in

بی نظیربی نظیر افتضاحافتضاح بامزهبامزه ضعیفضعیف

همه چیز درباره سریال بازی مرکب Squid Game

سریال بازی ماهی مرکب

نام سریال بازی مرکب یا بازی ماهی مرکب حتما به گوشتان خورده است، سریالی کره‌ای که به تازگی از شبکه نتفلیکس پخش شد و رکورد بازدید در این شبکه نمایش خانگی را با بیش از ۱۱۱ میلیون بیننده شکست. سریال بازی مرکب در ژانر بقا ساخته شده است، به این معنی که قهرمان داستان در رقابتی فیزیکی با افرادی دیگر، برای بقا تلاش می‌کند. با وجود این که مشابه سریال اسکوئید گیم (Squid Game) بارها ساخته شده است اما این سریال توانست نظر مخاطب هایی از سراسر جهان را به خود جلب کند و به نوعی یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های نتفلیکس شود. در ادامه بیشتر با پشت پرده سریال بازی مرکب آشنا می شویم.

داستان سریال اسکوئید گیم Squid Game

(خطر لو رفتن داستان)

همانطور که پیشتر هم گفتیم این سریال درباره بقاست، بقای یک نفر در میان گروهی از هم نوعان. داستان سریال Squid Game با نشان دادن زندگی مردی آغاز می‌شود که بدهکار است، با مادر مریضش در خانه‌ای محقر زندگی می‌کند و به دلیل فقر توان گرفتن حضانت فرزندش را ندارد. روزی در ایستگاه مترو به مردی برمی‌خورد که به او پیشنهاد شرط‌بندی می‌دهد. مرد غریبه بعد از جلب اعتماد او کارت دعوت به یک بازی گروهی را به او می‌دهد.

بازی برای افرادی طراحی شده که همه به نوعی درگیر بدهکاری سنگین و مشکلات زندگی‌ هستند. بازیکنان از همه قشرهای اجتماع انتخاب شده‌اند و با لباس‌های متحد‌الشکل وارد یک بازی شش مرحله‌ای می‌شوند. قرار است در نهایت یک برنده باقی بماند، آنهم زمانی که رقیب‌ها به طرز وحشتناکی کنار گذاشته می شوند و در آخر، جایزه برنده مبلغ بسیار زیادی پول خواهد بود.

حقایقی درباره سریال بازی مرکب

بی‌شک اکثر فیلم‌ ها یا سریال های موفق جزئیات داستانشان را بر اساس حقایق جامعه، قوانین بشری، افسانه‌ های کهن، وقایع تاریخی و حتی اخبار روز دنیا می‌نویسند و با این ویژگی ها می‌توانند نظر مخاطب را جلب کنند و او را ناخودآگاه وادار به هم ذات پنداری کنند. در ادامه تعدادی از این حقایق یا فکت ها را در باره این سریال پربازدید با شما در میان می‌گذاریم.

۱- نویسنده سریال بازی مرکب، هوانگ دونگ-هیوک، نگارش فیلم‌نامه را در سال ۲۰۰۸ آغاز کرد و از رکود اقتصادی موجود در جامعه، نظام سرمایه‌داری و سه کتاب «نبرد سلطنتی»، «بازی دروغین» و «آخرالزمان قمار: کایجی» الهام گرفته است. او در نظر داشت رقابت سنگین اقتصادی در نظام سرمایه داری را با المان های زندگی واقعی به تصویر بکشد که موفق هم شد. با وجود نظرخواهی از دوستانش، او این فیلمنامه را به تنهایی نوشت و تنها دو قسمت اول آن، بیش از شش ماه از او وقت گرفت.

همچنین او در زمان نگارش فیلم نامه وضع اقتصادی بدی داشته و بدهکار بوده است.

نویسنده سریال بازی مرکب

۲- دور ششم یا بازی مرکب

دوازده سال پیش که نگارش این فیلمنامه شروع شد قرار بود در قالب فیلمی بلند ساخته شود اما به دلیل جزئیات تصمیم بر این شد که مینی سریالی ۹ قسمتی ساخته شود. همچنی نام آن قرار بود «دور ششم» (Round Six) باشد که به «بازی ماهی مرکب» (Squid Game) تغییر کرد.

کارگردان سریال بازی مرکب

۳- ۱۰ سال محرومیت!

کارگردان و تهیه کننده این سریال به مدت ۱۰ سال نتوانست کمپانی های فیلم سازی محلی را برای ساخت این سریال متقاعد کند، چرا که فکر می‌کردند سریال بیش از حد خشن است، تا اینکه مدیران شبکه نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ با ساخت آن موافقت کردند.

داستان سریال بازی مرکب

۴- بازی هایی که در سریال می بینیم در واقع نمونه ای از بازی های کودکانه کره ای هستند که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در این کشور بازی می شدند و برای مردم کره آشنا هستند. به عنوان مثال اولین بازی به نام چراغ قرمز چراغ سبز در یکی از کتاب های کودک در این سال ها نوشته شده بود.

بازی Squid Game

۵- دالگونا شیرنی کره ای

دالگونا یا همان شیرینی کره ای تا پیش از این تنها در کره و در میان تعدادی از افراد محبوبیت داشت، اما امروزه یک شیرینی جهان شمول شده است. در کره جلوی دکه های فروش دالگونا صف های طولانی تشکیل شده است و بسیاری از وب سایت ها در سراسر دنیا و به زبان های مختلف طرز تهیه این شیرینی را برای علاقمندان به اشتراک گذاشته اند.

شیرینی بازی مرکب

۶- با ترند شدن این شیرنی کره ای بسیاری از افراد در سراسر دنیا چالش این بازی را راه انداختند و در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک به اشتراک گذاشتند. این چالش دقیقا مانند سریال است که شرکت کننده باید تصویر ساده حک شده روی شیرینی را بدون شکستن آن، جدا کند. اکثر افراد از همان اشکال ساده سریال استفاده کردند و برخی دیگر نقش‌های پیچیده تر انتخاب کرده اند.

سریال squid game

۷- محبوبیت این سریال باعث شده تعدادی از جوانان در کشورهای مختلف به فکر الگو برداری بیفتند و این قضیه باعث نگرانی پلیس در کشورهایی مانند انگلیس شده است. این نگرانی، پلیس را در فضای مجازی و نسبت به گردهمایی های جوانان حساس تر کرده است. همچنین مهمانی با تم اسکوئید گیم نیز در بین نوجوانان رواج پیدا کرده است.

داستان سریال بازی مرکب

۸- رنگ شناسی لباس ها

لباس بازیکنان و کارکنان را حتما به یاد دارید. لباس سبز برای بازیکنان و لباس قرمز و ماسک برای کارکنان. شاید قصد طراح لباس از انتخاب رنگ سبز، صلح و برابری در میان بازیکنان بوده است، نکته‌ای که با خلق و خوی رقابتی آنها در تضاد است، اما هر دو لباس استفاده شده در سریال مخاطبان زیادی در کره و سایر کشورها پیدا کرده اند و حتی ماسک‌ های زیادی شبیه ماسک کارکنان ساخته شده است و به فروش می رسد.

لباس سریال بازی مرکب

۹- ماه گذشته تعداد زیادی از کارگردان در کره جنوبی در تظاهراتی شرکت کردند و به شرایط کاری موجود در این کشور اعتراض داشتند. نکته جالب این تطاهرات پوشیدن لباس و ماسک سریال بازی مرکب بود که توجه جامعه جهانی را به این تظاهرات بیشتر جلب کرد. هدف کارگران از پوشیدن این لباس بیان این نکته بود که بسیاری از کارگران نیز مانند بازیکنان در این سریال، زندگی خود را در خطر می‌بینند.

تظاهرات بازی مرکب

۱۰- نقش جی یونگ در ابتدا برای یک شخصیت مرد نوشته شده بود اما نویسنده در جریان داستان او را تبدیل به زن کرد. به عقیده نویسنده در طول یک بازی که او قرار است در کنار دیگر شخصیت زن داستان قرار بگیرد، درد دل کنند و بعد از آن فداکاری کند، شخصیت زن بیشتر پیوند عاطفی را نشان می‌دهد. نقش جی یونگ را بازیگر ۲۷ ساله کره ای به نام لی یو می ایفا کرده است.

بازیگر زن سریال بازی مرکب

۱۱- عروسک ژاپنی

عروسک عظیم الجثه با چشمان لیزری که در اولین قسمت می بینید واقعی است، به این معنی که پیش از ساخت این سریال در شهرستان جینچئون وجود داشته است. این عروسک برای فیلمبرداری قرض گرفته شده و دوباره به این مکان بازگردانده شده. این عروسک محافظ موزه کالسکه اسب است.

عروسک سریال بازی مرکب

۱۲- اگر به دیوارهای خوابگاه توجه کنید، علاوه بر تخت ها، با نقاشی های ساده پوشیده شده که نشان دهنده مراحل بازی است، نقاشی هایی که در ابتدا توجه هیچ یک از بازکنان را جلب نکرد. این نقاشی ها در قسمت های آخر، زمانی که تخت های کمتری وجود دارد به راحتی قابل دیدن هستند. اگر بازیکنان به جای تنش و دشمنی با یکدیگر به اطرافشان بیشتر توجه می‌ کردند شاید مراحل شش گانه بازی را راحت تر پشت سر می گذاشتند.

حقایق سریال بازی مرکب

۱۳- شماره تماس واقعی!

افراد شرکت کننده، برای دعوت به بازی، کارتی را دریافت می‌ کنند که یک سمت آن نقش دایره، مثلث و مربع است و سمت دیگر آن یک شماره هشت رقمی. این شماره به طور اتفاقی واقعی است و بیش از چهار هزار تماس در روزهای نخست شروع سریال داشته است. گفته می شود کاندیدای ریاست جمهوری کره حاضر به خرید این خط تلفن شده است.

کارت سریال بازی مرکب

۱۴- در آخرین قسمت سریال بازی مرکب قسمتی از اخبار را می شنویم. این اخبار؛ خبرهای واقعی رادیو و تلویزیون کره درباره وام مسکن و بازپرداخت آن است. هدف دونگ-هیوک از این کار جلب کردن توجه مسئولین و شهروندان کره به این قضیه بود. در این خبر می شنویم که: «در این کشور بدهی خانواده ها در حال افزایش و بالاتر از میانگین جهانی است. این بزرگترین افزایش در جهان به جز چین، به دلیل لغو محدودیت های دولت در وام های مالی است.»

Squid Game

۱۵- درخشش بازیگر بی سابقه

بازی در سریال ماهی مرکب اولین تجربه بازیگری هویون جونگ است. او پیش از این در کار مدلینگ بوده و حتی عکس او روی جلد مجله وگ (Vogue) نیز چاپ شده بود. پس از بازی در این سریال میلیون ها نفر به تعداد دنبال کنندگان او در شبکه های اجتماعی اضافه شده است. کارگردان سریال می‌گوید: «هنوز فیلم تست بازیگری او را نگاه می کنم و فکر می کنم او هدیه ای بود که برای ما فرستاده شد. او دقیقا بازیگری بود که در ذهنم ساخته بودم.»

هویون جونگ در این سریال نقش کانگ سای بایوک را ایفا کرده بود. بازیگر زنی که تا پنجمین دور بازی توانست زنده بماند.

بازیگر زن سریال بازی مرکب

۱۶- به گفته طراح لباس این سریال Squid Game ، لباس های سبز بازیگران مدل لباس های ورزشی قدیمی و با پارچه های بی کیفیت تولید شده بود. این تصمیم دو دلیل داشت: اول اینکه بعد از هر بازی لباس ها کثیف تر به نظر برسند. همچنین به دلیل جنس بد آنها بازیگران احساس راحتی نکنند. برخی از بازیگران حتی به پارچه لباس حساسیت داشتند.

حقایق سریال بازی مرکب

۱۷- کلونی مورچه ها

کارگردان سریال در ابتدا در نظر داشت که پوشش نگهبان ها، آنها را شبیه پسران پیشآهنگ نشان دهد. اما مشکل مشخص بودن چهره آنها بود. بنابراین تصمیم گرفتند با الهام از هاهوتال (ماسک های سنتی کره)، ماسکی برای آنها طراحی شود. در نهایت خطوط ساده ای به ماسک اضافه شده و تلاش طراح بر این بود که حرکت نگهبان ها کلونی مورچه ها را تداعی کند.

سریال بازی مرکب

۱۸- کارگردان سریال ماهی مرکب در مصاحبه ای بیان کرد که تکنیک لیسیدن شیرینی دالگونا برای جدا کردن شکل آن، روشی بوده که او در کودکی استفاده می‌ کرد. و اکثرا هم موفق بوده و بازی را برنده می شده. به همین دلیل او این روش را برای موفقیت قهرمان داستان پیاده می کند.

شیرینی سریال بازی مرکب

۱۹- باوجود اینکه سوزاندن جسد و تبدیل آن به خاکستر در آسیای شرقی مرسوم است. اما نویسنده ایده تابوت ها و سوزاندن جسد ها را از اردوگاه یهودیان آشویتس در زمان جنگ جهانی دوم الهام گرفته است.

داستان بازی مرکب

۲۰- آخرین نکته اما باز هم درباره کارگردان است. او در مصاحبه‌ ای گفت که شخصیت چو سانگ-وو (بازیکن شمارهٔ ۲۱۸) از شخصیت خود او الهام گرفته شده. کارگردان نیز فارق التحصیل دانشگاه ملی سئول است. مادر بزرگش نیز در بازار محلی ماهی فروش بوده است. بازیکن شماره ۲۱۸ باهوش ترین و به نوعی مغز متفکر بازیکنان بود.

بازیگران سریال بازی مرکب

کلام آخر

لیست ۲۰ تایی حقایقی درباره سریال اسکوئید گیم تنها گوشه ای از حواشی و اتفاق های پیرامون این سریال دیدنی است. بی شک اخبار، حواشی و نکات بیشتری درباره Squid Game وجود دارد. اگر شما هم از پشت صحنه یا حواشی این سریال خبری خوانده یا شنیده اید با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

بهترین سریال های خارجی تمام شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: پریسا ایرانی