in

وایت پیپر ارزهای دیجتال چیست؟

اطلاعات موجود در وایت پیپر ارزهای دیجیتال

در دنیای ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی، اصطلاحات متعددی وجود دارد. اصطلاحاتی که دارای مفاهیم و اطلاعات خاص خود هستند و هر سرمایه گذاری برای موفقیت در ترید خود، باید با آنها آشنا باشد. وایت پیپر White paper یا همان اوراق سفید، یکی از این اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال است. اما وایت پیپر چیست و حاوی چه اطلاعاتی است؟ به زبانی ساده وایت پیپر را می توان نوعی سند جامع دانست که اطلاعات جامعی از پروژه را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. اما این تنها یک تعریف کلی از وایت پیپر است. برای این که یک سرمایه گذاری موفق و پرسود داشته باشید باید با مفهوم دقیق این عبارت ها آشنا شوید.

وایت پیپر چیست

نقش وایت پیپر در پیدایش ارزهای دیجیتال

بحث خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، از داغ ترین مباحثی است که امروزه مردم درباره آن حرف می زنند. اما تا بحال از خود پرسیده اید که منشا پیدایش ارزهای دیجیتال چیست و چگونه می توان یک ارز دیجیتال جدید ایجاد کرد؟ ارزهای دیجیتال در اصل پروژه هایی هستند که اهداف تعیین شده ای را دنبال می کنند. یک پروژه هم برای آغاز فعالیت خود به سرمایه نیاز دارد.

از طرفی برای جذب سرمایه و جلب توجه سرمایه گذاران، باید اطلاعاتی در خصوص بنیان گذاران و موسسان این پروژه و اهداف آن منتشر شود. تا پس از آن بتوان با عرضه اولیه یا به اصطلاح ICO، سرمایه مورد نیاز برای شروع پروژه را کسب کرد. این اطلاعات مهم و جامع در وایت پیپر ارزهای دیجیتال ذکر می شود. یعنی شرکت قبل از هر اقدامی باید وایت پیپر مربوط به پروژه ارز دیجیتال خود را منتشر کند.

عرضه اولیه توکن

اما تعریف رسمی وایت پیپر چیست؟ پس با این حساب وایت پیپر را می توان مقاله ای چند صفحه ای و جامع از یک پروژه غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین دانست که در آن، یک مشکل یا مسئله طرح شده و سپس راه حلی برای رفع آن ارائه می شود. البته این تمام ماجرا نیست و با مطالعه این سند می توان از آینده ارز دیجیتال و برنامه های آتی پروژه و فناوری بکار رفته در پیدایش آن مطلع شد.

میزان اساسی بودن این مشکل و تحقق پذیری راه حل ارائه شده برای آن، ارتباط مستقیمی در تعیین ارزش توکن آن ارز دیجیتال دارد. پس سرمایه گذار باید قبل از سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال، وایت پیپر آن را مطالعه کند. با اینکار او حداقل می داند روی چه پروژه ای سرمایه گذاری کرده است.

ذکر یک مثال

به طور مثال هدف بیت کوین «ایجاد یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک و همتا به همتا» است. این موضوع در وایت پیپر (White paper) این ارز دیجیتال وجود دارد. با نگاهی به سیستم پرداختی رایج امروزی، می توان درک کرد که مشکل مطرح شده در وایت پیپر بیت کوین و راه حل ارائه شده برای آن، کاملا منطقی و ضروری است. شاید به همین دلیل است که امروزه بالاترین ارزش در بازارهای ارزهای دیجیتال به بیت کوین اختصاص دارد.

لزوم مطالعه وایت پیپر White Paper ارز دیجیتال

اوراق سفید ارز دیجیتال

پس از مطالعه وایت پیپر یک ارز دیجیتال، شما با پروژه و اهداف آن آشنا خواهید شد. سپس قادر خواهید بود که بررسی کنید که آیا ایده ارائه شده برای رفع مشکل، توانایی رفع آن را دارد یا نه. اما ذکر یک نکته ضروری است. اینکه وایت پیپر ها توسط تیم پروژه نوشته می شوند. در ظاهر نمی توان هیچ نکته منفی در مورد اهداف آنها پیدا کرد. یعنی ابتدای کار همه چی به اصطلاح گل و بلبل است و تیم توسعه دهنده پروژه، به تعریف و تمجید آن می پردازند.

اما نقاط ضعف پروژه را تنها با بررسی بیشتر و گذشت زمان می توان کشف کرد. از طرفی شاید مطالعه وایت پیپر قبل از سرمایه گذاری امری ضروری باشد، اما کافی نیست. یعنی صرفا با دقت در این سند جامع نمی توان چالش ها و مشکلات آتی پروژه را پیش بینی کرد. پس در کنار آن باید به رقیبان این ارز دیجیتال و تحلیل های بنیادی در خصوص ارزش توکن آن در بازار بپردازید.

قابلیت های وایت پیپر در چیست؟

آمارها نشان داده است که میزان مطالعه وایت پیپر ها روز به روز در حال افزایش است. اکثر سرمایه گذاران دوست دارند تا قبل از هر اقدامی، اطلاعاتی جامع در مورد پروژه کسب کنند. پس وایت پیپرها نقش مهمی در جذب سرمایه اولیه برای پروژه خواهند داشت. به طوری که با اطلاعاتی جامع و کامل در این اسناد، می توان در کوتاهترین زمان ممکن میلیاردها دلار سرمایه برای پروژه جذب کرد. پروسه ای که شاید در قیاس با روش های دیگر جذب سرمایه، سریع ترین آنها باشد.

جذب سرمایه

اما این تنها یک روی سکه است و حالت دیگری هم وجود دارد. یعنی اگر تیم توسعه دهنده یک پروژه در نوشتن وایت پیپر یک ارز دیجیتال دقت کافی را به خرج ندهند، بیش از ۹۰ درصد خوانندگان سند خود را از دست خواهند داد. این موضوع یعنی عملا پروژه آنها با شکست مواجه شده است. پس بسیار مهم است که اطلاعات موجود در وایت پیپر جوابگوی تمامی سوالات خواننده باشد. یک وایت پیپر منطقی و جامع، سرمایه گذار را متقاعد می کند که اهداف پروژه قابلیت اجرا شدن را دارند.

بخش اصلی White paper

شاید وایت پیپرها به سبک ها و شیوه های مختلفی نوشته شوند، اما در حالتیاستاندارد و کامل، این سند شامل بخش های زیر است:

چکیده (Abstract)

در این بخش از وایت پیپر می توان به اطلاعات پایه ای و تاریخچه مختصری از فناوری بکار رفته اشاره کرد. این فناوری منشا ایجاد ارز دیجیتال است و باید مزایایی نسبت به ابزارهای مشابه داشته باشد.

مقدمه (Introduction)

در این قسمت به طور خیلی خلاصه در مورد پروژه و دیگر بخش های وایت پیپر توضیحاتی ارائه می شود. اما هدف اصلی متن موجود در مقدمه، ترغیب خواننده به مطالعه و برانگیختن کنجکاوی او است. مطالب ذکر شده در این بخش بسیار مهم هستند. چون باید در قالب توضیحاتی ۲ یا ۳ صفحه ای، خواننده را از اهمیت پروژه و جنبه های سیاسی و اقتصادی آن مطلع کرد. خواننده بعد از خواندن مقدمه، باید بداند که چرا پروژه شما مهم است؟

تعریف مشکل (Problem)

قبل از ارائه راه حل، باید مشکل را به خوبی برای مخاطب تفهیم کرد. پس در این بخش نوعی چالش فنی یا مدیریتی مطرح می شود و به مباحث پیرامون راه حل های موجود برای آن می پردازند. این راه حل ها تاکنون جوابگوی حل این مشکل نبوده اند. اما صرفا اشاره به ناکارآمدی یک راه حل منطقی نیست و باید با برهان و دلیل آن را ثابت کرد.

توضیح محصول (Description)

وایت پیپر چیست

در این بخش تیم توسعه دهنده پروژه، به معرفی محصول معرفی شده خود می پردازند. این محصول می تواند یک پلتفرم، سرویس و یا محصولی خاص باشد. هم چنین در خصوص نحوه عملکرد محصول و راه حل ارائه شده برای حل مشکل عنوان شده، توضیحاتی داده می شود.

جزئیات فنی (Technical Details)

خواننده ذهنی حساس دارد. صرفا به بررسی اینکه اطلاعات موجود در وایت پیپر چیست اکتفا نخواهد کرد. بنابراین در هر بخشی که حس کند ایده پروژه توانایی حل مشکل را ندارد، به کلی قید سرمایه گذاری بر روی آن را می زند. پس در بخش فنی وایت پیپر باید اطلاعات را با جزئیات بیشتر آورد. توضیحاتی در خصوص بلاک چین پروژه، نحوه توسعه محصول و عرضه کوین یا توکن ارز دیجیتال را باید در این بخش آورد.

اقتصاد توکن (Token)

نقشه راه در وایت پیپر

در این بخش باید تعیین شود که کوین یا توکن شما چه ویژگی و عملکردی دارد. هم چنین باید در خصوص ساز و کار تعیین شده برای عرضه ارز دیجیتال پروژه، توضیحات کاملی داده شود. مخاطب پس از مطالعه این بخش باید بداند که تعداد کل کوین یا توکن شما چند است. یا اینکه طبق چه الگوریتم و یا برنامه ای قرار است به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شود. زمان راه اندازی، جزئیات طرح های تشویقی و نقشه راه پروژه از دیگر توضیحاتی هستند که در این بخش باید در خصوص آنها توضیح داد.

معرفی تیم توسعه دهنده

برای سرمایه گذار بسیار مهم است که چه تیمی پشت پروژه است و بنیان گذاران آن چه کسانی هستند. بی شک حضور افرادی با تجربه و قوی در تیم توسعه پروژه، می تواند احتمال موفقیت آن را افزایش دهد. در این بخش از White paper می توانید در خصوص هر کدام از ارکان اصلی پروژه و نقش آنها، اطلاعاتی کسب کنید.

کلام آخر

تا به اینجای کار باید فهمیده باشید که وایت پیپر چیست و با مطالعه آن، چه اطلاعاتی را می توان کسب کرد. اما صرفا نمی توان بر وایت پیپر و محتویات آن تکیه کرد. پس برای انتخاب یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری، باید تحلیل های بنیادی و تکنیکال را در خصوص ارز دیجیتال انجام داد. اما بازار ارزهای دیجیتال پر از اصطلاحات و مفاهیم گوناگون است که برای موفقیت در سرمایه گذاری به آن نیاز داریم. لطفا تجربه ترید یا سرمایه گذاری خود در این بازار را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..