in

دندان خرچنگ کجاست؟

محل قرارگیری اندام خرچنگ

جانوران موجودات زنده ای هستند که از ابتدای آفرینش، محیط زندگی آنها با انسان مشترک بوده است. بعضی از این موجودات، به عنوان منبع غذایی انسان به حساب می آیند و از تعدادی دیگر، برای تامین پوشاک و انجام امور استفاده می شود. پس این موجودات را می توان هم زیستان بشر بر روی کره خاکی دانست. اما دنیای جانوران محدود به حیوانات موجود در اطراف ما نیست و جانورشناسان هر سال، موجودات جدیدی را کشف می کنند. بعضی از این جانداران ساختار بدنی بسیار جالبی دارند که خرچنگ، نمونه کوچکی از آنهاست. تا بحال به این فکر کردید که دندان خرچنگ کجاست؟ در ادامه سری به دنیای شگفت انگیز و عجیب حیوانات زده و در خصوص ساختار بدنی عجیبی که خرچنگ دارد، توضیح خواهیم داد.

آشنایی با خرچنگ و انواع گونه های آن

خرچنگ، جانداری ده پایی از زیر شاخه سخت پوستان است. سخت پوستان به زیر شاخه ای از موجودات بندپا اطلاق می شود که سر سینه آنها آبشش، کاسه پشتی و زواید دو شاخه ای دارد. دم خرچنگ بسیار کوتاه است و در زیر سینه اش پنهان شده است. خرچنگ دو چنگال دارد و قسمت بیرونی بدن آن، از لایه ای ضخیم و سخت تشکیل شده است. این موجود جذاب را می توان در اقیانوس ها و یا در خشکی پیدا کرد. تاریخچه زیست این جاندار بسیار طولانی است و بقایایی از قدیمی ترین سنگواره های کشف شده از او، به دوران ژوراسیک برمی گردد.

خرچنگ ها را می توان در ابعاد و اندازه های مختلفی یافت. بزرگترین نژاد از خرچنگ، متعلق به خرچنگ های ژاپنی است که طول پاهای آنها به بیش از ۴ متر می رسد. اما خرچنگ های ریز چند میلی متری هم وجود دارد که به آنها خرچنگ نخودی می گویند. خرچنگ ها بیش از ۴۵۰۰ گونه دارند و «جلبک»، منبع اصلی غذایی این جانداران به حساب می آید. اما جلبک تنها خوراک خرچنگ نیست و این موجودات همه چیزخوار، از کرم ها، سخت پوستان، قارچ ها، نرم تنان و باکتری ها برای سیر شدن خود استفاده می کنند.

دندان خرچنگ کجاست؟

طول عمر یک خرچنگ، بستگی به زیستگاه آنها دارد و معمولا خرچنگ های خانگی، بیشتر از همنوعان وحشی خود عمر می کنند. یک خرچنگ آبی بین یک تا ۱۰ سال زنده می ماند؛ اما در عوض عمر خرچنگ های ژاپنی به ۵۰ تا ۱۰۰ سال هم می رسد. این موجودات ساختار بدنی بسیار جذابی دارند که در ادامه به بخش های خاص آن اشاره می کنیم.

ساختار بدنی عجیب خرچنگ

چشم خرچنگ بر روی ساقه ها قرار دارد. این ویژگی به خرچنگ اجازه می دهد تا حتی زمانی که زیر سنگ یا در آب است، بتواند محیط اطراف خود را مشاهده کند. مفصل پاهای خرچنگ به گونه ای است که آنها در پهلو حرکت می کنند؛ البته بعضی از خرچنگ ها می توانند به عقب و جلو رفته و یا شنا کنند. بدنه این جاندار صاف است و به آنها اجازه می دهد تا در مواقع خطر، خود را در بین شکاف های بسیار باریک جا دهند. اگر خرچنگ یک پا یا پنجه خود را در مبارزه از دست دهد، اندام از دست رفته بعد از یکسال دوباره رو به عقب رشد خواهد کرد.

خرچنگ نر و ماده را می توان از روی ساختار شکم و پنجه آنها تشخیص داد. شکل شکم یک خرچنگ نر، مثلثی و باریک است؛ اما گونه ماده این جاندار شکمی گردتر و پهن تر دارد. پنجه خرچنگ نر هم بزرگتر از نوع ماده آن است.

ساختار بدنی خرچنگ

دندان خرچنگ کجاست؟

جالب ترین موضوع در ارتباط با ساختار بدنی خرچنگ، مربوط به محل قرارگیری دندان آنها است. به همین خاطر در اکثر سوالات عمومی پرسیده می شود که دندان خرچنگ کجاست؟ دندان خرچنگ در معده اش قرار دارد! کلیه های این جاندار در سرش و سیستم عصبی اش در شکم او قرار گرفته است. مغز این جاندار را نیز می توان در گلویش یافت.

کلام آخر

شاید پس از فهمیدن اینکه مغز و دندان خرچنگ کجاست، کمی تعجب کرده باشید. اما دنیای جانوران مملو از شگفتی های ریز و درشت است. شگفتی هایی که خبر از توانایی پروردگار عالمیان در خلق موجودات مختلف را می دهد. مطمئنا خرچنگ تنها جانور زنده با ساختار عجیب بدنی نیست و گونه های دیگری نیز وجود دارد. اگر حیوان عجیب دیگری را سراغ دارید، آن را در بخش دیدگاه ها به ما معرفی کنید.

مطلب مرتبط: مسجد ضرار کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: نت نظر