in

بهترین سوغاتی های شهر اصفهان – لیست ۱۰تایی

آشنایی با سوغاتی های اصفهان

اصفهان، یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری در ایران است. مردم این دیار، سالیانه میزبان مسافران متعددی از اقصی نقاط ایران و جهان هستند. شهری زیبا در مرکز ایران که با برخورداری از آثار باستانی متعدد و سبک خاص معماری، نظر هر گردشگری را می تواند به خود جلب کند. اما یکی از جذاب ترین بخش های هر سفری، خرید سوغاتی و کادو برای خانواده و عزیزان است. گز شاید معروف ترین سوغات اصفهان باشد، اما بی شک تنها تحفه و سوغاتی دیار نصف جهان نیست. پس اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، نگران نباشید؛ چون با لیستی از بهترین سوغات اصفهان با شما همراه هستیم.

بهترین سوغاتی های اصفهان

۱ – گز، معروف ترین سوغات اصفهان

گز سوغات اصفهان

گز، اصلی ترین و معروف ترین سوغات اصفهان است که از گذشته های دور تا به امروز، مسافران آن را به عنوان سوغات این دیار، برای عزیزان خود می خرند. این سوغاتی شیرین و خوشمزه، قدمتی چند صد ساله دارد که در گذشته آن را از ریشه بته یا گیاهی به نام گز درست می کردند که به آن «گز انگبین» می گفتند. اما این ماده بسیار کمیاب و گران قیمت است و امروزه به جای آن از انگبین علفی، شیر خشت، عسل و یا ترنجبین استفاده می کنند. گز لقمه ای، آردی، برشی، پیچی و شکلاتی از رایج ترین نوع گز اصفهان هستند که با افزودن تکه هایی از مغز بادام و پسته، آن را خوشمزه تر می کنند.

۲ – نبات

نبات

نبات از شیرینی های خوشمزه ای است که در اکثر شهرهای ایران ساخته می شود. اما مردم اصفهان نبات را در شکل ها و طعم های مختلفی درست می کنند تا در این زمینه هم خاص بودن خود را به گردشگران ثابت کنند. نبات های دارچینی، لیمویی، زعفرانی و نعنایی از رایج ترین سوغاتی های اصفهان هستند که متناسب با ذائقه خود می توانید از نوع چوبی آن برای صرف چایی استفاده کنید.

۳ – پولکی

پولکی از سوغاتی های اصفهان

یکی دیگر از سوغات اصفهان، آب نبات های رنگی و شفافی به نام پولکی است. پولکی در میان خود مردم اصفهان هم طرفداران بسیاری دارد. اکثرا از آن برای نوشیدن دمنوش و چایی استفاده می کنند. این سوغاتی خوشمزه از خانواده آب نبات ها است. مردم اصفهان آن را در طعم های مختلف کاکائویی، زعفرانی، کنجدی و … درست می کنند. پیشنهاد می کنم کمی آب لیموی عمانی را به چای اضافه کرده و آن را با پولکی صرف کنید تا طعم و عطر ناب سوغات اصفهان را تجربه کنید.

۴ – شیرینی کرکی

شیرینی کرکی

یکی دیگر از سوغات خوشمزه اصفهان، نوعی شیرینی گرد است که به آن کرکی می گویند. این شیرینی در دو طعم کاکائویی و ساده درست می شود و اکثرا برای تهیه آن از روغن حیوانی استفاده می کنند. ظاهر این شیرینی را هم با پودر پسته تزئین می کنند تا عطر و طعمی خاصی داشته باشد. در سفر به دیار نصف جهان و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان، می توانید شیرینی کرکی را به عنوان سوغاتی بخرید.

۵ – سوهان عسلی از بهترین سوغاتی های اصفهان

سوهان عسلی اصفهان

سوهان در اصل سوغات قم است؛ ولی در اکثر مناطق ایران درست می شود و هر شهری بر اساس سلیقه و ذائقه مردم خود، تغییراتی در ظاهر و طعم آن ایجاد می کند. در اصفهان هم نوع خاصی از سوهان درست می شود که به آن سوهان عسلی می گویند. عسل، شکر، خلال پسته و بادام، گلاب و …از جمله موادی هستند که برای درست کردن این سوغات اصفهان از آنها استفاده می شود. این شیرینی مقوی به دو صورت ورقه ای و برشی در بازار اصفهان یافت می شود.

۶ – برشتوک، سوغات اصفهان با شکلی خاص

برشتوک

برشتوک، نام یکی دیگر از سوغاتی های شهر اصفهان است. که اکثرا آن را به صورت تکه هایی لوزی شکل، برش می زنند. اگرچه این شیرینی بسیار معروف است و در اکثر شهرهای بزرگ ایران درست می شود. اما هنر و ذوق شیرینی پزان اصفهانی، طعم و عطری خاص به آن داده است. برشتوک نخودچی، برشتوک گندم، پودر قند، هل مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه برشتوک اصفهانی هستند.

۷ – جوز قندی، سوغاتی گران قیمت اصفهان

جوز قندی سوغات گران اصفهان

«الگ»، نام یک میوه محلی در اصفهان است که شباهت زیادی به هلو دارد. مردم اصفهان پوست این میوه را کنده و پس از درآوردن هسته آن، مغر آن را با پودر گردو و خاک قند پر کرده و سپس خشک می کنند. حاصل این کار، تهیه و فروش نوعی سوغاتی خوشمزه اصفهان به نام جوز قندی است. البته به جای الگ، می توان از آلو، انجیر و دیگر میوه های مشابه برای درست کردن این خوراکی خوشمزه استفاده کرد.

۸ – عسل فریدونشهر

عسل اصفهان

وجود گیاهان دارویی و نوع پوشش گیاهی هر منطقه، تاثیر مستقیمی در کیفیت و عطر و مزه عسل آن منطقه دارد. عسل را شاید بتوان حتی از بقالی سر کوچه هم خرید؛ اما بی شک طعم و مزه آن به پای عسل فریدونشهر اصفهان نخواهد رسید! در فریدونشهر اصفهان عسل را بر اساس نوع گیاهی که زنبور عسل از آن تغذیه می کند، تقسیم بندی می کنند و می توان انواع عسل گون زرد، عسل قنقال و عسل زول را به عنوان سوغات اصفهان بخرید.

۹ – بریان، خوراکی خوشمزه اصفهان

بریانی خوشمزه اصفهان

سوغاتی ها را همیشه نباید با خود به شهری دیگر برد. گاهی اوقات باید با آن دلی را از عزا درآورده و از لحظه به لحظه سفر خود لذت برد. بریان یا بریون، نام غذایی محلی در اصفهان است که با گوشت چرخ کرده گوسفند درست می شود. به این خوراکی خوشمزه چاشنی های دارچین و نعنا اضافه کرده و اکثرا با نان سنگک سرو می کنند. در کوچه بازارهای اصفهان رستوران هایی وجود دارد که تنها بریان و آبگوشت سرو می کنند و به آنها بریانی می گویند.

۱۰ – خورش ماست

خورشت ماست اصفهان

همیشه بعد از یه غذای دلچسب و خوشمزه محلی، به یک دسر ناب و خوش طعم نیاز داریم. اگر شانس با شما یار بود و مسافر دیار اصفهان شدید، حتما طعم خورش ماست را بچشید. این دسر سنتی به اندازه ای معروف است که اکثرا آن را به عنوان سوغات اصفهان می شناسند. این سوغاتی خوردنی اصفهان را با ترکیب ماست، گوشت، زعفران و شکر درست می کنند.

اصفهان کجاست؟

اصفهان سومین شهر بزرگ ایران است که آن را با عنوان نصف جهان می شناسند. شهری زیبا در مرکز ایران که اکثر میراث تاریخی آن در یونسکو ثبت شده است و از اصلی ترین قطب های گردشگری در ایران به حساب میاد. این شهر در دوران پادشاهی صفویان، پایتخت ایران بود و عمده رونق آن مربوط به آن دوران است. در کوچه پس کوچه های این شهر می توان ساعت ها نظاره گر سبک خاصی از معماری ایرانی بود که از گذشته تا کنون به یادگار مانده است.

دیار اصفهان

میدان نقش جهان، نمونه خاصی از این نوع معماری ایرانی است که در کنار منار جنبان، سی و سه پل، کاخ چهل ستون، مسجد شیخ لطف الله و پل خواجو، مجموعه ای بی نظیر از جاذبه های گردشگری در اصفهان هستند. اصفهان در حوزه صنایع و هنرهای دستی نیز، حرف های زیادی برای گفتن دارد. زیباترین شاهکارهای دست را می توان در کوچه بازارهای این شهر پیدا کرد. قالی بافی، ملیله دوزی، مینیاتور، سفالگری، فلزکاری، منبت کاری و غیره، جزو هنر دستان اساتید این شهر بزرگ است.

اصفهان را نه در کلام، بلکه باید با دل و جان دید. تا از نزدیک تک تک جذابیت های این شهر را تماشا کرد. ویژگی های گردشگری دیار نصف جهان تمامی ندارد. همیشه برای گشت و گذار در این شهر زیبا، وقت کم خواهید آورد.

سخن آخر

سوغاتی های اصفهان صرفا خوراکی نیستند و اکثر گردشگران، نمونه هایی از خاتم کاری، میناکاری و قلم زنی اصفهان را با خود به یادگار می برند. اما از آن جایی که بنده بسیار شکمو و خوش خوراک هستم، تصمیم گرفتم که صرفا سوغاتی های خوراکی اصفهان را به شما معرفی کنم. اگر شما هم تجربه ای از سفر به این دیار کهن و هم کلامی با مردم شیرین زبان آن دارید، لطفا در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

تاریخچه شهر اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..