بهترین فیلمهای هیچکاک
in

بهترین فیلم های هیچکاک – لیست ۱۰تایی

فیلم های معروف هیچکاک

مشتاقان سینما جدید ترین فیلم های روز دنیا را تماشا می کنند، اما خیلی به فیلم های قدیمی و کللاسیک علاقه ای نشان نمی دهند، درحالی که نباید از اهمیت این نوع از فیلم ها غافل شد. بسیاری از این فیلم ها از جنبه های مختلف، آثاری غنی محسوب می شوند تا جایی که بعضی از علاقه مندان سینما فقط این نوع از فیلم ها را تماشا می کنند. بسیاری از فیلم سازان مهم که جریان ساز بودند و حتی بر فیلم سازان بعد خود اثر گذاشتند، متعلق به دوره کلاسیک بودند. یکی از این گنجینه های سینما سر آلفرد جوزف هیچکاک است. مردی که حق بزرگی بر گردن هنر هفتم دارد و تاریخ سینما بدون او و کارنامه درخشانش قابل تصور نیست. در این لیست به معرفی بهترین فیلم های هیچکاک در یک لیست ۱۰تایی می پردازیم.

یکی از بهترین کارگردان های دنیا، آلفرد هیچکاک است. فیلم های آلفرد هیجکاک در زمره محبوب ترین فیلم های تاریخ سینما قرار دارند. در این مطلب به بررسی بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک می پردازیم. هیچکاک فیلم ساز افسانه ای با وجود همه توانایی ها و موفقیت هایش تنها یک اسکار افتخاری دریافت کرد.

آلفرد هیچکاک در خانواده ای کاتولیک و در سیزدهمین روز از ماه اوت سال ۱۸۹۹ در لندن به دنیا آمد. او آخرین فرزند خانواده محسوب می شد. پدر او سبزی فروش بود. وی کار خود را در انگلستان به عنوان طراح تیتراژ فیلم آغاز نمود. او پس از موفقیت در سینمای انگلستان به هالیوود رفت و شاهکارهای خود را خلق کرد. وی در سال ۱۹۸۰ چشم از جهان فرو بست.

بهترین فیلم های هیچکاک

۱- (Vertigo) – سرگیجه ۱۹۵۸

فیلم سرگیجه از بهترین فیلم های هیچکاک

این فیلم بی گمان یکی از بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک می باشد. در نظرسنجی مجله «Sight & Sound» در سال ۲۰۱۲،«Vertigo» عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما را دریافت کرد، در صورتی که این فیلم در آغاز انتشارش با واکنش سرد منتقدان و مخاطبان مواجه شد. این فیلم بر پایه یک رمان فرانسوی به نام «از میان مردگان» ساخته شده است و  «James Stewart» در این فیلم با هیچکاک همکاری کرده است. «Kim Novak» یکی دیگر از بازیگرانی است که در این فیلم درخشیده است. موسیقی متن این فیلم را همچون بسیاری از آثار هیچکاک «Bernard Herrmann» ساخته است.

۲- (Psycho) – روانی ۱۹۶۰

«Psycho» یکی دیگر از بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک است و نیازی به معرفی ندارد. این فیلم از موفق ترین فیلم هایی است که در ژانر وحشت ساخته شده است. کاراکتر منفی این فیلم، «Norman Bates» در دسته برترین شخصیت های شرور تاریخ سینما قرار دارد.  «Anthony Perkins» و «Janet Leigh» از بازیگران این فیلم هستند.

۳- (Notorious) – بدنام ۱۹۴۶

فیلم بدنام از بهترین فیلم های هیچکاک

«Notorious»، در زمره فیلم های معروف هیچکاک قرار دارد. در این فیلم دو هنرپیشه بزرگ تاریخ سینما یعنی «Cary Grant» و «Ingrid Bergman» ایفای نقش می کنند. این فیلم صحنه ها و سکانس های به یاد ماندنی و زیبایی دارد. قصه فیلم درباره زنی به نام «Alicia Huberman» است که دختر یک جاسوس نازی محکوم شده است. او به دِولین «Devlin» که یک مأمور مخفی آمریکایی است، علاقه مند می شود.

۴- (North by Northwest) – شمال از شمال غربی ۱۹۵۹ از معروف ترین فیلم های هیچکاک

شمال از شمال غربی از فیلمهای معروف هیچکاک

یکی دیگر از بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک، فیلم «North by Northwest» است. در این فیلم بازیگرانی همچون«Cary Grant» و « Eva Marie Saint»ایفای نقش می کنند. شمال از شمال غربی در سه رشته نامزد جایزه اسکار شد. «Cary Grant» در این فیلم در نقش مردی بازی می کند که با یک مامور مخفی اشتباه گرفته شده است.

۵- (Rear Window) – پنجره عقبی ۱۹۵۹ از معروف ترین فیلم های هیچکاک

پنجره پشتی از فیلمهای معروف هیچکاک

این فیلم یکی دیگر از فیلم های معروف هیجکاک است. در این اثر ستارگان بزرگی مانند «James Stewart» و «Grace Kelly» ایفای نقش می کنند. این فیلم در چهار بخش از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد اسکار شد، اما هیچ جایزه ای را به دست نیاورد. در این فیلم «James Stewart» در نقش عکاسی بازی می کند که پایش شکسته و در خانه اش مانده و از پنجره خانه،رفتار همسایگان را تحت نظر دارد.

۶- (The Birds) – پرندگان ۱۹۶۳

پرندگان از بهترین فیلم های هیچکاک

این فیلم جذاب و تماشایی از معروف ترین فیلم های آلفرد هیچکاک است. وی این فیلم را بر پایه داستان پرندگان اثر «Daphne du Maurier» ساخته است. «Tippi Hedren» بازیگر این فیلم مهیج و ترسناک است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هیچکاک در این فیلم از موسیقی متن بهره نبرده و صدای خود پرندگان جانشین موسیقی متن در این فیلم است. در این فیلم ترسناک علت حملات پرندگان مشخص نیست. تقابل ترسناک محیط و انسان در این فیلم به‌ خوبی انعکاس یافته است. این فیلم جزء بهترین فیلم های معمایی تاریخ سینما است.

۷- (Rebecca ) – ربه کا ۱۹۴۰

فیلم ربکا از بهترین فیلم های هیچکاک

این فیلم از معروف ترین فیلم های آلفرد هیچکاک محسوب می شود.«Rebecca» بر پایه رمان مشهور «Daphne du Maurier» ساخته شده است. این فیلم در رشته های بهترین فیلم و بهترین فیلم برداری موفق به دریافت جایزه اسکار شد. این فیلم نخستین فیلم آمریکایی هیچکاک است. بازیگران بزرگی مانند «Laurence Olivier» و «Joan Fontaine» در این فیلم ایفای نقش کرده اند. این فیلم برای هیچکاک نامزدی اسکار را به ارمغان آورد.

۸- (Dial M For Murder) – ام را به نشانه‌ی قتل بگیر ۱۹۵۴

ام را به نشانه قتل بگیر از فیلمهای معروف هیچکاک

این فیلم تریلری مهیج با محوریت خیانت و باج گیری است که در آن بازیگرانی همچون «Grace Kelly» و «Ray Milland» نقش ایفا می کنند. این اثر به‌ طور سه‌ بعدی فیلم‌ برداری شده است که تجربه‌ی خوشایندی برای سینما دوستان به دنبال داشت. داستان فیلم درباره‌ مردی است که تصمیم می گیرد همسر خود را به قتل برساند، ولی همه چیز طبق نقشه وی پیش نمی رود.

۹- (Rope) – طناب ۱۹۴۸

طناب از بهترین فیلم های هیچکاک

این فیلم نخستین اثر رنگی هیچکاک است. «James Stewart»، ستاره این فیلم است. فیلم روایت گر داستان دو مرد جوان‌ است که یکی از دوستان خود را به قتل می رسانند. آنها به تئوری انسان برتر اعتقاد دارند.  جالب است بدانید این فیلم هیچکاک در برداشت‌هایی که ده‌ دقیقه‌ طول کشید، ضبط‌ شده است.

۱۰- (Strangers on a Train) – بیگانگان در ترن ۱۹۵۱

فیلم بیگانگان در ترن از فیلم های معروف هیچکاک

این فیلم یکی دیگر از فیلم های آلفرد هیچکاک است. در این فیلم هیچکاک علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی آن را هم بر عهده داشته است. این فیلم بر پایه رمان «بیگانگان در ترن» اثر «Patricia Highsmith‎» تولید شده‌ است. داستان فیلم درباره دو غریبه است که در یک قطار با هم ملاقات می‌کنند… «Farley Granger»،« Ruth Roman» و «Robert Walker» در این فیلم ایفای نقش می کنند.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی تعدادی از بهترین فیلم های هیچکاک پرداختیم و با بعضی از مشهورترین فیلم های وی آشنا شدیم. شما کدام یک از این فیلم ها را تماشا کرده اید؟ به کدام یک از آثار وی علاقه مند هستید؟ از نظر شما جای چه فیلم هایی در این فهرست خالی است؟ با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط: 

2 دیدگاه

نظر بده

مطلب های مرتبط

  1. مطلب مرتبط: بهترین فیلمهای آلفرد هیچکاک که باید تماشا کنید - سی فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: زهرا قره گزلو

متولد دی ماه هستم و عاشق سفر کردن. غیر از سفر دوست دارم که زمانم رو پشت لپ تاپ و با کندو کاو کردن تو دنیای اینترنت بگذرونم. از بچگی آرزو داشتم که هکر باشم. مثل کرکترهای فیلما. اما این علاقه تو همه این سال ها با تجربه ها و مهارت های مختلف کنار هم جمع شد. الان به جایی رسید که میتونم خودم رو به عنوان نویسنده، سئو کار و طراح سایت معرفی کنم. دنیای اینترنت برام مثل سفر کردنه. هر چقدر که جاهای مختلفی میرم، تجربه های بیشتری به دست میارم. اینجا هم هرقدر که بیشتر اسکرول میکنم و به تخصص های مختلف سرک میکشم، پخته تر میشم و علاقه م روز به روز بیشتر میشه.