in

وسایل مورد نیاز و نکات لازم برای کوهنوردی در تابستان – لیست ۲۰تایی

وسایل و نکات کوهنوردی در تابستان

فصل تابستان است و می خواهید کوهنوردی را آغاز کنید اما نمی دانید چه وسایلی باید داشته باشید؟ حتما نکات لازم برای کوهنوردی در تابستان را هم نمی دانید؟ باید این را بدانید که کوهنوردی در تابستان به وسایلی نیاز دارد که همراه داشتن آنها به شما کمک می کند با خیال راحت و بدون دغدغه به کوهنوردی بپردازید. همچنین کوهنوردان حرفه ای نکاتی را می دانند که باعث می شود با کمترین خطر قله ها را صعود کنند. در فصل تابستان نیز با دانستن این نکات، سلامت خود و وسایلشان را حفظ کنند. اما شما که به تازگی کوهنوردی را آغاز کرده اید و یا اینکه قصد شروع آن را دارید، حتما باید با وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان آشنا شوید.

لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

۱- کفش مناسب

از مهمترین وسایلی که برای کوهنوردی نیاز است کفش کوهنوردی است. کوهنوردی ورزشی است که بیشترین قسمتی که در آن درگیرمی شود، پای انسان است. کفش مناسب کوهنوردی باعث میشود شما این عضو مهم را در مدت زمانی که ورزش می کنید، سلامت نگه دارید. اما برای کوهنوردی در تابستان نیاز نیست کفش های خیلی سنگین و عایق استفاده کنید.

کفش مناسب کوهنوردی در تابستان علاوه بر این که باید راحت باشد، باید سایز مناسبی نیز داشته باشد، تا پاهایتان تاول نزند. هنگام خرید کفش کوهنوردی حتما به اینکه برای چه فصلی نیازش دارید، توجه کنید. به غیراز کفش هایی که تخصصا برای کوهنوردی در زمستان اند، اکثر کفش ها قابلیت چهارفصل دارند.

شما می توانید با خرید این مدل کفش ها هم در هزینه صرفه جویی کنید، هم یک کفش راحت برای همه فصل ها داشته باشید که پایتان به آن عادت کرده است. برای این اینکه کفش خوبی انتخاب کنید، پیشنهاد می شود مطلب بهترین برند های کفش ورزشی در جهان را مطالعه کنید.

۲- لباس کوهنوردی

لباس های بیس کوهنوردی از پارچه خاصی تولید می شوند. بدین گونه که کمتر عرق بدن را جذب می کنند، باعث تعرق زیاد از حد نمی شوند. سریع خشک می شوند و سبک و مدل آنها با نیاز های یک کوهنورد همخوانی دارد. این ایراد چندانی ندارد که شما از لباس های نخی و خنک خود برای کوهنوردی در تابستان استفاده کنید ولی استفاده از لباس های بیس کوهنوردی بسیار در خنک ماندن و عرق نکردن شما کمک می کند. این را به یاد داشته باشید که هرگز از تیشرت و شلوارک استفاده نکنید زیرا پوستتان به شدت خواهد سوخت.

۳- دستمال سر از لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

دستمال سر یا گردن از آن دسته لوازم کوهنوردی است که هر کوهنورد حداقل یک یا دوتا از آن دارد. این دستمال سر ها را به شیوه های متفاوتی می توان استفاده کرد. می شود به عنوان مچ بند، دستمال گردن، روسری و غیره از آنها بهره برد. در کوهنوردی در تابستان می توانید دستمال سر خود را خیس کنید و بپوشید.

۴- جوراب مناسب

برای ورزش معمولا از جوراب های اسپرت استفاده می شود. اما کوهنوردی ورزشی است که شما مدت زیادی راه میروید، کفش شما سنگین تر است و بیشتر مسیر را احتمالا در شیب خواهید بود. برای همین شما برای کوهنوردی در تابستان یا زمستان، نیازمند جوراب نانو و مخصوص ورزش های سنگین هستید.

۵- بطری آب از لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

از مهمترین وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان، بطری آب است. شما به صورت مداوم باید آب بنوشید. پس باید همراه خود حتما یک بطری آب خنک داشته باشید. در کوهنوردی در تابستان شما بسیار عرق خواهید کرد و نیاز دارید که این آب از دست رفته به بدنتان برگردد. پس یادتان باشد که زیاد آب بنوشید.

۶- کمل بک از وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

کمل بک یک کیسه آب است که در کوله کوهنوردی تعبیه می شود و شما می توانید به واسطه شلنگ متصل به آن، آب بنوشید. استفاده از کمل بک مزیتی بالاتر نسبت به بطری آب دارد. دیگر لازم نیست بایستید، بطری را از کوله خود درآورید و آب بنوشید. هر وقت که نیاز داشتید، کافیست دهانه آن را در دانتان قرار دهید و مک بزنید. در ضمن ظرفیت کمل بک ها بیشتر از بطری ها هستند.

۷- کوله مناسب از وسایل کوهنوردی در تابستان

از مهمترین وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان و زمستان، استفاده از یک کوله مناسب کوهنوردی است. کوله پشتی شما اگر مناسب نباشد باعث گردن درد، درد کتف و کمر درد می شود. سعی کنید در انتخاب کوله کوهنوردی خود وسواس به خرج دهید و در انتخاب آن با یک کوهنورد مشورت کنید.

۸- عینک آفتابی

این نکته بسیار بدیهی است که اشعه های آفتاب تاثیر مخربی بر سلامت چشم شما می گذارند. برای جلوگیری از بیماری های چشمی ناشی از اشعه های خورشید، حتما باید از عینک های آفتابی استفاده کنید. گفته شده عینک های آفتابی بی کیفیت تاثیر بدتری می گذارند. پس سعی کنید برای کوهنوردی از یک عینک مناسب استفاده کنید.

۹- کلاه آفتابی از وسایل کوهنوردی در تابستان

استفاده از یک کلاه که آفتاب بر داشته باشد، باعث می شود نور خورشید به طور مستقیم به پوست و چشم شما اصابت نکند. بعضی کلاه های دوتیکه و سه تیکه هستند که صورت و گردن را می پوشانند. استفاده از آن کلاه ها باعث می شود پوس صوورت و گردنتان کمتر آسیب ببیند.

۱۰- کرم ضدآفتاب

یکی دیگر از وسایل موردنیاز برای کوهنوردی در تابستان، کرم ضدآفتاب است. پوست صورت به شدت حساس و نازک تر از پوست سایر نقاط بدن است. همچنین کوهنوردی در تابستان با تابش شدید نور خورشید همراه است. شما برای اینکه نور خورشید باعث تخریب پوست صورتتان نشود احتیاج دارید که یک لایه محافظی بین اشعه خورشید و پوستتان باشد. برای این کار حتما باید از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.

۱۱- بالم لب از وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

تابش نور خورشید، تعرق و کمبود آب، باعث می شوند که لب شروع به پوسته پوسته شدن کند و مدام خشک شود. استفاده از یک بالم لب مناسب از این عمل جلوگیری می کند و باعث می شود لب هایتان با طراووت بمانند.

۱۲- باتوم از مهمترین وسایل کوهنوردی در تابستان

باتوم از مهمترین ابزار کوهنوردی است. باتوم حکم دو پای اضافه برای شما است. در کوهنوردی از تابستان که بدن شما ضعیف تر می شود، این وسیله به شما کمک فراوانی می کند. باعث می شود سختی راه برای شما کمتر شود و قوایتان دیر تر از بین رود. باتوم ها به خصوص در مسیرهایی که شیب دارند بسیار به کوهنوردان کمک می کنند.

۱۳- تنقلات شیرین

در کوهنوردی در تابستان این امکان وجود دارد که هر از چند گاهی فشارتان بیفتد. داشتن کمی خوراکی شیرین بسیار ضروری است. سعی کنید کمی آب نبات در جیب کوله تان بگذارید تا در مواقع مورد نیاز به آسانی به آن دسترسی داشته باشید.

۱۴- دستکش نخی از وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

برای در امان ماندن از سوختگی پوست دست، دستکش نخی پوشش بسیار خوبی است. سعی کنید در کوهنوردی در تابستان همواره از یک جفت دستکش نخی خنک استفاده کنید.

۱۵- کیف کمری

از مهمترین وسایل کوهنوردی، کیف کمری است. شما می توانید وسایلی که مدام به آنها نیاز پیدا می کنید را درون کیف کمری بگذارید تا دیگر لازم نباشد مدام کوله تان در بیاورید.

۱۶- زیر انداز از وسایل کوهنوردی

در تابستان سنگ های کوهستان داغ است. به همراه داشتن یک زیرانداز تک نفره باعث می شود نه بر روی سطح داغ بنشینید، نه لباستان پاره شود. زیرانداز های تک نفره بسیار سبک هستند و جای زیادی نیز اشغال نمی کنند.

۱۷- وسایل بهداشتی

شما برای کوهنوردی در هر فصلی باید لوازم بهداشتی تان را همراه خود ببرید. وسایل بهداشتی مثل پد پاک کننده آرایش، دستمال کاغذی، نوار بهداشتی و غیره. نداشتن هر کدام از آنها ممکن است شما را در دردسر بیندازد. پس یادتان باشد که همیشه آنها را همراه داشته باشید.

۱۸- جعبه کمک های اولیه از مهمترین لوازم کوهنوردی در تابستان

یک کیت امداد از وسایلی است که یک کوهنورد باید همراه خود داشته باشد. کیت امداد شامل چسب زخم، گاز استریل، نخ بخیه، قرص های ضروری، پماد های مورد نیاز، بتادین و غیره می باشد.

۱۹- چراغ قوه

 در کوهنوردی همواره این امکان وجود دارد که به تاریکی بر بخورید. سعی کنید همیشه یک چراغ قوه دستی کوچک یا یک هدلامپ درون کوله تان بگذارید تا در موقع نیاز از آن استفاده کنید.

۲۰- ظروف مورد نیاز

این کاملا به خودتان بستگی دارد که برای تغزیه کوهنوردی تان چه خوراکی هایی با خود ببرید. اما باید توجه داشته باشید که ظروف کمپینگ با سایر ظروف فرق می کنند. شما باید از ظروفی که خیلی فضا اشغال می کنند و یا شکستنی هستند اجتناب کنید. سعی کنید همواره با خود  یک چاقوی تاشو نیز داشته باشید.

نکات لازم برای کوهنوردی در تابستان

جلوگیری و مقابله با گرمازدگی از مهمترین نکات کوهنوردی در تابستان

این عارضه بیشتر در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد رخ می دهد. اما در دما های پایین تر نیز ممکن است پیش بیاید. سالمندان، کودکان، افراد چاق و افراد ضعیف نسبت به گرمازدگی حساس ترند. اولین راه مقابله با گرمازدگی، استفاده مداوم از آب و املاح است. در ورزش سنگینی همچون کوهنوردی آن هم در فصل تابستان، بدن زیاد عرق می کند و نیاز به آب و املاح به شدت حس می شود.

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

استفاده از یک سرم خوراکی نیز به بهبود وضعیتتان کمک می کند. شما با استفاده از ۶ قاشق چایخوری شکر، صف قاشق چایخوری نمک و یک لیتر آب، می توانید برای خود سرم خوراکی درست کنید. اگر به گرما زدگی دچار شدید حتما کنار بایستید و در سایه و یک جای خنک دراز بکشید به طور مکرر مایعات مصرف کنید. اما توجه داشته باشید به هیچ عنوان نوشیدنی خیلی سرد یا یخ استفاده نکنید.

 پیشگیری و درمان افت فشار در کوهنوردی

در فصل تابستان به علت تابش شدید نور خورشید این امکان وجود دارد که قوای شما تخلیه شود و بدنتان دچار افت فشار شود. افت فشار با سردرد، حالت تهوع، کم سویی چشم و دوبینی و بی حالی بدن همراه است. برای اینکه از افت فشارتان جلوگیری کنید، مدام آب بنوشید. آدامس بجوید و چند وقت یکبار آب نبات یا یک چیز شیرین میل کنید.

مقابله با افت فشار در کوهنوردی در تابستان

 جلوگیری از آفتاب سوختگی از مهمترین نکات موردنیاز برای کوهنوردی در تابستان

تیره شدن و تغییر رنگ پوست بر اثر مواجهه با آفتاب را آفتاب سوختگی می گویند. اگر از لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان که در بالا گفتیم استفاده نکنید، این مشکل برایتان رخ خواهد داد. استفاده از کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب و دستکش نخی، از آفتاب سوختگی شما کاملا جلوگیری می کند.

مقابله با آفتاب سوختگی از نکات کوهنوردی در تابستان

 پیشگیری و مقابله با عرق سوزی در کوهنوردی

عرق سوز شدن نیز از مواردی است که ممکن است برای خیلی از کوهنوردان در فصل تابستان رخ دهد. چند راهکار وجود دارد که باعث جلوگیری از آن می شود. اول اینکه ناحیه مورد نظرتان را خنک کنید. یک دستمال مرطوب یا خیس روی آن ناحیه قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه نگه دارید. دوم اینکه هیچوقت در کوهنوردی لباس جذب و تنگ نپوشید.

مقابله با عرق سوزی در کوهنوردی در تابستان

سوم اینکه از هر فرصتی برای خنک کردن خودتان و خیس کردن نواحی که دچار عرق سوزی می شوند استفاده کنید و آن نواحی را خیس کنید. چهارم اینکه اگر دچار عرق سوزی شدید و نواحی مورد نظرتان خارش یا درد داشت، رو آن لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون بزنید. اگر مشکل برطرف نشد و یا اگر بدتر شد، از استفاده مجدد از لوسیون و کرم خودداری کنید.

مزایای کوهنوردی برای سلامت انسان

تاثیر کوهنوردی بر سلامت روان

کوهنوردی ورزشی ست که علاوه بر سختی ها و چالش های جدی که دارد، می تواند تفریح نیز به حساب بیاید. اینکه شما مدام در طبیعت باشید به شدت بر روحیه تان تاثیر مثبت می گذارد. کوهنوردی در کنر دوستانتان، شوخی و هم صحبتی با آنان می تواند باعث بوجود آمدن اوقاتی خوش برایتان شود. نکته دیگر این است که کوهنوردی باعث کاهش استرس می شود.

همچنین شما وقتی بر خود و بر چالش های کوه غلبه می کنید و قله را فتح می کنید، اعتماد به نفس زیادی کسب می کنید. همچنین بیدار شدن صبح زود و دیدن نور خورشید، افسردگی را از شما دور می کنند. این موارد که گفته شد تنها بخشی از مزایای کوهنوردی بر سلامت روان شماست. شما باید به کوه بروید تا خود با معجزه های دیگر این رشته جذاب آشنا شوید.

تاثیر کوهنوردی بر سلامت روان

تاثیر کوهنوردی بر سلامت جسم

وقتی چندین کیلومتر را در شیب راه می روید و بالا می روید، بدن شما شروع به عضله سازی می کند. با همراه داشتن کوله های یک دوره، دو روزه و حتی بزرگتر نیز، سرشانه های شما قوی می شوند. شما با انجام ورزش کوهنوردی به طرز محسوس و سالمی، به تناسب اندام می رسید. تاثیر کوهنوردی علاوه بر داشتن اندامی ورزشی و متناسب، در دفع و جلوگیری از برخی بیماری ها نیز مشاهده می شود.

نکات کوهنوردی در تابستان

بیماری هایی نظیر قند، چربی، دیابت و غلظت خون کمتر به سراغ شما می آیند و بدین گونه بدن شما سالم تر خواهد ماند. برای اینکه اقدام به این ورزش مهیج کنید، خالی از لطف نیست که با مهم ترین کوه های ایران آشنا شوید.

سخن آخر

این خیلی عالی است که شما به ورزش کوهنوردی علاقه پیدا کرده اید. اما یادتان باشد که آشنایی با لوازم و نکات کوهنوردی بسیار ضروری می شود و چیزی نیست که شما ساده از ان یگذرید. مطالبی که بیان شد برای کوهنوردی در تابستان بود. سعی کنید قبل از اقدام به کوهنوردی در این فصل حتما حتما با لوازم و نکات مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان آشنا شوید تا دچار مشکل نشوید.

با وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان آشنا شدید. اگر از خواندن این مطلب راضی بودید و یا اگر انتقاد یا پیشنهاد سازنده ای دارید برای ما بنویسید. همچنین اگر تجربه کوهنوردی در تابستان را دارید، آنرا با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

1 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: فاطمه گرجی

فاطمه گرجی هستم دبیر جامعه شناسی و اقتصاد. از کودکی به نوشتن و سرودن علاقه داشتم و همچنان در کنار کار و مشغله های دیگر، می نویسم. اواخر سال 1399 به واسطه یکی از دوستانم با نت نظر آشنا شدم و عضو نویسنده های این سایت شدم. بیشتر به نوشتن درباره گردشگری و مطالب آموزشی علاقه دارم و بیشتر متن هایی که می نویسم دراین رابطه است.