم. الان که دارم این مقاله را برای شما می‌نویسم، چند ساعتی بیشتر به شب یلدا باقی نمانده است. از طرف دیگر به این دلیل که هنوز کرونا از بین نرفته است، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیوسته مردم را تشویق می‌کنند که امسال از مهمانی گرفتن منصرف شوند. به این جمله کوتاه و تأثیر گذار دقت کنید:

کرونا مهمان ناخوانده شب یلدا 

حالا فرض کنید که برای نشان دادن خطر مهمانی گرفتن در شب یلدا، اینطور می‌گفتند:

هموطنان عزیز، با توجه به همه گیر شدن بیماری کرونا از شرکت در مهمانی‌های شب یلدا خودداری کنید.

به نظرتون کدوم یکی از جملات بالا تأثیر گذاری بیشتری دارد؟ مسلما شما هم با من موافق هستید که جمله اولی دارای تأثیر به مراتب بیشتری نسبت به جمله دوم است. این هم یکی دیگر از کاربردهای هنر تبلیغ نویسی بوده که جهت تأثیر گذاری بیشتر از آن استفاده شده است.

حالا که تا اینجا با شغل تبلیغ نویسی آشنا شدیم، بهتر است با فرد تبلیغ نویس هم آشنا شویم.

تبلیغ نویس (Copy Writer) به شخصی می‌گویند که با تکیه بر هنر نویسندگی و همچنین یاد داشتن علوم بازاریابی و روانشناسی فروش، مطالب متقاعد کننده و جذابی را برای مخاطبین هدف خود می‌نویسد.

به عبارت دیگر یک تبلیغ نویس کسی است که از کلمات برای افزایش فروش استفاده می‌کند، به همین دلیل گاهی از او به عنوان فروشنده‌ی نویسنده نیز یاد می‌کنند. یکی از اصلی ترین وظایف یک کپی رایتر این است که تبلیغات را برای مخاطبین جذاب کند.

اما یک نکته خیلی مهم

  • ما در زبان فارسی دو کلمه «Copy Right» و «Copy write» را به طور یکسان و به صورت کپی رایت تلفظ می‌کنیم. به همین دلیل گاهی اوقات این دو کلمه جای یکدیگر به کار می‌روند. ولی باید دقت کنید که این دو کلمه در معنی با یکدیگر متفاوت هستند.

Copy Right در واقع به معنای حق تکثیر یا حق نشر بوده و مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که که به ناشر یا پدید آورنده یک اثر تعلق می‌گیرد. در حقیقت این کار از حقوق آن ناشر در مقابل کلاهبرداری‌ها دفاع می‌کند.

Copy write هم همان تبلیغ نویسی است که در این مقاله در مورد آن صحبت می‌کنیم.

حتما بخوانید: چطور تشخیص دهیم تبلیغ نویسی برای ما شغل مناسبی است یا نه؟

وظایف یک کپی رایتر در شغل تبلیغ نویسی

حالا که با تعریف تبلیغ نویسی آشنا شدیم، باید ببیینم یک کپی رایتر یا همون تبلیغ نویس چه وظایفی دارد. در ادامه به صورت خلاصه و تیتر وار با مهم ترین وظایف یک تبلیغ نویس آشنا می‌شویم.

  • ایده پردازی کردن
  • نوشتن تبلیغات تلوزیون، اینترنت، اینستاگرام و یا حتی رادیو
  • طراحی کردن شعار‌های تبلیغاتی
  • نوشتن توضیحات جذاب در مورد محصولات
  • معرفی یک شرکت یا برند خاصی با تهیه بروشور
  • نوشتن ایمیل‌های تبلیغاتی جذاب
  • نوشتن تبلیغات کلیکی و بنرهای تبلیغاتی
  • نوشتن متن پیامک‌های تبلیغاتی

این‌ها مهم ترین وظایف یک کپی رایتر است، اما تنها به این موارد محدود نمی‌شود.

یک تبلیغ نویس باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

مهارت های یک تبلیغ نویس

برای وارد شدن در هر شغلی باید مهارت‌های مخصوص و مورد نیاز آن را یاد بگیرید. در ادامه با مهم ترین مهارت‌هایی که برای وارد شدن به شغل تبلیع نویسی باید آن‌ها را فرا گیرید، آشنا خواهید شد.

مهارت نوشتن یا نویسندگی

اول مقاله به شما گفتم که یک تبلیغ نویس باید با کلمات جادو کند، اما کلمات زمانی می‌توانند بیشترین تأثیر خود را بگذارند که با یکدیگر ترکیب شده و جمله‌های جادویی را خلق کنند. جملاتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی ذهن مخاطب تأثیر بگذارد. البته اینطور فکر نکنید که باید ابتدا مانند ویکتور هوگو یک نویسنده بزرگ شوید، بعد به سراغ تبلیغ نویسی بروید. نگران نباشید هر چه بیشتر بخوانید و بنوییسید، کم کم به یک نویسنده خوب هم تبدیل خواهید شد.

معرفی محصول به مخاطبین به صورت جذاب و گیرا

این مورد یکی از مهم ترین وظایف یک کپی رایتر است. شما به عنوان یک تبلیغ نویس باید با استفاده از هنر خود و همچنین بهره گیری از تکنیک‌های تبلیغ نویسی، توضیحات جذابی برای محصولات بنویسید. در واقع کلمات شما می‌تواند منجر به افزایش فروش و معروف شدن آن برند شود. در ضمن این کار مستلزم این است که شما شناخت کافی نسبت به آن محصول و ویژگی‌های آن داشته باشید.

داشتن شناخت کافی نسبت به مخاطبین هدف

خیلی واضح است. اگر شما قصد دارید برای معرفی خدمات یک مؤسسه آموزشی تبلیغ بنویسید، باید دقت کنید که مخاطبان اصلی شما کسانی هستند که مشغول تحصیل هستند. نه خانم‌ها یا آقایان بازنشسته! شما باید به صورت واضح و دقیق بدانید که قصد دارید برای چه کسی تبلیغ نویسی را انجام دهید. باید بدانید آن‌ها جزو کدام گروه از افراد جامعه هستند و چه نیازهایی دارند.

حتما بخوانید: هزینه های شروع کار تبلیغ نویسی

درآمد شغل تبلیغ نویسی چقدر است؟

در عنوان این مقاله اینطور نوشته شده است که: شغل تبلیغ نویسی، یک مهارت پولساز در ایران. ممکن است سوال کنید که آیا این مهارت واقعا پولساز است؟ برای اینکه جواب این سوال را پیدا کنید، باید ببینید که کار شما چه ارزشی را برای کارفرما ایجاد می‌کند. شما با نوشتن تبلیغات کاری می‌کنید که فروش یک برند چندین برابر افزایش پیدا کند و آن محصول در بین مردم معروف شود. حالا به نظرتون اگر شما بتوانید با کپی رایتینگ کاری کنید که یک کسب و کار به فروش بالایی دست پیدا کند و حسابی پول به جیب بزند، چقدر حاضرند به شما پول پرداخت کنند؟ پاسخ روشن است، خیلی زیاد!

به این دلیل که هدف آن کسب و کار افزایش فروش است و شما با هنر خود، خواسته آن‌ها را برآورده می‌کنید. پس اگر در جایی خواندید که شغل تبلیغ نویسی یکی از پردرآمد ترین شغل‌های جهان است، تعجب نکنید چون واقعیت دارد. بزارید این موضوع را هم به شما بگویم که تبلیغ نویس‌ها در شروع کارشان برای نوشتن یک صفحه محصول، مبلغی بین حداقل ۱ تا ۲ میلیون تومان پول به جیب می‌زنند. به همین دلیل ما تبلیغ نویس داریم که ماهانه درآمدی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق دارد به قول مهران مدیری دیدم که میگم!

به خاطر دارید اول مقاله به چند تا شعار تبلیغاتی اشاره کردم؟ افرادی هستند که برای نوشتن چند کلمه ناقابل به عنوان شعار تبلیغاتی یک کسب و کار، چند ده میلیون تومان پول دریافت می‌کنند. تعجب نکنید، چون آن‌ها با نوشتن همین چند کلمه کاری می‌کنند که آن شعار تبلیغاتی و برند مربوط به آن، تا مدت‌ها در ذهن ما باقی بماند. برای اثبات حرفم برای شما یک شعار تبلیغاتی میگم و مطمئن هستم که به محض خواندن آن، یادتون میاد که این شعار متعلق به چه چیزی هست. چی توز، طعم خوش لحظه‌ها!

بازار کار شغل تبلیغ نوسی چگونه است؟

بازار کار شغل تبلیغ نویسی

تبلیغ نویسی به دو علت یکی از پردرآمد ترین شغل‌های دنیاست. اول اینکه شما با استفاده از آن به افزایش فروش یک برند یا کسب و کار کمک می‌کنید. دوم اینکه این شغل همیشه مورد نیاز است، چه بازار خراب باشه چه خوب. چه تورم باشد چه نباشد. در هر حالت تقاضا برای تبلیغ نویسی زیاد است. اما چرا؟ به این دلیل که اگر بازار خوب باشد، تمامی کسب و کارها شروع به رشد می‌کنند. در این موقع رقبای آن‌ها باید با تبلیغات کاری کنند که از غافله عقب نمانند.

اگر هم بازار خراب باشد، مطمئن باشید شغل تبلیغ نویسی رونق خودش را دارد. به این علت که در آن زمان قدرت خرید مردم کم می‌شود و صاحبین کسب و کارها باید کاری کنند که محصولاتشان رو دستشون باقی نماند. به همین دلیل باز هم دست به دامن تبلیغ نویس‌های محترم می‌شوند. از این رو می‌توان شغل تبلیغ نویسی را یکی از مشاغل پر درآمد در سال ۹۹ دانست.

چگونه وارد شغل تبلیغ نویسی بشویم؟

شاید با خواندن این مقاله وجودتان پر از انگیزه شده باشد که هر چه سریع تر شروع به یادگیری این مهارت کنید. البته حق هم دارید، به این دلیل که این شغل واقعا وسوسه کننده است. (می‌توانید سیر تا پیاز شغل تبلیغ نوسی را در سایت کپی رایتر شو دنبال کنید) برای وارد شدن به این شغل ابتدا باید مهارت آن را فرا بگیرید. همانطور که برای برنامه نویس شدن، باید ابتدا مهارت برنامه نویسی را یاد بگیرید. اگر به دنبال یادگیری مهارت تبلیغ نویسی هستید و نمی‌دانید که چطور و از کجا شروع کنید، به این لینک وارد شوید.

حرف آخر

دقت داشته باشید که مهارت و تجربه دو بال برای موفق شدن در شغل تبلیغ نویسی هستند. هر چه بیشتر در این حوزه مهارت بیاموزید و تجربه‌های بیشتری کسب کنید، درآمد‌های خوبی را نیز به جیب خواهید زد.

راستی نظرات خود را هم برای ما کامنت کنید.

20 دیدگاه

نظر بده
  1. شغل مورد علاقه ی منه و دارم تو آکادمی کپی رایترشو خانم زهرا شابیکی یادش میگیرم. یه نکته هم بگم برای تبلیغ نویس شدن اصلا لازم نیست استعداد نویسندگی داشته باشید بر خلاف تصور عموم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: اشکان عسکری

از وقتی که یادمه علاقه های گوناگونی داشتم. بعد از بررسی های زیاد فهمیدم که از قضا یک چند پتانسیلی هستم! آدم درونگرایی هستم و همین خصلتم باعث شد که با وبلاگ نویسی آشنا بشم و به تازگی هم وارد دنیای جذاب تبلیغ نویسی شدم. کلی کار است که باید تجربه و تعداد زیادی مسیر ناشناخته وجود دارد که باید طی کنم.