in

معروف ترین شاعر سبک هندی کیست؟

معروف ترین شاعر سبک هندی

آیا به اشعار سبک هندی علاقه مند هستید؟ معروف ترین شاعر سبک هندی کیست؟ اگر به شعر هایی که در کتاب ادبیات فارسی تان هستند دقت کنید، می بینید که برخی بسیار شبیه به هم اند. یا از نظر قالب یا از نظر محتوا. به گونه ای که با بقیه شعر ها بسیار متفاوت اند. در ادبیات، سبک هایی وجود دارد که شاعران در دوره های تاریخی متفاوت، طبق آن سبک ها شعر می سروده اند. هر سبک مخصوص یک دوره زمانی است. اما به این معنی نیست که شاعران جدید نتوانند طبق آن سبک ها شعر بسرایند. شاعران جدید هم می توانند طبق محتوا و قالب ها یا بهتر بگوییم، طبق سبک های شعری پیشین شعر بگویند.

یکی از این سبک های شعری، سبک هندی می باشد. سبک هندی از محبوب ترین سبک های شعری است. بسیاری از دانش آموزان وقتی که در کتاب درسی خود به این مبحث می رسند علاقه پیدا می کنند که درباره سبک هندی و از آن مهم تر، معروف ترین شاعر سبک هندی مطالب بیشتری بخوانند و بیشتر در این باره مطالعه کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

سبک هندی

معروف ترین شاعر سبک هندی کیست؟

سبک در لغت به معنی روش است. اما در اصطلاح ادبی، ساختار و الگویی است که یک شاعر شعر خود را طبق آن می سراید. آرایه ها، محتوا و قالب در هر سبکی جداگانه است. در زبان فارسی چند سبک وجود دارد. سبک خراسانی، سبک آذربایجانی، سبک عراقی، سبک وقوع، سبک هندی، سبک دوره بازگشت و سبک شعر نو، از سبک های شعری ادبیات فارسی اند.

معمولا سبک ها با تغییر حکومت ها و اندیشه ها تغییر می کرد. علت بوجود آمدن سبک هندی هم همین تغییر حکومت بود. اوایل قرن یازدهم با روی کار آمدن دولت صفویان، مدل و رنگ و بوی شعر شاعران ایران متحول شد. صفویان مذهب شیعه را رسمی کردند و تفکرات شیعه رواج پیدا کرد. صفویان از مدح شاهان خوششان نمی آمد و به همین خاطر شعر مدحی دیگر رواجی نداشت. و از سوی دیگر به شعر های عاشقانه نیز بهایی نمی دادند. به این خاطر، شاعران این دوره به پند و اندرز در شعر خود پرداختند.

از آنجایی که پرداختن به شعر هزینه هایی را برای شاعر داشت، و در ایران نمی توانستند درآمد آنچانی کسب کنند، شاعران این سبک به هند مهاجرت کردند. در هند گورکانیان حکومت می کردند و به پارسی سخن می گفتند. در هند هنوز قصیده رواج داشت پس بنابراین این شاعران در هند ماندگار شدند. علت نامگذاری این سبک نیز به این خاطر است که هند محل تجمع این دسته شاعران شد. همانگونه که مثلا شاعران سبک خراسانی همه در خراسان بودند.

سبک هندی را باید زبان مردم کوچه بازار دانست. در این دوره اقشار مختلف مردم به شعر روی آوردند و اشعار دیگر آن زبان رسمی و کهن را نداشت. بلکه کاملا محاوره و کوچه بازاری شد. قالب رایج این دوره همچنان غزل بود.

معروف ترین شاعر سبک هندی

صائب تبریزی معروف ترین شاعر سبک هندی

صائب تبریزی، معروف ترین شاعر سبک هندی

میرزا محمدعلی صائب تبریزی نامدارترین شاعر قرن یازدهم است ( متولد ۱۰۰۰ و متوفی در ۱۰۸۰) او شاعری است که سبک هندی را به کمال رساند و به مقام ملک الشعرایی دربار صفوی رسید. صائب در تبریز به دنیا آمد از این رو به او صائب تبریزی می گفتند. در آن زمان، شاه عباس اول دستور می دهد که چندین خانواده از تبریز به اصفهان، پایتخت آن زمان کوچ کنند. خانواده صائب نیز یکی از آن خانواده ها بود. بنابراین صائب از تبریز به اصفهان نقل مکان کرد و به همین خاطر است که به او صائب تبریزی اصفهانی نیز می گویند.

تعداد شعر های صائب بسیار بالاست و شاعری بسیار فعال بوده است تعداد شعر های او را از شصت هزار تا صدوبیست هزار شعر تخمین زده اند. بیشتر شعر هایی که صائب سروده در قالب غزل است. اما چند هزار شعر به قصیده و یک مثنوی به نام قندهارنامه نیز دارد. آرایه ای که صائب بسیار از آن بهره می گرفت و به استفاده از آن بسیار معروف شده است، اسلوب معادله نام دارد.

صائب در سی وچهار سالگی به هندوستان رفت و در آنجا بسیار مورد اقبال قرار گرفت. سپس به هرات و کابل رفت. پادشاه کابل بسیار به صائب علاقه و توجه نشان داد و او را بسیار به خود نزدیک می کرد. پس از هشت سال صائب به اصفهان برگشت. همان موقع بود که شاه عباس او را ملک الشعرای دربار خود کرد. صائب در اصفهان ماند تا اینکه در هشتاد سالگی چشم از جهان فرو بست.

بیدل دهلوی از دیگر شاعران معروف سبک هندی

بیدل دهلوی از دیگر شاعران معروف سبک هندی

از دیگر شاعرانی که به  سبک هندی شعر می سرود، بیدل دهلوی است. ابولمعانی، میرزا عبدالقادر بیدل، شاعری است اهل ایالت بهار هندوستان که به پارسی شعر می سرود. بیدل از نظر زمانی نیز بعد از صائب است. او متولد سال ۱۰۷۹ است. وی در سال۱۱۳۳ نیز در دهلی از دنیا رفت.

بیدل در آثار خود به وفور از استعارات و کنایات به هم آمیخته استفاده می کرد. همپنین مضامین عرفانی در شعر او جایگاه خاصی داشت. خیال پردازی نیز از عناصری است که در نظم و نثر صائب به مراتب دیده شده است. از جمله آثار بیدل دهلوی می توان کلیات بیدل  که شامل غزلیات او می باشد را نام برد. از دیگر آثار او مثنوی محیط اعظم، مثنوی عرفان، مثنوی طور معرفت، طلسم حیرت، رقعیات و نکات او را نام برد.

کلام آخر

برای ادبیات ما سبک هندی بسیار ارزنده و تاثیرگذار بوده است. رابطه ای که بین ایران و هند از این طریق ایجاد شد، برای تعامل فرهنگی بین این دوکشور حتی در امروز نیز بسیار قابل توجه است. اگر این مطلب برای شما جالب بود و توانستید پاسخ سوالاتتان را بگیرید، برای ما بنویسید. همینطور اگر نظر یا انتقادی دارید و یا اگر مطالب تکمیلی دارید برای ما کامنت کنید.

مطالب مرتبط:

قالب شعری قصیده چیست؟

انواع آرایه های ادبی

بهترین شاعران قدیمی ایران

1 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: فاطمه گرجی

فاطمه گرجی هستم دبیر جامعه شناسی و اقتصاد. از کودکی به نوشتن و سرودن علاقه داشتم و همچنان در کنار کار و مشغله های دیگر، می نویسم. اواخر سال 1399 به واسطه یکی از دوستانم با نت نظر آشنا شدم و عضو نویسنده های این سایت شدم. بیشتر به نوشتن درباره گردشگری و مطالب آموزشی علاقه دارم و بیشتر متن هایی که می نویسم دراین رابطه است.