بهترین فیلم های سینمایی ترکیه
in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه افتضاحافتضاح ضعیفضعیف

بهترین فیلم های سینمایی ترکیه – لیست ۲۰ تایی

فیلم های سینمایی ترکیه

سینمای ترکیه از سال ۱۹۱۴ میلادی شروع به فعالیت کرد. اما تا اواخر دهه ۱۹۹۰ برای مخاطبان زیاد شناخته نشده بود. در این دهه با ظهور نسل جدیدی از کارگردانان و بازیگران جوان و پرشور، سینمای این کشور دچار تغییر شد و بهترین فیلم های سینمایی ترکیه در این دهه خلق شد و سینمای این کشور در بخش های مختلف جهان طرفداران زیادی پیدا کرد. فیلم های سینمایی ترکیه مانند سریال های این کشور، می توانند جذاب باشند و مخاطب خاص خود را داشته باشند. اما بهترین فیلم های سینمایی ترکی کدام ها هستند؟

بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

۱- Only You ( فقط تو) فیلم سینمایی ترکی عاشقانه

بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

(فقط تو) یک درام عاشقانه بسیار جذاب است. عشق پسری را به دختری نابینا که هیچ چیز را در زندگی خود به‌درستی تجربه نکرده، روایت می‌کند. این فیلم با پایانی هیجان‌ انگیز، اشک بسیاری را درآورده است و اگر شما هم قصد تماشای آن‌ را دارید بهتر است که برای آن آماده باشید. کارگردان این فیلم عاشقانه هاکان یونات است که در سال ۲۰۱۴ اکران شد.

۲- Sevmek Zaman  (زمان عاشقی)

فیلم ترکی زمان عاشقی

ملودرام تجربی متین ارکسان یعنی فیلم زمان عاشقی داستان عجیبی را روایت می کند. در حقیقت ادعای این فیلم این است که عشق یک پدیده بوده و فرد برای عاشق شدن نیازی به شخص دیگری ندارد. در واقع همه چیز مربوط به خود فرد است. دیدگاه ارکسان درباره عشق بسیار پیچیده و جالب بوده است‌‌.

در این فیلم یک نقاش نه چندان قهار درحال کار در یک عمارت مجلل است که یک زن جوان را دیده و عاشق او می شود، بدون آنکه حتی نام او را بداند. در طول داستان پس از مدتی، نقاش و این زن جوان و زیبا با هم ملاقت می کنند، اما مرد در دیدارشان از این زن امتناع کرده و ادعا می کند که عاشق او نیست.

۳- Tepenin Ardi  (پشت تپه)

فیلم سینمایی پشت تپه

اولین فیلم سینمایی تمثیلی امین آلپر بر روی یک مسئله جهانی تمرکز می کند، داستان ساده فیلم در حقیقت یک انتقاد تند از سیاست های دولت ترکیه و همچنین دیگر دولت ها در جهان است.

داستان فیلم در واقع درباره یک افسر معمولی بازنشسته است که برای زندگی به حومه شهر نقل مکان می کند و با انجام فعالیت های کشاورزی روزهای خود را با لذت می گذارند. اما یک روز، درحالی که خانواده افسر بازنشسته به ملاقات او می آیند، یک بز متعلق به افراد محلی به محل زندگی او رفته و این اتفاق ساده باعث ایجاد حوادثی شده و جنگی را بین افراد محلی و او راه می اندازد.

 ۴- Paper Lives ( زندگی کاغذی)، از بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

فیلم زندگی کاغذی، از بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

فیلم سینمایی زندگی کاغذی از بهترین فیلم های سینمایی ترکیه است که توسط کن الکی در سال ۲۰۲۱ ساخته شد. این فیلم سینمایی در مورد مرد جوانی به نام مهمت است که با جمع آوری کاغذ های باطله امرار معاش می کند. او انبار مواد زاید جامد را در محله اداره می کند و به افراد نیازمند، به ویژه کودکان و نوجوانان بی خانمان سال هاست که کمک می کند.

 ۵- Noah Land  ( زمین نوح)

فیلم سینمایی زمین نوح

فیلم ترکی زمین نوح در مورد زندگی فردی به نام عمر است. او که از بحران میان سالی رنج می‌ برد، مجبور است با روستاییان خشمگین روبرو شود تا به آرزوی مرگ پدر بیگانه اش مبنی بر دفن شدن در زیر درخت توحید شده نوح که پدرش ادعا می‌ کند نیم قرن پیش کاشته است، پی ‌برد.

۶- alone (تنها)

فیلم ترکی تنها

فیلم سینمایی ترکی ” تنها” از بهترین فیلم های عاشقانه ترکی است که توسط چاقان ایرماک ساخته شد و در سال ۲۰۰۸ بر روی پرده سینما رفت. که پس از اکران توانست تحسین و توجه منتقدان و مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

داستان این فیلم در مورد افرادی است که پریشانی ک انزوای زندگی مدرن بر روابط عاطفیشان تاثیر منفی گذاشته است. آلپر و آدا که کاملا با هم تفاوت دارند به طور اتفاقی در یک کتاب فروشی با هم ملاقات می کنند. آلپر، آدا را تا محل کارش تعقیب می کند و از او می خواهد برای آشنایی بیشتر با هم بیرون بروند. اما آدا علاقه ای به برقراری رابطه عاطفی جدی ندارد.

۷- Delibal (دلیبال)، از بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

فیلم عاشقانه دلیبال

این فیلم ساخته علی بیلگین است که در سال ۲۰۱۵ اکران شد. از بازیگران اصلی ان می توان به لیلا لیدیا توتلو، حسین آونی دانیال و چاعاتای اولوسوی اشاره کرد. داستان فیلم به ماجرای کلیشه ‌ای پسر پولدار و دختر فقیر (متوسط) می ‌پردازد، در ابتدا زیاد جذاب به‌نظر نمی‌رسد اما بازی خوب بازیگران باعث شده تا این فیلم رضایت مخاطبان را کسب کند.

باریش پسری باهوش و با استعداد است و خانواده ثروتمندی دارد. او عاشق دختری به‌ نام فیسون می شود که در یک کافه کار می ‌کند. باریش سعی می‌ کند توجه دختر را به سمت خود جلب کند. اما فیسون که از خانواده‌ای متوسط است و با بورسیه وارد دانشگاه شده تمام تمرکزش بر ادامه تحصیل تا مقطع دکتر است و از عشق و عاشقی دوری می‌ کند.

۸- Winter Sleep (خواب زمستانی)

خواب زمستانی، بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

خواب زمستانی یکی دیگر از آثار جذاب کارگردان معروف سینمای ترکیه یعنی نوری بیلگه جیلان می باشد. فیلم نامه جذاب این فیلم که توسط همسر جیلان نوشته شده است، باعث شده این فیلم جزوه بهترین فیلم های سینمایی ترکیه به شمار بیاید. این فیلم ساختار مخوفی دارد و زندگی را در نگاه یک هتل دار پیر در کوهستان به نمایش می گذارد. این فیلم توانست در سال ۲۰۱۴ نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کند. ولی از راه یابی به اسکار باز ماند.

فیلم ترکیه ای درباره بازیگر بازنشسته‌ای است که یک هتل کوچک در مرکز آناتولی را اداره می‌ کند. رابطه اش با همسر جوانش، نهال بسیار خروشان و جنجالی شده است و خواهرش نجلا هم در تلاطم طلاقی است که تازه پشت سر گذاشته است.

۹- In The Family ( در خانواده)، از بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

این فیلم کمدی جذاب، داستان کرت و سولماز است که در یک روز از همسران خودشان جدا شده و بعد با هم آشنا می ‌شوند و اتفاقات دیگری رخ می‌ دهد. این فیلم در سال ۲۰۰۵ ساخته شده است.

۱۰- My Only Sunshine (تنها طلوع من)

فیلم سینمایی تنها طلوع من

فیلم سینمایی تنها طلوع من، به کارگردانی رها اردم اثر فاخر سینمای ترکیه است که با بازخورد خوبی از سوی منتقدان روبه رو شد. این اثر غم انگیز، شهر استانبول را از دو منظر به تماشا می نشیند. از یک سو شهر زیبای استانبول با همه امکانات آن از دیدگاه یک مرد ثروتمند به آن پرداخته می شود. در سوی دیگر از نگاه یک خانواده فقیر به شهر کثیف استانبول می پردازد.

داستان این فیلم در مورد دختر ۱۴ ساله ای به نام حیات است. حیات پرستار پدری ناتوان است و در کنار پدر مریضش، پدربزرگ بد اخلاقی دارد ولی این مسایل از شور او کم نمی کند.

۱۱- Chosmos ( کیهان)، از فیلم های سینمایی ترکیه

فیلم کیهان

فیلم کیهان از بهترین فیلم های سینمایی ترکی است که تصاویر و سکانس های آن به شدت مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد. این فیلم در چندین جشنواره خارجی و داخلی جوایز زیادی را به دست آورده است.

داستان در ابتدا در مورد مردی عجیب است که به یک باره به کمک یحیی که یکی از شخصیت ‌های اصلی داستان است، می ‌آید و پسر او را که در رودخانه غرق شده است و تقریبا بی جان است نجات می ‌دهد.

۱۲- The Edge Of Heavene ( لبه بهشت)

بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

لبه بهشت یکی از کارهای جذاب فیلمساز مشهور، فاتح آکین است که سال ۲۰۰۷ اکران شد. این فیلم جایزه بهترین سناریو جشنواره کن را دریافت کرد. به نظرم تماشا این فیلم جذاب خالی از لطف نخواهد بود.

داستان فیلم در مورد مردی است که از یک زن روسپی می ‌خواهد که با او زندگی کند و تمام درآمد یک ماهش را برای نگه داری از او و به عنوان حقوق آن زن خرج می کند. این داستان ادامه دارد تا در یک شب شخصیت مرد داستان به شدت از خود بی خود می ‌شود.

۱۳- Head On ( در مقابل دیوار)

فیلم ترکی در مقابل دیوار

فیلم در مقابل دیوار، یک فیلم سینمایی ترکی معروف است که کارگردان آن فاتیح آکن است. ستارگانی همچون بیرول اونل، سیبل ککیلی و کاترین استریبک در آن به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم در اروپا جوایز زیادی همچون خرس طلایی را از جشنواره فیلم برلین دریافت کرد.

داستان فیلم در مورد یک مرد ۴۰ ساله و یک دختر جوان ۲۰ ساله است که در بیمارستان با یکدیگر به طور اتفاقی ملاقات می ‌کنند و داستان زندگی این دو نفر به طرز عجیبی به هم گره می ‌خورد.

۱۴- The Wild Pear Tree ( درخت گلابی وحشی)

فیلم درخت گلابی وحشی

نوری بیلگه جیلان یک بار دیگر هم با آثار خود جهان را از نگاه زوایای عکاسی به نمایش گذاشت. زوایایی که در پرداختن به آن‌ها استاد است و سال‌ها برای پیدا کردن لوکیشن‌های تک و معناگرا در جست و جو پیدا کرده است. درخت گلابی وحشی یک فیلم هنری و مربوط به ارتباط بین زندگی هنرمند و فضای اطرافش است. که برخی اوقات خیلی سخت می ‌گذرد و این سختی حد خود را اصلا به نمایش نمی ‌گذارد. داستان این فیلم مربوط به شخصیتی به نام سینان است که به ادبیات علاقه فراوانی دارد و نویسنده است. ولی منابع مالی کافی برای چاپ کتابش را در اختیار ندارد.

۱۵- Once Upon a Time in Antolia (روزی روزگاری در آناتولی)

فیلم روزی روزگاری در آناتولی

 

نوری بیلگه جیلان که او را می‌توان کیارستمی ترکیه دانست همیشه همه را با فیلم‌هایش تحت تاثیر می ‌گذارد، فیلم‌هایی با مفاهیم سنگین و هنری که بسیار به مزاق منتقدین خوش می‌آید. فیلم روزی روزگاری در آناتولی یک اثر هنری است که بیننده را با خود همگام می ‌کند و داستان پیچیده یک قتل را بسیار ساده بیان می ‌کند.

جالب است بدانید که داستان این فیلم کاملا براساس واقعیت است و یکی از نویسندگان این فیلم در جریان اتفاقات واقعی این جنایات در کشور ترکیه بوده است و در ساخت محتوای فیلم بسیار کمک کرده است. روزی روزگاری آناتولی، داستان چند گروه متشکل از پلیس، چند حفار، ماموران دادگستری، پزشک و یک فرد متهم به قتل تشکیل شده است که در جستجو برای یافتن جسد مقتول هستند.

۱۶- Ivy ( پیچک)، فیلم سینمایی ترکی

فیلم ترکی پیچک

فیلم پیچک در سال ۲۰۱۵ ساخته شد. این فیلم درباره یک کشتی باری است. پس از ورشکسته شدن صاحب این کشتی باربری، خدمه کشتی او را تنها نمی گذارندو خدمه در یک سفر طولانی کاپیتان را تا رسیدن به مصر همراهی می‌ کنند اما پس از ماه‌ها سرگردانی بر روی آب، اتفاقات عجیبی درون کشتی رخ می دهد.

۱۷- Sibel (سیبل)، بهترین فیلم سینمایی ترکیه

سیبل، از بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

فیلم ترکی سیبل داستان یک دختر جوان لال را که توسط روستاییان محروم است، روایت می‌ کند. سیبل ۲۵ ساله به همراه پدر و خواهرش در روستایی محروم در دریای سیاه زندگی می‌کند. سیبل که یک دختر لال است شیوه‌ زندگی خوش را دارد. دختر جوانی که با سنت اجداد خود با سوت زدن ارتباط برقرار می کند، توسط روستائیان کنار گذاشته می‌شود. زندگی سیبل بعد دیدن با غریبه‌ای که در جنگل مخفی شده بود کاملا متفاوت می‌شود.

۱۸-Sampiyon (قهرمان)، از بهترین فیلم های سینمایی ترکیه

فیلم سینمایی قهرمان

داستان این فیلم در مورد اسب افسانه ‌ای ترکیه، بولد پایلت است که در سال ۱۹۹۸ رکورد ترکیه را شکست و توانست برای اولین بار در مسابقات بین المللی برنده شود. فردی به نام «خالص» برای تحقق بخشیدن به رویای سوارکاری خودش به استانبول سفر می کند و به صورت اتفاقی با اوزدمیر آتمان (صاحب بولد پایلت) آشنا شده و عاشق دختر او می ‌شود.

۱۹- Vizontele (ویزیون تله)

فیلم ترکی ویزیون تله

این فیلم در سال ۱۹۸۰ در حالی که یلماز در زادگاهش به سر می ‌برد، اتفاق می‌ افتد. در داستان این فیلم شخصی را که گاهی در فیلم خود را مخالف دولت نشان می ‌دهد، مسئول کتابخانه روستایی می ‌کنند. روستا فاقد کتابخانه است و وی با کمک شهردار و امین دیوانه (یلماز اردوغان) کتابخانه‌ای برای روستا درست می‌ کنند. در این فیلم افراد بی سواد و تحصیل نکرده (عوام) را پیرو احزاب کمونیستی فاشیستی نشان می‌ دهد.

۲۰- Baskin (باسکین)

فیلم سینمایی ترسناک باسکین

فیلم ترکی باسکین درباره چند پلیس از همه جا بی‌خبر است که به طور اتفاقی در ساختمانی عجیب گیر می ‌افتند که شبیه جهنم به نظر می‌رسد. این فیلم ساخته سال ۲۰۱۵ است. این فیلم بدون شک یکی از بهترین فیلم های سینمایی ترکیه است که تماشا آن توصیه می شود.

سخن آخر

ما سعی کردیم در این مطلب لیستی از بهترین فیلم های سینمایی ترکیه را که توسط کارگردانان کاربلدی ساخته شده اند، به شما معرفی کنیم. آیا شما تجربه دیدن این فیلم ها را داشته اید؟ چقدر برای شما جذاب بوده اند؟ یا جای کدام فیلم سینمایی ترکی در لیست ما خالی است؟ خوشحال می شویم نظر خود را در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.