پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال
in

پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال ۲۰۲۱ – لیست ۱۰تایی

معروف ترین ارزهای دیجیتال 2021

امروزه ارزهای دیجیتال و خرید و فروش کریپتوکرنسی ها، یکی از مباحث رایج در بین علاقمندان به سرمایه گذاری است. بازاری جهانی و جذاب برای سرمایه گذاری که به دانش و تجربه کافی در زمینه مدیریت ریسک نیاز دارد. در این بازار ارزهای دیجیتال متعددی وجود دارد و صرافی های معتبر سعی می کنند تا از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال در سایت خود پشتیبانی کرده و بستری برای خرید و فروش آن فراهم کنند. اما چه تفاوت ساختاری بین بهترین ارزهای دیجیتال با دیگر رمز ارزها وجود دارد که آنها را از بقیه متمایز می کند؟ در این مطلب لیستی از ارزهای دیجیتال معروف و پرطرفدار برای سرمایه گذاری را به شما معرفی می کنیم و توضیح کوتاهی در خصوص ساختار آنها ارائه خواهیم داد.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) را می توان شکل جدیدی از پول دیجیتال دانست که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده اند. اکثر این رمز ارزها در تراکنش های خود از فناوری بلاک چین استفاده می کنند و ویژگی های جذابی مانند شفافیت، غیرمتمرکز بودن و تغییر ناپذیری را دارند. در این سیستم جدید پرداخت، دیگر خبری از واسطه هایی همچون بانک و دولت نیست و کریپتو کرنسی ها را می توان بدون واسطه و در کوتاهترین زمان ممکن به شخص دیگر انتقال داد.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۸ توسط شخصیت مجهولی تحت عنوان «ساتوشی ناکاموتو» اختراع شد و اولین سکه های آن در سال ۲۰۰۹ میلادی به روش ماینینگ یا همان استخراج کردن ایجاد شدند. پس از بیت کوین ارزهای دیگری با ویژگی های متفاوت ساختاری به وجود آمدند و رفته رفته بسترهای مناسب برای استفاده از این ارزها در خرید و فروش روزانه زندگی مردم ایجاد شد. به طوری که امروزه دستگاه های کارتخوان مخصوص بیت کوین وجود دارد و اکثر سایت های معتبر جهانی این ارزها را به عنوان ابزاری برای انتقال ارزش معاملات قبول دارند.

پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال

۱ – بیت کوین (BTC)، اولین و بهترین ارز دیجیتال

ارز دیجیتال بیت کوین

بیت کوین را می توان پرچمدار ارزهای دیجیتال دانست. ارزی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ بوجود آمد و بیش از ۶۰ درصد ارزش معاملات روزانه بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص می دهد. بیت کوین از امنیت ساختاری بسیار بالایی برخوردار است و تاکنون هیچ گونه مشکل امنیتی نداشته است.

با بررسی روند قیمتی این ارز دیجیتال شناخته شده، می توان به سود دهی بیت کوین برای سرمایه گذاران بلند مدت خود پی برد؛ هر چند شاید الان هم برای بسیاری از افراد سوال باشد که چگونه بیت کوین بخریم؟! این ارز دیجیتال به روش ماینینگ (استخراج کردن) تولید می شود و برای کسب آن باید از ماینرهای قوی استفاده کرد. بیت کوین توسط شخصیت مجهولی تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو اختراع شد.

۲ – اتریوم (ETH)

اتریوم

اتریوم، دومین ارز دیجیتال معروف و پرطرفدار است که به عنوان رقیبی جدی برای بیت کوین به حساب می آید و همواره در تلاش است تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۵ بوجود آمد و طی دوره دو ساله اخیر نزدیک به ۹۹۶ درصد سود را برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته است.

اتریوم از فناوری بسیار قدرتمندی استفاده می کند و همکاری شرکت بزرگ مایکروسافت با این ارز دیجیتال، در محبوبیت آن نزد سرمایه گذاران بی تاثیر نبوده است. اتریوم را می توان به دلیل برخورداری از معاملات ارزان تر و سریع تر در مقایسه با بیت کوین، یکی از بهترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتوکرنسی ها دانست. ایده اتریوم متعلق به ویتالیک بوترین است.

۳ – کاردانو (ADA)

کاردانو بهترین ارز دیجیتال

یکی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین، کاردانو نام دارد. کاردانو قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در یک پلتفرم بلاک چینی را دارد و همواره به عنوان رقیبی سرسخت و آینده دار برای اتریوم به حساب می آید. تاریخ پیدایش این ارز دیجیتال محبوب به سال ۲۰۱۷ برمی گردد و بیش از یک درصد ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص می دهد. کاردانو توسط چارلز هاسکینسون (از بنیان گذاران اتریوم) پایه گذاری شد و رمز ارز اصلی آن شبکه آدا نام دارد.

۴ – لایت کوین (LTC)

لایت کوین

لایت کوین را می توان موفق ترین ارز بر پایه بیت کوین دانست که در سال ۲۰۱۱ میلادی و توسط چارلی لی (کارمند سابق گوگل) ایجاد شد. این ارز دیجیتال نیز هم چون اکثر کوین و توکن های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، از نوسانات قیمتی بیت کوین پیروی می کند و می توان به آن به عنوان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری حساب کرد.

قیمت این ارز دیجیتال در حال حاضر ۱۷۸ دلار است و به واحدهای کوچک آن لیتوشی می گویند. لایت کوین با ارائه دو الگوریتم، مزیت خود نسبت به دیگر ارزها را ثابت کرد و کاربران می توانند معاملات بیشتری را در زمان کمتر و با هزینه جزئی انجام دهند.

۵ – بیت کوین کش (BCH)

ارز دیجیتال بیت کوین کش

بیت کوین کش ارز دیجیتالی بود که در سال ۲۰۱۷ و به دلیل کند شدن شبکه بیت کوین و افزایش کارمزد تراکنش های بیت کوین، توسط راجر ور ملقب به مسیح بیت کوین، بوجود آمد. این رمز ارز با تغییر بر روی کد و سایز هر بلوک موجود در شاخه زنجیره بلاک چین بیت کوین ساخته شد که به آن هارد فورک می گویند.

صرافی های معتبری هم چون بایننس و کوین بیس از این ارز دیجیتال پشتیبانی می کنند و روزانه حجم چشمگیری از معاملات بازار ارزهای دیجیتال به بیت کوین کش اختصاص می یابد. بیت کوین کش را می توان از پرحاشیه ترین ارزهای دیجیتال دانست.

۶ – ریپل (XRP)، بهترین ارز دیجیتال با ویژگی های خاص

ریپل یکی از بهترین ارزهای دیجیتال

معاملات بزرگ بین بانک های جهانی، بسیار زمان بر و پر هزینه است. رمز ارز ریپل با نماد اختصاری XRP و با هدف حل این مشکل، در سال ۲۰۱۲ توسط جد مک کالب و کریس لارسن راه اندازی شد. ریپل در اصل یک شبکه و سیستم پرداخت توزیع شده است که این پول در آن معامله می شود.

این ارز دیجیتال از فناوری زنجیره بلوکی برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می کند و از ارزانترین رمز ارزهای موجود در بازار کریپتو کرنسی ها است که سابقه افت قیمتی شدیدی را در روند قیمتی خود دارد. با استفاده از پروتکل پرداخت متن باز و متمرکز ریپل، می توان پرداخت های بین المللی را به صورت کاملا ایمن و سریع و با کارمزد بسیار پایین انجام داد.

۷ – بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال

اکسچنج بایننس در حال حاضر بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است که بستری مطمئن و جذاب را برای تجارت صدها ارز رمزنگاری شده فراهم کرده است. بایننس همواره اولین نامی است که در لیست های معرفی صرافی های معتبر ارزهای دیجیتال در جهان از آن یاد می شود.

این صرافی توسط چانگ پنگ ژائو (Chang peng Zhao) تاسیس شد و در پلتفرم آن می توان بایننس کوین را با انواع ارزهای فیات مبادله کرد. صرافی غیر متمرکز بایننس روی بلاک چین بایننس کوین کار می کند و از آن می توان برای پرداخت کارمزد معاملات در این صرافی و بهره مندی از تخفیفات ویژه استفاده کرد.

این رمز ارز در واقع نوعی آلت کوین است که با بهره گیری از شبکه اتریوم و بلاک چین و بر اساس استاندارد ERC-20 ساخته شده است. با بررسی روند قیمتی بایننس کوین، به جایگاه و ارزش این رمز ارز در بازارهای کریپتو پی خواهید برد و دلیل معرفی آن را به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال خواهید فهمید.

۸ – استلار (XLM)

ارز دیجیتال استلار

ارز دیجیتال استلار را می توان خانواده ای از ریپل دانست که با ماهیتی تقریبا مشابه با آن در سال ۲۰۱۴ بوجود آمد. دلیل اصلی پیدایش این رمز ارز، اختلافی بود که بین جد مک کالب (به عنوان بنیان گذار ارشد ریپل) و توسعه دهندگان آن بوجود آمد. به همین دلیل استلار را می توان شاخه یا فورکی از ریپل دانست.

شیوه کار استلار و ریپل کاملا مشابه است و تنها تفاوت اصلی این دو ارز دیجیتال پرطرفدار را می توان در رویکرد آنها دانست. استلار قصد تسهیل پرداخت های بین افراد را دارد و ریپل به فکر راه حلی برای انتقال های بزرگ و زمان بر بین بانک ها و موسسات مالی سراسر جهان است. بلاک چین غیر متمرکز استلار در عرض ۳ تا ۵ ثانیه می تواند هزاران تراکنش را انجام دهد و رقیبی جدی برای بیت کوین به حساب میاد.

۹ – پولکادات (DOT)

پولکادات

پولکادات یکی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتوکرنسی ها است که از آن با عنوان نسل سوم بلاک چین نام می برند و این پروژه به عنوان رقیبی برای اتریوم به حساب می آید. این رمز ارز در عرض چند ماه توانست رشد چشمگیری را تجربه کرده و به جایگاه مناسبی در بازار برسد.

شبکه ارز دیجیتال پولکادات با نماد اختصاری DOT، کارمزد و سرعت تراکنش بهتری در قیاس با اتریوم دارد. تلاش برای ایجاد اینترنت غیر متمرکز، تسهیل کننده نسل بعدی وب یعنی وب ۳، ایفای نقش به عنوان رابط بلاک چین ها و … از دیگر اهداف این پروژه است که می تواند ارزش این ارز دیجیتال را افزایش دهد.

۱۰- دوج کون (DOGE) از بهترین ارزهای دیجیتال

دوج کوین بهترین ارز دیجیتال

دوج کوین، نام یکی دیگر از ارزهای دیجیتال معروف است که این روزها سر و صدای زیادی ایجاد کرده و تحت تاثیر توییت های ایلان ماسک قیمت آن افزایش و کاهش می یابد. شاید در سال ۲۰۱۳ و زمانی که بیلی مارکوس این ارز دیجیتال را برای خودش برنامه نویسی می کرد، کمتر کسی فکرش را می کرد که چنین رمز ارزی بدون بازاریابی و تلاش برای پذیرش نزد مردم، به جایگاه امروزی خود برسد.

بهرحال افزایش محبوبیت و قیمت ناگهانی این ارز دیجیتال، به تمامی فعالان بازارهای رمز ارز ثابت کرد که فراوانی یک رمز ارز دلیل بر بی ارزشی آن نیست و بازار ارزهای دیجیتال هر لحظه می تواند آبستن خبرهای جذاب باشد! محبوبیت ذاتی دوج کوین نزد مردم باعث شد که نام آن را به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال خدمت شما معرفی کنم. علاقمندان به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران می توانند دوج کوین را از صرافی نوبیتکس بخرند.

آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال قانونی است؟

قانونی بودن بیت کوین

این اواخر کشور السالوادور به عنوان اولین کشور در جهان اعلام کرده است که قصد دارد بیت کوین را به عنوان پول رسمی کشورش بشناسد. قبل از آن هیچ کشوری بیت کوین را به رسمیت نشناخته بود. اما ویژگی های جذاب این پول دیجیتالی، سبب شده که ارزش آن طی چند سال اخیر از چند صدم دلار به هزاران دلار آمریکا برسد. از طرفی روز به روز بر تعداد شرکت های بزرگی که بیت کوین را قبول دارند، افزوده می شود و در تراکنش های مالی خود از آن استفاده می کنند.

در ایران نیز نگهداری و سرمایه گذاری افراد حقیقی در بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هیچ منع قانونی ندارد. ولی فعلا نمی توان از آن به عنوان واحدی معتبر و قانونی برای تجارت و خرید و فروش های بزرگ استفاده کرد. دلیل این مسئله هم بسیار واضح است. چون از طرفی هنوز زیر ساخت های لازم برای استفاده از ارزهای دیجیتال در تراکنش های مالی وجود ندارد و از سویی دیگر دولت های جهان تاکنون سیاست و رویکرد شفافی درباره ارزهای دیجیتال اعلام نکرده اند.

اما با کمی دقت در خریدهای روزانه خود با استفاده از کارت های بانکی، می توان راه روشنی را برای بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال معتبر تصور کرد. چون می توان با تکیه بر فناوری بلک چین، بدون واسطه خرید انجام داد و دیگر نگران ورشکستگی بانک و بی ارزش شدن واحد پولی دولت ها نبود.

سخن آخر

ارزهای دیجیتال معرفی شده در این مطلب، تنها تعداد محدودی از صدها رمز ارزی بودند که روزانه در بازار کریپتوکرنسی ها معامله می شوند. به شخصه آینده روشنی را برای بازار ارزهای دیجیتال متصور هستم و دوست دارم بر روی استلار، ریپل و بایننس کوین سرمایه گذاری کنم. شما کدام رمز ارز را به عنوان بهترین ارزهای دیجیتال انتخاب می کنید و آیا اصلا حاضرید در این بازار سرمایه گذاری کنید و ریسک آن را به جان بخرید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..