in

لباس های سرطان زا کدام ها هستند؟

پارچه کدام از لباس ها سرطان زا است؟

بسیاری از لباس هایی که ما آن ها را راحت و مناسب پوست خود می دانیم، از الیاف های مصنوعی و شیمیایی ساخته شده اند. از ژاکت و لباس های راحتی ورزشی گرفته تا لباس های سبک و گن ها، بسیاری از لباس های ما از مواد مصنوعی ساخته شده اند. برای تهیه این لباس ها از مواد ضد لک و ضد چروک استفاده شده و برای بدن ما نه تنها مناسب نیستند، بلکه سرچشمه بسیاری از بیماری ها و به خصوص سرطان هستند. ما از لباس های سرطان زا بسیار استفاده می کنیم، بدون اینکه از این موضوع اطلاعی داشته باشیم. این لباس ها با وجود اینکه راحت به نظر می رسند ممکن است موجب بدبو شدن بدن، بروز ضایعات پوستی، حالت تهوع و بیماری های خطرناک دیگر نیز شوند.

تعداد پارچه های سرطان زا مورد استفاده در لباس ها کم نیست و رفته رفته نیز بیشتر می شوند. پس بهتر است آن ها را خوب بشناسیم و از خرید  این لباس ها و پارچه ها خودداری کنیم. همچنین به دلیل مواد شیمیایی استفاده شده در این پارچه ها، تجزیه این لباس ها در محیط بسیار زمان بر است و آسیب های زیادی نیز به محیط زیست وارد می کنند. اما کدام پارچه ها و لباس ها سرطان زا هستند؟

لباس ها و پارچه های سرطان زا

چه جنسی از لباس ها سرطان زا هستند؟

۱- اکریلیک

یکی از پارچه های سرطان زا، پارچه اکریلیک می باشد. این پارچه با استفاده از اکریلونیتریل تولید می شو‌د. قرار گرفتن در معرض این ماده می تواند مشکلات جسمانی مختلفی از جمله سردرد، سرگیجه، سخت نفس کشیدن، ضعف دست و پا و بسیاری مشکلات دیگر را به وجود آورد.

استفاده از پارچه های اکریلیک، پوست شما را در معرض خطر جذب ماده ی اکریلونیتریل قرار می دهد. اکریلونیتریل به سدت سرطان زاست و احتمال جهش ژنتیکی را افزایش می دهد. تولید این پارچه ها آلودگی های زیست محیطی زیادی را به وجود می آورد.

لباس اکریلیک، از لباس های سرطان زا

۲- لباس های جین، از لباس های سرطان زا

از دیگر لباس های سرطان زا می توان به لباس ها و شلوار های جین اشاره کرد. امروزه لباس های جین در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. به خصوص رنگ آبی آن برای همه افراد جذاب و خواستنی است. اما رنگ آبی که برای شلوارهای جین به کار می رود، رنگ آزو است. این رنگ معمول ترین رنگ استفاده شده در تولید پارچه است.

این رنگ حاوی مواد شیمیایی معروف به آمین هاست و سبب ایجاد انواع سرطان می شود‌. اتحادیه اروپا استفاده از این رنگ را ممنوع کرده است؛ چون باعث تولید پارچه های سرطان زا می شود و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

لباس های جین

۳- پلی استر

یکی از پرطرفدارترین و پر مصرف ترین پارچه های الیاف مصنوعی، پلی استر است. در ساخت این پارچه ها با این که از پنبه استفاده می شود تا جلوی پارگی و چروک شدن آن گرفته شود، اما همچنان برای پوست ما مضر است و ممکن است سبب بروز انواع بیماری شود. لباس های تهیه شده از پلی استر نیز حاوی آنتیموان است که سرطان زا می باشد و برای قلب، ریه ها و کبد مضر است.

این پارچه ها تنفس را برای بدن کم می کنند و با بالا رفتن دمای بدن، یک مواد شیمیایی از این پارچه آزاد می شود که بعدها جذب پوست ما می شوند. این موضوع می تواند مشکلات مختلفی مثل بروز ضایعات پوستی، خارش، اگزما را ایجاد کند. سعی کنید از لباس ها و ملافه هایی که از پلی استر ساخته می شوند، کمتر استفاده کنید تا دچار بیماری نشوید.

پارچه پلی استر

۴- اسپندکس/ لاکرا/ الاستان

بیشتر لباس های ورزشی، نیم تنه ها، لگ ها، تی شرت ها، گن ها، جوراب های شلواری، بیکینی ها و غیره از این نوع پارچه ها ساخته می شوند که انعطاف زیادی دارند. این پارچه ها هم از مواد شیمیایی مضری مثل پلی اورتان ساخته می شوند که سرطان زا است و تماس فراوان با این پارچه ها احتمال بروز بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت را افزایش می دهد. سعی کنید از لباس هایی که جنس پنبه، باملو، ابریشم و لنین به جای این پارچه ها استفاده کنید تا خطر ابتلا به بیماری ها کاهش پیدا کند.

پارچه سرطان زای لاکرا

۵- لباس های ضد لک و ضد آب

این لباس ها حاوی مواد شیمیایی موسوم به «پلی فلوئوروآلکیل» یا PFAS هستند که در برابر حرارت، چربی، لکه و آب مقاومت بالایی دارند. مواد شیمیایی پایدار و خطرناک در لباس های کار و نیز اکثر لباس های بیرون از منزل مانند بارانی ها وجود دارد. این مواد شیمیایی وقتی وارد محیط زیست شوند تا هزاران سال باقی می مانند و دایمی هستند.

استفاده از لباس هایی که از این ماده شیمیایی ساخته شده، احتمال بروز سرطان های کلیه، پروستات، بیضه، عیوب کبدی و مشکلات رشدی را در افراد افزایش می دهد.

لباس های ضد آب، از لباس های سرطان زا

۶- چرم مصنوعی، از پارچه های سرطان زا

لباس هایی که از چرم مصنوعی ساخته شده اند، خطر ابتلا به انواع بیماری و سرطان را افزایش می دهند. این لباس ها، به ویژه چرم مشکی رنگ حاوی ترکیب کروم نیز هستند که ترکیبات کرومی هگزا والنت، موجب بروز حساسیت و التهابات شدید پوستی می گردند. لباس های بیرون از منزل مانند بارانی ها دارای ترکیبات پلی فلوئور آلکیل می باشند.

قرار گرفتن در معرض این ترکیبات شیمیایی و چرم مصنوعی، خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان کلیه، سرطان پروستات و نیز آسیب های جدی کبدی را افزایش می دهد.

چرم مصنوعی، از لباس های سرطان زا

۷- لباس ساخته شده با فسفات، از مشهورترین لباس های سرطان زا

برای تهیه لباس زیر و تی شرت ها از مواد فسفات دار استفاده می شود. فسفات مانند پلاستیک است و در طبیعت بسیار پایدار است. این ماده شیمیایی در ایجاد برخی از اختلالات بیش فعالی کودکان، آسم و دیابت و سرطان سینه تاثیر دارد. خطر ابتلا به بیماری به وسیله مواد فسفات دار در کودکان بیشتر است، چون بعضی از کودکان عادت دارند لباس های خود را در دهان بگذارند. سعی کنید از این لباس های سرطان زا کمتر استفاده کنید یا آن ها را زود به زود تعویض نمایید.

سرطان و ریشه آن

امروزه افراد زیادی از سراسر جهان درگیر سرطان شده و از بیماری های شایع به شمار می آید. این بیماری در یک نقطه از بدن آغاز می شود و در صورتی که دیر تشخیص داده شود، می تواند تمام بدن فرد را درگیر کند‌. با این که اسم سرطان برای همه افراد وحشت آور است، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، خوشبختانه نقطه های امید برای رفع این بیماری بیشتر از قبل شده و روز به روز نیز افزایش پیدا می کند‌. اما این بیماری چیست؟ و چرا باعث مرگ افراد می شود؟

در بدن یک فرد سالم، هزاران میلیارد سلول وجود دارد که با توجه به نیاز بدن تقسیم می‌ شوند. سلول‌ های سالم بر اساس نوع و کار خود، چرخه حیات، تولید ‌‌مثل و مرگ را می گذرانند. با مرگ و از بین رفتن سلول‌های قدیمی یا آسیب دیده، سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌ شوند. وقتی فرد دچار سرطان شد، دقیقاً در این فرآیند اختلال ایجاد می‌ شود و رشد غیرعادی سلول‌ها را ایجاد می کند.

هنگامی که تقسیم سلول‌ها به طور غیر قابل کنترلی انجام می شود، توده‌هایی به نام تومور در بدن تشکیل می‌ شود. عمر سلول‌های سرطانی بسیار طولانی‌ تر از سلول‌ های سالم است.

سرطان چیست؟

عوامل بروز سرطان

عواملی که در بروز سرطان نقش دارند و تغییرات سلولی از سلول عادی به سلول سرطانی را تسهیل می کنند، عبارت اند از:

  • اضافه وزن
  • هورمون‌ها، مانند استروژن
  • داروهای مصرفی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • سابقه خانوادگی سرطان (نقش ژنتیک)
  • استعمال دخانیات و مصرف الکل
  • استفاده از لباس ها و پارچه های سرطان زا
  • وجود برخی بیماری‌های ویروسی مانند هپاتیت ب و اچ پی وی (HPV)
  • نزدیکی به مواد شیمیایی مانند بنزن، آزبست، آرسنیک و بسیاری مواد شیمیایی دیگر،
  • قرار گرفتن مداوم در معرض انواع اشعه‌ها مانند اشعه رادیواکتیو و نور خورشید

راه های پیشگیری از سرطان

با پیشرفت علم پزشکی، بعضی از سرطان ها قابل پیشگیری هستند. عامل اکثر سرطان ها ناشناخته است، به همین دلیل پیشگری از ابتلا به این بیماری کمی مشکل است. اما عامل سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم و سرطان کبد یک ویروس شناخته شده است و واکسیناسیون به‌ موقع علیه این ویروس ها می‌ تواند خطر ایجاد این نوع سرطان را به میزان چشمگیری کاهش دهد. از راه های ساده پیشگیری از سرطان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراجعه منظم به پزشک
  • خوردن غذای سالم
  • جلوگیری از سرطان با گیاهان دارویی
  • داشتن وزن متناسب و فعالیت روزانه کافی
  • حفاظت بدن از تابش مستقیم نور خورشید
  • واکسیناسیون (برای کاهش احتمال بروز برخی از انواع سرطان، مانند سرطان دهانه رحم و سرطان کبد)
  • اجتناب از رفتارهای جنسی پرخطر
  • عدم استعمال سیگار و سایر انواع دخانیات

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم لباس های سرطان زا و جنس پارچه هایی را که باعث این بیماری می شوند، را به شما معرفی کنیم. اما بدون شک تنها لباس ها نیستند که این بیماری را در ما به وجود می آورند. این بیماری واقعا کشنده است و اگر به موقع درمان نشود ممکن است جان فرد را بگیرد‌. اگر افراد رفتار های زندگی خود را تغییر دهند و رژیم غذایی مناسبی را در برنامه غذایی خود قرار دهند، بدون شک در پیشگیری از ابتلا به این بیماری قدم بزرگی را برداشته اند. اگر راه های دیگری را می شناسید که در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مناسب است، حتما آن را در بخش دیدگاه ها برای ما ثبت کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.