in

اسلک چیست و چگونه کار می کند؟

طرز استفاده از برنامه اسلک

تا به حال اسم برنامه اسلک slack را شنیده اید؟ می دانید کارایی این برنامه چیست؟ تعدادی از شما شاید اسم آن را شنیده باشید ولی با آن آشنایی چندانی نداشته باشد. اما اسلک چیست و چگونه کار می کند؟ اسلک برنامه جالبی است که بیشتر در شرکت ها و استارتاپ ها مورد استفاده قرار می گیرد و همکاران برای پیام رسانی از آن استفاده می کنند. امروزه افراد زیادی از این برنامه استفاده می کنند و بیش از یک میلیون کاربر دارد.

همان طور که می دانید با شیوع ویروس کرونا و دوران قرنطینه برنامه هایی مانند زوم ساخته شد که به صورت آنلاین فضای کاری را شبیه سازی می کرد. ما نیز در این مطلب سعی داریم شما را به طور کامل با اپلیکیشن slack آشنا کنیم و بگوییم اسلک چیست؟ شرکت ها و کمپانی ها برای خرید اسلک در ایران می توانند با پرداخت ارزی، ظرف مدت چند ساعت این خرید را انجام دهند.

اسلک چیست؟

در پاسخ به این سوال که اسلک چیست؟ باید بگوییم که اسلک یک پیام رسان گروهی است که برای انواع مختلفی از کارها و شغل ها مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت کلی اسلک کوتاه شده عبارت “Searchable Log of All Conversation and Knowledge ” است و در واقع این برنامه از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده است. برنامه اسلک یک دفتر کار مجازی و ابزاری برای برقراری ارتباط با هم تیمی‌ هاست.

در اپلیکیشن اسلک هم مثل ایمیل می‌توانید پیام‌ها را سازمان‌بندی و آرشیو کنید. اما در اسلک برخلاف ایمیل می‌توانید اطلاعات را از اپلیکیشن‌های دیگر هم دریافت کنید و آنها را ببینید. علاوه بر این می‌توانید اطلاعاتی که می‌خواهید را در آن ها جستجو کنید. همچینین اسلک از بهترین برنامه چت گوشی است که شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

برای استفاده از این برنامه، شما افراد را به انجمن Slack خود دعوت می‌ کنید و می‌ توانید از سه طریق وب اپلیکیشن، موبایل اپلیکیشن و دسکتاپ اپلیکیشن به اسلک دسترسی داشته باشید. اما اسلک تنها یک چت روم معمولی نیست. بلکه با وجود ضمیمه‌ها و پلاگین‌هایی که شما را به سرویس‌های دیگر متصل می‌کند، به یک ابزار ارتباطی قدرتمند تبدیل شده است. اسلک سیستم عامل های اندروید، ios و ویندوز را تحت پوشش قرار داده است و شما به راحتی می‌توانید آن را به صورت رایگان از اپ استور، گوگل پلی و حتی بازار دریافت کنید. البته برخی امکانات و ویژگی های آن به صورت پولی در دسترس قرار می گیرند.

اسلک چیست؟

ثبت نام در اسلک

ثبت نام در اسلک زیاد سخت نیست. شما ابتدا باید وارد وب سایت https://slack.com شوید. در صورت ثبت نام شما مدیر خواهید بود. سپس بر روی گزینه geting start کلیک کنید و بعد با سپری کردن مراحل ثبت نام و وارد کردن ایمیل، ثبت نام را به اتمام برسانید. در مراحل ثبت نام علاوه بر اطلاعات معمول شما باید نام گروه و یا تیم، نقش شما در گروه یا تیم و البته آدرس خود را انتخاب کنید.

ثبت نام در اسلک

آیا اسلک رایگان است؟

نصب این برنامه کاملا رایگان است و به آسانی در دسترس است. اما برخی امکانات و ویژگی های آن به صورت پولی در دسترس قرار می گیرند. البته نسخه‌ رایگان این نرم‌افزار به اندازه‌ای کارایی دارد که با آن بتوانید تیم دورکاری خود را مدیریت کنید. در ۲۹ آذر ۱۳۹۷ کاربران ایرانی گزارش دادند که اسلک اکانت آن‌ها را بدون هشدار و اعلام قبلی مسدود کرده‌ است.

بر اساس‌ نامه‌ ای که اسلک به کاربران ارسال کرد، نشان می داد که اسلک این کار را به خاطر پیروی از قوانین تحریم وزارت بازرگانی و اداره خزانه‌ داری آمریکا انجام داده است. این برنامه در حالی در ایران از دسترس کاربران خارج شد که از سوی مسئولان ایرانی هیچ گونه فیلتری بر آن وارد نشده بود.

راهنمای استفاده

لیست اعضا در اسلک

یکی دیگر از قابلیت های اسلک که ممکن است بیشتر افراد از آن بی اطلاع باشند، این است که اسلک یک بخشی را به شما می دهد که شما می توانید در آن تمام اعضای تیم خود را ببینید. و در صورت نیاز با آن ها ارتباط برقرار کنید. از طریق منوی “…” که در بالای سمت راست سایت تیم قرار دارد، می توانید از این ویژگی استفاده کنید. اسم تک تک کارمندان همراه با شغلشان و جزییات تماس آنها در اینجا لیست شده است.

لیست اعضای گروه

channel@

شما در ابتدا باید یک کانال بسازید. چون حکم یک اتاق را برای بحث و گفت و گوی گروهی دارد. پس شما باید در ابتدا و قبل از هر اقدامی اسم channel@ را تایپ کنید.

 username@

برای ارسال نوتیفیکیشن به فرد خاصی در داخل کانال username@ را تایپ کنید. برای نمونه فرض کنید من داخل کانال هستم و می خواهید من را در جریان قرار دهید. کافیست تایپ کنید ava@

/me

اگر می خواهید به صورت سوم شخص صحبت کنید می توانید از این قابلیت استفاده کنید. مثلا به جای این که بگویم من الان کار دارم می توانم بگویم: آوا الان کار دارد.

 here@ در اسلک

این قابلیت نیز مانند channel@ است و تنها تفاوت آن نیز این است که فقط افراد فعال و آنلاین را مطلع می کند.

 DM

به پیام خصوصی ( دایرکت) بین شما و افراد دیگر DM می گویند.

/Open

یک کانال جدید را باز می کند.

/Leave

برای خارج شدن از یک کانال می توان از آن استفاده کرد.

/collapse

در صورتی که مایل باشید می توانید با استفاده از این قابلیت تمام تصاویر و گیف های درون کانال را پنهان کنید.

جست و جوی پیام ها و اعضا در اسلک

قابلیت جستجو هم یکی از بهترین ویژگی های اسلک است و شما احتمالا از آن زیاد استفاده می کنید. هر مطلبی که پست می شود، ذخیره می شود تا بعدا به راحتی و سرعت بتوان آن را بازیابی کرد. علاوه بر ایموجی ها، می توانید خیلی از ویژگی های اسلک را سفارشی کنید. برای این کار باید به بالای سمت چپ بروید، preferences را انتخاب کنید. به advanced بروید و بعد تنظیمات را به hide any channels یا DM یا گروه هایی که فعالیت خوانده نشده ای ندارند، تغییر دهید. حالا وقتی چیزی وجود داشته باشد که باید به آن توجه کنید تنها کانال ها را خواهید دید.

اسلک چیست؟ و کار با آن

اموجی

یکی از قابلیت های جالب و پر طرفدار اسلک استفاده از اموجی های سفارشی شده است. اگر ادمین همچین اجازه ای را به شما بدهد می توانید هر فردی می تواند اموجی اضافه کند.

 

اموجی ها

ربات اسلک یا Slackbot

اگر افراد یا اعضا تیم شما سوال های تکراری زیادی در گروه می پرسند شما می توانید از قابلیت ربات های اسلک استفاده کنید تا پاسخ تمامی این سوال های تکراری و زیاد پرسیده شده بدهید.

پین کردن پیام

همانند تلگرام شما می توانید در اسلک نیز یک پیام یا یک فایل را که قابلیت ارجاع زیادی برای سایر اعضا دارد، پین کنید تا در منوی اطلاعات نمایش داده شود.

کلام پایانی

اسلک قابلیت های زیادی دارد که در صورت استفاده از آن می توانید با این قابلیت ها آشنا شوید. در مطلب سعی کردیم به طور کامل توضیح دهیم که اسلک چیست و چگونه کار می کند. Slack تنش کاری بین همکاران را کاهش می دهد و همه چیز را متمرکز می کند و کمک می کند تا اندکی هوشمندانه تر با هم کار کنند. اگر تا به حال با این برنامه کار کرده اید خوشحال می شویم نظرات خود را در بخش دیدگاه ها برای ما ثبت کنید.

مطالب مرتبط:

1 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.