in

قدیمی ترین دانشگاه های جهان – لیست ۱۰تایی

دانشگاه های قدیمی جهان کدام ها هستند؟

بدون شک تحصیل در یکی از بهترین و قدیمی ترین دانشگاه جهان برای هر دانشجو بسیار جذاب خواهد بود. مدارک تحصیلی این دانشگاه ها از ارزش بالایی برخوردارند و شرایط مساعدی را برای دانشجویان خود در آینده ایجاد می کنند. این کالج ها و دانشگاه های قدیمی با گذشت چندین سال هنوز بسیار حائز اهمیت هستند و جزو میراث تاریخی هر کشور به شمار می آیند.

قدمت این دانشگاه ها به صد سال و حتی هزاران سال قبل باز می گردد. با این حال تعدادی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان در برابر زمان مقاومت نکرده و کم کم از بین رفته اند، یا به قسمت های مختلفی تقسیم و تجزیه شده اند. تعدادی از این دانشگاه های قدیمی از نظر کیفیت آموزشی نیز در بین معتبر ترین دانشگاه های جهان قرار دارند. علاوه بر تحصیل، بازدید از دانشگاه های قدیمی جهان برای گردشگران بسیار جذاب است. اما قدیمی ترین دانشگاه های جهان کدام ها هستند؟

قدیمی ترین دانشگاه جهان

قدیمی ترین دانشگاه های جهان

۱- دانشگاه جندی شاپور، قدیمی ترین دانشگاه جهان

از گذشته تا به امروز جلوه های بارزی از توجه ایرانیان به علم پزشکی وجود دارد که نقطه عطف آن را تاسیس دانشگاه جندی شاپور خوزستان می دانند. این دانشگاه از بهترین دانشگاه های ایران به شمار می آید و در سال ۲۷۱ هجری به دست شاهان ساسانی در جندی شاپور، یکی از شهر های خوزستان تاسیس شد. در این فرهنگستان دانش‌های فلسفی، پزشکی و الهیات تدریس می‌ شد. این دانشگاه با بیش از ۱۷ قرن قدمت، از باستانی‌ ترین مراکز آموزشی خاورمیانه محسوب می‌ شود و از اولین دانشگاه جهان به شمار می آید.

در سال ۱۳۳۴ شمسی این دانشگاه در شهر اهواز، مرکز استان خوزستان، با تاسیس دو دانشکده کشاورزی و سپس پزشکی تجدید حیات نمود. در سال ۱۳۸۴ شمسی نیز بیمارستان آموزشی جندی شاپور آموزش بالینی خود را آغاز کرد. از سال ۱۳۶۵ شمسی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی اهواز (دارای ۸ دانشکده) و دانشگاه شهید چمران اهواز (دارای ۱۳ دانشکده) تقسیم شد.

در سال ۱۳۸۳ شمسی نیز اسم دانشگاه علوم پزشکی اهواز به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تغییر یافت. در سال ۲۰۱۷ بود که دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان در یونسکو ثبت شد.

دانشگاه جندی شاپور، قدیمی ترین دانشگاه جهان

۲- دانشگاه بولونیا

این دانشگاه در کشور ایتالیا قرار دارد و در سال ۱۰۸۸ میلادی تاسیس شد و هنوز هم فعالیت دارد. بولونیا جزو دانشگاه های قدیمی جهان به شمار می آید و حدود ۸۷۷۶۰ دانشجو دارد‌ که ۶۴۰۰ نفر آن دانشجوی بین المللی هستند. فارغ‌التحصیلان معروف دانشگاه بولونیا شامل سه پاپ، بازرگانان متعدد و چندین سیاستمدار ایتالیایی هستند. دانشگاه بولونیا در رتبه ۱۶۰ رتبه‌ بندی QS قرار دارد. این دانشگاه در شهر بولونیا قرار دارد و دومین دانشگاه بزرگ ایتالیا می باشد. این دانشگاه به نام بو نیز معروف است و دانته یکی از اساتید معروف این دانشگاه است.

دانشگاه بولونیای ایتالیا

۳- دانشگاه قرویین

دانشگاه قرویین یا جامعه القرویین دانشگاهی است که در شهر فاس، در کشور مراکش قرار دارد. این دانشگاه در کتاب رکوردهای گینس با عنوان قدیمی‌ ترین دانشگاه جهان ثبت شده است. این دانشگاه در سال ۸۵۹ توسط فاطمه الفِهری، دختر تاجری ثروتمند به نام محمد الفهری، به‌عنوان بخشی از یک مسجد تاسیس شد.

دانشگاه قرویین در حال حاضر نیز فعالیت دارد و دانشجوهای آن در رشته‌ هایی مرتبط با علوم اسلامی، علوم حقوقی، فقه تطبیقی و غیره تحصیل می کنند.

دانشگاه قرویین، از دانشگاه های قدیمی جهان

۴- دانشگاه الازهر

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های جهان، دانشگاه الازهر است که در کشور مصر قرار دارد. این دانشگاه در سال ۹۷۰ میلادی در قاهره ساخته شد. دانشگاه الازهر در ابتدا یک مدرسه بود که از سطح ابتدایی تا دبیرستان دانشجویان را آموزش می داد و در سال ۱۹۶۱  بود که توانست به یک دانشگاه بزرگ تبدیل شود.

این دانشگاه رفته رفته یک برنامه درسی مدرن را وارد آموزش خود کرد و در زمینه های تجارت، اقتصاد، علوم، پزشکی، مهندسی و کشاورزی دانشجوهای خود را آموزش می دهد. این دانشگاه در جهان جایگاه خوبی دارد و در رتبه ۴۱ رده بندی جهانی QS قرار گرفته است.

دانشگاه الازهر

۵- دانشگاه کمبریج، معروف ترین دانشگاه جهان

یکی از گران ترین دانشگاه های جهان، دانشگاه کمبریج است. این دانشگاه در شهر کمبریج بریتانیا در کنار رودخانه کَم قرار دارد و در سال ۱۲۰۹ تأسیس شد و دومین دانشگاه قدیمی در منطقه انگلیس زبان و پنجمین دانشگاه قدیمی جهان به‌ شمار می آید. دانشگاه سیستم کالجی دارد و همه ۱۸۰۰۰ دانشجوی متعلق به کالج‌ های این دانشگاه می‌ توانند در هر کالج تحصیل و زندگی کنند. این دانشگاه ۳۱ دانشکده دارد که ۳ دانشکده آن مخصوص خانم هاست. آیزاک نیوتن و جان هاروارد از جمله افراد برجسته‌ ای بوده‌اند که در تاسیس این دانشگاه نقش پررنگی داشته اند. در جدیدترین رتبه بندی دانشگاه ها، دانشگاه کمبریج عنوان هفتم جهان را در اختیار دارد.

دانشگاه کمبریج

۶- دانشگاه ناپل از قدیمی ترین دانشگاه های جهان

فردریک دوم، امپراطور بزرگ روم در سال ۱۲۲۴ دانشگاه ناپل را تاسیس کرد. این دانشگاه در شهر ناپل که سومین شهر بزرگ ایتالیا و یکی از قدیمی‌ ترین شهرهای جهان است، قرار دارد. این دانشگاه هفتمین دانشگاه قدیمی جهان و سومین دانشگاه قدیمی ایتالیا به شمار می آید. دانشگاه ناپل رتبه ۳۹۲ جهانی را به خود اختصاص داده و حدود ۸۰۰۰۰ دانشجو در رشته‌ ها و سطح‌های مختلفی در این دانشگاه در حال‌ تحصیل هستند. توماس آکویناس فیلسوف و متکلم بزرگ، از مشهور ترین دانشجو های این دانشگاه بوده است.

دانشگاه ناپل

۷- دانشگاه سالامانکا

دانشگاه سالامانکا در کشور اسپانیا قرار دارد و در سال ۱۱۳۴ تاسیس شده است. این دانشگاه در سال ۱۲۱۸ توانست منشور سلطنتی را به عنوان قدیمی ترین دانشگاه اسپانیا دریافت کند. معماری خاص و بناهای زیبای آن، این دانشگاه را به زیباترین دانشگاه جهان تبدیل کرده است. این دانشگاه در سال ۲۰۲۰ میلادی بر اساس رتبه بندی QS توانست رتبه ۶۰۱ تا ۶۵۰ را به خود اختصاص دهد.

میگل دو سروانتس نویسنده‌ مشهور دن کیشوت از فارغ‌التحصیل های معروف این دانشگاه به شمار می آید و دلیل شهرت فراوان این دانشگاه است. سالانه بیش از ۳۰۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه به تحصیل مشغول می شوند و استقبال شدید دانشجوها از این دانشگاه بی نظیر است.

دانشگاه سالامانکا

۸- دانشگاه آکسفورد، از قدیمی ترین دانشگاه های جهان

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های جهان، دانشگاه آکسفورد است که افراد مشهور زیادی در این دانشگاه به تحصیل پرداخته اند و از مهم ترین این افراد می توان به آقای استیون هاوکینگ، فیزیکدان معروف انگلیسی اشاره کرد. علاوه بر این ها می توان به ۲۷ برنده جایزه نوبل، ۲۶ نخست‌ وزیر انگلیس و بسیاری از روسای خارجه‌ کشورهای مختلف اشاره کرد. دانشگاه آکسفورد در کشور انگلستان قرار دارد و در سال ۱۰۹۶ بود که تاسیس این دانشگاه رسمی شد.

این دانشگاه قدمتی چند صد ساله دارد و رتبه پنجم رده بندی جهانی QS را در اختیار دارد. در این دانشگاه بیش از ۲۰۰۰۰ دانشجو مشغول تحصیل هستند که بیشتر آن ها بعد از فارغ التحصیلی در شرکت های مطرح شروع به کار می کنند. نکته جالبی که  در مورد دانشگاه آکسفورد و کمبریج وجود دارد این است که به دلیل قدمت بالا و تاریخی بودن این دو دانشگاه، به آن‌ها لقب «دانشگاه‌های باستان» داده‌ اند و و نام آن‌ها را آکسبریج نهاده‌اند.

دانشگاه آکسفورد

۹- دانشگاه سوربن پاریس

از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا می توان به دانشگاه پاریس اشاره کرد که در بین سال های ۱۱۶۰ تا ۱۲۵۰ در پایتخت فرانسه تاسیس شد. بیشتر افراد این دانشگاه را با نام سوربن فرانسه می شناسند که در سطح بین الملل بسیار شناخته شده است. فعالیت این دانشگاه در بین سال های ۱۷۹۳ تا ۱۸۹۶ متوقف شد و بعد از آن دوباره شروع به کار کرد و به ۱۳ دانشگاه تقسیم شد که از این دانشگاه های مشهور می توان به دانشگاه پانتئون – سوربن، سوربن جدید و پییر و ماری کوری اشاره کرد. بخش های جدا شده از دانشگاه پاریس، فرهنگ و تاریخچه غنی دارند و برنامه آموزشی آن ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

دانشگاه سوربون پاریس

۱۰- دانشگاه پادوا از دانشگاه های قدیمی جهان

دانشگاه پادوا در سال ۱۲۲۲ پس از میلاد در شهر پادوا ایتالیا تاسیس شد. در ابتدا دانشجوهای این دانشگاه فقط می توانستند در رشته الهیات و حقوق تحصیل کنند، که رفته رفته برنامه آن تغییر کرد و مدرن تر از قبل شد. یعنی این دانشگاه به دو قسمت تقسیم شد، دانشگاه اختر شناسی و علوم مدنی. دانشجویان در بخش اخترشناسی این دانشگاه می توانستند با علوم پزشکی، فلسفه، گرامر و زبان آشنا شوند.

این دانشگاه دولتی، رتبه ۲۱۶ دانشگاه‌های جهان و رتبه ۴ دانشگاه‌ های ایتالیا را دارد و از مشهور ترین دانشگاه های ایتالیا به شمار می آید. هم‌اکنون بیش از ۶۲۵۰۰ دانشجو در دانشگاه پادوا در حال تحصیل هستند و هر سال بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل می‌ شوند.

دانشگاه پادوا، از بهترین دانشگاه های جهان

کلام آخر:

دانشگاه های قدیمی زیادی در جهان وجود دارند که هر ساله دانشجویان فراوانی را از سراسر جهان می پذیرند و فارغ التحصیل می کنند. ما نیز در این مطلب سعی کردیم لیستی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان را معرفی و رتبه آن ها در جهان را نیز به شما بگوییم. خوشحال می شویم اگر دانشگاهی را می شناسید که از قدمت زیادی برخوردار است و نام آن در لیست نیامده را به ما معرفی کنید.

مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.