جاهای دیدنی نیشابور
in

جاذبه های گردشگری نیشابور – لیست ۱۰ تایی

جاذبه های گردشگری نیشابور

جاهای دیدنی نیشابور کجاست؟ نیشابور از شهرهای ارزشمند و تاریخی ایران به حساب می آید. با وجود اینکه این شهر حتی در مسیر شهر پر رفت و آمدی همچون مشهد قرار دارد، ولی آن چنان که باید و شاید نزد عموم شناخته نشده است. این در حالی است که نیشابور همواره در طول تاریخ از شهرهای مهم و تاثیرگذار کشورمان بوده و در متن اتفاقات و رویدادهای مهمی قرار داشته است. این شهر از لحاظ  گردشگری و مکان های دیدنی هم شهری غنی می باشد. در ادامه قصد داریم شما را تنها با چند مورد از جاذبه های گردشگری نیشابور و جاهای دیدنی آن آشنا کنیم.

نیشابور از مهم ترین شهرهای ایران زمین در طول تاریخ بوده است. این شهر در تاریخ خود، فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است، از جمله حمله ویران کننده مغول، اما هر بار با سربلندی از جای خود برخاسته است. اکنون هم یکی از شهرهای پرافتخار ایران محسوب می شود. این شهر کهن در استان خراسان رضوی واقع شده است و پس از مشهد، پرجمعیت ترین شهر این استان به حساب می آید. نیشابور در دامنه رشته کوه های بینالود قرار گرفته است. اگر ساکن تهران هستید، برای رفتن به این شهر باید از شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار بگذرید و سپس به نیشابور خواهید رسید. اما با رفتن به این شهر با چه جاذبه هایی روبرو خواهیم شد؟

جاذبه های گردشگری نیشابور

۱- آرامگاه خیام از بهترین جاذبه های گردشگری نیشابور

جاذبه های گردشگری نیشابورخیام بدون تردید از بزرگ ترین دانشمندان تاریخ است. رباعیات وی شهرت جهانی دارند. او بر علوم دیگری هم مانند ریاضیات، فلسفه، نجوم، ستاره شناسی و غیره تسلط داشت. مکانی که در حال حاضر مقبره وی در آن قرار دارد و از مهم ترین جاذبه های گردشگری نیشابور محسوب می شود، در حقیقت باغ شخصی خود خیام است. این باغ را خواجه نظام الملک طوسی به وی هدیه داده است. بازدید از آرامگاه وی در فصل بهار لطف دیگری دارد. در این موقع از سال شکوفه و گل های زیبای بهاری بر روی مزار وی می ریزد و آن را دیدنی تر می کند. پروفسور هوشنگ سیحون، معماری این آرامگاه بر عهده داشته است.

۲- آرامگاه عطار از مکان های دیدنی نیشابور

جاهای دیدنی نیشابوریکی دیگر از جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی نیشابور، آرامگاه عطار است. عطار، شاعر و عارف مشهور ایرانی در سده هفتم هجری است که آثار مهمی را در ادبیات فارسی خلق کرده است. محوطه آرامگاه وی، باغی دیدنی است که کمال الملک هم آنجا دفن شده است. آغاز بنای این آرامگاه به سده هفتم هجری برمی گردد که قاضی یحیی بن ساعد آن را بنا کرد و بعدا در سده نهم، امیر علیشیر نوایی عظمت دیگری به آن بخشید. در کنار این آرامگاه مزار پرویز مشکاتیان آهنگساز بزرگ و مشهور قرار دارد.

۳- آرامگاه کمال الملک

جاذبه های گردشگری نیشابورآرامگاه یکی از برجسته ترین و مهم ترین نقاشان ایران هم در شهر نیشابور قرار گرفته است. مقبره محمد غفاری معروف به کمال الملک در فاصله اندکی از آرامگاه عطار واقع شده است. معماری آرامگاه این نقاش بزرگ همانند آثار وی تماشایی و دل فریب جلوه می کند. معمار این بنا هم پروفسور هوشنگ سیحون بوده است. این بنا از شش ایوانچه مقعر که هر یک دارای مساحتی بالغ بر ۲۸ متر مربع هستند، تشکیل شده و با کاشی های معرق لاجوردی و سفید رنگ به زیباترین حالت ممکن مزین شده اند.

۴- دره هفت غار از بهترین جاهای دیدنی نیشابور

جاهای دیدنی نیشابوریکی دیگر از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی نیشابور، دره هفت غار است که طبیعت ساده اما جذابی دارد و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. این مکان از بهترین ییلاقات نیشابور محسوب می شود و آبشارهای بزرگ و کوچک بسیاری دارد. این دره که در شمال نیشابور واقع شده، دارای خاکی سرخ رنگ است. در تابستان تعداد بسیار زیادی از مردم شهر به دره هفت غار می روند تا اوقات خوشی را در آنجا سپری کنند. شما می توانید از راه های مختلف خود را به این دره زیبا برسانید. ولی بهترین راه این است که به روستای باغرود رفته و در آنجا پس از ۱۰ دقیقه کوهنوردی و رسیدن به ارتفاع ۱۵۰۰ متری به ابتدای دره برسید. از روستای غار نیز می توانید به دره هفت غار بروید، ولی از آن جا راه رسیدن اندکی دشوارتر می باشد.

۵- دهکده چوبی از بهترین جاذبه های گردشگری نیشابور

جاهای دیدنی نیشابوردهکده چوبی هم در زمره جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی نیشابور قرار دارد. مهندس حمید مجتهدی این دهکده را ساخته است. تمام سازه های این دهکده از چوب می باشد. در این مکان مسجدی وجود دارد که تلفیقی از هنر و دین را به نمایش گذاشته است. مسجدی که در مقابل موریانه و حتی زلزله هشت ریشتری آسیب ناپذیر بوده و هیچ ستونی ندارد. این دهکده همچنین دارای یک کتاب خانه دوطبقه، نانوایی، فروشگاه نیز هست که شما می توانید از آنها بازدید نمایید.

۶- شادیاخ از بهترین جاذبه های گردشگری نیشابور

جاذبه های گردشگری نیشابورشادیاخ که شادی کاخ یا شادی یاخ هم خوانده می شود، یکی دیگر از مکان های دیدنی نیشابور محسوب می گردد که با وقوع زلزله ای در سال ۶۶۹ هجری قمری از بین رفت. در سال ۱۳۷۹ شمسی این محله قدیمی کشف شد و باستان شناسان به این مسئله پی بردند که در این منطقه، بخش های مختلفی مانند آهنگری، شیشه گری، تالار عام و غیره وجود داشته است. قدمت این مکان تاریخی به اوایل قرن سوم هجری قمری برمی گردد.

۷- باغرود از مکان های دیدنی نیشابور

جاهای دیدنی نیشابورباغرود از ییلاقات زیبای نیشابور است که در دوازده کیلومتری شمال این شهر قرار دارد و یکی از پاتوق های مهم مردم آن به حساب می آید. این منطقه آب و هوای خوبی داشته و در زمره مکان های دیدنی این شهر قرار دارد. در پایان هفته شما می توانید شاهد نیشابوری های زیادی باشید که برای گذراندن اوقات و استراحت به اینجا می آیند. در مسیری که منتهی به باغرود می شود، منطقه ای را به نام برف ریز مشاهده خواهید کرد که جشم اندازهای زیبا و مناظر دل نشینی دارد. شما همچنین از طریق باغرود می توانید خود را به مکان های دیدنی دیگری مانند هفت غار یا روستای دربهشت برسانید.

۸- حمام گلشن از بهترین جاهای دیدنی نیشابور

جاذبه های گردشگری نیشابورحمام یا گرمابه گلشن از آثار تاریخی نیشابور است که در کنار میدان محلوج فروشان واقع شده است. این حمام تاریخی که ۱۱۰۰ متر مربع مساحت دارد، متعلق به اوایل دوران قاجار است. حمام گلشن در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است. این اثر قسمت هایی همچون ورودی، سربینه یا رختکن، بینه یا گرمخانه و خزینه دارد. گرمابه رختکنی دارد که کف آن با سنگ مرمر فرش شده است. یک راهرویی که پیج و خم دارد، رختکن را به گرم خانه متصل می کند.

۹- آبشار بار از جاذبه های طبیعی نیشابور

جاذبه های گردشگری نیشابوردر ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور شهری به نام بار واقع شده است که در آن آبشاری به طول ۳۰۰ متر جریان دارد. آین آبشار زیبا توسط کوه ها و درختان زیادی احاطه شده و مناظر و چشم اندازهای زیبایی خلق کرده است. گفتنی است که این آبشار پلکانی است و در میان باغ های گردو قرار گرفته است. طبیعت دیدنی پیرامون این آبشار همراه با صدای موسیقی آن، لحظاتی فراموش نشدنی را برای شما رقم می زند.

۱۰- قدمگاه امام رضا (ع) یکی از بهترین جاذبه های گردشگری نیشابور

جاهای دیدنی نیشابوریکی دیگر از مکان های دیدنی نیشابور باغ قدمگاه است که در ۲۴ کیلومتری نیشابور واقع شده است. این باغ قدمگاه خوانده می شود، زیرا در این مکان مقدس سنگی سیاه قرار دارد که روی آن دو رد پا مشاهده می شود. این رد پاها را منسوب به امام رضا (ع) می دانند. به همین خاطر زائران بسیاری که قصد رفتن به مشهد و زیارت امام را دارند، از این مکان هم بازدید می کنند. این باغ  متعلق به دوره صفوی می باشد و دارای چشم اندازهای زیبایی است.

کلام آخر

نیشابور جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی بسیاری دارد که در این مطلب به آنها اشاره ای نشد. به نظر شما جای کدام جاذبه ها در این فهرست خالی است؟ شما به کدام یک از جاذبه های این شهر علاقه مند هستید؟ آیا تجربه شخصی از سفر به این شهر دارید؟ با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

مطالب مرتبط;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: زهرا قره گزلو

متولد دی ماه هستم و عاشق سفر کردن. غیر از سفر دوست دارم که زمانم رو پشت لپ تاپ و با کندو کاو کردن تو دنیای اینترنت بگذرونم. از بچگی آرزو داشتم که هکر باشم. مثل کرکترهای فیلما. اما این علاقه تو همه این سال ها با تجربه ها و مهارت های مختلف کنار هم جمع شد. الان به جایی رسید که میتونم خودم رو به عنوان نویسنده، سئو کار و طراح سایت معرفی کنم. دنیای اینترنت برام مثل سفر کردنه. هر چقدر که جاهای مختلفی میرم، تجربه های بیشتری به دست میارم. اینجا هم هرقدر که بیشتر اسکرول میکنم و به تخصص های مختلف سرک میکشم، پخته تر میشم و علاقه م روز به روز بیشتر میشه.