in

جاذبه های گردشگری لرستان – لیست ۲۰ تایی

جاذبه های گردشگری لرستان

هیجان دره نوردی، آسمان پاک و هوای خنک، کوهستان های خشن و نخراشیده، و آبشار های مرتفع و زیبا،همه و همه باعث شده که گردشگران داخلی بیش از هر زمان دیگری، به جاذبه های گردشگری لرستان علاقه نشان بدهند. زیبایی های بی حد و مکان های بکر لرستان، این استان زیبا را به مقصد بسیاری از طبیعت گردان، گردشگران و کوهنوردان تبدیل کرده است. اکثر جاهای دیدنی لرستان، مربوط می شود به جاذبه های طبیعی این استان. لقب های متفاوتی به این استان نسبت داده اند مثل، سرزمین آبشار های ایران، سرزمین پل های تاریخی، سرزمین مردمان اصیل و غیره.

لرستان سومین استان پر بارش کشور است و به همین خاطر بسیار سرسبز و زیباست. جاذبه های گردشگری لرستان یکی از یکی دل فریب تر و زیبا ترند. شما با سفر به لرستان می توانید نمونه داخلی بسیاری از معروف ترین جاذبه های طبیعی جهان را ببینید. اگر شما هم مثل هزاران نفر دیگر علاقه دارید که با یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین استان های ایران آشنا شوید حتما این مطلب را بخوانید. دراین مطلب ما شمارا با بهترین جاذبه های گردشگری لرستان آشنا خواهیم کرد.

چگونه به لرستان سفر کنیم؟

لرستان یکی از استان های غربی ایران است. این استان  در همسایگی استان ها اصفهان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام و خوزستان می باشد. لرستان آب و هوای بسیار مطلوبی دارد و شما در سفر به این استان هرگز با موانع جوی مواجه نخواهید شد. مرکز این استان شهر خرم آباد است. جاذبه های گردشگری لرستان به جاهای دیدنی شهرستان خرم آباد مختصر نمی شود و در کل استان پراکنده شده اند.

برای سفر به لرستان ما مبدا را شهر تهران در نظر می گیریم. برای این سفر شما امکان سفر با اتوبوس، ماشین شخصی، قطار و هواپیما را دارید. اگر با اتوبوس سفر می کنید، شما از استان قم و مرکزی عبور خواهید کرد و پس از گذر از شهر اراک به شهر ازنا، در شمال شرق لرستان خواهید رسید. می توانید همانجا اتوبوس را ترک کنید و گشت و گذار در شرق و مرکز لرستان بپردازید. همچنین می توانید با گذر از ازنا و دورود به شهر خرم آباد بروید و از آنجا گشت و گذار خود را آغاز کنید. فاصله تهران تا خرم آباد ۴۹۹ کیلومتر است که با اتوبوس حدود ۵ ساعت و نیم طول می کشد. سفر با ماشین شخصی هم در همین مسیر است اما فاصله زمانی کمتری دارد.

در لرستان خطوط راه آهن نیز وجود دارد. شما در سفر با قطار، پس از گذر از استان مرکزی و قم، می توانید در ایستگاه های ازنا، دربند، دورود، بیشه، تنگه هفت و غیره پیاده شوید و سفر رویایی خود را آغاز کنید. زمان رسید از تهران تا ازنا، اولین ایستگاه قطار در لرستان، ۶ الی ۷ ساعت است. برای سفر با هواپیما فقط یک فرودگاه وجود دارد که در شر خرم آباد قرار دارد. شما به راحتی و صرف زمانی کم، می توانید به واسطه هواپیما به لرستان برسید.

جاذبه های گردشگری لرستان

۱- آبشار بیشه از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان

از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری لرستان، آبشار بیشه، از معروف ترین آبشار های ایران است. این آبشار در شهرستان خرم آباد و در بخش پاپی قرار دارد. ارتفاع این آبشار زیبا به ۴۸ می رسد و ۲۰ متر نیز پهنا دارد. همواره و در هر فصلی، گردشگران داخلی بسیاری و بعضا خارجی، به لرستان می آیند تا این آبشار با عظمت و زیبا را ببینند. آب و هوای بسیار مطبوع و دلپذیر، امکانات رفاهی خوب، بکر بودن منطقه، بازدید از جنگل های بلوط در مسیر آبشار، همه و همه باعث شده این آبشار زیبا و مرتفع، در بین گردشگران معروف و محبوب باشد.

آبشار بیشه در کنار ایستگاه راه آهن بیشه قرار دارد. از دیگر مسائلی که باعث شده منطقه بیشه معروف باشد و نامش در فضاهای مجازی به وفور تکرار شود، ایستگاه راه آهن بیشه است. این ایستگاه در کل زیبایی خاصی دارد اما در فصل پاییز فضای دلنشین تر و حیرت آور تری دارد.

آبشار بیشه از جاذبه های گردشگری لرستان

۲- دریاچه گهر از توریستی ترین مکان های ایران

دریاچه گهر یک دریاچه کوهستانی بسیار زیبا در قلب رشته کوه اشترانکوه است. این دریاچه به نگین اشترانکوه معروف شده است و از زیبا ترین جاذبه های گردشگری لرستان است. فیروزه ای بودن آب این دریاچه زیبا، زیبایی چشمگیری به آن بخشیده است. طول این دریاچه ۱۷۰۰ متر است و قایق سواری بر روی آن لذت ویژه ای دارد. به دلیل اینکه دریاچه گهر راه ماشین رو ندارد، از آلودگی  بسیاری محفوظ شده است. از سه راه می توان به این دریاچه رسید:

دریاچه گهر از جاذبه های گردشگری لرستان

۱- مسیر شهرستان دورود

از مسیر شهرستان دورود که بروید تقریبا ۵ ساعت در راه خواهید بود. در ابتدای این مسیر الاغ و قاطر وجود دارد که می توانید وسایل خودتان را به وسیله آنها ببرید. گذر از این مسیر راحت است و سختی ندارد. اما زیبایی مسیر های دیگر بیشتر از این راه است.

۲- مسیر شهرستان الیگودرز

این مسیر دره مانند است و زیبایی های طبیعی بیشتری دارد و زمان کمتری نیز نیاز دارد. مدت زمان لازم برای رفتن به دریاچه گهر از مسیر شهر الیگودرز ۳ ساعت است. گذر از این مسیر به راحتی مسیر شهر دورود نیست.

۳- شن اسکی از اشترانکوه (ازنا)

این مسیر مختص است به کوهنوردان حرفه ای. ابتدا باید به شهر ازنا بروید، به یکی از قلل میانی صعود کنید و بعد به صورت شن اسکی به دریاچه گهر برسید. برای این کار حتما باید با یک راهنمای حرفه ای و بومی مشورت کنید و همراه شوید.

۳-  دره نیگاه از جاذبه های گردشگری لرستان

از زیباترین دره ها و تنگه های ایران، دره نیگاه از جاذبه های گردشگری لرستان است. زیبایی بی حد و حصر این دره باعث شده گردشگران مسیر زیادی را بروند تا بتوانند پای در این تنگه بگذارند. آب این دره بسیار شفاف است. در قسمت های انتهایی این دره مکانی است به اسم آکواریوم. به این دلیل به آنجا آکواریوم می گویند زیرا ارتفاع زیادی دارد و آب بسیار شفاف است. شما تصور می کنید که ارتفاع نیم متر است. جاده ی رسیدن به این دره بسیار پر پیچ و خم است و چند ساعتی طول می کشد تا از آن گذر کرد.

دره نیگاه از مکان های دیدنی لرستان

۴- تنگه شیرز از معروف ترین مکان های گردشگری لرستان

می توان گفت این تنگه از نماد های عظمت خالق بزرگ است. زیبایی شگرفی که چشم هر بیننده ای را وا می دارد تا ساعت ها به آن خیره شود. از معروف ترین جاذبه های گردشگری لرستان که بسیار توریستی و معروف است. این جاذبه خارق العاده، در شهرستان کوهدشت قرار دارد. این تنگه تصویر یک خواب و یک خیال را جلوی چشمتان تداعی می کند.

در مسیر این تنگه، بلوط، گلابی وحشی، چنار، انجیر و درختان رنگارنگ وگوناگون، خودنمایی می کنند. همچنین یک رودخانه کریستالی فوق زیبا نیز در مسیر وجود دارد که بر زیبایی های این تنگه می افزاید. این تنگه از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران است پس هرگز در دیدن از این جاذبه باشکوه تعلل نکنید.

تنگه شیرز ;p09*96

۵- قلعه فلک الافلاک از بهترین جاهای دیدنی لرستان

برجسته ترین نماد شهر خرم آباد و از معروف ترین جاذبه های گردشگری لرستان، قلعه فلک و الافلاک است. کمتر کسی است که نام این قلعه را نشنیده باشد. این قلعه از آثار باستانی ایران می باشد که متعلق است به دوره ساسانیان. این قلعه در وسط شهر قرار دارد و بازدید از آن برای گردشگران بسیار آسان است. این دژ پر رمز و راز، از زمان ساسانیان تا قاجار مورد استفاده حاکمان مختلفی بوده و اتفاقا نامش نیز حداقل سه چهار باری عوض شده است!

(نام‌های دژ شاپور، قلعه اتابکان، قلعه دوازده برجی و… از اسامی قدیمی برج هستند.) اکنون در این قلعه موزه مردم شناسی بسیار ارزشمندی وجود دارد که می تواند شما را با بیشینه قوم لر و آداب و رسوم این مردم با اصالت آشنا کند.

قلعه فلک الافلاک

۶- آبشار آب سفید

از زیباترین آبشار های ایران می توان نام آبشار آب سفید الیگودرز را آورد. یک مخمل سفید که سرآپای صخره ای سخت را پوشانیده. این آبشار زیبا در شهرستان الیگودرز قرار دارد. در محیط این آبشار، سیاه چادر، سکو برای نشستن و خدمات رفاهی وجود دارد. همواره افراد زیادی از استان لرستان و از استان های دیگر به این شهرستان می آیند تا لذت دیدن این آبشار غران را بچشند.

آبشار آب سفید از جاذبه های گردشگری لرستان

۷- مسجد جامع بروجرد

اما جاذبه های گردشگری لرستان به جاذبه های طبیعی آن محدود نمی شود  و آثار باستانی و بنا های قدیمی بسیاری در این استان وجود دارد. یکی از این بناهای قدیمی، مسجد جامع بروجرد است. مسجد جامع بروجرد یکی از نخستین مسجدهای ساخته شده درایران است که در قرن دوم تا سوم هجری در شهر بروجرد بنا نهاده شده‌است. این مسجد در یکی از محله‌های تاریخی شهر نام دودانگه  واقع شده و به لحاظ معماری و قدمت، از بناهای منحصر به فرد استان لرستان و شهر بروجرد است. این بنا از نظر معماری بسیار خاص و منحصر به فرد است و به خوبی معماری بنا های آن زمان را نشان می دهد. که از این حیث، بسیار برای علاقه مندان به هنر و گردشگری جالب توجه است.

مسجد جامع بروجرد از دیدنی های لرستان

۸- آبشار گریت از زیباترین جاذبه های لرستان

مسلما تا کنون متوجه شده اید که منظورمان از سرزمین آبشار های خروشان چیست. این استان زیبا پر است از آبشار های مرتفع و خارق العاده. یکی دیگر از این آبشار ها که در شهرستان خرم آباد قرار دارد، آبشار گریت است. آبشار گریت سلسله ایست. یعنی چند آبشار پی در پی هم قرار دارد. که این امر باعث می شود عکس های هوایی زیبایی از این منطقه به دست آید. در مسیر این آبشار شما از جنگل های زیبای بلوط که از نماد های لرستان است نیز دیدن خواهید کرد. قابل ذکر است که این آبشار فاصله کمی با آبشار بیشه دارد.

آبشار گریت از جاهای دیدنی لرستان

۹- گرداب سنگی از جاهای دیدنی لرستان

گرداب سنگی یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران ساسانیان است. بنایی قدیمی که در شمال غربی شهر خرم آباد قرار دارد. گرداب سنگی تقریبا در تمام طول سال آب دارد. هم از این نظر و هم به خاطر قدمت دیرینه اش همواره مورد توجه گردشگرانی که به لرستان می آیند قرار می گیرد. بنای گرداب سنگی دایره‌ ای شکل است و به دور چشمه‌ ای با استفاده از سنگ و ساروج (آهک و گچ) ساخته شده‌ است تا آب خارج شده از چشمه را ساماندهی کرده و سپس از طریق کانال، آب چشمه را به نقاط مختلف شهر باستانی شاپورخواست منتقل کند.

گرداب سنگی از جاهای دیدنی لرستان

۱۰- رشته کوه اشترانکوه ازنا از توریستی ترین مناطق لرستان

و اما از خارق العاده ترین زیبایی های لرستان، رشته کوه سرفراز اشترانکوه است. بام استان لرستان. از خشن ترین و نخراشیده ترین رشته کوه های جهان. رشته کوهی کشیده با قلل مرتفع و حرفه ای، که در قلب شهر کوهستانی و کوچک ازنا قرار دارد. روزانه کوهنوردان زیادی برای به چالش کشیدن خود و فتح این قله های با عظمت، به شهر ازنا می آیند. این کوه را باید از فنی ترین قله های ایران نیز دانست.

شاید بگویید که این منطقه برای عموم گردشگران مناسب نیست. اما باید در جواب بگوییم که وجود یخچال های برف باعث جاری شدن رودخانه هایی خروشان و زیبا در دامنه این کوهستان شده که گردشگران زیادی را همواره به خود جذب می کنند. در کل به دلیل سفر عده زیادی از کوهنوردان به این منطقه، دامنه این کوهستان به یک نقطه توریستی در این استان تبدیل شده است. پس یادتان نرود که حتما به شهر ازنا، دیار اشترانکوه و پایتخت کوهنوردی ایران، سفر کنید.

رشته کوه اشترانکوه از زیبایی های لرستان

۱۱- تونل برفی ازنا

این پدیده از عجیب ترین پدیده های طبیعی است. پدیده ای که در مناطق کوهستانی و سرد رخ می دهد. تونل برفی ازنا، یکی از توریستی ترین مکان های لرستان است. این تونل در ابتدای مسیر قله های اشترانکوه قرار دارد. برای رسیدن به این تونل نیاز نیست حتما کوهنورد باشید زیرا سختی چندانی ندارد. ولی همانطور که در تصویر می بینید زیباییی بسیار زیادی دارد و حیف است اگر خود را از دیدن این منظره فوق العاده محروم کنید. سعی کنید برای دیدن تونل برفی ازنا در ماه های گرم سال مثل مرداد و شهریور نروید.

تونل برفی ازنا از مکان های گردشگری لرستان

۱۲- مخمل کوه از زیبا ترین جاهای دیدنی لرستان

از دیگر زیبایی های استان لرستان منطقه زیبای مخمل کوه در شهرستان خرم آباد است. منطقه ای بکر با طبیعتی دل انگیز. اگر پیاده روی در طبیعت سبز را دوست دارید، سفر به مخمل کوه را به شما پیشنهاد می کنیم. علت نام نهادن این منطقه به مخمل کوه این است که کل این منطقه را مخملی سبز و درخشان پوشانیده. سبزه های با طراوت و درخشان، که باعث زیبایی هرچه تمام تر این ناحیه می شود. این منطقه دسترسی بسیار آسانی نیز دارد. برای پیمایش در مخمل کوه کافیست به میدان ۲۲ بهمن خرم آباد بروید، در انتهای خیابان ولیعصر پیاده شوید و سفر دل انگیزتان را در این دره سبز شروع کنید.

مخمل کوه از جاهای گردشگری لرستان

۱۳- پل شکسته از جاذبه های تاریخی لرستان

پل شکسته یا پل شاپوری یک شاهکار معماری مربوط به دوره ساسانی است. این پل در ضلع جنوبی قلعه فلک و الافلاک در شهر خرم آباد قرار دارد. پل شاپوری عامل ارتباط غرب استان لرستان (طرهان) به تیسفون و خوزستان بوده است. این پل بسیار برای دولت ساسانی اهمیت داشته است. این بنا امروزه بازدیدکنندگان بسیاری دارد. شما می توانید در کنار بازدید از قلعه فلک و الافلاک، این بنای تاریخی و شگفت انگیز را نیز ببینید.

پل شکسته از مکان های دیدنی لرستان

۱۴- تنگه هلت از محبوب ترین جاذبه های گردشگر لرستان

تنگه ای اعجاب انگیز، متفاوت و خارق العاده. بهترین مکان برای عکاسان طبیعت. مکانی رویایی برای پیمایش و ثبت بهترین و زیباترین لحظات شما. تنگه هلت، از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان. این تنگه جذاب در شهرستان پلدختر قرار دارد. هلت هم مانند دره خزینه بر اثر فرسایش آب بوجود آمده است. عبور رود سزار از این ناحیه باعث بوجود آمدن این دره خیره کننده شده است. نکته جالب توجه این است که گیاهی در این دره دیده نمی شود و تا چشم کار می کند اب است و صخره.

تنگه هلت از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان

۱۵- آبشار برنجه تاف

آبشار برنجه از مرتف ترین آبشارهای زیبای ایران است. این آبشار در شهر شول آباد در شهرستان الیگودرز قرار دارد. این منطقه بسیار صعب العبور است و اندازه گیری آبشار برنجه شول آباد تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. برخی از منابع ارتفاع آن را ۷۹۶ متر اعلام کرده اند که در این صورت لقب بلندترین آبشار آسیا را از آن خود می کند. البته لازم به ذکر است هنوز به صورت رسمی این عدد به ثبت نرسیده است. ارتفاع این آبشار آنچنان تماشاگران و گردشگران را به خود جذب می کند، که دل کندن از دیدن این آبشار فوق زیبا را بسیار دشوار می کند.

آبشار برنجه تاف از زیباترین مکان های دیدنی لرستان

۱۶- تنگه لی لی از معروف ترین نقاط دیدنی لرستان

لرستان پر است از تنگه های خارق العاده و اعجاب انگیز. گردشگران زیاد همواره به این استان می آیند تا به دره نوردی و پیمایش در این تنگه ها بپردازند. در حدود ۲۰ کیلومتری شهر دورود به یک تنگه بسیار جذاب و دیدنی می رسیم به نام تنگه لی لی. از توریستی ترین جاذبه های گردشگری لرستان. لی لی نامی است که محلی‌های به این تنگ داده‌ اند. در این منطقه درختان گیلاس وجود دارد و آن‌ها به گیلاس‌هایی که اندازه‌ی کوچک داشته باشد لی لی می‌گویند.

تنگه لی لی از جاذبه های گردشگری لرستان

۱۷- دره خزینه

باورتان می شود که این منظره زیبا در ایران است؟ لرستان پر است از مکان های بکر که حتما باید آنها را ببینید. نام این مکان زیبا دره خزینه نام دارد که در شهرستان پلدختر واقع شده است. باید به این نکته توجه کنید که تمام فرم این دره با فرسایش آب بوجود آمده است. یک سنگ تراشی تمام عیار! مطمئنا تاکنون تصاویری این چنین از درهه هایی در آمریکای شمالی دیده اید.

باید بگوییم که این دره چیزی کمتر از نمونه های خارجی خود ندارد. اگر کوهنورد، صخره نورد و یا حتی علاقه مند به آدرنالین هستید، این سفر مهیج به دره خزینه را از دست ندهید. اگر اهل تجربه های هیجانی نیز هستید می توانید پل معلق موجود در این مکان را نیز امتحان کنید. پلی معلق با ارتفاع ۸۵ متر و طول۱۱۲ متر.

مکان های دیدنی لرستان

۱۸- دشت لاله های واژگون از زیبا ترین نقاط توریستی لرستان

همانطور که قبلا هم گفتیم لرستان استانی است چهارفصل، که در هر گوشه ای از آن می توان شاهد یک نوع زیبایی بکر بود. از خارق العاده ترین مکان هایی که در لرستان وجود دارد دشت لاله های واژگون در الیگودرز است. یک دشت پر از لاله های واژگون قرمز، نارنجی و زرد. دو نوع لاله بسیار کمیاب با نام سوسن چلچراغ و اشک مریم در دشت الیگودز گل می‌دهند.

چشم انداز رویایی گل‌ها از جنوب شرقی الیگودرز آغاز می‌شود و تا دامنه‌های زاگرس ادامه پیدا می‌کند. فقط توجه کنید که برای تماشای دشت لاله‌های واژگون در زیباترین حالت، حتما سفرتان را در فصل بهار برنامه‌ریزی کنید.

دشت لاله های واژگون از دیدنی های لرستان

۱۹- غار کلما کره

از دیگر آثار شگفت انگیز لرستان که چشم هر بیننده ای را به ستایش خود وا می دارد، غار آهکی کلماکره در شهرستان پلدختر است. در این غار آثار زیادی از تمدن ایران (به خصوص در دوره هخامنشیان و ساسانیان) استخراج کرده‌اند. از کاسه‌های ماهی بادامی تا انواع نقاب‌های باستانی. در حال حاضر تعدادی از این گنجینه‌ها در موزه لوور و موزه بریتانیا و نیویورک نگهداری می‌شود. اگر به دیدن این غار آهکی علاقه دارید می‌توانید از پلدختر به روستای دره باغ بروید و از آنجا یک مسیر کوهستانی را تا غار طی کنید.

غا کلما کره از جاهای دیدنی لرستان

۲۰- آبشار نوژیان از معروف ترین جاذبه های گردشگری لرستان

از دیگر آبشار های مرتفع ایران، و از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان، آبشار نوژیان است. برای دیدن این آبشار با عظمت باید به ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد بروید. پوشش گیاهی سرسبز و تنوع گیاهی بالا، باعث زیبایی هرچه تمام تر این ناحیه شده است. بازدید از اییین آبشار ۹۵ متری در فصل بهار بسیار لذت بخش تر خواهد بود. اگر به شهر خرم آباد سفر کردید حتما از این آبشار زیبا و این شاهکار تمام عیار طبیعت دیدن کنید.

آبشار نوژیان از جاهای دیدنی لرستان

کلام آخر

همانطور که در این مطلب خواندید، لرستان استانی چهار فصل است، مملو از جاذبه های طبیعی فوق العاده زیبا. لرستان سومین استان پر بارش ایران است و رودخانه ها، یخچال ها و آبشار های متعددی دارد. از این رو بسیار سرسبز و سرزنده است. همچنین به خاطر اینکه راه ماشین رو آنها کمتر است، از آلودگی هایی که انسان ها برجای می گذارند نیز خبری نیست.

پس شما با سفر به لرستان می توانید از مناطقی رویایی و جاذبه های گردشگری لرستان که حتی فکرشان را هم نمی کنید آنقدر زیبا باشند، دیدن کنید. سفر به لرستان فصل خاصی ندارد. در هر فصل که بروید می توانید از زیبایی های آن بهره مند شوید. اگر این مطلب را خواندید و برایتان جالب بود، برای ما بنویسید. همچنین اگر تجربه سفر به لرستان را دارید و جاهای دیگری نیز در این استان می شناسید، با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: فاطمه گرجی

فاطمه گرجی هستم دبیر جامعه شناسی و اقتصاد. از کودکی به نوشتن و سرودن علاقه داشتم و همچنان در کنار کار و مشغله های دیگر، می نویسم. اواخر سال 1399 به واسطه یکی از دوستانم با نت نظر آشنا شدم و عضو نویسنده های این سایت شدم. بیشتر به نوشتن درباره گردشگری و مطالب آموزشی علاقه دارم و بیشتر متن هایی که می نویسم دراین رابطه است.