بهترین جاذبه های گردشگری یزد
in

بهترین جاذبه های گردشگری یزد – لیست ۲۰تایی

جاهای دیدنی یزد

یزد شهری است که حتی اگر تاکنون به آن سفر نکرده باشید، مطمئنا تصاویر و مستنداتی از آن دیده اید که شما را مجاب کند که هرچه زودتر و در اولین فرصت به این شهر سفر کنید. بافت تاریخی بسیار زیبا و فضای سنتی این شهر، باعث شده که این شهر مقصد رویایی و عاشقانه ای برای گردشگران باشد. شهر یزد آنقدر جذاب و دلنشین است که در دهه اخیر به یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری ایران تبدیل شده است. اگر به گردشگری علاقه دارید یزد را به عنوان مقصد بعدی تان انتخاب کنید و از مکان های دیدنی یزد دیدن کنید. اما بهترین جاذبه های گردشگری شهر یزد کدام اند ویا چه ویژگی دارند که اینقدر علاقه مندان به سفر و گردشگری با اشتیاق و ذوق به این شهر سفر می کنند؟

چگونه به یزد سفر کنیم؟

در این قسمت ما مبدا را شهر تهران فرض می کنیم. اگر قصد سفر با خودروی شخصی و سواری را دارید، کوتاه ترین مسیر، ۶۲۱ کیلومتر است و ۶ یا ۷ ساعت زمان نیاز دارد. باید از جاده ی یزد به تهران که جاده ای معروف و قدیمی است گذر کنید. این مسیر از قم، کاشان، اردستان و میبد گذر می کند. اگر با اتوبوس سفر می کنید، مسیر شما همین است اما باید بدانید که زمان بیشتری می خواهد که شما با اتوبوس از تهران به یزد برسید.

برای سفر به یزد از تهران قطار هم وجود دارد. مسیر یزد با قطار بین ۶ یا ۸ ساعت زمان می برد. که این بستگی به قطاری دارد که شما انتخاب می کنید. ایستگاه های محمدیه، کاشان، بادرود و اردکان بین راه قطار های تهران – یزد هستند. بهترین و راحت ترین مسیری که وجود دارد مسیر هوایی و استفاده از هواپیما است. شما به راحتی و در هر روزی که خواستید، می توانید در عرض یک ساعت از تهران به یزد بروید. فرودگاه شهید صدوقی یزد حدود ۱۰ کیلومتر با مرکز شهر یزد فاصله دارد.

بهترین جاذبه های گردشگری یزد

۱- بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی یزد از جاذبه های گردشگری اینن شهر

شهر یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی ایران که توانسته بافت تاریخی و سنتی خودرا حفظ کند. شاید جذاب ترین قسمت سفر به یزد این باشد که شما بدون اینکه هزینه خاصی پرداخت کنید، تنها با قدم زدن در شهر یزد می توانید قسمت اعظم جذابیت یزد را لمس کنید. شما با قدم زدن در این قسمت می توانید معماری بی نظیر و فضای سنتی دلچسب یزد را از نزدیک مشاهده کنید. عمده بافت تاریخی یزد در قسمت شهرداری منطقه ۲ می باشد.

۲- میدان امیر چخماق از بهترین جاذبه های گردشگری یزد

میدان امیرچخماق ازجاهای دیدنی یزد

اولین توصیه کسانی که به یزد سفر کرده اند این است که حتما از مجموعه امیرچخماق دیدن کنید. مجموعه تاریخی امیرچخماق متشکل از مسجد، تکیه، میدان و آب انبار است و هزینه ورودی آن بسیار کم می باشد. مجموعه امیر چخماق در بافت تاریخی یزد قرار دارد و از این رو شما می توانید به سهولت از سایر مکان های دیدنی شهر یزد نیز دیدن کنید.

۳- قصر آیینه

قصرآیینه از جاذبه های یزد

تنها موزه تخصصی نور ایران موزه آینه یا قصر آیینه یزد می باشد. عمارتی متعلق به دوره پهلوی اول است و جدا از داشتن اشیای قیمتی، آیینه کاری، نقوش دیوارها و سقف، گچبری خیره کننده و معماری خارق العاده ای دارد. که این بنا را به جاذبه ای چشم نواز و منحصر به فرد تبدیل کرده است. این بنا در خیابان آیت الله کاشانی روبروی پارک هفتم تیر شهر یزد واقع شده است که هزینه ورودی بسیار کمی دارد و به راحتی می توانید از آن دیدن کنید.

۴- خانه لاری ها از مکان های تاریخی یزد

خانه لاری ها از مکان های دیدنی یزد

در همان پیچ و خم بافت تاریخی یزد خانه ای است اعیانی متعلق به حاج ابراهیم لاری و قرن سیزدهم. بر سر در این خانه نوشته اند موزه اسناد تاریخی. این خانه قدیمی سبک معماری زیبایی دارد و متعلق بوده به اعیان آن زمان و به همین جهت زیبایی های بسیاری را درخود جای داده. شما با بازدید از این خانه، علاوه بر اینکه از معماری و سبک زندگی قرن سیزدهم دیدن می کنید، می توانید از موزه اسناد تاریخی یزد هم بهره بببرید. آدرس این خانه در خیابان امام خمینی، محله فهادان جنب عمارت کلاه فرنگی می باشد.

۵- آتشکده یزد از بهترین جاهای دیدنی یزد

آتشکده یزد از جاذبه های دیدنی یزد

یزد یکی از شهر های ایران است که ادیان مختلف و زنده ای درآن وجود دارد. تمام پیروان ادیان مختلف در یزد رابطه مسالمت آمیزی دارند. از اینرو شهر یزد به عنوان شهر ادیان ایران مشهور است. آتشکده یزد معروف به آتشکده بهرام یا ورهرام آتشکده مخصوص زرتشتیان است که در زمان پهلوی اول ساخته شد و اکنون نیز به قوت خودش باقیست.

۶- زندان اسکندر از بهترین جاذبه های گردشگری یزد

زندان اسکندر از جاهای دیدنی یزد

در بافت تاریخی یزد، از کوچه پس کوچه های آن که عبور کنید، یک گنبد گچ بری شده و تزئین شده را می بینید. این گنبد، متعلق به بنای تاریخی و زیبای زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه است. بنای تاریخی که متعلق است به دوره مغول با تمام آن معماری ها و با نمود تمام آن فرهنگ ها. این بنا در محله فهادان در بافت تاریخی یزد قرار دارد.

۷- بازار چهار سوق

بازار چهارسوق یزد

بازار چهار سوق به بازار شاهی یا شاه یحیی، معروف می باشد. این بازار واقع در بافت تاریخی یزد است که به مسجد جامع یزد و حوزه علمیه امام خمینی مجاورت دارد و رسیدن به آن بسیار آسان و سریع می باشد. بازار چهارسوق به سه بازارچه راه دارد که هرسه آنان منتهی به بازار چهار سوق می شوند. که این امر باعث شده گردشگران زیادی برای بازدید و خرید سوغاتی به این بازار بروند. این بازار سرپوشیده بوده و مدل تاریخی و سنتی بسیار زیبایی دارد. آدرس این بازار در انتهای خیابان مسجد جامع می باشد.

۸- باغ دولت آباد از مکان های دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر یزد باغ دولت آباد است. که به مدت ۳ قرن قدمت دارد. باغ دولت آباد در گذشته مخصوص حاکمان و اشراف شهر یزد بوده و به همین خاطر معماری و تزئین بسیار زیباییی دارد. شما می توانید در کنار بازدید از مکان های تاریخی دیگر یزد از این جاذبه تاریخی تفرحی نیز دیدن کنید. امروزه در های این باغ عمارت به روی همه بازدیدکنندگان باز است. باغ دولت آباد در شهر یزد و در خیابان شهید رجایی قرار دارد.

۹- بقعه سید رکن الدین

بقعه سیدرکن الدین یزد

در یزد بقعه ها و مساجد قدیمی بسیاری وجود دارد که بقعه سید رکن الدین یکی از آن هاست. سید رکن الدین از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است که جایگاه ویژه ای دربین مردم یزد دارد. این بقعه با گنبد فیروزه ای زیبایش جلوه ی خاصی به شهر یزد داده و بر زیبایی های آن افزوده است. این بقعه در محله وقت الساعت، خیابان مسجد جامع در کوچه وقت الساعت می باشد. که بازدید از آن رایگان می باشد. روز های چهارشنبه مخصوص بانوان است.

۱۰- مسجد جامع یزد از بهترین مکان های دیدنی یزد

بهترین جاذبه های گردشگری یزد

اکثر شهر های ایران مسجد جامع هایی با قدمت بالایی دارند. اما مسجد جامع شهر یزد چیز دیگریست. قدمت مسجد جامع یزد به قرن نهم هجری قمری باز می گردد. گفته شده که امرولیث صفاری این مسجد را بنا نهاده است. مدتی تصویر این مسجد بر اسکناس های بیست تومانی ثبت شده بود. این مسجد ثبت ملی و ثبت در یونسکو شده است. آدرس مسجد جامع یزد در خیابان امام خمینی روبروی برج ساعت است.

۱۱- مجموعه خان یزد

مجموعه خان یزد

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی یزد که همواره مورد توجه گردشگران است، مجموعه خان یزد است. این مجموعه شامل بازار، حمام، میدان و مدرسه خان می باشد. این مجموعه یادگاری است از دوره قاجار که در بافت تاریخی یزد قرار دارد. شما با بازدید از مجموعه خان یزد می توانید فضای دلنشین سنتی و آرامش بخشی را درک کنید که مطمئنا از بهترین خاطره هایتان خواهد شد.

۱۲- موزه آب یزد

بهترین جاذبه های گردشگری یزد

همانطور که قبلا گفتیم، یزد پر است از خانه های تاریخی. برای رونق گرفتن صنعت گردشگری و همچنین نشان دادن فرهنگ اصیل یزد، بسیاری از خانه های قدیدمی یزد به موزه تبدیل شده اند. خانه کلاه دوز ها یکی از همان خانه های قدیمی است که امروزه به عنوان موزه آب یزد شناخته می شود. در گذشته دو قنات رحیم اباد و زارچ از زیر این خانه عبور می کردند. هم اکنون نیز قنات زارچ در زیر این خانه است. هزینه بلیط این موزه بسیار کم است و آدرس آن در میدان امیر چخماق، خیابان قیام، چهار راه شهدا قرار دارد.

۱۳-  مسجد جامع فهرج از بهترین جاهای دیدنی یزد

مسجد جامع فهرج از جاذبه های گردشگری یزد

این مسجد از شهر یزد خارج است و در روستای فهرج قرار دارد. مسجد جامع فهرج قدیمی ترین مسجد ایران است. این مسجد تک مناره فاقد گنبد و کاشی کاری و سنگ های تزئینی است و گچبری ساده و دلنشینی دارد. شما با حضور در این بنا به سرعت به اصالت و قدمت آن پی خواهید برد. آدرس این بنا در ۳۰ کیلومتری شرق یزد به سمت بافق می باشد. این مسحد قطعا از بهترین جاذبه های گردشگری یزد است.

۱۴- ساعت مارکار یزد

ساعت مارکار از دیدنب های یزد

در سال۱۳۱۳ شهرداری یزد درصدد آن برمی آید که بنایی برای یادبود حکیم ابوالقاسم فردوسی بسازد. سرانجام در سال ۱۳۲۱ به همت نیکوکار فرهنگ دوست و زرتشتی ساکن هند، پشوتن جی دوسابایی مارکار، ساعتی عمومی به نام این شاعر بلندآوازه ایرانی در میدان مارکار ساخته می شود. ساعت فردوسی به خاطر سازنده آن به ساعت مارکار مشهور است.

۱۵- گذر مازاری ها

بهترین جاذبه های گردشگری یزد

گذر فرهنگ و هنر مازاریها اولین گذر فرهنگ و هنر ثبت شده در ایران هست. کوچه ای که قدمت آن به ۷۰۰ سال قبل باز می گردد. حجره هایی دارد که قدمت آنها به ۸۰ سال می رسد که بهترین ادویه ها و حنا های طبیعی را در آنجا می توانید با نرخ مناسبی تهیه کنید. مسلما برای همه خیلی جالب است که مراحل سابیدن و فراوری حنا و سایر ادویه ها را که با آسیابی بزرگ انجام می پذیرد را از نزدیک ببینند. پس دید از این گذر را حتما در برنامه سفر یزد خود قرار دهید. آدرس این گذر در تقاطع خیابان کاشانی و بلوار امام جعفر صادق (ع) می باشد.

۱۶- بقعه ستی فاطمه از بهترین جاذبه های گردشگری یزد

بقعه ستی فاطمه یزد

بقعه ستی فاطمه متعلق به بانویی است که هرچند در سطح ملی چندان نامی از آن نبرده شده. اما در یزد این بانو از یاد و خاطره و احترامی نیک برخوردار است. شاید برای شما جالب باشد دانستن این که کار تکمیل و ساخت بخش های مختلفی از مجموعه مشهور امیر چخماق، مسجد جامع نو، آب انبار پمج بادگیری، در کنار باغ بیگم، آسیاب، کاروانسرا، بازار و چند حلقه چاه در یزد به همت این بانوی بزرگوار انجام شده است.

این بانو که خواهر بانو گوهرشاد می باشند پس از مرگ در بنایی که خود ساخته بودند دفن شدند که علت نام گذاری این بنا هم به سبب آرام گرفتن این بانو در این مکان است. آدرس این بقعه درست در سمت چپ مجموعه امیرچخماق می باشد.

۱۷- مسجد حظیره یزد اززیباترین مکان های یزد

مسجد حظیره یزد

مسجد روضه محمدیه یا حظیره در سال ۸۳۴ هجری قمری به شکل اتاقی آجری با نمای گچی، به همراه حمام، آب انبار و مکانی برای اسکان مسافران ساخته شد که در آستانه انقلاب اسلامی و به همت شهید صدوقی به شکل امروزی درآمد. مسجد حظیره زیبایی های چشم نوازی دارد. از جمله:

  • کاشی کاری های آبی
  • طرح های ترنج و اسلیمی
  • مناره های زیبا با خط کوفی
  • خوشنویسی اسامی خداوند در بخش های مختلف.

۱۸- خانه صدوقی از بهترین جاذبه های گردشگری یزد

بهترین جاذبه های گردشگری یزد

آنچه که زیاد است و به وفور در یزد یافت می شود خانه های قدیمی و زیباست. حانه صدوقی از دیگر خانه های زیبای یزد است که در نگاه اول بیننده را محو زیبایی خیره کننده خود می کند. خانه صدوقی متعلق به آیت الله صدوقی بوده که از معماری زیبا و اصالتی خاص برخوردار است. اتاق شاه نشین و اتاق بی بی دو اتاق معروف این خانه هستند که با آیینه کاری، نقاشی، و گچبری های زیبا و منحصر به فرد تزئین شده اند.

۱۹- کمپ کویری شباهنگ یزد

کمپ کویری شباهنگ از جاذبه های گردشگری یزد همانطور که می دانیم یزد در قسمت کویری ایران است. ازاین رو کمپ های کویری بسیاری در استان یزد وجود دارد. اما به دلیل این که ما به برسی جاذبه های گردشگری شهر یزد می پردازیم، تنها کمپ کویری شباهنگ را در لیست خود جای داده ایم. کمپ کویری شباهنگ از بهترین کمپ های کویری یزد است که شما می توانید به آن سفر کنید و با کوله باری از آرامش و خاطرات خوب برگردید. هرآنچه شما در یک کمپ نیاز داشته باشید آنجا هست. ماشین های آفرود، موتورسواری، شترسواری، موسیقی محلی وغیره از امکاناتی است که باعث لذت بیشتر شما از این سفر می شود. آدرس این کمپ در یزد، دروازه قرآن، جاده نصر، کمپ کویری یزد می باشد.

۲۰- بوستان ناجی یزد

بوستان ناجی یزد یکی از باغ های تاریخی و زیبای یزد است که در زمان قاجار برپا شده بود و همچنان پابرجاست. این باغ فضای دلنشین و سنتی دارد. شما می توانید در انتهای سفر خود به این باغ بروید و ساعاتی، علاوه بر استراحت، از زیبایی های این باغ نیز لذت ببرید. آدرس این باغ زیبا در بلوار شهید دشتی یزد می باشد.

سوغات یزد

سوغات یزد

گذشته  از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی یزد که باعث شده صنعت گردشگری یزد رونق چشمگیری پیدا کند، سوغات این شهر معروفیت خاصی دارد. در این قسمت مواردی از بهترین سوغاتی های  یزد را برسی خواهیم کرد. سوغات شهر یزد هم شامل شیرینی جات و خوراکی ها می باشد هم شامل صنایع دستی. شیرینی سنتی یزد، شیرینی گل یاس، شیرینی گلبن و شیرینی عسل یزد را حتما باید امتحان کرد. تا دلیل تعریف های گردشگران را فهمید.

از دیگر سوغاتی های شهر یزد، ظروف مسی است که برای خرید آن می توانید به بازار مسگر ها بروید. ظروف مسی یزد بسیار باکیفیت و مشهور اند و در چمدان گردشگران جای خود را پیدا می کنند. خوش ذوقی و سلیقه یزدی ها در ظروف سفال و سرامیک و نقاشی های لعاب آن خودش را به نمایش می گذارد. در یزد کوره های سفالگری زیادی هست و بازار ظروف سرامیکی و سفالی رونق زیادی دارند طرح های زیبایی که روی این سفال ها و سرامیک ها خلق می کنند باعث شده که گردشگران با دست خالی از این دست بازار ها بیرون نروند.

دسته ی دیگر از سوغاتی های شهر یزد مربوط است به گلیم و فرش و ترمه دوزی. این صنعت با اصالت ایرانی نمود بسیار اعلای هنر و ذوق زنان و مردان ایرانی علی الخصوص زنان است. استفاده هنرمندانه از رنگ ها، انتخاب مرغوب ترین نخ ها وقتی با هنر دست هنرمندان یزدی هم پیمان شود، خلقتی چشم نواز می شود که دیدن آن هم مجب صفای روح است، چه برسد به خرید آن. به شما پیشنهاد می کنیم که قسمتی از بودجه سفر خود را برای خرید سوغاتی های یزد بگذارید.

خانه های بومگردی یزد

بهترین جاذبه های گردشگری یزد

در سال های اخیر افراد زیادی دریزد خانه های خود را به خانه بوم گردی تبدیل کرده اند. افراد زیادی هستند که پس از برگشت از یزد، آنچنان تجربه دلچسبی از اقامت در این خانه ها داشته اند که به شدت مشتاق رفتن به یزد هستند حتی اگر اینکه مکانی را نبینند و فقط در این خانه های بومگردی بمانند. فضای صمیمی، معماری سنتی، منوی غذای ایرانی، موسیقی زنده و سایر برنامه های مرفح و متنوع باعث رونق این خانه ها شده است.

اگر به اقامت در هتل یا غذا خوردن در رستوران ها علاقه دارید، یزد هتل های مجلل و با امکاناتی هم دارد که شما می توانید در آنها اقامت کنید و در بهترین رستوران های یزد غذا میل کنید. اما به شما پیشنهاد می کنیم که حداقل یک شب در این خانه های بوم گردی اقامت کنید تا با تمام وجودتان یک مسافرت تاریخی و سنتی را تجربه کنید.

کلام آخر

در این مطلب ما تنها به قسمتی از بهترین جاذبه های گردشگری یزد پرداختیم. که گمان می کردیم مشهور ترند و محبوبیت بیشتری دارند. اما  این امر کاملا سلیقه ایست و خیالتان راحت باشد که یزد آنقدر جاذبه گردشگری دارد که پاسخ گوی سلیقه شما باشد. از طرفی این مکان ها تنها مربوط به شهر یزد می باشند.

در حالی که شهر های دیگری در استان یزد، به عنوان مثال شهرستان میبد، هستند که آثار و جاذبه های دیدنی بسیاری دارند که بیان آنها در این مطلب نمی گنجید. لطفا پس از خواندن مطلب نظرات خود را برای ما بنویسید و یا اگر تجربه سفر به یزد را دارید یا اگر ساکن این شهر هستید، تجربه ها و مشاهدات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

بهترین جاهای دیدنی کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: فاطمه گرجی

فاطمه گرجی هستم دبیر جامعه شناسی و اقتصاد. از کودکی به نوشتن و سرودن علاقه داشتم و همچنان در کنار کار و مشغله های دیگر، می نویسم. اواخر سال 1399 به واسطه یکی از دوستانم با نت نظر آشنا شدم و عضو نویسنده های این سایت شدم. بیشتر به نوشتن درباره گردشگری و مطالب آموزشی علاقه دارم و بیشتر متن هایی که می نویسم دراین رابطه است.