in

زندگی نامه مصطفی چمران

شهید مصطفی چمران

همه چیز درباره: زندگی نامه مصطفی چمران

زندگی نامه مصطفی چمران

برچسب ها: زندگی نامه شهید چمران , زندگی نامه شهید مصطفی چمران

این مطلب در بخش “مطالب روز” نوشته شده است و به “بیوگرافی مصطفی چمران” می پردازد. آیا به دنبال اطلاعاتی درباره “زندگی نامه شهید چمران” یا “زندگی نامه شهید مصطفی چمران” هستی؟ پس این مطلبو مطالعه کن و نظرتو در انتها برای ما بنویس.

شهید مصطفی چمران وزیر دفاع وقت جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ عراق بود. گفته می شود همسر ایشان یک هفته درکنار قبر همسر شهید می ماند و بعد مشخص می شود که شهید چمران منزلی برای سکونت نداشته!

زندگی نامه مصطفی چمران

مصطفی چمران ساوه‌ ای متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۱ معروف به دکتر چمران:

  • وزیر دفاع ایران دولت مهدی بازرگان و دولت موقت شورای انقلاب
  • از همراهان موسی صدر برای تشکیل جنبش امل در لبنان
  • نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی
  • از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق
  • بنیان‌ گذار ستاد جنگ‌ های نامنظم در جریان جنگ ایران و عراق

از نمونه سمت ها و فعالیت های شهید چمران است.

شهید چمران پس از پایان تحصیلاتش در رشته الکتروماکنیک در دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و درجه دکتری در فیزیک پلاسما کسب کرد. پس از گذراندن آموزش‌های نظامی در مصر، به لبنان رفت و به همراه موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثر داشت و از فرماندهان آن بود. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، او به ایران بازگشت و در دولت بازرگان، مدتی وزارت دفاع را برعهده داشت. او به عنوان یکی از اعضای نهضت آزادی، در دوره نخست مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد.

در جریان جنگ ایران و عراق، شهید چمران یکی از فرماندهان ایران بود. چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌ گذاشت. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش در ۴۹ سالگی به شهادت رسید.

ژ۳ ساخت کدام کشور است؟


این سوال با کد ( ID=3999 ) از آی پی ۹۱٫۹۲٫۲۰۸٫۲۰۲ در ۰۱/۰۴/۱۴۰۰ ثبت شده است.

نت نظر بزرگترین سایت نظردهی و نظرسنجی در ایران. کافی است عبارت مورد نظر خودتو در قسمت جستجوی سایت نت نظر جستجو کنی و مطالب وابسته را مطالعه کنی.

آیا این مطلبو دوست داشتی؟ نظرتو راجب “بیوگرافی مصطفی چمران” و یا هر سوالی درباره “زندگی نامه شهید چمران” و “زندگی نامه شهید مصطفی چمران” در قسمت دیدگاه ها بنویس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: نت نظر