متافیزیک
in ,

با متافیزیک و فلسفه آن بیشتر آشنا شوید

متافیزیک را بهتر بشناسید

در طول تاریخ همیشه مسائل یا پدیده هایی وجود داشته که علم قادر به توضیح آن ها نبوده است. این مسائل که بررسی درست یا غلط بودنشان یک مقاله جداگانه را می طلبد، همیشه برای افراد جذاب بوده است. دقیقا در همین مواقع بعضی از اشخاص فرصت طلب، از این حس کنجکاوی دیگران سوء استفاده می کردند. به طوریکه در سالیان درازی و حتی الان، اهداف شوم خود را پشت واژه هایی مانند هیولا، بختک، آل و یا جن قایم می کردند. اما امروزه که علم و آگاهی مردم افزیش یافته است، از کلمه ای به نام متافیزیک یاد می کنند.

در واقع امروزه هم بعضی از افراد در حال سوء استفاده از نادانی مردم هستند. اما نکته مهم این است که آن ها قصد دارند، حقه بازی های خود را با استفاده از کلمات به اصطلاح علمی (مانند ماوراء طبیعت یا پارانورمال) بپوشانند. موضوعی که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم، مفهوم و معنای اصلی واژه متافیزیک است. قرار است به این بحث بپردازیم که Metaphysics دقیقا به چه موضوعاتی پرداخته و به چه چیزهایی مربوط نمی شود. پس احتمالا تعجب خواهید کرد اگر بدانید که معنای متافیزیک با آن چیزی که احتمالا در ذهن شماست، تفاوت دارد. در ادامه قصد داریم برای زمان کوتاهی از دنیای فیزیکی فاصله گرفته و سری به دنیای غیر فیزیکی بزنیم.

متافیزیک چیست؟ 

متافیزیک چیست؟

اجازه دهید بحث را با تجزیه کلمه متافیزیک شروع کرده و معنای لغوی آن را به دست آوریم. این واژه از دو کلمه متا + فیزیک تشکیل شده است. متا به معنای (بعد) و فیزیک هم به معنای (طبیعت) ترجمه می شود. از ترکیب این دو لغت، به کلمه ما بعد الطبیعه رسیده که به عنوان مترادف فارسی متافیزیک شناخته می شود.

متافیزیک بخشی از علم فلسفه است که به مطالعه چیستی و علل به وجود آمدن پدیده ها می پردازد. به عبارت دیگر ما بعد الطبیعه به معنای مطالعه وجود شناسی یا بودن شناسی است. اما آنسوی دیگر ما کلمه فیزیک را داریم که از آن به عنوان مادی، جسمانی و طبیعی یاد می کنند. خیلی از افراد فیزیک و متافیزیک را در مقابل هم دانسته و آن ها را ضد هم می دانند. اما باید بگوییم که متافیزیک به معنای جهان هستی بوده که فیزیک قسمتی از آن را تشکیل می دهد.

واژه متافیزیک عنوانی بود که شاگردان ارسطو به مجوعه ای از مطالب او که به مباحث غیر فیزیکی می پرداخت، نسبت دادند. جالب است که ابن سینا فیلسوف و پزشک ایرانی گفته است که، کتاب ما بعد الطبیعه نوشته ارسطو را چهل بار بدون اینکه چیزی از آن بفهمم، مطالعه کردم. پس تا اینجا متوجه شدیم که ما بعد الطبیعه به مباحث عمیق تر و مفهومی تری می پردازد.

به طوریکه مطالعه یا فکر کردن به آن ها می تواند ذهن انسان را به خود مشغول کند. آیا شما هم مانند من گاهی اوقات به سوال های عمیق فکر می کنید؟ پرسش هایی مانند اینکه جهان چگونه، چرا و توسط چه کسی به وجود آمده است؟ اگر این چنین است، مطالعه متافیزیک گزینه خوبی برای مطالعه شما خواهد بود. اما باید دقت کنید که در مطالعه آن زیاده روی نکنید، چون که ممکن است از واقعیت خارج شوید!

متافیزیک شامل چه بخش هایی است؟

بخش های مختلف متافیزیک

متافیزیک علمی است که شش موضوع زیر را مورد بررسی قرار می دهد:

• هستی شناسی

در این بخش متافیزیک به مطالعه وجود شناسی پرداخته و از نظر آن هر چیزی که وجود دارد، یک موجود است. به عنوان مثال یک لپ تاپ را در نظر بگیرید. از نظر علم هستی شناسی آن لپ تاپ و هر چیزی که به آن مربوط می‌شود، به عنوان یک موجود در نظر گرفته می شود. در این هنگام متافیزیک شروع به پرسش هایی در مورد آن لپ تاپ می کندد مانند اینکه: لپ تاپ چیست؟ لپ تاپ چگونه کار می کند؟ قیمت لپ تاپ چقدر است؟

• عالم شناسی

عالم شناسی به مطالعه جایگاه زندگی انسان در عالم می پردازد. به عبارت دیگر عالم شناسی، به چرایی و چگونگی به وجود آمدن عالم هستی و سرنوشت آن می پردازد. دقت کنید که بحث عالم شناسی را در متافیزیک، با کیهان شناسی اشتباه نگیرید. کیهان شناسی به مطالعه چگونگی پیدایش و چیستی اجرام آسمانی مانند ستاره ها و کهکشان ها می پردازد. اما عالم شناسی مفهوم کلی تری داشته و سوال های عمیق تری را مطرح می کند مانند اینکه: انسان چرا دراین عالم هستی وجود دارد؟ هدف او از آمدن به اینجا چیست؟

• هویت

در بحث هویت، متافیزیک به دنبال بررسی ارتباط هر چیز با خودش هست. مثلا فرض کنید که دو تا لپ تاپ وجود دارند که از نظر جنس، برند یا رنگ و همه چیز مشابه یکدیگر هستند. آیا در این موقع می توانیم این دو را کاملا مساوی یکدیگر در نظر بگیریم؟ این موضوع در مورد انسان ها کمی متفاوت و پیجیده تر است. زمانی که دو فرد دو قلو را در نظر می گیریم، ممکن است آن ها کاملا مشابه یکیدگر باشند. اما وقتی به تجربه و تصمیمات آن ها در زندگی نگاه می کنیم، آن ها خیلی با هم متفاوت هستند.

• اراده آزاد

بحث جبر و اختیار سال هاست که مورد بحث و گفتگو فیلسوفان بوده است. البته این کاملا مشخص است که هر انسانی دارای اختیار است. دانستن این موضوع بسیار مهم و قابل تأمل بوده، به این دلیل که سرنوشت ما را می سازد. با توجه به موضوع اراده آزاد، متوجه می شویم که سرنوشت هر انسانی وابسته به تصمیمات خودش است. در حقیقت تصمیمات و اعمال ما نتیجه نهایی کیفیت زندگی ما را رقم خواهد زد.

• ذهن و جسم

یکی دیگر از بخش های جذاب بحث متافیزیک؛ بررسی رابطه بین ذهن و جسم است. حتما تا حدودی با بحث قانون جذب و تئوری های آن آشنا هستید. طبق این قانون، ذهنیت و افکار ما توانایی تأثیر گذاری بر روی زندگی ما را دارند. یعنی اینکه اگر شما به چیزهای مثبت فکر کنید اتفاقات مثبت و اگر به چیزهای منفی فکر کنید، با اتفاقات منفی رو برو می شوید. در این خصوص می توانید به افرادی نگاه کنید که با قدرت تمرکز اشیاء را از راه دور حرکت می دهند.

• دین و معنویت

از دیگر مباحثی که در علم متافیزیک مورد بررسی قرار می گیرد؛ بحث دین و معنویت است. مثلا اینکه آیا زندگی پس از مرگ وجود دارد؟ یا جواب به سوال اینکه آیا خدا وجود دارد یا خیر؟ می توان با اطمینان گفت که فکر کردن درباره مرگ و فلسفه آن چیزی است که هر انسانی حداقل یک بار به آن فکر است. این موضوعی است که متافیزیک به آن توجه داشته و آن را بررسی می کند.

آشنایی با ماوراء طبیعت؛ آن چیزی که متافیزیک نیست!

آشنایی با ماوراءطبیعت، آن چیزی که متافیزیک نیست

امروز ما در عصر اطلاعات قرار داریم و علم با سرعت زیادی در حال رشد است. فقط کافی است که سری به گوگل یا اپلیکیشن اینستاگرام بزنید تا با انبوهی از اطلاعات مواجه شوید. با این شرایط افرادی پیدا می شوند که اطلاعات دروغین و غیر واقعی را به خورد انسان ها می دهند. شاید تاکنون فیلمی در یوتیوب دیده باشید که دیده شدن یک جن را در ساختمان قدیمی نشان می دهد.

یا عکسی که مرتاض هندی را نشان داده که روی تختی پر از میخ در خواب فرو رفته است! باید دقت کنید که این مباحث و موضوعات مانند آن در حوزه ماوراء طبیعت قرار می گیرد نه متافیزیک. این ها مباحثی هستند که در همه کشور ها و در فرهنگ های مختلف، کم یا زیاد وجود دارد.

جالب است که بدانید تاکنون دانشمندان زیادی برای اثبات این پدیده ها جایزه های مختلفی را قرار داده اند. یعنی از افرادی که همچین ادعاهایی را دارند، درخواست شده که در شرایط آزمایشگاهی مشخصی، توانایی خود را اثبات کنند. ولی تاکنون هیچ منبع معتبری از تأیید این ادعا ها توسط علم خبر نداده است.

اما این را باید بدانیم که عدم اثبات این وقایع توسط علم، به معنای عدم وجود آن ها نیست. همچنین برخی افراد متافیزیک را با مباحثی مانند فیزیک کوانتوم که به نوعی فیزیک جدید محسوب شده، مقایسه می کنند. در حالیکه فیزیک کوانتوم، علمی است که به مطالعه کوانتا (واحد های تشکیل دهنده انرژی) می پردازد.

ما بعد الطبیعه؛ واقعیت یا خیال؟

ما بعد الطبیعه؛ واقعیت یا خیال؟

با اینکه مطالعه و یاد گرفتن در مورد متافیزیک بسیار جذاب است، اما مخالفان خاص خود را نیز دارد. برخی از افراد ما بعد الطبیعه را بحثی علمی دانسته ولی اشخاصی دیگر آن را توهمی بیش نمی دانند. اگر قصد دارید در این حوزه وارد شوید، باید بدانید که هنوز رشته دانشگاهی برای تدریس آن وجود ندارد. شما می توانید مطالعه آزاد خودتان را در مورد ما بعد الطبیعه، با مراجعه به سایت های معتبر ادامه دهید.

همانطور که گفته شد، معنای واقعی ما بعد الطبیعه با آن چیزی که امروزه به گوش می خورد، متفاوت است. متافیزیک به مسائل و پرسش های بنیادی پرداخته که معمولا افراد کمی به آن ها فکر می کنند. امروزه علم فیزیک به خاطر تلاش های دانشمندانی مانند اینشتین به پیشرفت های زیادی رسیده که زندگی ما را دگرگون کرده است.

ولی به قول یکی از دوستانم جهان از دو چیز تشکیل شده است، فیزیک + متافیزیک. شناخت و آگاهی از هر دو مورد کمک زیادی به موفقیت و درک شما از جهان خواهد کرد. آیا شما تاکنون در مورد متافیزیک مطالعه کرده یا چیزی درباره آن شنیده اید که ذهنتان را درگیر کرده باشد؟ لطفا تجربه ها و نظرات خود را در مورد این مقاله با دیگران به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه

نظر بده
  1. آره ، یک دانشگاه توی ایالات متحده آمریکا ایالت آریزونا سدونا وجود داره که متافیزیک را آموزش میده !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: اشکان عسکری

از وقتی که یادمه علاقه های گوناگونی داشتم. بعد از بررسی های زیاد فهمیدم که از قضا یک چند پتانسیلی هستم! آدم درونگرایی هستم و همین خصلتم باعث شد که با وبلاگ نویسی آشنا بشم و به تازگی هم وارد دنیای جذاب تبلیغ نویسی شدم. کلی کار است که باید تجربه و تعداد زیادی مسیر ناشناخته وجود دارد که باید طی کنم.