in

بهترین فیلم های لیلا حاتمی – لیست ۱۰تایی

بهترین آثار سینمایی لیلا حاتمی

لیلا حاتمی یکی از بازیگران سرشناس ایرانی و چهره های ماندگار ایرانی است که در آثار متعدد سینمایی ایفای نقش کرده است. حاتمی در خانواده ای هنرمند متولد شده و پدر ایشان، علی حاتمی، از کارگردانان بزرگ سینمای ایران بود. همچنین مادرش زری خوشکام، از هنرپیشگان قدیمی سینمای ایران است که سابقه بازیگری در دوران قبل و بعد از انقلاب را دارد. لیلا حاتمی فعالیت هنری خود را در سنین کودکی و با بازی در «کمال الملک» و «دلشدگان» آغاز کرد؛ که پدرش آنها را کارگردانی می کرد. این بازیگر زن ایرانی، در سطح بین المللی هم خوش درخشیده و جدیدا قرار است که نقش «مریم مجدلیه» را در فیلم «ترنس مالیک» بازی کند. به همین بهانه، قصد داریم تا لیستی از بهترین فیلم های لیلا حاتمی را به شما معرفی کنیم. ترتیب معرفی این آثار، بر اساس سال تولید آنها است.

بهترین فیلم های لیلا حاتمی

۱ – لیلا (۱۳۷۵)

فیلم لیلا، اولین کار سینمایی حاتمی بود. شاید بیشتر از سبک بازی، این قد لیلا حاتمی و شخصیت آرام او باشد که بیننده را مجذوب خود می کند. موضوعی که داریوش مهرجویی به آن توجه داشت و از او برای بازی در نقش «لیلا» فیلم خود دعوت کرد.

حاتمی در این فیلم، زنی آرام و عاشق است که به خاطر مشکلات فیزیولوژی، توانایی باردار شدن را ندارد. اما فشارهای خانواده شوهرش، غمی را در دل او ایجاد می کند که سعی در گذشتن از آن را دارد. این اثر سینمایی، از بهترین فیلم های لیلا حاتمی بود که توانست این بازیگر را به علاقمندان سینما معرفی کند.

اولین فیلم لیلا حاتمی

۲- آب و آتش (۱۳۸۰)

فریدون جیرانی یکی از کارگردان های کهنه کار سینمای ایران است. او برای ساخت فیلم آب و آتش از پرویز پرستویی، آتیلا پسیانی و لیلا حاتمی بازی گرفت. حاتمی با بازی در نقش «مریم» این فیلم، خواست تا استعداد بازیگری خود را در کاراکتری متفاوت به چالش بکشد. او در ابتدای فیلم، نقش زنی روسپی و سرکش را بازی می کند که تن به یک ازدواج اجباری می دهد. اما رفته رفته از خشونت نقش او کاسته شده و همان لیلا حاتمی همیشگی می شود.

از بهترین فیلم های لیلا حاتمی

۳- حکم (۱۳۸۴)

لیلا حاتمی در طول دوران بازیگری خود، با بازیگران و کارگردانان بزرگی کار کرده است. اما در فیلم حکم، شاهد همکاری او با مسعود کیمیایی هستیم. کارگردانی که تخصص خوبی در بازی گرفتن از ستارگان سینما دارد. حاتمی در فیلم او، نقش زنی آسیب دیده و زخم خورده به نام فروزان را دارد که ناملایمات روزگار او را به شخصیتی قوی و محکم تبدیل کرده است. او اسلحه به دست دارد و قهرمان اصلی فیلم کیمیایی است.

فیلم حکم حاتمی

۴- بی پولی (۱۳۸۸) از بهترین فیلم های لیلا حاتمی

در فیلم بی پولی حمید نعمت الله، شاهد چهره ای معصوم از بازی لیلا حاتمی هستیم. کاراکتری که با قیافه ساده و بی ریای این بازیگر در دنیای واقعی نیز، بسیار هم خوانی دارد. داستان فیلم روایت زوجی جوان است که با بی پولی دست و پنجه نرم می کنند.

حاتمی در این فیلم، نقش زنی ساده لوح به نام «شکوه» را دارد و در سراسر فیلم سعی می کند تا با صدای آمیخته با بغض و ناچاری، این حس را به بیننده القا کند. لیلا برای بازی در این فیلم، موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فجر شد.

فیلم بی پولی از حاتمی

۵- جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)

فیلم جدایی نادر از سیمین را می توان مایه افتخار سینمای ایران دانست. اثری به کارگردانی اصغر فرهادی، که توانست جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را در سال ۲۰۱۲ کسب کند. در این فیلم شاهد هنرنمایی لیلا حاتمی در نقشی چالش برانگیز و حساس با نام «سیمین» هستیم.

جایی که حاتمی باید تعادلی جذاب بین رفتارهای برون گرایانه و درون گرایانه خود ایجاد کند. بی شک جدایی نادر از سیمین، یکی از بهترین فیلم های لیلا حاتمی است که او را به جایزه «خرس نقره ای بهترین بازیگر زن» در جشنواره فیلم برلین رساند.

فیلم موفق جدایی نادر از سیمین

۶- سعادت آباد (۱۳۸۹)

سعادت آباد را می توان فیلمی اجتماعی دانست که به بررسی خیانت های میان زوج های متوسط جامعه می پردازد. حاتمی در این فیلم، نقش شخصیتی معصوم (یاسی) را بازی می کند که قصد دارد برای همسر خود جشن تولد بگیرد. او دوستان و همکلاسی هایش را به این مراسم دعوت کرده و فیلم به جزئیات و مشکلات بین زوجین حاضر در این مراسم می پردازد.

شخصیت یاسی این فیلم، تردیدها و دودلی های زیادی دارد؛ که لیلا حاتمی به خوبی آنها را نمایش می دهد. حامد بهداد، مهناز افشار، حسین یاری و امیر آقایی از بازیگران سرشناس این فیلم بودند و کارگردانی آن را مازیار میری بر عهده داشت.

سعادت آباد از فیلم های جذاب لیلا حاتمی

۷- در دنیای تو ساعت چند است؟ (۱۳۹۳)

این فیلم را می توان یک تلاش خانوادگی برای ساخت اثر سینمایی دانست. جایی که لیلا حاتمی با مادر خود (زری خوشکام) همبازی شده و در فیلمی بازی می کند که همسرش (علی مصفا) تهیه کننده آن است. اما اینبار حاتمی را در نقش زنی می بینیم که بعد از بیست سال زندگی در فرانسه، قصد بازگشت به زادگاهش در رشت را دارد. اما پس از ورود به رشت، با مردی به اسم فرهاد روبرو می شود که به قول خودش، از آشنایان قدیمی گلی (حاتمی) است. صفی یزدانیان، نویسنده و کارگردان این اثر سینمایی بود.

در دنیای تو ساعت چند است؟

۸- دوران عاشقی (۱۳۹۳)

دوران عاشقی، یکی دیگر از بهترین فیلم های لیلا حاتمی در سال های اخیر است. حاتمی در این فیلم نقش بیتا را بازی می کند. بیتا یک وکیل باتجربه است که پرونده های طلاق را قبول می کند. اما همسر او حمید (شهاب حسینی)، به بیتا خیانت کرده و با دختری به اسم میترا عقد کرده است. ادعای میترا مبنی بر باردار شدن از حمید و بحث عمل وازکتومی، جذابیت های داستان را دو چندان می کند. این فیلم لیلا حاتمی را می توان اثری در ژانر درام خانوادگی دانست.

فیلم خانوادگی لیلا حاتمی

۹- من (۱۳۹۴)

در فیلم «من» سهیل بیرقی، شاهد بازی متفاوت از لیلا حاتمی هستیم. جایی که حاتمی در نقش «آذر»، دست به کارهای خلاف و غیرقانونی می زند. در این نقش حاتمی، دیگر اثری از شکنندگی و ظرافت های زنانه نیست. او نقش زنی را دارد که قاچاق انسان انجام می دهد و برای سربازی نرفتن جوانان پرونده جور می کند! قد لیلا حاتمی و چهره کاریزماتیک او، در باورپذیری این نقش، تاثیر زیادی داشت.

از بهترین فیلم های لیلا حاتمی

۱۰- رگ خواب (۱۳۹۶)

در فیلم رگ خواب، شاهد همکاری مجدد لیلا حاتمی با حمید نعمت الله هستیم. اما اینبار حاتمی نقش «مینا» را بازی می کند. زنی که به تازگی از همسرش جدا شده و در جستجوی شغل و سرپناه برای خود است. در این بین او با کامران (مدیر رستوران) آشنا شده و ارتباطی عاشقانه بین این دو ایجاد می شود. رگ خواب یک تراژدی کامل از زندگی زنان جامعه است که با هنرنمایی لیلا حاتمی، تبدیل به فیلمی ماندگار شد.

دیدن این اندازه از پریشانی در چهره حاتمی را، جز در این فیلم، جایی دیگری نمی توان جست. فیلم رگ خواب، دومین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای حاتمی به ارمغان آورد.

فیلم جذاب لیلا حاتمی

کلام آخر

بی شک لیلا حاتمی، یکی از بهترین بازیگران زن سینمای ایران است. هنرنمایی او در چندین اثر موفق سینمایی، نشان از استعداد درخشان این هنرمند در بازیگری دارد. در این مطلب سعی شد تا لیستی از بهترین فیلم های لیلا حاتمی را به شما معرفی کنیم. اما محدود کردن تمامی آثار سینمایی این بازیگر در چنین لیست کوتاهی، سخت است. شما هم می توانید در تکمیل این لیست به ما کمک کنید. فقط کافیست نام فیلم را در بخش دیدگاه ها یادداشت کنید تا فیلم مورد علاقه شما، به لیست اضافه شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..