in

راه های تقویت نه گفتن – لیست ۱۰تایی

چگونه خیلی راحت و بدون دردسر نه بگوییم؟

تقویت نه گفتن زمانی برای من اهمیت پیدا کرد که به چالش های متفاوتی در زندگی برخورد کردم. مثلا زمانی که به عنوان فریلنسر مشغول انجام پروژه هستم، دوستم به من زنگ می زد و پیشنهاد بیرون رفتن می داد. تا مدت ها پیش و در اکثر مواقع درخواست های او را قبول می کردم. این کار باعث می شد که کارهای خودم عقب افتاده و نتوانم آن ها را به موقع تحویل دهم. این جریان ادامه داشت تا اینکه تصمیم گرفتم با راه های تقویت نه گفتن آشنا بشوم.

جالب است بدانید طبق تحقیقات، حدود ۷۰% از مشکلات مردم به خاطر ناتوانی آن ها در نه گفتن است. زمانی که از یک معتاد پرسیدند، چرا در دام اعتیاد گرفتار شدی و جواب داد به این دلیل که نتوانستم دفعه اول نه بگویم. یا اینکه فردی ضمانت شخص ناشناسی را کرده و الان گرفتار مشکلات مالی شده است. اگر کمی فکر کنید، شاید شما هم بتوانید اثرات عدم توانایی در نه گفتن را در زندگی خود پیدا کنید. با این توصیفات، عاقلانه است که همه ما برای تقویت نه گفتن تلاش کنیم.

راه های تقویت نه گفتن

۱- قبول کنید که شما ده تا دست ندارید

عدم نه گفتن، یکی از عوامل اتلاف زمان

امروزه به دلیل مشکلات و دغدغه های زیاد، افراد گاهی برای خودشان نیز وقت کم می آورند. بنابراین این کاملا طبیعی است که با قبول کردن خواسته های دیگران، از کارهای اصلی خود غاقل شوند. قبل از هر چیز این سوال را از خود بپرسید که چقدر زمان دارید؟ چه کارهایی برای انجام دادن دارید؟ در این صورت بهتر می توانید تصمیم بگیرید که خواسته دیگران را قبول کنید یا خیر.

۲- توهم راضی نگه داشتن همه را نداشته باشید

تلاش برای راضی نگه داشتن همه، یکی از عوامل عدم ناتوانایی در نه گفتن

هیچ فردی تاکنون نتوانسته است که همه را از خود راضی نگه دارد، مطمئن باشید که شما هم نمی توانید. اگر شما بخواهید همه را راضی نگه دارید، هیچ وقت نباید به آن ها نه بگویید. چون معمولا هیچ کس از شنیدن جواب نه خوشحال نمی شود و بنابراین ممکن است که از شما ناراحت شود. به نظرم این مهم ترین عاملی است که باعث شده ما قدرت نه گفتن نداشته باشیم.

۳- توجه به عواقب عدم نه گفتن، یکی از راه های تقویت نه گفتن

توجه به عواقب عدم نه گفتن، یکی از راه های تقویت نه گفتن

روی یک کاغذ بنویسید که تاکنون به خاطر عدم نه گفتن، چه مشکلاتی را برای خود به وجود آورده اید؟ دقت کنید که هر چه در این کار دقت بیشتری به خرج دهید، بهتر خواهد بود. چون در این صورت دلایل بیشتری پیدا خواهید کرد که به راحت نه بگویید. مثلا اگر شخصی از شما خواسته ای دارد، قبل از جواب دادن، این سوالات را از خود بپرسید:

  • اگر خواسته او را بپذیرم، از کدام کارهای مهم خودم عقب خواهم افتاد؟
  • قبول کردن خواسته او، چه فواید و ضررهایی برای من در پی خواهد داشت؟

۴- قاطعانه نه بگویید

قاطعانه نه گفتن، یکی از راه های تقویت نه گفتن

نه گفتن به صورت قاطعانه، علاوه بر تقویت نه گفتن، به افزایش اعتماد به نفس شما نیز کم خواهد کرد. اگر دقت کرده باشید بعضی ها نمی توانند به راحتی نه بگویند. در صدایشان لرزش خاصی وجود داشته و نمی تواند حرف خود را درست بیان کنند. در این صورت ممکن است طرف مقابل از این ضعف شما سوء استفاده کند. بنابراین با قاطعیت و بدون هیچ ترسی و با اعتماد به نفس کامل بگویید نه.

۵- دلیل بیاورید، یک تکنیک خوب برای تقویت نه گفتن

یک دلیل خوب برای نه گفتن بیاورید

این یک روش قدیمی است که در اکثر مواقع نیز جواب می دهد. زمانی که فردی از شما درخواستی دارد، باید با دلیل آوردن به او بفهمانید که وقت ندارید. مثلا من زمانی که دوستانم به من برای بیرون رفتن زنگ می زنند، بهانه خوبی دارم. به آن ها می گویم که الان کار دارم و باید پروژه را به موقع تحویل کارفرما بدهم، چون در غیر این صورت بد قول می شوم. دقت کنید که دلایل شما باید حقیقت داشته باشد و نباید دروغ بگویید. چون طرف مقابل ممکن است متوجه بهانه های غیر واقعی شما بشود.

۶- راه حل جایگزین ارائه دهید، یک تکنیک خوب برای تقویت نه گفتن

راه حل جایگزین ارائه دهید، یک تکنیک خوب برای تقویت نه گفتن

اجازه دهید این قسمت را به یک مثال توضیح دهم. فرض کنید که شما روز شنبه امتحان مهمی دارید و باید خود را آماده کنید. چند روز قبل یکی از دوستان صمیمی تان، شما را برای روز جمعه و برای جشن تولدش دعوت می کند. احتملا نمی توانید به آن جشن بروید، چون فردای آن روز امتحان دارید. می توانید برای او یک پیشنهاد جایگزین ارائه دهید. مانند اینکه:

من به این دلیل که روز شنبه امتحان دارم، نمی توانم در جشن تولدت شرکت کنم. اما اگر تمایل داشته باشی، خیلی دوست دارم که آخر هفته تو را به یک کافی شاپ دعوت کنم.

۷- قبل از درخواست، اقدام کنید

نه گفتن، قبل از اینکه طرف مقابل درخواست خود را بیان کند

گاهی اوقات بنا به دلایلی احتمال می‌دهید که فرد مقابل از شما خواسته ای دارد. در این حالت می توانید قبل از اینکه او خواسته خود را بگوید، به او بفهمانید که کار دارید. البته این کار را باید به صورت غیر مستقیم و ماهرانه انجام دهید تا طرف مقابل متوجه شود. در این صورت فرد مقابل متوجه حرف شما شده و خواسته خود را مطرح نمی کند.

۸- بیش از حد عذر خواهی نکنید

عدم عذر خواهی بیش از حد، یکی از روش های تقویت نه گفتن

نه گفتن به همان اندازه سخت بوده که شنیدن آن سخت است. ما دوست نداریم که فردی را از خودمان ناراحت کنیم و تمایل داریم که همه ما را دوست داشته باشند. بنابراین هنگام نه گفتن نوعی عذاب وجدان داریم و به همین دلیل از طرف مقابل زیاد عذرخواهی می کنیم. دقت کنید که نه گفتن، نباید درون شما عذاب وجدان ایجاد کند. چون شما هیچ کار نادرست یا غیر اخلاقی را مرتکب نشده اید. بعلاوه زیاد عذر خواهی کردن، از شما شخصیتی ضعیف در ذهن طرف مقابل ایجاد خواهد کرد.

۹- چطوری بله می گویید؟!

تشخیص اینکه دیگران چگونه از شما بله می گیرند، یکی از راه های افزایش قدرت نه گفتن

 

یکی از تکنیک های تقویت نه گفتن، این است که خودتان را تحلیل کنید. به این فکر کنید که دیگران چگونه از شما جواب بله می گیرند؟ آیا نقاط ضعف شما را می شناسند و دست روی همان می گذارند؟ شاید شما فردی احساسی باشید، در این صورت با کمی ناز کردن! شما را راضی می کنند. شاید هم شما را به نوعی تهدید کنند که اگر نه بگویید، ارتباطتان مثل قبل نخواهد بود.

برای خودتان اولویت تعیین کنید

تعیین اولویت، یکی از راه های تقویت نه گفتن

یکی از مهم ترین راه های تقویت نه گفتن، تعیین اولویت های زندگی تان است. یک دفترچه بردارید و مهم ترین کارهای خود را روی آن بنویسید. مثلا کسب درآمد، ورزش، مطالعه، وقت گذرانی با خانواده و غیره. با این کار قدرت نه گفتن شما افزایش خواهد یافت. شما قبل از جواب بله دادن، می دانید که کارهای مهمی دارید و باید آن ها را در نظر بگیرید.

سخن آخر

به نظرم همه ما به اشکال گوناگونی، از عدم توانایی نه گفتن ضرر دیده ایم. فکر می کنم وقت آن رسیده باشد که برای تقویت نه گفتن خود حرکتی انجام دهیم. عمل به راه حل هایی که در این مطلب ارائه شد، نه گفتن را برای شما آسان تر خواهد کرد. برای سهولت کار می توانید این تکنیک ها را ابتدا برای خانواده و دوستان نزدیکتان انجام دهید. چون رودربایستی کمتری با آنها دارید و نه گفتن برای شما آسان تر است. آیا شما هم تاکنون به خاطر عدم توانایی نه گفتن، دچار مشکل شده اید؟ چه راه های دیگری می شناسید که باعث افزایش قدرت نه گفتن می شود؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: اشکان عسکری

از وقتی که یادمه علاقه های گوناگونی داشتم. بعد از بررسی های زیاد فهمیدم که از قضا یک چند پتانسیلی هستم! آدم درونگرایی هستم و همین خصلتم باعث شد که با وبلاگ نویسی آشنا بشم و به تازگی هم وارد دنیای جذاب تبلیغ نویسی شدم. کلی کار است که باید تجربه و تعداد زیادی مسیر ناشناخته وجود دارد که باید طی کنم.