in

جاذبه های گردشگری و توریستی مشهد – لیست ۲۰تایی

جاهای دیدنی مشهد

مشهد، دومین کلانشهر بزرگ ایران به حساب میاد که در شمال شرقی کشور قرار گرفته است. سرزمینی عرفانی با جاذبه های گردشگری متعدد و جذاب، که اصلی ترین آن حرم مطهر امام رضا (ع) است. دیاری که برای سفر به آن و زیارت، باید طلبیده شوید و افتخار دست بوسی نصیبتان شود. شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی، مذهبی و علمی متعدد که می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. گذر نت نظر این بار به دیار ضامن آهو و جاهای دیدنی مشهد افتاده و قرار است تا پس از زیارت حرم مطهر امام عاشقان، سری به بهترین جاذبه های گردشگری مشهد بزنیم و این اماکن دیدنی را به شما معرفی کنیم.

چگونه به مشهد سفر کنیم؟

مشهد یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری کشور است و هر ساله میزبان گردشگرانی است که با هدف زیارت و یا بازدید از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد به آنجا سفر می کنند. اما برای سفر به این شهر زیبا و دوست داشتنی، راه های مختلفی وجود دارد و تقریبا می توان گفت که از تمامی نقاط کشور و با قطار، اتوبوس و هواپیما می توان خود را به مشهد رساند. البته عاشقان زیادی هم با هدف زیارت و با پای پیاده خود را به مشهد می رسانند.

سفر با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی به مشهد

اما در حالت کلی با ماشین شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما می توان از تهران به مشهد رفت. این بستگی به زمان و فرصت مسافرتی شما دارد که کدام یک را انتخاب کنید. مثلا برای پایتخت نشینانی که دوست دارند از ماشین شخصی خود برای بازدید از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد استفاده کنند، دو مسیر سمنان و شمال وجود دارد. مسیر سمنان اگرچه سه ساعت نزدیک تر از مسیر شمال است، اما جاده ای یکنواخت و کویری دارد و در طول مسیر از شهرهای دامغان، سرخه، گرمسار، سمنان و .. عبور خواهید کرد.

اما مسیر شمال بسیار سرسبز و زیباست و در طول مسافرت خود می توانید از تماشای مناظر بکر جنگل های شمال و حتی آب های خزر لذت ببرید. این مسیر جاده ای بین مشهد و تهران، از شهرهای گلوگاه، بهشهر، چناران، ساری و … می گذرد. پس برای مسافرت با ماشین شخصی و رفتن از تهران به مشهد، دو مسیر با منظره های کاملا متفاوت وجود دارد و در نهایت انتخاب با شماست.

رفتن از تهران به مشهد با اتوبوس، قطار یا هواپیما

قطار مشهد

برای افرادی که به هزینه سفر اهمیت می دهند و تحمل ۱۳ ساعت نشستن در داخل ماشین را دارند، می توانند از اتوبوس استفاده کنند. استفاده از قطار هم یکی دیگر از روش های رایج سفر از تهران به مشهد است که هزینه آن بسته به نوع قطار و خدماتی که در طول ۸ ساعت مسیر ریلی به شما ارائه می دهند، متفاوت است. در نهایت برای کسانی که توانایی خرید بلیط هواپیما را دارند، این سفر یک ساعت و نیم طول خواهد کشید و هواپیمای آنها در فرودگاه جنوب شرقی مشهد خواهد نشست.

جاذبه های گردشگری مشهد

۱ – حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم امام رضا جاذبه گردشگری مشهد

ایران کشوری اسلامی است و دین رسمی مردم آن اسلام است. پس منطقی است که اماکن مذهبی آن، جزو پربازدیدترین جاذبه های گردشگری باشند. اما حساب حرم مطهر امام رضا (ع)، از دیگر حرم مطهر امامان و شخصیت های برجسته دینی، جداست و عشق به این امام بزرگوار در هیچ مرز و جغرافیایی نمی گنجد.

به طوری که اکثر مورخان و جغرافی نویسان، مرقد مطهر ایشان را دایره المعارفی از هنر اسلامی می دانند که در طول گذر زمان بر شکوه و عظمت آن افزوده شده و با وجود تحولات سیاسی متعدد، دست نخورده مانده است. این مکان مطهر، جزو اولین و بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است و نقش و نگار بر جای مانده از هنر اسلامی را می توان در فضاهای معماری، صحن های متبرکه و رواق های آن مشاهده کرد.

۲ – برج رادکان، از جاذبه های خاص گردشگری مشهد

برج رادکان مشهد

برج رادکان، نام یکی دیگر از مکان های دیدنی مشهد است که ارتفاعی در حدود ۳۵ متر دارد. این برج بدنه ای استوانه ای شکل و آجری دارد که با گچبری آن را تزئین کرده اند. در بخش گنبد آن نیز، سازه ای مخروطی شکل مشاهده می شود و این طور به نظر می رسد که آن را با هدف تحقیقات در زمینه نجوم ساخته باشند. نمای خارجی آن نیز تا ارتفاع سه متری، یک ۱۲ ضلعی و پس از آن تا زیر گنبد، ۳۶ ترک یا نیم استوانه وجود دارد و داخلش هشت ضلعی است. دیگر زیبایی های این برج در سخن نمی گنجد و حتما لازم است که این جاذبه گردشگری مشهد را از نزدیک دید.

۳ – پیر پالاندوز از زیباترین جاذبه های گردشگری مشهد

پیر پالاندوز، جاذبه گردشگری تاریخی مشهد

پیر پالاندوز، نام آرامگاهی منسوب به یکی از عرفای شیعه مذهب ذهبیه، به نام شیخ محمد مقتدی کارندهی (کاردهی) است. این مکان در اصل خانقاهی بوده که توسط این شیخ فقید در مشهد ساخته شد و چون برای امرار معاش خود پالاندوزی می کرد، به ایشان این لقب را داده اند. این بنای تاریخی در خیابان نواب صفوی و ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) قرار دارد و در سال ۱۳۵۶، به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد.

۴ – کوه سنگی از جاهای دیدنی مشهد

پارک کوه سنگی مشهد

کوه سنگی، نام یکی از بزرگترین پارک های تفریحی مشهد است که در جنوب غربی شهر و انتهای خیابان کوهسنگی قرار دارد. در این مجموعه زیبا می توانید دو تا از رشته کوه های بینالود را ببینید که با ترکیبی از سنگ و آب و نور مزین شده اند. این جاذبه گردشگری را می توان از قدیمی ترین جاهای دیدنی مشهد دانست که شاه عباس صفوی در آن تاج گذاری کرده است.

۵ – آرامگاه نادر افشار

جاذبه گردشگری مشهد

مشهد در دوران افشاریان پایتخت ایران بوده و عمده رونق این شهر بزرگ، به این برهه مهم تاریخی برمی گردد. نادر شاه افشار در طول حکومت خود، سه مقبره بزرگ در مشهد بنا نهاد و برای ساختن آن از سنگ های مرمر سیاه بسیار بزرگی استفاده کرد که آنها را از دهخوار قان آذربایجان به خراسان آورده بودند. یکی از این مقبره ها آرامگاه نادرشاه افشار است. عمارت خورشید و موزه نادری، از بخش های جذاب این جاذبه گردشگری در شهر مشهد است که می تواند برای علاقمندان به مکان های تاریخی بسیار جذاب باشد.

۶ – مقبره فردوسی

مقبره فردوسی، بهترین جاذبه گردشگری مشهد

حکیم ابوالقاسم فردوسی را می توان استاد خلق شعر حماسی دانست که نبرد رستم و سهراب آن، شهره عام و خاص است. آرامگاه این شاعر بزرگ در ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد قرار دارد و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شهر مشهد است. در بخش های مختلف این آرامگاه، می توان آثاری از شیوه معماری هخامنشی و دوره اشکانی را مشاهده کرد. علاقمندان به شعر و ادب فارسی می توانند در سفر خود به شهر مشهد، بازدید از این مکان دیدنی را در اولویت قرار دهند.

۷ – سرزمین موج های آبی، بهترین مکان تفریحی مشهد

بهترین جاذبه گردشگری مشهد

سرزمین موج های آبی، یکی از بزرگترین پارک های آبی سرپوشیده در آسیا است که با بخش های متنوع و جذاب خود، هر گردشگری را به سمت خود می کشاند. در این مجموعه تفریحی امکانات هیجان انگیز بسیار زیادی وجود دارد؛ پس بهتر است که یک روز کامل از مسافرت خود را صرفا برای رفتن به این پارک آبی اختصاص دهید. سرسره های آبی این مجموعه بسیار متنوع و استاندارد هستند و با خیالی آسوده می توانید از بودن در چنین مکان تفریحی، لذت ببرید. طی سال های اخیر، فاز دوم سرزمین موج های آبی برای بانوان راه اندازی و تجهیز شده است.

۸ – مسجد جامع گوهرشاد

مسجد گوهر شاد مشهد

علاقمندان به معماری و کاشی کاری، می توانند نمونه هایی از این هنر اصیل ایرانی را در مسجد گوهرشاد واقع در ضلع جنوبی حرم رضوی مشاهده کنند. مسجدی زیبا و پربازدید که در سال ۸۲۱ هجری قمری، به دستور گوهر شاد بیگم همسر شاهرخ، ساخته شده است. این بنای عظیم با وسعتی ۹۰۳۹ متر مربعی، از بزرگترین مساجد چهار ایوانی ایران به حساب میاد که هفت شبستان، یک صحن وسیع، چندین در ورودی و … را شامل می شود.

۹ – کلات نادری، مجموعه ای از بهترین جاذبه های گردشگری در مشهد

جاذبه کلات نادری مشهد

کلات نادری نام یکی از شهرهای خوش آب و هوا در فاصله ۱۴۵ کیلومتری از مشهد است که مجموعه ای از اماکن دیدنی و تاریخی را در دل خود جای داده است. این شهر نام خود را از نادر شاه گرفته و گفته می شود که تیمور لنگ پس از ۱۴ بار حمله به آن، شکست خورد و از آن صرف نظر کرد. کاخ خورشید، ارتکند، مسجد کبود گنبد و آبشار قره سو، از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد هستند که در کلات نادری قرار دارند.

۱۰ – پارک جنگلی طرقبه

طرقبه

طرقبه در زبان محلی به معنای آبادی بزرگ است و با بازدید از این پارک جنگلی زیبا در مشهد، دلیل این نام گذاری را خواهید فهمید. منطقه ای سرسبز و دیدنی در شهر مشهد که با باغ های میوه احاطه شده و چشم انداز بسیار زیبایی دارد. در بخش های دیگر طرقبه مشهد غذاخوری های متعددی وجود دارد که انواع غذاهای محلی هم چون فسنجان و دیزی را سرو می کنند. البته در این جاذبه گردشگری سرسبز، غذاهای دیگری هم برای علاقمندان به کبابی و بریانی یافت می شود.

۱۱ – بازار رضا، بهترین جاذبه تجاری مشهد

بازار رضا مشهد

در فاصله کمی از حرم امام رضا (ع)، بازاری سنتی وجود دارد که به آن بازار رضا می گویند. این بازار از شلوغ ترین مراکز خرید در شهر مشهد است که زائران پس از زیارت می توانند سوغاتی و صنایع دستی مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنند. از دیگر خصوصیات برجسته بازار رضا، سبک معماری خاص آن است. این ویژگی باعث شده تا مسافران آن را به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد بشناسند. که علاوه بر خرید، می توانند از تماشای زیبایی های آن لذت ببرند.

۱۲ – حمام مهدی قلی بیک، بهترین جاذبه تاریخی مشهد

بهترین جاذبه تاریخی مشهد

در سفر خود به شهر زیبای مشهد، سری به راسته بازار بزرگ این شهر زده و به سراغ حمام مهدی قلی بیک می رویم. این حمام قدیمی، به دستور یکی از امرای تیموری در سال ۱۰۲۷ قمری ساخته شده است و دارای بخش ها و فضاهای متعددی است. زیباترین بخش آن، بینه حمام است که هشت ستون دارد و سقف آن را با تزئینات نقاشی مزین کرده اند. این جاذبه گردشگری پس از وقف آستان قدس رضوی در سال ۱۳۸۵ هجری شمسی، تبدیل به موزه مردم شناسی شد و در آن اشیا قدیمی را نگهداری می کنند.

۱۳ – پارک علمی پروفسور بازیا، جاذبه گردشگری موضوعی مشهد

جاذبه موضوعی مشهد

شهر مشهد را پایتخت مذهبی ایران می دانند که هر ساله میزبان مسافران زیادی از راه های دور و نزدیک است. این ویژگی سبب شده تا مسئولین این شهر توجه ویژه ای به صنعت گردشگری و جذب توریسم داشته باشند. به همین خاطر در بخش های مختلفی از این شهر می توان پارک ها و مجموعه های تفریحی خاص را پیدا کرد. پارک علمی پروفسور بازیا، یکی از این جاهای دیدنی است که به عنوان اولین پارک موضوعی در ایران شناخته شده است. بخش های مختلف این مجموعه شامل تونل آفرینش و فروشگاه، شما را به درون بدن انسان می برد و با مفاهیمی هم چون پرواز در فراز آسمان و فضای خارج از جو، آشنا می کند.

۱۴ – مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو

مدرسه علیه عباسقلی

برای تماشای یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد، به ابتدای خیابان صفوی این شهر باید رفت. جایی که مدرسه ای قدیمی و تاریخی با بیش از صد حجره، با نام مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو قرار گرفته است. این بنای تاریخی در سال ۱۰۴۵ هجری شمسی و به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شد. مقرنس کاری و کاشی کاری های موجود در این بنای آجری، جلوه ای بی نظیر را برای گردشگران و مسافران علاقمند به هنر معماری فراهم کرده است. این مکان دیدنی مشهد، در فهرست آثار ملی قرار گرفته و در حال حاضر به عنوان حوزه علمیه از آن استفاده می کنند.

۱۵ – کلیسای مسروپ قدس

کلیسای مسروپ قدس

ایران سرزمینی زیباست که مردمانی با فرهنگ ها و مذاهب مختلف را در دل خود جای داده است. ارامنه های ایرانی نیز، بخشی از اهالی این مرز و بوم هستند که در جای جای کشور عزیزمان زندگی می کنند. به همین دلیل کلیساهای معروفی را می توان در شهرهای بزرگ ایران یافت. در مشهد نیز کلیسای مسروپ قدس، تنها کلیسای ارامنه این شهر به حساب می آید که در دوران پهلوی اول ساخته شد. این سازه تاریخی دو گنبد دارد که به راس هر دوی آنها صلیب وصل شده است. کلیسای مسروپ قدس، بهترین جاذبه گردشگری مشهد برای ارامنه ایرانی است.

۱۶ – خانه توکلی مشهد

بهترین خانه تاریخی مشهد

به سراغ یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد می رویم و این بار بنایی به جا مانده از دوره قاجار را به شما معرفی می کنیم. سازه ای آجری ملقب به خانه توکلی، که در محدوده حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته است. در بازدید ظاهری از این جاذبه گردشگری، ستون هایی آجری و کاشی کاری نفیس را می بینید که می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. بخش های داخلی این سازه هم با ارسی، از یکدیگر جدا شده اند. اگر به خانه های قدیمی و سبک خاص معماری قدیم علاقه دارید، حتما سری به خانه توکلی مشهد بزنید.

۱۷ – مسجد ۷۲ تن

مسجد ۷۲ تن

در شهری مذهبی چون مشهد، می توان مسجد های تاریخی بسیاری را پیدا کرد. این مساجد در طول زمان و توسط شخصیت های برجسته بنا شده اند و اکثر آنها در فهرست آثار ملی ایران قرار دارند. مسجد ۷۲ تن مشهد، یکی از این جاذبه های گردشگری است. این مسجد در ابتدای بازار بزرگ این شهر قرار گرفته است. این مسجد توسط امیر غیاث الدین بنا شده و در ابتدا آرامگاه بوده و سپس به مسجد، تغییر کاربری داده است. نام دیگر مسجد ۷۲ تن، «مسجد شاه» است.

۱۸ – بوستان باغ ملی مشهد

بهترین جاذبه گردشگری در مشهد

پیدا کردن یک مکان دنج و باصفا برای استراحت، همیشه جزو اولویت های مسافران غریب در هر شهری است. باغ ملی مشهد، یکی از زیباترین پارک های این شهر است که محیطی آرام و دلنشین دارد. در این مکان امکانات تفریحی متعددی برای بزرگسالان و کودکان فراهم شده و خیال مسافران را از هر بابت راحت می کند. این باغ قدمتی دیرینه دارد و در سال ۱۳۴۵ توسط حسین ملک، به شهرداری مشهد واگذار شد.

۱۹ – رستوران معلق، جاذبه گردشگری خاص مشهد

جاذبه خاص گردشگری مشهد

بعضی از مسافران مشهدی به دنبال مکانی مهیج برای تفریح هستند و دوست دارند تجربه ای خاص از مسافرت را داشته باشند. رستوران معلق مشهد را می توان یک جاذبه گردشگری خاص در دهکده شاندیز این شهر دانست. که علاقمندان خاص خود را می طلبد. این رستوران ظرفیتی ۳۲ نفره دارد که با حساب ۱۰ خدمه، وزن آن به ۹ تن می رسد. این رستوران مخصوص گردشگرانی است که دوست دارند آدرنالین خون خود را افزایش دهند و در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین، غذا میل می کنند!

۲۰ – باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد، آخرین مکان دیدنی لیست ما است که در بلوار جمهوری این شهر قرار گرفته است. در این مجموعه ۲۵ هکتاری از شهر مشهد، شاهد ترکیبی از علم و معماری هستیم. این پارک در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و ۶۰۰ گونه گیاه دارویی و ژنتیکی در آن وجود دارد که می تواند از لحاظ علمی و زیبایی، برای گردشگران جذاب باشد.

سخن آخر

مشهد شهری توریستی و زیباست که جاذبه های گردشگری متعددی دارد. تمامی اماکن دیدنی آن را نمی توان در لیست ۲۰ تایی معرفی کرد. ضمنا در سفر خود به شمال شرقی کشور، می توانید از جاذبه ها گردشگری نیشابور هم بازدید کنید. خیلی دوست دارم برای یک بار هم که شده، به مشهد سفر کنم و جذابیت های این شهر را از نزدیک ببینم؛ ولی متاسفانه تاکنون قسمت نشده. شما هم می توانید تجربه سفر زیارتی یا تفریحی خود به مشهد را برای ما بازگو کرده و بهترین جاذبه گردشگری مشهد را به ما معرفی کنید. منتظر نظرات و تجربیات ارزشمند شما در بخش دیدگاه ها هستیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..