in

آموزش سیر تا پیاز کار با افزونه یواست سئو

نحوه انجام سئو محتوا با یواست سئو

خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی، داشتن سایت کافی است. بدین منظور به یک طراح سایت پول می دهند تا یک سایت شیک برایشان طراحی کند. و بعد از آن با کلی اشتیاق منتظر هستند که همینطور پول به حسابشان واریز شود. اگر در حوزه کسب و کار اینترنتی فعالیت می کنید؛ حتما با من هم عقیده هستید که انجام این کار (داشتن سایت) لازم است ولی کافی نیست! شما نیاز به ابزاری قدرتمند برای سئو سایت دارید و آن ابزار نصب پلاگین های ضروری و کار با افزونه یواست سئو است.

زمانی که کلمه ای را در اینترنت جستجو می کنید؛ گوگل هزاران سایت را به شما نشان می دهد. اکثر افراد معمولا وارد سایت اول یا نهایتا سوم می شوند و از مطالب آن ها استفاده می کنند. بعید می دانم که کسی حاضر باشد به سراغ سایت با رتبه ۸۰ گوگل برود! چون به خوبی می دانیم که اگر سایتی در رتبه اول قرار گرفته پس حتما از نظر گوگل اعتبار دارد. به دست آوردن این اعتبار، وابسته به رعایت قواعدی است که گوگل وضع کرده و آن قوانین سئو نام دارد. کار با افزونه یواست سئو (yoast seo) یکی از بهترین رایج ترین ابزارها برای انجام این کار است. در ادامه به آموزش سئو سایت به زبان ساده می پردازیم و امید واریم که برای شما مفید واقع شود.

افزونه یواست سئو چیست؟

افزونه یواست سئو چیست؟ کار با افزونه یواست سئو

ابزار یواست سئو یا (yoast seo) یکی از ابزارهای کاربردی برای سئو بوده که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. با اینکه ابزارهای دیگری نیز وجود دارند؛ اما بسیاری از وب مستران و تولید کنندگام محتوا، سئو سایت با یواست سئو را پیشنهاد می دهند. سئو محتوا با یواست سئو دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید. استفاده از این ابزار آسان بوده و فقط کافی است که محتوای خود را با استانداردهای آن تطبیق دهید. این ابزار محتوای شما را کاملا مورد ارزیابی قرار داده و پیشنهاداتی را جهت بهبود آن ارائه می دهد.

این افزونه مانند یک خط کش بوده که پیروی از معیارهای آن به منزله اطاعات از قوانین گوگل است. اگر شما بتوانید محتوای خود را به صورت صحیح سئو کنید؛ جایگاه بهتری در رتبه بندی گوگل پیدا می کنید. اگر مشغول مطالعه این مقاله هستید؛ احتمالا قصد دارید که کار با افزونه یواست سئو را یاد بگیرید. در ادامه شما را با بخش های مختلف این ابزار و همچنین چگونگی کار با آن آشنا خواهیم کرد.

آموزش نصب افزونه یواست

جهت کار با افزونه یواست سئو ابتدا باید آن را نصب کرده و سپس از آن استفاده کنید. پیش از آموزش سئو سایت با یواست سئو، آشنایی با تنظیمات و بخش های مختلف ان ضروری است.

تنظیمات عمومی

نخستین سربرگ از این افزونه یواست سئو، عمومی نام داشته که خود دارای چهار قسمت مجزا است:

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

 پیشخوان

این صفحه کلیه اطلاعات و اعلان های مربوط به آپدیت افزونه را در اختیار شما قرار می دهد.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

امکانات

این سربرگ به شما امکان فعال یا غیر فعال کردن امکاناتی از جمله تحلیل خوانایی مطالب، آنالیز سئو، نقشه های xml سایت و غیره را می دهد. تمامی این موارد به صورت پیش فرض فعال بوده و شما می توانید در صورت نیاز غیر فعال کنید.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

یکپارچگی

در این سربرگ شما می توانید ابزارهایی مانند SEMurch یا Ryte را فعال یا غیر فعال کنید. SEMurch  بهترین کلمات کلیدی را در صفحه شما پیدا کرده و Ryte نیز به دنبال مشکلات احتمالی وب سایت شماست.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

ابزارهای وب مستر

این ابزار باعث بهبود ارتباط سایت شما با گوگل شده و این کار به بهینه سازی سایت کمک می کند. این ابزار اتصال سایت شما در بایدو، بینگ، گوگل و یاندکس را بدون کد نویسی فراهم می کند. جهت استفاده از این موارد و دریافت کد باید روی لینک مختص هر کدام کلیک کنید.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

تنظیمات ظاهر جستجو

دومین سربرگ اصلی از افزونه yoast seo  تنظیمات ظاهر جستجو بوده که نقش مهمی در سئو سایت شما دارد. این سربرگ نیز دارای بخش های مختلفی بوده که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

سربرگ عمومی

پیکر بندی تنظیمات کلی افزونه مربوط به این قسمت بوده و در هنگام جستجو نمایش داده می شود. این بخش خود دارای سه قسمت مجزا است.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

جدا کننده عنوان

اگر یکی از مطالب سایت نت نظر را در گوگل سرچ کنید؛ اسم NetNazar را در انتهای عنوان می بینید. این همان کاری است که می توانید با استفاده از قسمت جدا کننده عنوان انجام دهید.

صفحه نخست

با استفاده از این قسمت می توانید برای نوشته های خودتان عنوان و توضیحاتی را ارائه دهید.

نمودار دانش

در این قسمت شما باید مشخص کنید که صاحب وب سایت شخص حقیقی است یا یک سازمان. در ادامه باید نام (شخص یا سازمان) را به همراه لوگو وارد کنید.

سربرگ انواع محتوا

این سربرگ شامل تنظیماتی از قبیل فعال سازی فیلد توضیحات متا برای برگه ها یا نوشته ها، فعال سازی امکان نمایش برگه ها یا نوشته ها در موتورهای جستجو و … است.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

عناصر چند رسانه ای

این قسمت به کتابخانه چند رسانه ای و آپلود تصاویر مربوط می شود. در اینجا معمولا آدرسی که آپلود می شود را روی تصویر قرار خواهند داد.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

سربرگ طبقه بندی ها

این بخش به شما این امکان را می دهد که دست ها، برچسب ها و محصولات را شخصی سازی کنید.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

بایگانی

این قسمت مربوط به زمانی است که سایت شما بیشتر از یک نویسنده دارد. در واقع با استفاده از این گزینه کاربر می تواند با سرچ کردن، به دیگر مطالب او دست پیدا کند.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

سربرگ مسیر راهنما

این سربرگ شامل یک مسیر متنی کوچک بوده که در بالای برگه ها نمایش داده می شود. در واقع این گزینه به کاربر کمک کرده که متوجه شود در حال حاضر در کجای سایت قرار دارد.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

سربرگ RSS

با استفاده از این قسمت می توانید برای هر پست خوراک RSS یک بک لینک به سایت خود اضافه کنید.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

تنظیمات اجتماعی

در این سربرگ شما می توانید دیگر حساب های اجتماعی خود را جهت ارتباط بهتر با وردپرس وارد کنید. کارشناسان سئو انجام این کار را در بهینه سازی سایت مؤثر دانسته اند.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

تنظیمات ابزارها

ابزارها آخرین سربرگ از yoast seo بوده که باید جهت کار با افزونه یواست سئو با آن آشنا شوید. این سربرگ نیز دارای سه بخش زیر است.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

درون ریزی و برون ریزی

با استفاده از این قسمت می توانید تنظیمات seo مربوط به افزونه های دیگر را در یواست سئو وارد کنید. همچنین می توانید تنظیمات یواست سئو را به صورت داده های متا استخراج کنید.

ویرایشگر فایل

این ابزار به شما کمک می کند که بتوانید پرونده های مهم مانند robots.txt و htaccess را تغییر دهید.

ویرایشگر گروهی

در این بخش کلیه برگه ها و نوشته های خود را به همراه عنوان های سئو هر کدام می بینید. این ابزار امکان ویرایش عنوان و دیگر موارد آن ها را برای شما فراهم می کند.

آموزش کار با افزونه یواست سئو

تا به اینجا با سئو سایت با یواست سئو آشنا شده و با ابزارهای آن نیز آشنا شدید. الان وقت آن رسیده است که کار با ابزار یواست سئو را فرا گرفته و صفحات خود را بهینه کنید. پس از نصب این ابزار، می توانید آن را در انتهای صفحات محتوای خود مشاهده کنید.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

کلید واژه کانونی 

اولین چیزی که برای سئو محتوا با یواست سئو نیاز دارید؛ انتخاب یک کلمه کلیدی اصلی یا کانونی است. شما در کادر کلید واژه کانونی باید کلمه کلیدی خود را بنویسید. با این کار، ابزار یواست سئو بهینه سازی محتوای شما را بر اساس آن کلمه کلیدی انجام خواهد داد.

پیش نمایش گوگل

گاهی اوقات نیاز دارید که قبل از انتشار محتوا، خود را جای خواننده گذاشته و نوشته خود را بررسی کنید. با انتخاب گزینه پیش نمایش گوگل، شما می توانید نمای کلی از محتوای خود را قبل از انتشار ببینید.

عنوان سئو

نوشتن عنوان خوب یکی از مؤثر ترین روش ها برای جذب مخاطب و خوانده شدن مقاله هایتان است. در اینجا باید یک عنوان جذاب برای محتوای خود نوشته و این تایتل در گوگل نیز نمایش داده می شود.

نامک

نامک شامل کلمه یا کلماتی بوده که در انتهای آدرس صفحه شما در مرورگر به مخاطب نشان داده می شود. توجه کنید که باید در انتخاب نامک دقت کافی به خرج داده و پس از انتخاب، آن را تغییر ندهید.

توضیحات متا

اگر همین الان کلمه ای را در گوگل سرچ کنید؛ تعداد زیادی سایت به شما نمایش داده می شود. اگر دقت کنید در زیر هر عنوان سایت، جملاتی نوشته شده است که به آن متا دیسکرپشن می گویند. متا یکی از فاکتورهای مهم در کار با افزونه یواست سئو بوده و باید آن را جذاب و مهیج بنویسید.

آنالیز سئو

اما می رسیم به جذاب ترین قسمت سئو سایت با یواست سئو یعنی آنالیز سئو. این قسمت از آن جهت مهم است که محتوای شما را به صورت کامل تحلیل کرده و گزارش می دهد. در اینجا شما با سه نوع چراغ مواجه می شوید که هر کدام معنای خاصی دارند.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

چراغ قرمز

اگر هنگام سئو محتوا با یواست سئو با چراغ قرمر مواجه شدید؛ یعنی اینکه باید آن موارد را بهبود دهید. مزیت کار با افزونه یواست سئو این است که روش برطرف کردن آن خطا را نیز به شما می گوید.

چراغ زرد

مواردی که با چراغ زرد نمایش داده شده است، اشتباه نیستند اما قابلیت بهتر شدن دارند. یعنی با کمی بهبود می توانید چراغ آن موارد را نیز سبز کرده و امتیاز بهتری از گوگل دریافت کنید.

چراغ سبز

نمایش چراغ سبز بدین معنا بوده که شما کار خود را به نحو احسن انجام داده و توانسته اید دل گوگل را به دست آورید!

آنالیز خوانایی متنن

سئو محتوا با یواست سئو فقط مربوط به سبز کردن چراغ های مربوط به آنالیز سئو نیست. بلکه خواندن محتوای شما نیز باید برای خوانندگان آسان باشد. بدین منظور ابزار یواست سئو، محتوای شما را از نظر جملات یا پاراگرف های طولانی نیز بررسی می کند.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

افزودن کلید واژه

ممکن است شما بخواهید محتوای خود را برای کلمات دیگری نیز سئو کنید. بدین منظور می توانید آن کلمه را در قسمت افزودن کلید واژه وارد کنید. شما می توانید نهایتا ۴ کلمه دیگر را به غیر از کلمه کلیدی اصلی انتخاب کنید.

محتوای شاخص

اگر مقاله ای که نوشته اید طولانی و مهم است، فعال کردن این گزینه بر سئو تأثیر مثبت دارد.

پیشرفته

با این گزینه می توانید تنظیمات ایندکس یا نوایندکس شدن یا فالو یا نوفالو کردن صفحه خود را انجام دهید.

آموزش تنظیمات برای کار با افزونه یواست سئو

سربرگ اسکیما

این سربرگ فرایند جستجو کردن را بهبود داده و باعث می شود که گوگل صفحات شما را بهتر آنالیز کند.

سئو چیست؟

سئو چیست؟ کار با افزونه یواست سئو

سئو (Seo) به معنای بهیه سازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل است. علم سئو به شما کمک می کند که در موتورهای جستجو به رنبه های بهتری دست پیدا کنید.به صورت خلاصه سئو شامل فعالیت هایی بوده که ما در طراحی سایت و استراتژی محتوا انجام می دهیم که رتبه بهتری در گوگل داشته باشیم.

امروزه رضایت گوگل تا حد زیادی در گرو خشنودی مخاطبین است. در واقع اگر می خواهید به جایگاه خوبی در گوگل برسید؛ باید دل مخاطبین خود را به دست آورید. مثلا ظاهر و سرعت سایت را بهبود داده و محتوای مفید و جذابی را به بازدید کنندگان سایتتان هدیه دهید. این فعالیت ها و کارهای مشابه آن را تحت عنوان سئو کلاه سفید می شناسند.

اما همیشه افرادی وجود دارند که می خواهند از روش های غیر اصولی جهت پیش برد اهدافشان استفاده کنند. به این روش ها سئو کلاه سیاه گفته شده و در صورت مشاهده توسط گوگل جریمه می شوند. البته ما سئو کلاه خاکستری نیز داریم که ترکیبی از دو مورد ذکر شده است. علم سئو به صورت کلی شامل سه دسته مهم زیر است:

سئو تکنیکال

در این قسمت باید به کارهایی مانند کد نویسی صحیح سایت، رعایت قوانین سئو و … توجه شود. همچنین سایت شما باید سرعت خوبی داشته باشد که آن را نیز در سئو تکنیکال انجام می دهیم.

بازاریابی محتوا

در اینجا شما باید تمرکز خود را به تشخیص کلمات کلیدی با ارزش و نگارش یک محتوای اصولی اختصاص دهید. در ضمن بحث لینک سازی داخلی نیز در این دسته قرار می گیرد.

لینک سازی خارجی

در این مرحله باید لینک سازی خارجی سایت خود را بهبود دهیم. فعالیت هایی مانند تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یا خرید رپورتاژ آگهی در این دسته قرار می گیرد. اگر نیاز دارید تا کمی بیشتر در خصوص سئو سایت اطلاعات کسب کنید، مطالعه آموزش سئو سایت به زبان ساده برای شما مفید خواهد بود.

سخن آخر

به قول آقای بیل گیتس، محتوا پادشاه است. تولید محتوای با کیفیت یگانه راه شما برای پیروز شدن در رقابت کسب و کار اینترنتی است. اما دقت کنید که تولید محتوا منهای سئو، هیچ گونه ارزشی نداشته و دردی از شما دوا نمی کند. در این خصوص می توانید از کار با افزونه یواست سئو جهت سئو محتوای خود استفاده کرده و رتبه خوبی بگیرید. اما همانطور که در بخش قبلی اشاره کردم؛ سئو سایت فقط مربوط به کار با این افزونه نیست. سئو قسمت های دیگری نیز داشته و باید آن ها را نیز به دقت بررسی کنید. اگر سوالی دارید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشده است، در قسمت نظرات آن را مطرح کنید.

مطلب مرتبط:

نیچ مارکتینگ چیست؟

2 دیدگاه

نظر بده
  1. خیلی ممنون
    البته مهمترین نکته اینه که مطلب برای یک انسان و نه ربات بهینه بشه. تلاش موتور گوگل هم همینه. شبیه سازی یک انسان و براورد یک وبسایت و محتوا از نقطه نظر یک بازدید کننده ی معمولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: اشکان عسکری

از وقتی که یادمه علاقه های گوناگونی داشتم. بعد از بررسی های زیاد فهمیدم که از قضا یک چند پتانسیلی هستم! آدم درونگرایی هستم و همین خصلتم باعث شد که با وبلاگ نویسی آشنا بشم و به تازگی هم وارد دنیای جذاب تبلیغ نویسی شدم. کلی کار است که باید تجربه و تعداد زیادی مسیر ناشناخته وجود دارد که باید طی کنم.